تفاوت میان UPS و باتری پشتیبان

یکشنبه 19 فروردین 03 ساعت 09:25
تفاوت میان UPS و باتری پشتیبان

معمول است که فرض کنیم منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) و باتری پشتیبان (Backup Battery) چیزهای مشابهی هستند، اما بسیار متفاوت هستند.

UPS به یک نسخه پیشرفته از باتری پشتیبان اشاره دارد، روش دیگری برای گفتن آن این است که همه منابع تغذیه اضطراری باتری پشتیبانی هستند اما با نرخ حفاظت بالاتر. در زیر به برخی از تفاوت ها خواهیم پرداخت.

 

باتری پشتیبان یا بکاپ باتری

باتری پشتیبانی برای دستگاه‌های متصل به برق مانند رایانه‌ها اعمال می‌شود تا اثرات مضر مسائل مربوط به برق را به حداقل برساند. هنگامی که یک افزایش ناگهانی جریان رخ می دهد، یا قطعی برق رخ می دهد، باتری پشتیبان بلافاصله شروع به کار می کند تا برای مدت زمان کوتاهی دستگاه را تغذیه کند.

اگر از رایانه استفاده می کنید، معقول است که از باتری پشتیبان برای ذخیره صحیح فایل ها و اطمینان از خاموش شدن صحیح رایانه استفاده کنید.

باتری پشتیبان راه‌حلی برای محافظت از سرمایه‌گذاری شما در رایانه و سایر دستگاه‌های الکتریکی گران قیمت است. اندازه باتری تعیین می کند که دستگاه شما چه مدت می تواند روشن بماند.

منبع تغذیه اضطراری یا یو پی اس

UPS (Uninterruptible Power Supply) از فناوری پیشرفته تری نسبت به نسخه پشتیبان باتری سنتی برخوردار است. گاهی اوقات تشخیص یک UPS " واقعی" دشوار است زیرا برخی از سازندگان یک سیستم باتری پشتیبانی را به عنوان UPS برچسب گذاری می کنند حتی اگر سیستم سوئیچینگ نداشته باشد.

یک منبع تغذیه اضطراری دستگاه هایی را که مستقیماً به باتری UPS وصل شده اند، تغذیه می کند. برق باتری را در حالت آماده به کار شارژ می کند و در مواقع لزوم باتری برق را به وسایل الکترونیکی تغذیه می کند. یک یو پی اس واقعی به جای منتظر ماندن و تامین برق در مواقعی که نیاز است، همیشه برق را از یک مخزن انرژی پاک تامین می کند.

با داشتن عملکردهای بیشتر، UPS می تواند در برابر نوسانات برق، افت ولتاژ، خاموشی، خاموشی و سایر مشکلات منبع تغذیه محافظت کند. مانند نسخه‌های پشتیبان باتری قبلی، منابع تغذیه بدون وقفه دستگاه‌های شما را بسته به اندازه باتری و میزان انرژی مورد نیاز دستگاه، در حال کار نگه می‌دارند.

تفاوت بین UPS و بکاپ باتری

هم یو پی اس و هم باتری پشتیبان از دستگاه هایی با مشکلات برق مانند نوسانات و کاهش برق محافظت می کنند. هر دو گزینه در برابر مشکلات زیر از سیستمهای برقی محافظت خواهند کرد.

  • آسیب رساندن به قطعات داخلی

  • خراب شدن سیستم عامل

  • خراب شدن داده های ذخیره نشده

با این حال، تفاوت زیادی بین UPS و نسخه پشتیبان باتری وجود دارد.

فرآیند فیلتر کردن قدرت

خاموشی، سوسو زدن برق و نوسانات برق همیشه باعث فعال شدن باتری پشتیبان نمی شود. اما با یک یو پی اس، این نیرو فیلتر می شود و منبع تغذیه ثابت دستگاه های مهمی را که نیاز به ادامه کار و پردازش دارند، تضمین می کند.

UPS برق AC را اجرا می کند در حالی که باتری ها در DC ذخیره و شارژ می شوند.

یو پی اس AC را برای شارژ به DC تبدیل می کند، اما باتری ها به صورت DC نیز تخلیه می شوند در حالی که شما برای لوازم خانگی به AC نیاز دارید. حتی اگر برق قطع شود، یو پی اس همچنان DC را به AC تبدیل می کند.

دسته های بسیار بیشتری برای باتری پشتیبان با گزینه های بسیار بیشتری وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و مزایای متفاوتی نسبت به بقیه دارند. در حالی که یو پی اس معمولا به یو پی اس آفلاین، یو پی اس فعال خطی و یو پی اس آنلاین طبقه بندی می شود.

تفاوت میان UPS و باتری پشتیبان

نحوه انتخاب در مورد یو پی اس و پشتیبان گیری باتری

تهیه باتری پشتیبان معمولاً برای رایانه های شخصی و سایر رایانه هایی با سرمایه گذاری کم توصیه می شود. بنابراین، در خانه های مسکونی و ادارات کوچک از این سرویس برای زمان قطعی برق استفاده می شود، این به این دلیل است که بکاپ باتری معمولاً هزینه کمتری دارد.

اگر رایانه شما فقط برای فعالیت های اوقات فراغت استفاده می شود، منطقی نیست که همان مبلغی را که برای یک UPS انجام می دهید برای رایانه خرج کنید.

یک یو پی اس برای دستگاه های حیاتی تر توصیه می شود. مانند سرور شرکتی. یک سیستم UPS می تواند برای یک تجارت یا مرکز داده حیاتی باشد. در حالی که یک سیستم UPS گرانتر از یک باتری پشتیبان است، سرمایه گذاری در یک سیستم UPS با کیفیت بالا محافظت بسیار بیشتری را فراهم می کند.

انواع باطری های UPS

اگر در جستجوی یک باتری یو پی اس جدید هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دقیقا چه چیزی را می توانید انتخاب کنید.

آنچه که به عنوان انواع باتری UPS می شناسیم در حقیقت به سه نوع اصلی محدود می شود که هرکدام برای کاربری های خاصی استفاده می شود: سرب اسید، نیکل-کادمیم و لیتیوم یون. یک نوع "بهترین" باتری UPS وجود ندارد. انتخاب اینکه کدام مورد استفاده شود باید به صورت موردی انجام شود.

باتری های UPS سرب اسید

باتری های سرب اسیدی به دلیل قابلیت اطمینان خود در هنگام استفاده در یک یو پی اس شناخته شده اند و همین امر به تنهایی باعث شده است که برای مدتی طولانی به گزینه ای محبوب برای باتری یو پی اس تبدیل شوند.

همچنین زمانی که وزن دستگاه یو پی اس اهمیتی ندارد، مانند کاربردهای انرژی بزرگ، مقرون به صرفه ترین انتخاب هستند. مقرون به صرفه بودن آنها با تحمل بالا و امپدانس داخلی کم برای انتخاب باتری هوشمند ترکیب می شود.

در خانواده باتری های سرب-اسید، دو نوع فرعی وجود دارد:

Valve Regulated (VRLA) این رایج ترین نوع باتری است که در سیستم های UPS مدرن یافت می شود. این باتری ها که به نام اسید سرب مهر و موم شده (SLA) نیز شناخته می شوند، معمولاً دارای عمر طراحی ۵ تا ۱۰ ساله هستند.

آنها به بهترین وجه برای یک اتاق خشک و تحت کنترل آب و هوا که در دمای ۲۰-۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری می شود مناسب هستند. آنها را می توان به صورت عمودی یا افقی نصب کرد، به این معنی که می توان از آنها در محفظه باتری، سینی های رک مانت یا کابینت ها استفاده کرد.

تهویه باز (VLA) : این باتری ها حاوی صفحاتی هستند که با اسید الکترولیت پر شده اند، بنابراین معمولاً به آنها Flooded (به معنی غوطه ور) می گویند.

عمر طراحی آنها تا ۲۰ سال است و معمولاً در مکان هایی استفاده می شوند که به درجه آمپر ساعت (Ah) بالا نیاز دارند.این نوع باتری در صورت نشت اسید باید در یک اتاق اختصاصی مجهز به تجهیزات شستشو قرار داده شود و باید در حالت ایستاده نگه داشته شوند.

باتری های یو پی اس نیکل کادمیوم

باتری‌های نیکل کادمیوم (NiCd) که قبلاً یک انتخاب محبوب برای تأسیسات مخابراتی بودند، هنوز در مکان‌هایی با دمای محیط بسیار بالا استفاده می‌شوند. علاوه بر این، آنها قادر به تحمل طیف وسیعی از دمای محیط از -۲۰ درجه سانتیگراد تا +۴۰ درجه سانتیگراد هستند. آنها مزیت عمر طراحی ۲۰ ساله، چرخه عمر طولانی و تحمل تخلیه های عمیق را ارائه می دهند.

اما گران‌تر از VRLA هستند و مواد سمی که با آن ساخته می‌شوند دفع آنها را سخت می‌کند. به همین دلیل بسیاری از کشورها تولید و استفاده از باتری های نیکل کادمیوم را غیرقانونی یا به شدت محدود کرده اند.

باتری های یو پی اس لیتیوم یونی

باتری های لیتیوم یونی (Li-Ion) برای مدت طولانی استاندارد لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند بوده اند. در حال حاضر از آنها برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می شود. به دلیل این تاریخچه غنی، آنها در حال تبدیل شدن به یک گزینه مناسب برای UPS هستند، اما همچنان مهمترین کاربرد آنها استفاده در گوشی های موبایل و لپ تاپ ها و به تازگی در خودروهای الکتریکی است.

جالب است بدانید عمر باتری های لیتیوم یونی تا دو برابر باتری های سرب اسیدی است؟ باتری‌های UPS لیتیوم یونی می‌توانند هشت تا ده سال یا حتی بیشتر با نگهداری مناسب دوام بیاورند، به این معنی که باتری‌ها می‌توانند به اندازه خود UPS دوام بیاورند. این امر هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد و خطر خرابی در طول تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد. همچنین، فناوری باتری های لیتیومی نسبت به باتری های سرب اسیدی، دایره های شارژ و دشارژ بسیار بیشتری را تحمل می کند.

برخلاف باتری‌های اسید سرب، باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند در برابر دمای بالا بدون افت عملکرد مقاومت کنند.

یک باتری سرب اسیدی به ازای هر ۱۵ درجه فارنهایت افزایش دمای بالاتر از ۷۷ درجه فارنهایت، حدود نیمی از طول عمر خود را از دست می دهد، در حالی که باتری های لیتیوم یونی می توانند تا دمای ۱۰۴ درجه فارنهایت بدون مشکل عملکرد کار کنند. این بدان معناست که یو پی اس لیتیوم یون می تواند در محیط های خشن تر که باتری های اسید سرب به سادگی نمی توانند کار کنند استفاده شود.

آنها به لطف سیستم های نظارت و مدیریت داخلی، قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به هر دو نوع باتری سرب اسیدی دارند. آنها همچنین کوچکتر، سبک تر و زمان شارژ سریع تری نسبت به باتری های سرب اسید و نیکل کادمیوم دارند. و در نهایت، عمر طولانی‌تر آنها، افزایش هزینه سرمایه اولیه برای خرید باتری‌های لیتیوم یونی را متعادل می‌کند.

مهمترین چالش باتری های لیتیوم یونی مسئله بازیافت نشدن آنها در چرخه طبیعت می باشد که کشورهای مختلف را در تولید خودروهای برقی با باتری های لیتیوم یونی دچار شک و تردید کرده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar