چه کسی تلاش می‌کند قیمت خودرو به حد دلخواه برسد؟

سه شنبه 10 اردیبهشت 98 ساعت 10:46
چه کسی تلاش می‌کند قیمت خودرو به حد دلخواه برسد؟

بعد از یک دوره کوتاه ثبات در قیمت خودروها که در نتیجه فضای روانی پیش فروش‌ها و فروش‌های فوری گروه‌های خودروساز ایجاد شده بود، چند روزی‌ست که بازار خودرو مجدداً شاهد افزایش عجیب قیمت خودروهاست. از ابتدای هفته جاری، قیمت انواع خودروهای سواری افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش قیمت خودروها در روزهای گذشته در حالی‌ست که خریداران هیچ‌گونه دلیل منطقی و اقتصادی برای چنین افزایش قیمتی پیدا نمی‌کنند؛ حال آنکه نرخ ارز هم که فروشندگان اغلب به بهانه بالارفتن آن قیمت خودروها را افزایش می‌دادند در روزهای اخیر نوسان چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از حوزه مسکن به حوزه خودرو هم سرایت کرده است. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران هم با تأیید این فرضیه گفته است مالکان خودرو، قیمت‌های سلیقه‌ای می‌دهند و اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد. بر اساس اظهارات نمایشگاه‌داران، افزایش قیمت‌ها اکنون ساعتی شده و به هیچ‌عنوان نمی‌توان قیمتی برای خودروها به مشتریان ارائه داد.

به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت بعضی خودروها در مقایسه با فروردین سال اخیر سه برابر شده است. یکی از نمایشگاه‌داران شرق تهران تصریح کرده است: تا پنج سال پیش هر دستگاه تویوتاپرادو در بازار ۱۸۰ میلیون تومان دادوستد می‌شد، ولی همان خودرو با وجود چند سال کارکرد امروز بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. به گفته او بیشتر مردم در جهان، خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار سوار می‌شوند؛ خودرو کالایی مصرفی‌ست ولی در ایران به کالایی لوکس یا سرمایه‌ای تبدیل شده و خودروهایی که باید در حقیقت به قبرستان خودروها منتقل شوند، با چند برابر قیمت خرید فروخته می‌شوند. نمایشگاه‌داران نبود یا کمبود قطعه در بازار را تنها در حد یک بهانه می‌دانند و شاهد مثال آنان هم تأمین قطعات خودروهای لوکس وارداتی از کشورهای همسایه طی تنها ۲۴ ساعت است. فعالان بازار خودرو بر این باورند که تلاش‌هایی در جریان است تا قیمت خودرو به حد دلخواه برسد.

افزایش قیمت خودرو در سایه کمبود عرضه

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در واکنش به افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار کرد: اگر خودروسازان داخلی قادر به تأمین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دست‌کم اجازه ورود خودروهای زیر ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار کارکرده را به داخل صادر کند. به عقیده سعید موتمنی حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی‌تعادلی را هفته‌ها به تأخیر می‌اندازد.

او همچنین به گذشت ۱۸ روز از شروع دوباره فعالیت بازار پس از پشت سرگذاشتن عید اشاره کرد و گفت: تاکنون التهاب بازار فروکش نکرده و شاهدیم قیمت‌ها به‌طور ساعتی در بازار بالا می‌رود. موتمنی تصریح کرد: افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز گذشته به هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در دیگر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که به تبع آن، چنین رشد قیمتی را در بازار خودرو شاهد باشیم.

این مقام صنفی به قیمت ۴۸۰ میلیون تومانی مزدا ۳ شرکت بهمن در بازار هم اشاره کرد و افزود: سال پیش همین موقع با چنین مبلغی می‌شد یک تویوتالندکروز کارکرده خریداری کرد. موتمنی ادامه داد: در حالی که اسفند ماه سال پیش با عرضه مداوم خودرو از طرف خودروسازان، شاهد شرایط آرامی در بازار بودیم، ولی اکنون مجدداً با یک بازار ملتهب مواجه هستیم. او در عین حال یادآوری کرد که در طرف تقاضا هم مردم برای خرید خودرو صف نکشیده‌اند، ولی آنانی که پول دارند نسبت به خرید اقدام می‌کنند و خودروها را از پارکینگی به پارکینگ دیگر جابه‌جا می‌کنند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران وفروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: ثبات بازار مستلزم عرضه خودرو است.

آرمان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar