شوک خریداران سیتروئن C3 و تاوان ۱۰۰ میلیون تومانی بابت تحریم‌ها

بروزرسانی در: یکشنبه 25 آذر 97 ساعت 11:35
شوک خریداران سیتروئن C3 و تاوان 100 میلیون تومانی بابت تحریم‌ها

سیتروئن C3 به عنوان نافرجام‌ترین خودروی برجامی در بازار ایران شناخته می‌شود که در همان ابتدای کار با شکستی بزرگ رو به رو شد. این خودرو مدرن که از جدیدترین فناوری‌های روز بهره می‌برد، در تیرماه سال جاری با امید رقابت با پژو ۲۰۰۸ و دیگر خودروهای وارداتی هم رده، پا به عرصه رقابت گذاشت.

پس از توافقات برجام خیلی از کارشناسان روزهای خوبی را برای صنعت خودرو متصور بودند و با آمدن برندهای اروپایی مانند پژو و سیتروئن به بازار ایران، تا اندازه‌ای این فرضیه اجرایی شد. ازهمین رو تولید و مونتاژ خودروهای مدرن و به روز مانند پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 نوید رشد و پویایی این صنعت کهنه کار را می‌داد. از سویی تجهیز خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا برای گسترش همکاری با شرکای فرانسوی خود، بستری مناسب برای ارتقای دانش فنی و بالا بردن دقت تولید را به‌همراه داشت. ولی متاسفانه با خروج ناگهانی آمریکا از برجام و برهم خوردن توافقات انجام گرفته بین کشورهای طرف قرارداد با ایران، خیلی از برندها اقدام به ترک بازار ایران کردند و به فعالیت‌های خود در ایران پایان دادند.

ولی در این میان سیتروئن C3 به عنوان نافرجام‌ترین خودروی برجامی در بازار ایران شناخته می‌شود که در همان ابتدای کار با شکستی بزرگ رو به رو شد. این خودرو مدرن که از جدیدترین فناوری‌های روز بهره می‌برد، در تیرماه سال جاری با امید رقابت با پژو ۲۰۰۸ و دیگر خودروهای وارداتی هم رده، پا به عرصه رقابت گذاشت. در آن زمان گروه سایپا سیتروئن پیش فروش این خودرو با موعد تحویل شهریور، مهر و آبان را شروع کرد ولی به رغم تقریباً ۱۲ هزار مراجعه کننده به سایت و نمایندگی‌های فروش این شرکت، فقط ۲ هزار نفر موفق به پیش خرید این خودرو با پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی شدند. این در حالی است که در آن زمان به رغم اعلام نشدن قیمت قطعی این خودرو، رقمی نزدیک به ۱۳۵ میلیون تومان برای آن درنظر گرفته شده بود. اکنون پس از گذشت چندماه از این موضوع و عدم تحویل خودروهای ثبت نامی در موعد مقرر، گروه سایپا سیتروئن روز گذشته قیمت تمام شده این خودرو را اعلام کرد. بر این اساس دو نوع تیپ بندی برای سیتروئن C3 درنظر گرفته شده و فقط تفاوت بین آن‌ها وجود گرم کن صندلی‌های جلو است.

طبق اعلام این گروه قیمت نسخه سیتروئن C3 توربو ۲۳۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است و نسخه دارای گرم کن صندلی‌های جلو ۲۴۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت گذاری جدید سایپا سیتروئن، براساس ارز نیمایی است و مابه‌التفاوت ارزی برای بهای تمام شده و ترخیص قطعات از گمرک توسط این گروه پرداخت شده است. در حالی که خریداران این خودرو باید تاوان تحریم‌ها را بدهند و تقریباً ۱۰۰ میلیون تومان بیش از آنچه تصور می‌کردند، برای این محصول پرداخت کنند. البته گروه سایپا سیتروئن در آخرین بخشنامه خود مبنی‌بر اعلام قیمت تمام شده سیتروئن C3، تخفیف ۱۲ میلیونی، سود مشارکت ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی و سود تأخیر در تحویل برابر با ۳ میلیون و ۶۸۳ هزار تومان را برای خریداران درنظر گرفته است.

نکته قابل تأمل در مورد شرایط این خودرو در بازار آزاد، درج آگهی‌های فروش عجیب در بعضی سایت‌های خرید و فروش خودرو است که فقط چند دقیقه بعد از اعلام قیمت تمام شده این خودرو از طرف سایپا سیتروئن، منتشر شد. بر این اساس بعضی دارندگان سیتروئن C3 قیمتی بیش از ۳۵۰ میلیون تومان را برای نسخه فول آپشن یا دارای گرم کن صندلی این خودرو درنظر گرفته‌اند. نکته جالب دیگر، تعدد آگهی‌های فروش این خودرو است که نشان می‌دهد مالکان C3 نگرانی‌های بسیاری در خصوص تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش باتوجه به مشکلات پیش‌آمده دارند.

سیتروئن C3 دارای یک موتور چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر با حجم ۱.۶ لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۶۳ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۴۳ نیوتون متر گشتاور را دارد. این نیرو به وسیله گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

اخبار خودرو

سیتروئن C3

بررسی سیتروئن C3

گزارش بازدید از خط تولید سیتروئن C3

سودآوری چند ده میلیونی خودروهای برجامی برای دلالان

خودروهای سیتروئن C3 ثبت نامی در مهلت مقرر تحویل خواهد شد!

قیمت قطعی سیتروئن C3 / بهمن ۹۷

سایپا سیتروئن اعلام قیمت سیتروئن C3 را تکذیب کرد

تحویل سیتروئن C3 چه زمانی است؟

قیمت سیتروئن C3 در آینده چقدر خواهد بود؟

زمان تحویل سیتروئن C3 را اطلاع رسانی می‌کنیم

قیمت نهایی سیتروئن C3 اعلام شد / آذر ۹۷

مشخصات کامل سیتروئن C3 شرکت سایپا

سایپا نحوه تسویه حساب سیتروئن C3 را منتشر کرد + میزان تخفیف

قیمت گذاری سیتروئن C3 مجددا بررسی خواهد شد

اعتراض متقاضیان سیتروئن C3 به نحوه قیمت گذاری

تحویل نخستین سری خودروهای سیتروئن C3 به متقاضیان

قیمت سیتروئن C3 تغییر نخواهد کرد!

واردات لوازم یدکی سیتروئن C3 توسط سایپا

تحویل خودروهای سیتروئن C3 و استقبال متقاضیان

اطلاعیه سایپا در مورد تکمیل وجه سیتروئن C3

قیمت و زمان تحویل خودروهای سیتروئن C3 به زودی ابلاغ خواهد شد

قیمت سیتروئن C3

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "شوک خریداران سیتروئن C3 و تاوان ۱۰۰ میلیون تومانی بابت تحریم‌ها"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی
مهمان

تحریم ها تاثیری نداره که…

مهدی
مهمان

تحریم تاثیری نداره که…