خلافی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

بروزرسانی در: سه شنبه 10 خرداد 01 ساعت 13:04
خلافی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

جریمه شدن اتفاقی است که بسیاری از رانندگان آن را تجربه کرده‌اند. گاهی اوقات اشتباه‌های سهوی باعث جریمه شده و در بعضی از موارد، سرپیچی عمدی فرد از قوانین راهنمایی و رانندگی باعث ایجاد خلافی خودرو می‌شود. وزن خلافی خودرو معمولا با توجه‌ به میزان خطرآفرین بودن آن‌ها تعیین می‌شود؛ هرچقدر تخلف رانندگی خطرناک‌تر باشد، جریمه‌های سنگین‌تری برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود. آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی احتمال جریمه شدن و میزان خلافی را کاهش می‌دهد. از همین‌ رو در این مقاله در مورد لیست خلافی خودرو برایتان گفتیم. با مطالعه مقاله پیش‌رو هرآنچه را که باید در رابطه با خلافی خودرو بدانید، یاد خواهید گرفت.

آشنایی با انواع جرایم راهنمایی و رانندگی

خلافی خودرو شامل همه تخلفات و سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی است که در پرونده خودروی شما ثبت می‌شود؛ از همین ‌رو لازم است تا هر چند وقت‌یک‌بار برای استعلام خلافی خودرو اقدام کرده و آن‌ها را پرداخت کنید. البته قبل از بررسی لیست خلافی خودرو بهتر است با انواع جریمه خودرو آشنا شوید:

 

جریمه دو برگی؛ سزای نافرمانی از دستور پلیس

احتمالا بارها با این صحنه مواجه شده‌اید که پلیس نیرو انتظامی به یک خودروی در حال حرکت دستور توقف می‌دهد. در چنین شرایطی اگر راننده به‌طور عمدی یا سهوی دستور توقف پلیس را نادیده بگیرد، جریمه دو برگی برای او صادر می‌شود. برگه اول به تخلف رانندگی و برگه دوم به نافرمانی از پلیس مربوط است که راننده باید آن‌ها را بپردازد؛ بنابراین همان‌طور که امکان در رفتن از پرداخت عوارض آزادراهی وجود ندارد، هیچ‌کس نمی‌تواند با فرار از پلیس، جلوی جریمه شدن را بگیرد.

جریمه تسلیمی؛ دریافت مستقیم برگه جریمه از پلیس

زمانی که پلیس برگه جریمه را با اطلاعات کامل راننده، مشخصات خودرو، نوع تخلف و زمان و محل وقوع تخلف پر کند و به راننده تحویل دهد، درواقع به روش تسلیمی راننده را جریمه کرده است. احتمال بروز خطا در این نوع جریمه بسیار پایین است و معمولا حق اعتراض به آن برای راننده وجود ندارد.

جریمه الصاقی؛ جریمه شدن بدون حضور راننده

یکی از ناخوشایندترین صحنه‌هایی که هر راننده‌ای ممکن است با آن روبه‌رو شود، مشاهده برگه جریمه پشت برف‌پاک‌کن است. این برگه جریمه برای خودروهای متوقف صادر می‌شود و پلیس در آن همه اطلاعات ماشین، نوع و محل تخلف، زمان و تاریخ صدور برگه و مشخصات افسر را درج می‌کند؛ اما مشخصات راننده در این نوع جریمه ذکر نمی‌شود. برخلاف جریمه تسلیمی، شما می‌توانید نسبت به جریمه الصاقی اعتراض کنید.

جریمه با ثبت دوربین؛ رایج‌ترین نوع جریمه

در حال حاضر، در قسمت‌های مختلف خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده‌اند که اطلاعات را به مرکز ثبت تخلفات رانندگی ارسال کرده و برای خودرو قبض جریمه صادر می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است شما متوجه جریمه ثبت‌شده نشوید و هنگام پرداخت خلافی خودرو با لیستی از جرایم مواجه شوید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از افزایش بیش از حد جریمه‌ها، استعلام خلافی خودرو را جدی بگیرید. سامانه آیتول امکان انجام کارهایی مانند استعلام و پرداخت خلافی خودرو و حتی خرید و محاسبه بیمه شخص ثالث را برایتان فراهم کرده است.

چه مواردی شامل خلافی خودرو می‌شود؟ لیست خلافی خودرو

طبق قانون راهنمایی و رانندگی موارد متعددی وجود دارند که مشمول جریمه می‌شوند. مبلغ جریمه‌های رانندگی هر سال تغییر کرده و توسط سازمان راهنمایی و رانندگی اعلام می‌شود. از جمله رایج‌ترین موارد در لیست خلافی خودرو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عبور از چراغ قرمز
  • رانندگی با سرعت غیرمجاز
  • سبقت گرفتن غیرمجاز
  • انجام حرکات نمایشی در خیابان با اتومبیل یا موتورسیکلت
  • لایی کشیدن یا انجام حرکات مارپیچی با وسیله نقلیه
  • عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه
  • عبور از محل عبور
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
  • رعایت نکردن حق تقدم
  • استفاده از تلفن همراه یا وسایل مشابه هنگام رانندگی
  • رانندگی در مستی
  • رعایت نکردن مقررات حمل بار

هرچقدر تخلف رانندگی خطرناک‌تر باشد و آسیب‌های جدی‌تری برای جامعه داشته باشد، جریمه سنگین‌تری نیز خواهد داشت.

انواع خلافی خودرو؛ از جریمه نقدی تا توقیف ماشین

هر چند جریمه نقدی رایج‌ترین نوع خلافی است؛ اما روش‌های دیگری هم برای جریمه کردن راننده وجود دارد. انواع خلافی خودرو را می‌توانیم در سه دسته زیر تقسیم‌بندی کنیم:

  • جریمه نقدی: لیست خلافی خودرو همراه با قیمت در سایت راهنمایی و رانندگی موجود است. با هر بار تخلف از قوانین رانندگی باید معادل مبلغ آن، جریمه پرداخت کنید.
  • جریمه توقیف خودرو: در بعضی از موارد مانند تصادفات منجر به فوت یا رانندگی در مستی، افسر پلیس خودرو را توقیف و روانه پارکینگ می‌کند.
  • دریافت نمره منفی: ثبت نمره منفی در کارنامه یا گواهینامه راننده یکی از انواع جریمه برای ایجاد نظم در جامعه است. هر کدام از تخلفات راهنمایی و رانندگی نمره‌ای دارند و زمانی که مجموع نمرات منفی به ۳۰ برسد، گواهینامه فرد به‌مدت ۳ ماه توقیف خواهد شد.

توجه کنید که نمره منفی علاوه‌بر جریمه نقدی و توقیف خودرو روی گواهینامه شما اعمال می‌شود. هرچقدر جمع نمرات منفی شما بیشتر شود، جریمه‌های سنگین‌تری مانند توقیف ۶ ماهه گواهینامه و حتی باطل شدن گواهینامه نصیبتان خواهد شد.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با سامانه خودروی من آیتول

در این مقاله به بررسی لیست خلافی خودرو پرداختیم و انواع جریمه‌ها را با مثال برایتان توضیح دادیم. لیست خلافی خودرو در واقع شامل ۴۱ جرم راهنمایی و رانندگی است که مبلغ آن توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود. در صورتی‌ که فرد متخلف بعد از گذشت ۶۰ روز از جریمه، اقدام به پرداخت آن‌ها نکند، مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد؛ بنابراین استعلام‌گیری به‌موقع از خلافی خودرو و پرداخت آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر راننده وسیله نقلیه‌ای باید انجام دهد.

آیتول با هدف تسهیل انجام امور مرتبط با خودرو یک سامانه جامع طراحی کرده است و امکانات مختلفی از جمله استعلام و پرداخت خلافی، پرداخت عوارض آزادراهی، خرید بیمه و ترخیص خودرو را به شما عزیزان ارائه می‌کند. برای آشنایی بیشتر با خدمات متنوع آیتول به سایت itoll.ir مراجعه کنید یا در هر ساعت از شبانه‌روز با شماره تلفن ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان آیتول همواره آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar