کاهش ۱۶ درصدی تولید لاستیک خودرو

دوشنبه 8 مهر 98 ساعت 16:34
کاهش 16 درصدی تولید لاستیک خودرو

جدیدترین آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست امسال، تولید کامیون کشنده ۶۸.۷ درصد کاهش و تولید تراکتور ۲۶ درصد افزایش داشته است. تولید لاستیک هم در این مدت با کاهش ۱۶.۱ درصدی مواجه شده است.

طبق این آمار در پنج ماهه اول امسال ۱۸۸۴ دستگاه کامیون کشنده تولید شده که نسبت به تولید ۶۰۲۱ تایی از این کالا در سال اخیر ۶۸.۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین در مدت یاد شده در سال جاری ۱۵۹ دستگاه کمباین تولید شده که با کاهش ۶۴.۳ درصدی نسبت به تولید ۴۴۶ دستگاه در پنج ماهه اول سال پیش ۶۴.۳، پس از کامیون کشنده بیشترین کاهش تولید را داشته است.

تولید اتوبوس  مینی‌بوس ون هم تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال اخیر ۶۲.۳ درصد کاهش داشته است؛ به صورتی که تولید آن در پنج ماه اول سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۸۸۹ و ۷۱۲ دستگاه بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که تولید سواری هم در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال پیش ۴۰ درصد کاهش داشته و به ۲۹۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسیده است؛ درحالی‌که تولید سواری در مدت مشاه به سال اخیر ۴۸۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده است.

در این بین تولید وانت با کاهش ۴.۶ درصدی کمترین کاهش تولد را داشته، به صورتی که در پنج ماهه اول سال ۱۳۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۲۳ هزار و ۹۰۰ و ۲۲ هزار ۸۰۰ دستگاه وانت تولید شده است.

در بین انواع ماشین‌آلات و خودرو تنها تولید تراکتور در این مدت افزایش ۲۶ درصدی را تجربه کرده و تولید آن از ۵۹۰۷ درستگاه در پنج ماهه اول سال اخیر به ۷۴۴۵ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

همچنین طبق آمار تولید (مقدماتی) کالاهای منتخب صنعتی که از طرف وزارت صمت منتشر شده، تا پایان مرداد ماه سال جاری ۷۲ هزار و ۸۰۰ تن لاستیک خودرو تولید شده که نسبت به تولید ۸۶ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول در سال پیش ۱۶.۱ درصد کاهش داشته است.

بازار لاستیک از سال پیش دچار چالش و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی بوده و تیر ماه امسال هم  رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور اعلام کرد که بعضی از تجار برای ایجاد تشنج، کمبودهای بازار را بسیار بالاتر از کمبود واقعی بازار اعلام می‌کنند، ولی با وجود کاهش تعرفه واردات و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت قیمت‌ها کاهش نیافته که نشان می‌دهد عده‌ای کالا را در انبارها احتکار کرده‌اند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar