چه خبر از پایتخت تریلرها

چهارشنبه 23 مهر 99 ساعت 11:31
چه خبر از پایتخت تریلرها

با بیش از ۴۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین کامیون و تریلر معروف به پایتخت تریلرها بوده و تقریباً بیش از ۳۰ درصد از جمعیت این منطقه از کامیونداران تا لوازم و قطعات ‌فروشی خودرو و گاراژداران با موضوع خودروی سنگین سروکار دارند و منبع معیشت و اقتصاد آنها از رهگذر خودرو های سنگین است.

با توجه به بستر مناسب وجود خودروهای سنگین در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری اسدآباد این امر بزرگ‌ترین راه اشتغالزایی در منطقه بوده که باید این بخش را هر چه بیشتر تقویت کرد اما آنچه در راستای تقویت این بستر هم اکنون مانع ایجاد کرده و درددل بسیاری از رانندگان اسدآبادی است، فرسودگی نیمی از خودرو های سنگین آنهاست که با توجه به بالا بودن قیمت خودرو سنگین صفر و در حد نو و عدم توان مالی رانندگان حتی قادر به نوسازی خودرو های فرسوده خود نیستند و باید با خرابی هر روزه کامیون و تریلرهایشان مدارا کرده و بسازند و این خرابی ها با گرانی و تورم لوازم ماشین هزینه های بالایی را به آنها تحمیل می کند.

رانندگان خودرو های سنگین اسدآباد سالهاست از فرسودگی ماشین هایشان کلافه هستند و پنج سالی که از پیگیری بابت نوسازی این ناوگان می گذرد، فرسودگی ۴۰ درصدی به ۵۰ درصد رسیده و این نشانه بی تفاوتی نسبت به این قشر است، قشری که شبانه روز در جاده ها رفت و آمد دارند و زندگیشان در این مسیر خلاصه می شود.

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالا شهرستان اسدآباد در این خصوص از فرسودگی نیمی از ناوگان حمل و نقل برون جاده ای این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: قطع به یقین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌جاده‌ای شهرستان از نقش مهمی در کاهش آمار تصادفات و افزایش بهره‌وری و اقتصاد مقاومتی این منطقه برخوردار خواهد بود.

علی هاتفی افزود: شهرستان اسدآباد با داشتن بیش از ۴۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین کامیون و تریلر و ۶۰۰۰ راننده و کمک راننده بیش از نیم درصد از ناوگان حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده که با وجود این تعداد ماشین به پایتخت و شهر تریلرها معروف است و می تواند به عنوان قطب حمل‌ونقل غیرریلی غرب کشور محسوب شود.

وی با ذکر اینکه هم اکنون بیش از ۹۰ درصد رانندگان و کمک رانندگان شهرستان بیمه هستند، تصریح کرد: از ۶۰۰۰ راننده و کمک راننده شهرستان، ۳۸۵۰ نفر بیمه تأمین اجتماعی و ۱۷۰۰ نفر بیمه روستایی دارند و ۴۵۰ نفر هم هنوز بیمه نشده اند که گران شدن حق بیمه رانندگان جدیدالورود از مهمترین دلایل بیمه نبودن این افراد به شمار می رود.

هاتفی به بعضی از مشکلات رانندگان ناوگان حمل و نقل برون جاده ای شهرستان اسدآباد اشاره کرد: گران شدن عوارض اتوبان ها، گرانی سرسام آور قطعات و لاستیک و روغن خودرو، سخت و زیان آور بودن شغل رانندگی برون جاده ای، پایین بودن نرخ تن کیلومتر و عدم همخوانی آن با هزینه ها و نبود زیرساخت های لازم برای نوسازی ناوگان با بالا بودن نرخ ارز از اهم مشکلات قشر رانندگان برون جاده ای شهرستان به شمار می رود.

وی یادآور شد: با چنین قیمت‌های بالا دیگر امکان تبدیل به احسن و نوسازی تریلر و ماشین‌های سنگین برای رانندگان اسدآبادی و دیگر رانندگان کشور وجود ندارد و مقرون به صرفه نیست و رانندگان نیازمند حمایت دولت در راستای نوسازی خودرو های سنگین فرسوده خود هستند در غیر این صورت باید با خودروهای سنگین فرسوده کنونی خود و خرابی هر روزه این خودروهای فرسوده مدارا کنند.

بازرس کانون رانندگان کشور با ذکر اینکه بحث فرسودگی و نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری یک مشکل و دغدغه کشوری است و تنها به شهرستان اسدآباد اختصاص ندارد، مطرح کرد: تحریم های موجود، تورم ها و بالا بودن نرخ ارز هم بحث فرسودگی ناوگان را تشدید کرده چون که امکان نوسازی را برای رانندگان سخت تر کرده است.

وی با ذکر اینکه سازمان راهداری طی بخشنامه ای اعلام کرد بخش خصوصی می تواند خود نسبت به وارد کردن خودروی سنگین اقدام کند، گفت: در صورتی که بنده یا هر فرد دیگری بخواهیم نسبت به این امر اقدام کنیم باید کارت بازرگانی داشته باشیم و دریافت کارت بازرگانی حداقل یک سال زمان نیاز دارد.

هاتفی تصریح کرد: مافیای خودرو هم یکی از علل گرانی های خودرو های سنگین در داخل کشور است؛ به عنوان مثال اگر ماشین روز اروپایی سال ۲۰۲۰ به قیمت ۶۰ هزار یورویی معادل دو میلیارد باشد، در شهرک نمایشگاه تهران به قیمت پنج میلیارد به فروش می رسد که قطع به یقین برای نوسازی ماشین سنگین این امکان برای رانندگان وجود ندارد و در استطاعت مالی رانندگان نیست.

وی در ادامه بیان کرد: گروه سایپا دیزل پنج سال پیش ۳۹۰۰ دستگاه با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان برای تحویل خودروی سنگین صفر به رانندگان سراسر کشور ثبت‌نام کرد که در این راستا ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از تریلرداران شهرستان اسدآباد هم برای نوسازی خودروهای سنگین خود اقدام به ثبت‌نام کردند.

هاتفی اضافه کرد: تحویل این خودروهای سنگین از اردیبهشت سال ۹۶ آغاز شد و گروه سایپا دیزل اعلام کرد خودروهای ثبت‌نامی تا مهر ۹۶ را تحویل خواهند داد و کسانی‌که دارای حواله آبان و آذر به بعد در سال ۹۶ هستند از تحویل خودرو خبری نخواهد بود.

وی گفت: در این اقدام سایپا دیزل، تنها نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ نفر از رانندگان اسدآبادی موفق به نوسازی خودرو های سنگین خود شدند و هنوز ۱۰ تا ۱۵ نفر از رانندگان حواله های پنج سال پیش در دستشان باقیمانده و نتوانستند این حواله ها را تبدیل به خودرو کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم با ذکر اینکه هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت اسدآباد از کامیونداران تا لوازم و قطعات‌فروشی خودرو و گاراژداران با موضوع خودروی سنگین در این شهرستان سروکار دارند و اسدآباد به عنوان یکی از قطب های حمل و نقل کشور به شمار می رود، اظهار کرد: بخش عمده درآمد و اشتغال و معیشت اسدآبادی ها بعد از کشاورزی به بحث خودروی سنگین و مشاغل مرتبط با این شغل اختصاص دارد.

کیومرث سرمدی با ذکر اینکه فرسودگی نیمی از خودرو های سنگین شهر تریلرها یکی از مشکلات دست به گریبان رانندگان اسدآبادی است، گفت: گرانی لوازم یدکی و لاستیک و ملزومات در کنار فرسودگی خودرو های سنگین باعث آن شده که رانندگان اسدآبادی دچار مشکلات فراوان و عدیده ای شوند و از این مشکلات کاملاً آگاه هستیم.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل باری را به خاطر جولان کامیون های فرسوده در جاده های کشور یک ضرورت دانست و تصریح کرد: وزارتخانه دارای طرح جایگزین کردن خودرو های نو به جای فرسوده را در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری در دست اجرا دارد.

سرمدی با ذکر اینکه نوسازی ناوگان خودرو های سنگین علاوه بر مرتفع شدن مشکل رانندگان خودرو سنگین باعث کاهش آلایندگی محیط زیست و افزایش بهره وری صنعت حمل و نقل خواهد بود، افزود: بسیاری از رانندگان خودرو سنگین توان مالی برای تبدیل و بهینه کردن خودروی خود به خودرو سنگین نو ندارند که در این رابطه نیاز است تسهیلات کافی با نرخ سود کمتر به این رانندگان اختصاص یابد و به آن توجه ویژه تری  شود، هر چند هم اکنون هم تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای با ثبت نام لازم در سامانه موردنظر سازمان راهداری براساس واجد شرایط بودن پرداخت می شود. 

وی با تأکید بر اینکه ناوگان حمل و نقل برون جاده ای کشور نیازمند جایگزینی، بهسازی و نوسازی بوده که تحقق این امر نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی یا تزریق سرمایه بخش خصوصی است، تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده مردم شهرستان اسدآباد به عنوان یکی از برنامه های خود پیگیر بخش مشکلات رانندگان خودرو سنگین شهرستان اسدآباد  در رابطه با نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای شهرستان تا رسیدن به نتیجه لازم هستم.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد هم با اشاره به بحث فرسودگی خودرو های سنگین شهرستان گفت: این معضل یک مشکل کشوری بوده و سال گذشته دولت در رابطه با نوسازی ماشین های سنگین بودجه درنظر گرفته بود که با این میزان بودجه از خارج از کشور تریلرها و کامیون های حداقل سه تا پنج سال کار کرده در حد نو خریداری و وارد کشور شود.

رحیم قربانی یادآور شد: اقدام دولت در این رابطه قطعاً تاحدود بسیاری از نقش مؤثر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه با ذکر اینکه شرایط واردات کامیون اعلام شده است، یادآوری کرد: شرایط واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کار کرده براساس مصوبه هیئت وزیران به گمرک برای اجرا ابلاغ شده است.

قربانی با اعلام این‌که براساس مصوبه هیئت وزیران در مهرماه ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امکان واردات کامیون وجود دارد، اظهار کرد: برهمین اساس بتازگی شرایط واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کار کرده تعیین و از طرف دفتر مقررات صادرات وزارت صمت به گمرک ابلاغ شد که طبق آن واردات صرفاً از طریق کارت بازرگانی معتبر امکان پذیر خواهد بود.

سخن پایانی اینکه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای شهرستان باید راهکارها و برنامه های مسئولان متغایر با استطاعت مالی رانندگان در بحث تبدیل به احسن و نوسازی نباشد و با پیگیری برنامه هایی مناسب و قابل اجرا نسبت به تسریع و تسهیل در روند نوسازی این ناوگان اقدام شود در غیر این صورت در آینده ای نزدیک و نه چندان دور شهر تریلرها به یکی از فرسوده ترین ناوگان های حمل و نقل برون جاده ای تبدیل خواهد شد و در این گذر تبعات این امر بر اقتصاد و معیشت بسیاری از خانوارهای اسدآبادی تأثیر ناخوشایندی خواهد داشت در حالیکه با نوسازی و برنامه ریزی و نسخه های کارساز و مؤثر می توان این شهر را به عنوان یکی از قطب های مهم حمل ونقل کشور پرآوازه تر کرده و رغبت رانندگان در راستای نوسازی را با تسهیل در این امر مطابق با شرایط مالی آنها جذب و آنها را حمایت کرد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar