چگونه دست دلالان خودرو را از بازار کوتاه کنیم؟

شنبه 21 اردیبهشت 98 ساعت 11:22
چگونه دست دلالان خودرو را از بازار کوتاه کنیم؟

یکی از راهکارهای کاهش سود بازارهای موازی غیرمولد و هدایت نقدینگی به بخش تولید، اخذ مالیات از سود سرمایه است.

مالیات بر سود سرمایه (capital gains tax) گونه‌ای از مالیات بر عواید سرمایه‌ای است، که با هدف کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد و موازی بخش تولید، اخذ می‌شود.

با توجه به اینکه بازار سرمایه به دو بخش مولد و غیرمولد، تقسیم می‌شود، بیشتر دولت‌ها سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد (بخش تولیدی) هدایت شود. لازمه این عمل کاهش سود سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی بخش تولید است. اگر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی تولید بیشتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد، بدیهی است که سرمایه‌های سرگردان به این سمت حرکت خواهند کرد.

یکی از راهکارهای کاهش سود بازارهای موازی اخذ مالیات، به خصوص مالیات بر سود سرمایه است. با اتخاذ این مالیات درصدی از مابه التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن، قیمت خودرو و... توسط دولت در قالب مالیات دریافت می‌شود، پس با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی کاهش می‌یابد.

در حوزه خودرو که یکی از سودآورترین بازارهای موازی است این نوع مالیات در شکل مالیات بر خودرو دوم و بیشتر جهت کنترل سوداگری و هم جلوگیری از شکست بازار سال‌هاست که در خیلی از کشورها اخذ می‌شود.

به عقیده فعالان صنعت خودرو، حجم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شده است و تقاضای کاذب خودرو سبب شده تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته افزایش یابد و این موضوع خیلی راحت به وسیله اخذ مالیات می‌تواند بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت کند.

تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، قانون مالیات بر معاملات پی در پی خودرو و همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه در خودرو، سه مسیری است که از دید کارشناسان، به واسطه آن‌ها امکان کاستن از تقاضای کاذب و حذف دلالی از بازار خودرو وجود دارد. البته هم اکنون از مشتریان مالیات اخذ می‌شود، ولی حرف کارشناسان این است که شمار و مقدار آن بیشتر شود تا میل به خرید در این بازار (از سمت دلالان و سفته‌بازان) کاهش یابد.

در این بین، تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، موضوعی است که اگر اجرایی شود، به نوبه خود می‌تواند در کنترل فروش مؤثر واقع شود. با تدوین این قانون، از مشتریانی که مالک خودرو هستند و قصد دارند خودروی دیگری را خریداری کنند، مالیات اضافی دریافت خواهد شد، پس این موضوع شاید بتواند انگیزه خرید را کاهش دهد.

ساماندهی بازار خودرو با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT

یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات بر عایدی خودرو گفت: در بازار فعلی خودرو به خاطر تفاوت قیمتی کاذب موجود بین کارخانه و بازار، سودجویانی هستند که با هدف کسب درآمد اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می‌کنند که این عمل موجب افزایش قیمت‌ها شده و جیب این دلالان را پر می‌کند. همچنین این فرآیند مصرف کننده نهایی خودرو را هم سردرگم کرده است.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با اینکه اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در طول سال‌های اخیر مورد بحث مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، تصریح کرد: با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT می‌توان بازار خودرو را کنترل کرد. در این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه کد ملی و مشخصات خریداران خودرو به سازمان امور مالیاتی، آن دسته از افرادی که بیش از یک خودرو خریداری کرده‌اند شناسایی و آنها را مجبور به پرداخت مالیات از محل کسب درآمد می‌کند.

وی افزود: با اجرای این طرح دست خیلی از سودجویانی که برای کسب سود و درآمدهای کاذب به خرید و فروش خودرو روی آورده‌اند کوتاه و مصرف کنندگان واقعی خودرو وارد بازار می‌شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه، خریداران جعلی را مجبور به پرداخت مابه التفاوت می‌کند

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به آسانی می‌تواند از سوداگری در بازار خودرو جلوگیری کند چون که خریداران جعلی را مجبور به پرداخت مابه التفاوت می‌کند و از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار خودرو جلوگیری می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هجوم سودجویان به بازار خودرو دلیل خیلی از افزایش قیمت‌هاست، پس اخذ مالیات از دلالان، هم به بازار و هم به مصرف کننده واقعی کمک می‌کند.

حسینی کیا اظهار کرد: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در سال رونق تولید با کاهش ریسک قیمتی در بازار علاوه بر ثبات بخشی به بازارها و کم رنگ کردن فعالیت‌های غیرمولد می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند و در کاهش سوداگری در بازار مسکن و خودرو مؤثر باشد.

از کاهش نوسانات قیمتی بازار تا قطع دست سود جویان با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

حسین مرادوند کارشناس اقتصاد و مالیات با ذکر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کسب ثروت از طریق ایجاد ارزش افزوده، به تولید ارزش و افزایش اندازه واقعی اقتصاد کمک می‌کند، گفت: این نوع مالیات می‌تواند موجب کاهش نرخ تورم، کاهش اختلاف طبقاتی وتوزیع عادلانه‌تر درآمد، کاهش نوسانات قیمتی بازار و قابل پیش بینی شدن آن و سرمایه گذاری در بخش‌های اقتصادی و مولد و رونق تولید شود.

مرادوند افزود: افراد سرمایه دار به طور طبیعی از درآمد بیشتری بر خوردار هستند و می‌توانند در شرایط‌های گوناگون از نوسانات بازار استفاده و کسب سود کنند و در این مرحله است که مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو، مسکن و حتی ارز و ... مفید واقع می‌شود.

این کارشناس اقتصاد و مالیات تصریح کرد: این نوع مالیات می‌تواند باعث تقاضای واقعی شود و دست سود جویان را از بازارهایی که با نوسانات قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند، کوتاه کند و موجب شود نقدینگی و سرمایه‌ها به سمت کسب و کار و تولید هدایت شود.

وی گفت: اجرای این طرح منوط به قیمت گذاری درست در بازار خودروست و خودروسازان به طور حتم باید به موازات اجرای این طرح قیمت‌های خود را کاهش دهند و فرمول قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار را تدوین کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar