کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی

روز گذشته بازار خودرو متأثر از بازار ارز روند کاهشی در قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در پیش گرفت. بازار ارز کشور از دوشنبه گذشته روند نزولی در قیمت‌ها داشت، به صورتی که دیروز این روند تشدید شد و نرخ دلار در بعضی سایت‌ها حتی ۱۱ هزار تومان هم اعلام شد. در این میان اگر چه تحلیل‌های گوناگونی در خصوص کاهش نرخ ارزهای خارجی ارائه شده، با این حال دیروز خیلی از بازارها از جمله بازار خودرو متأثر از این موضوع شاهد کاهش قیمت در بسیاری محصولات بود.

قیمت خودروهای داخلی همزمان با اعمال تحریم‌های بین المللی به‌طور فزاینده‌ای به اوج قیمتی خود رسید؛ این در وضعیتی است که تولیدکنندگان داخلی هم با کاهش عرضه به بازار سهم قابل توجهی در نابسامانی‌های بازار و همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها داشتند. در همین حین بعضی اخبار از احتکار خودرو و عدم عرضه مناسب به بازار به دست خودروسازان حکایت داشت آن هم در حالی که تولیدکنندگان کمبود قطعه و اثرگذاری تحریم‌ها بر روند تولید را علت عرضه نامناسب می‌خواندند. در هر صورت با ورود دلالان و واسطه‌گران و همچنین سرمایه‌های سرگردان، بازار خودرو با نابسامانی همراه شد و این نابسامانی‌ها همچنان در معاملات خودرویی ادامه دارد.

در عین حال دو خودروساز مطرح کشور با فشار وزارت صنعت برای کاهش التهابات بازار شماری از محصولات خود را پیش فروش کردند؛ به صورتی که گروه ایران خودرو هفته گذشته پیش فروش ۵۳ هزار دستگاه از محصولات خود را در دستور کار قرار داد و سایپا هم در دو دوره اقدام به پیش فروش خودروهای تولیدی خود کرد. اگر چه این پیش فروش‌ها با اهدافی مانند کاهش قیمت و خروج دلالان از بازار انجام گرفت با این حال این اقدام خودروسازان نه تنها تاثیری بر نابسامانی‌های بازار نداشت بلکه به گفته خیلی از دست اندرکاران خودرو، بیشتر متقاضیان پیش‌فروش خودروسازان، دلالان بودند. به این ترتیب در طول یک ماه اخیر هرچند نرخ ارزهای خارجی با اعلام بعضی اخبار داخلی و خارجی روند نزولی به خود می‌گرفت، ولی قیمت خودرو روند صعودی خود را حفظ می‌کرد. از طرف دیگر بازار خودروهای وارداتی هم که با توقف ثبت سفارش، قیمت‌های باورنکردنی را به خود دیده بود هنوز به ثبات نرسیده و هرازگاهی به تبعیت از بعضی رویدادهای بین‌المللی و نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گیرد. با این اوصاف دیروز همزمان با افت شدید نرخ ارزهای خارجی، بازار خودرو هم تکانی خورد و قیمت خیلی از خودروها به ویژه وارداتی‌ها نزول پیدا کرد. در این میان خیلی از دست‌اندرکاران بازار تاکید داشتند که دلالان با نگرانی از روند کاهشی قیمت‌ها به بازار آمده بودند و قصدشان هم فقط فروش خودرو آن هم با قیمت‌هایی پایین‌تر از هفته‌های اخیر بود.

در این خصوص یک دست‌اندرکار بازار عنوان می‌کند که طی دو ماه اخیر قیمت خودروهای داخلی افزایش قابل توجهی داشت که می‌توان گفت با کاهش نرخ دلار مشتریان باید به روند کاهشی بیشتر قیمت خودروهای داخلی امیدوار باشند. به اعتقاد این فعال بازار با ادامه روند فعلی و کاهش قیمت‌ها به جای فروشنده، خریدار قیمت نهایی خودرو را تعیین و این فروشنده است که با قیمت پیشنهادی موافقت یا مخالفت می‌کند. اگر خودروسازان عرضه محصولات خود به بازار را افزایش دهند در کنار روند کاهشی نرخ دلار می‌توانیم به ارزان شدن بیشتر خودرو در بازار امیدوار باشیم البته تأثیر کاهش نرخ دلار بر خودروهای وارداتی هم قابل توجه است. وی با اعلام اینکه هنوز عرضه خودرو به دست خودروسازان به بازار افزایش پیدا نکرده است، عنوان کرد که پیش فروش‌های گذشته هم نتوانسته تأثیر مثبتی بر بازار بگذارد؛ چون که مشتریان امروز ثبت‌نام کرده و سال آینده خودروهای خود را تحویل می‌گیرند.

این فعال بازار خودرو، تصریح کرده قیمت خودروهای داخلی غیرمعقول افزایش پیدا کرده بود که باید با همکاری خودروسازان روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. همچنین رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران از کاهش یک و نیم تا ۱۲ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش قیمت در خودروهای خارجی از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در پی کاهش نرخ دلار خبر داد.

سعید موتمنی در توصیف بازار خودرو که همزمان با کاهش نرخ ارز با شوک همراه بوده تاکید کرد که دیروز فروشنده در این بازار زیاد بود، اما خریداری وجود نداشت این در وضعیتی است که روز پیش بعد از مدت‌ها خریدارها قیمت را تعیین می‌کردند. وی با ذکر اینکه با ادامه این روند قیمت خودرو باز هم کاهش می‌یابد، ادامه داد در کنار کاهش قیمت خودرو، اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند، باز هم کاهش قیمت خواهیم داشت.

این فعال بازار خودرو به عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته اشاره کرده و تاکید داشته که افزایش نرخ دلار یکی از این عوامل بود و در کنار آن با توجه به اینکه خودروسازان به دلایل متعدد از جمله افزایش هزینه تولید، عرضه را به بازار کم کرده بودند، قیمت خودرو افزایش یافت.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران اظهار کرد: وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد، فروشندگان خودرو هم کم می‌شوند، ولی به محض اینکه دلار حالت ریزشی پیدا می‌کند، فروشنده زیاد می‌شود. موتمنی در آخر عنوان کرده که ما برای کاهش بیشتر قیمت خودرو از خودروسازان می‌خواهیم تا عرضه خودرو به بازار را بیشتر کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar