کاهش واردات بنزین

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
کاهش واردات بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: بر پایه برنامه ریزی های انجام شده در سه ماه اول امسال باید روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد می کردیم، اما این رقم به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید.

سید محمدرضا موسوی خواه در حاشیه رونمایی از نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت در جمع خبرنگاران در خصوص زمان اجرای طرح پرداخت حق العمل مستقیم به جایگاه داران گفت: در نشست هایی و با حمایت های سازمان برنامه و بودجه قرار شد، این طرح از ابتدای مرداد ماه اجرایی شود، البته ما آماده اجرای این طرح هستیم که بر پایه آن بیشتر از ۸۰ درصد از بودجه نقدینگی کاسته می‌شود و ۲۰ درصد باقیمانده هم در بازه زمانی کوتاه به سامانه پرداخت کامل حق العمل تبدیل خواهد شد.

در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در خصوص تولید و توزیع بنزین سوپر تاکید کرد: در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم، فقط تفاوت بین بنزین یورو ۵ و بنزین سوپر در ۴ عدد اکتان است، به این ترتیب که بنزین یورو ۵ با عدد اکتان ۹۱ و بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۵ تولید می‌شود.

وی اندازه توزیع بنزین سوپر در ایران را ۳.۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این شمار ممکن است گاهی بیشتر یا کمتر شود.

موسوی خواه تفاوت کیفیت در عرضه بنزین بین جایگاه‌های عرضه سوخت را به شدت تکذیب کرد و در خصوص امکان ایجاد رانت در کارتخوان‌های جدید عنوان کرد: ما از ابتدای کار احتمال به وجود آمدن رانت را می دادیم و در صورتی که فقط با یک بانک یا یک پی اس پی صحبت می‌کردیم احتمال ایجاد رانت به وجود می‌آمد، ولی نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی و ۱۲ پی اس پی نوشتیم و همه آنها را به مشارکت در این طرح دعوت کردیم، از این ۱۲ پی اس پی ۱۰ مراجعه داشتیم که ۶ مورد شاخص بودند و سه مورد آنها کار خود را شروع کرده اند. در تقسیم جایگاه ها هم به شیوه ای عمل می کنیم که تفاوتی میان جایگاه ها در استفاده از این کارتخوان‌ها وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد مدیریت مصرف سوخت در ایران افزود: وقتی راجع به مدیریت مصرف صحبت می‌کنیم یعنی باید بتوانیم در سطح کلان کشور مقدار و نوع مصرف در بخش‌های گوناگون کشور را مدیریت کنیم و با گزارش‌هایی که به دولت ارائه می‌دهیم حامی مدیریت مصرف باشیم، ولی سهمیه بندی بنزین مساله ای نیست که من راجع به آن صحبت کنم.

تبدیل کارت سوخت خودروهای گازوئیل سوز

مبارزه با قاچاق سوخت از دیگر سوال هایی بود که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در جواب به آن گفت: در خصوص گازوئیل مذاکراتی را با نیروی انتظامی انجام داده‌ایم تا کارت سوخت خودروهای گازوئیل سوز را به کارت سوخت خودرو تبدیل کنیم. همینطور مهاجرت کارت سوخت ها را رهگیری و نظارت‌های ویژه ای را هم در جایگاه‌های سوخت اعمال می‌کنیم. با مدیریت توزیع و الزام مردم به استفاده از کارت شخصی سوخت می‌توان کنترل بیشتری برای جلوگیری از قاچاق سوخت اعمال کرد.

موسوی‌خواه افزود: در سه ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار کارت مهاجر در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده است، اما به هر حال ما فقط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستیم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر ارگان‌ها نیز وظایفی را در این زمینه به عهده دارند. ما هم در این صحنه تلاش می‌کنیم و از دیگر ارگان‌ها درخواست کمک داریم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همینطور در مورد فیلمی که در روزهای گذشته درباره وجود تخلف در مقدار عرضه بنزین در جایگاه‌ها پخش شده توضیح داد و گفت: احتمال این که تلمبه ها دستکاری شوند وجود دارد، چون این تلمبه ها مکانیکی هستند، با وجود این ما تمام تجهیزات را به طوری کنترل و پلمب می کنیم که هیچگونه دست اندازی به آنها امکان پذیر نباشد و از بیرون هم معلوم است که دور تلمبه ها پلمب شده است.

وی ادامه داد: ما همه جایگاه های عرضه سوخت را زیر نظر داریم، ولی متاسفانه در این فیلم نام جایگاه یاد نشده و همینطور مخاطب متوجه نمی شود که از کدام نازل استفاده می شود. این فیلم خیلی مبهم است و ای کاش نام این جایگاه اعلام شود.

الزام سوختگیری با کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جواب به این سوال که افراد در صورت مفقود شدن کارت سوخت یا فراموش کردن رمز کارت چه اقدامی باید انجام دهند، تاکید کرد: هر خودرویی که در کشور شماره گذاری شده به صورت حتم یک کارت سوخت دارد که از طریق اداره پست به دست صاحب خودرو می‌رسد، ولی کسانی که کارت سوخت خود را اخذ نکرده اند باید در سایت اداره پست در قسمت پیگیری کارت سوخت اقدام به پیگیری اخذ کارت سوخت کنند و کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند باید درخواست المثنی بدهند که ظرف مدت ۱۵ روز کارت سوخت جدید به دست آنها خواهد رسید.

وی ادامه داد: استفاده از کارت سوخت مساله ای است که در قانون توسعه حمل و نقل عمومی کشور بر آن تصریح شده و در همه جایگاه‌ها، سوخت گیری باید الزاما با کارت سوخت انجام شود، همینطور کسانی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اند باید به مراکز نواحی شرکت پخش مراجعه کنند تا رمز برایشان آزاد شود. شاید در آینده وضعیت را به گونه ای فراهم کنیم که در زمان اولین سوخت گیری با کارت سوخت شخصی، رمز برای صاحب کارت آزاد شود.

موسوی خواه افزود: کارت سوخت همیشه برقرار بوده است و مساله استفاده از کارت سوخت شخصی به زودی در فراخوانی به مردم اعلام خواهد شد.

منبع: وزارت نفت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar