استعلام آنلاین ریز خلافی خودرو و نمره منفی گواهینامه

یکشنبه 24 مهر 01 ساعت 05:27
استعلام آنلاین ریز خلافی خودرو و نمره منفی گواهینامه

با تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی، در‌صورت تخطی از قانون هنگام رانندگی، فقط جریمه صادر نمی‌شود. بلکه برای راننده خاطی نیز نمره منفی اعمال خواهد شد. در این صورت اگر راننده بیش از ۳۰ نمره منفی کسب کند، گواهینامه وی باطل می‌شود. در‌نتیجه، استعلام نمره منفی گواهینامه و حذف آن برای همه رانند‌گان اهمیت بالایی دارد. ما در این مقاله به بررسی انواع روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه و خلافی خودرو می‌پردازیم. با آگاهی از این موارد می‌توانید جلوی باطل‌شدن گواهینامه خود و خواباندن خودرو در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی را بگیرید.

استعلام نمره منفی گواهینامه به صورت آنلاین

بهترین راه برای استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین است. با این‌کار دیگر نیازی نیست تا در مراکز پلیس +۱۰ زمانی را صرف رسیدن نوبت خود کنید. سایت‌های متعددی به ارائه خدمات استعلام خلافی یا نمره منفی گواهینامه می‌پردازند. اصلی‌ترین روش، سایت پلیس راهور است. در این سایت شما می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه، ریز خلافی و نمره منفی گواهینامه خود را مشاهده کنید. در کنار سایت پلیس راهور، سایت‌های خدماتی دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، در سامانه آیتول علاوه‌بر دریافت جزئیات خلافی و نمره منفی گواهینامه، می‌توانید برای خرید بیمه بدنه ماشین از هر شرکتی اقدام کنید. در نتیجه این سایت‌ها بر‌خلاف سایت پلیس راهور، تک‌بعدی نبوده و خدمات مختلفی را پوشش می‌دهد.

استعلام نمره منفی با شماره گواهینامه

 استعلام نمره منفی با شماره گواهینامه یا کد ملی انجام می‌شود. برخی از سایت‌های آنلاین، علاوه‌بر شماره گواهینامه، کد‌ملی و شماره موبایل را نیز برای ثبت‌نام در‌خواست می‌کنند. ولی در برخی از سایت‌ها مانند آیتول برای استعلام نمره منفی گواهینامه نیازی به ثبت‌نام نیست و فقط باید شماره گواهینامه خود را وارد کنید. علاوه‌بر سادگی استعلام نمره منفی در آیتول، شما می‌توانید به‌راحتی و فقط با وارد کردن شماره پلاک خودرو و شناسه یکتای بیمه، محاسبه بیمه شخص ثالث جدید را انجام دهید.

استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق پیامک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید و امکان مراجعه حضوری به مراکز اجرائی هم برای شما فراهم نیست، اصلا نگران نباشید. پلیس راهنمایی و رانندگی، امکان دریافت استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق پیامک را نیز به‌وجود آورده است. برای این کار باید با کد ملی خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. هزینه این استعلام پس از ارسال درخواست برای شما صادر می‌شود. اگر مایل به ادامه فرآیند باشید، عدد ۷ را باید مجدد برای همین شماره ارسال کنید. پس از تایید، مقدار نمره منفی برای شما نمایش داده می‌شود. در استعلام نمره منفی از طریق پیامک، امکان مشاهده جزئیات وجود ندارد و فقط امتیاز کلی برای شما ارسال خواهد شد. در نتیجه اگر مایل به دانستن جزئیات هستید، باید روش‌های دیگری را امتحان کنید.

استعلام نمره منفی با کد ملی؛ ورود اطلاعات در سیستم پیامکی

استعلام نمره منفی با کد ملی نیز امکان‌پذیر است. همان‌طور که گفته‌ شد، هنگام درخواست مشاهده نمره منفی از طریق پیامک، فقط کد‌ملی شما درخواست می‌شود. سایر روش‌ها مانند سایت پلیس راهور، به شماره گواهینامه نیاز خواهید داشت. ولی توجه داشته باشید که در پیامک امکان مشاهده جزئیات نیست. حتی نمی‌توانید خلافی خودرو را چک کنید. از‌این‌رو، شاید بهتر باشد که همه مدارک مورد‌نیاز را در دسترس داشته باشید تا استعلام بدون لحظه‌ای انتظار به شما نمایش داده شود.

لیست نمره منفی گواهینامه؛ هر قانون‌شکنی چند نمره منفی دارد؟

هر خلافی، به میزان مشخصی نمره منفی برای گواهینامه شما ثبت می‌کند. با کسب ۳۰ نمره منفی، گواهینامه باطل و ماشین به پارکینگ منتقل خواهد شد. در جدول زیر لیست نمره منفی گواهینامه آورده شده است.

 

عنوان تخلف

نمره منفی وسیله نقلیه شخصی

نمره منفی وسایل نقلیه سنگین

حرکات نمایشی

۸

۱۰

تجاوز از سرعت مجاز

۱۰

۱۵

سبقت غیرمجاز

۵

۱۰

عبور از چراغ قرمز

۵

۱۰

حرکت مارپیچ

۳

۵

حرکت با دنده عقب غیرمجاز

۵

۷

رعایت نکردن شرایط مندرج گواهینامه

۳

۷

استفاده از وسایل ارتباطی در سرعت بالا

۳

۵

عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۵

۷

اگر به مدت یک‌سال نمره منفی شما کمتر از ۲۰ باشد و از تاریخ آخرین دریافت نمره منفی به مدت ۶ ماه تخلفی انجام نداده باشید، امکان پاک شدن نمره منفی گواهینامه وجود دارد. اگر پس از استعلام جزئیات نمره منفی گواهینامه اعتراضی داشته باشید، با دردست داشتن اصل گواهینامه، فرم درخواست و دلیل برای اعتراض به نمره منفی، به یکی از مراکز اجرایی کشور مراجعه کنید.

استعلام آنلاین نمره منفی گواهینامه و خلافی خودرو با یک کلیک در آیتول

در این مقاله به انواع راه‌های استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی پرداختیم. شما می‌توانید به‌صورت حضوری، آنلاین و پیامکی، استعلام جزئیات نمره منفی و خلافی خودرو را انجام دهید. این کار نه‌تنها برای جلوگیری از باطل‌شدن گواهینامه الزامی است، بلکه هنگام فروش خودرو نیز باید خلافی خودرو را پرداخت کرده باشید. در سامانه آیتول، همه خدمات مربوط به خودرو شامل، خرید انواع بیمه، استعلام خلافی و نمره منفی گواهینامه، پیگیری صدور کارت سوخت و گواهینامه و ده‌ها خدمات دیگر ارائه می‌شود.

برای بهره‌مندی از خدمات آیتول می‌توانید همین حالا به سایت itoll.ir مراجعه کرده و از پشتیبانی ۲۴ ساعته کارشناسان آیتول، از طریق تماس با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ بهره‌مند شوید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar