در چه صورت باید برای انجام تست کرونا در منزل اقدام کنید؟

دوشنبه 5 اردیبهشت 01 ساعت 13:30
در چه صورت باید برای انجام تست کرونا در منزل اقدام کنید؟

با شروع بیماری کرونا در سال ۱۳۹۸ شرایط زندگی مردم در کل دنیا تحت تاثیر قرار گرفت. این بیماری مهلک با شیوع بالای ابتلا و مرگ‌ومیر، باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد. مراکز درمانی نیز به عنوان مهم‌ترین مکان‌های کنترل کننده شرایط بیماری، جز آلوده‌ترین محل‌ها برای مراجعه افراد مبتلا به بیماری‌های غیر از کرونا شد. شلوغی بیش از حد مراکز درمانی (به علت خدمات درمانی و انجام تست کرونا) و آلوده بودن فضای آن به ویروس کرونا، باعث شد که به بیماران غیرکرونایی توصیه شود برای دریافت خدمات بیمارستانی و آزمایشگاهی، حدالاامکان به این مراکز مراجعه نفرمایید و سعی کنید تا از خدمات تست کرونا در منزل استفاده کنید که خطر ابتلا به کرونا کاهش یابد.

بیماری کرونا

بیماری کرونا (COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. اکثر افراد آلوده به ویروس، مشکلات تنفسی خفیف تا متوسط ​​را داشته و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابند. با این حال برخی به شدت علائم نشان می‌دهند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه‌ای دارند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند: بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های تنفسی یا سرطان از نظر شدت علائم بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند.

بهترین راه برای پیشگیری و کاهش سرعت انتقال بیماری این است که در مورد کرونا و راه‌های ابتلا به آن آگاه باشید و فراموش نکنید که به محض نشان دادن علائم، تست کرونا بدهید. راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا شامل موارد زیر می‌شود:

  • رعایت فاصله حداقل ۱ متر از دیگران
  • استفاده از ماسک مناسب
  • شستن مرتب دست‌ها
  • استفاده از الکل برای ضد عفونی
  • دوری از مکان‌های عمومی و شلوغ
  • انجام واکسیناسیون

با رعایت این موارد از خود و دیگران در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنید. این ویروس می‌تواند از طریق مخاط دهان یا بینی فرد آلوده به صورت ذرات مایع کوچک در هنگام سرفه، عطسه، صحبت کردن، آواز خواندن یا نفس کشیدن پخش شود. این ذرات به دلیل پوشش پروتئینی نسبتا سنگین هستند؛ بنابراین با رعایت فاصله مناسب (۲ متر) از ورود این ویروس از طرف شخص آلوده به دهان یا بینی خود جلوگیری کنید. با وجود رعایت این موارد، اگر احساس ناخوشایندی داشته و برخی از علائم بیماری را نشان دادید، ابتدا تست کرونا داده و بعد تا زمان بهبودی کامل در خانه بمانید و از سایر اعضا خانوده دور باشید.

دوره نهفتگی کووید-۱۹ چقدر است؟

علائم بیماری در افراد مختلف تقریبا طی ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده است تا دو روز قبل از ظاهر شدن علائم، می تواند بیماری را منتقل کند. بسته به سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا و شدت بیماری، حدودا ۱۰ تا ۲۰ روز بیماری در بدن فرد بیمار باقی می‌ماند.

علائم ابتلا به بیماری کرونا چیست؟

علائم COVID-19 عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • دردهای عضلانی بدن
  • گلو درد
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی مفرط
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احتقان یا آبریزش بینی

برخی از افراد آلوده به ویروس کرونا، به حالت خفیف COVID-19 مبتلا شده‌اند و اصلاً هیچ علامتی ندارند. با این حال در برخی موارد، COVID-19 می‌تواند منجر به عوارض شدید و جبران ناپذیری مانند: نارسایی تنفسی، آسیب به بافت ریه و عضله قلب، مشکلات سیستم عصبی، نارسایی کلیه و مرگ شود.

اگر تب یا هر یک از علائم ذکر شده در متن بالا را دارید، سریعا برای انجام تست کرونا اقدام کرده و با در دست داشتن جواب آزمایش PCR خود، با مرکز مراقبت‌های ویژه اورژانس یا پزشک خود تماس گرفته و علائم‌تان را از طریق تلفن شرح دهید.

ویروس کرونا چگونه شیوع می‌یابد؟

در حال حاضر محققان اطمینان دارند که ویروس کرونا از طریق قطرات و ذرات مخاط بینی یا دهان منتشر شده در هوا در هنگام تنفس، صحبت کردن، خندیدن، آواز خواندن، سرفه یا عطسه یک فرد آلوده منتشر می‌شود. جالب است که بدانید قطرات بزرگ‌تر مخاط ممکن است در عرض چند ثانیه به زمین بیفتند، اما قطرات عفونی ریز مخاط می‌توانند در هوا باقی مانده و در مکان‌های سرپوشیده، به ویژه جاهایی که افراد زیادی جمع شده‌اند و تهویه ضعیفی نیز وجود دارد، جمع شوند. به همین دلیل است که استفاده از ماسک، شستن دست و رعایت فاصله گذاری فیزیکی برای پیشگیری از بیماری COVID-19 ضروری است.

COVID-19 چگونه درمان می‌شود؟

درمان COVID-19 به شدت عفونت و ایمنی فرد مبتلا بستگی دارد. برای حالت خفیف ابتلا، استراحت در خانه و مصرف دارو جهت کاهش تب و علائم اغلب کفایت می‌کند. در موارد شدیدتر ابتلا به بیماری، افراد باید در بیمارستان بستری شده و احتمالا نیاز به استفاده از درمان‌های ویژه‌ای مانند: تزریق داروهای داخل وریدی، اکسیژن درمانی و مراقبت‌های قلبی دارند.

COVID-19 چگونه تشخیص داده می‌شود؟

COVID-19 از طریق انجام آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. تشخیص قطعی بیماری از طریق آزمایش با معاینه عادی پزشک متفاوت است؛ زیرا بسیاری از علائم و نشانه‌های COVID-19 می‌تواند مانند بیماری‌های دیگر باشد و همچنین برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا اصلاً علائمی ندارند. بنابراین هیچ وقت مراجعه عادی به پزشک نمی‌تواند جایگزین قطعی تشخیص آزمایشگاهی بیماری باشد. احتمالا الان برایتان این سوال مطرح می‌شود که تست کرونا چیست؟

انجام تست کرونا

زمانی که احساس کردید دارای علائم ابتلا به بیماری هستید، لازم است برای اطمینان و شروع درمان احتمالی بیماری، تست کرونا بدهید. انجام این تست از طریق PCR انجام می‌شود. در این تست پس از خون‌گیری، در نمونه خونی شما به دنبال بقایای ژنتیکی ویروس می‌گردند، زمانی که کوچک‌ترین ماده ژنتیکی مربوط به ویروس را پیدا کردند، از طریق دستگاه PCR ماده ژنتیکی را تکثیر کرده و شرایط بیماری را برآورد می‌کنند.

انجام این تست به دلیل اینکه باید از طریق سوآپ در انتهای بینی شما نمونه گرفته شود کمی دردناک است. اما یادتان باشد که هر چه کمتر مقاومت کرده و نمونه بهتری گرفته شود، نتیجه آزمایش کرونا شما دقیق‌تر خواهد بود.

چرا باید از خدمات آزمایش در منزل برای تست کرونا استفاده کنیم؟

در مراکز درمانی به غیر از شرایط پاندمی کرونا، همواره ریسک شیوع و ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی وجود دارد. یعنی امکان دارد حتی اگر به بیماری مبتلا نباشید، پس مراجعه به این مراکز آلوده، دچار بیماری شوید و یا اینکه در معرض سویه‌های مختلف قرار گرفته و بیماری‌تان شکل شدیدتری بگیرد. همچنین در این شرایط به علت شیوع بالای این بیماری، مراکز آزمایشگاهی بسیار شلوغ هستند و احتمالا با وجود علائمی مثل تب و خستگی مفرط مجبور خواهید بود که ساعت‌ها منتظر نوبت بمانید و مورد مهم آخر اینکه با رفت و آمد به مراکز درمانی به شیوع بیشتر بیماری کمک خواهید کرد!

بیمه‌های تحت پوشش خدمت تست کرونا در منزل

در خصوص انجام تست کرونا، شرکت هومکا با آزمایشگاه‌هایی همکاری می‌کند که ضمن بهره مندی از متخصصان با تجربه، بیمه‌های مختلفی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. از جمله‌ی این بیمه‌ها می‌توان به بیمه‌‌های آسیا، کوثر، ایران، آتیه‌سازان حافظ، دانا، پارسیان، تامین اجتماعی، دی و .. اشاره نمود.

تجربه انجام تست کرونا در منزل با هومکا

پیشنهاد ما این است که برای پایش خود از لحاظ ابتلا به کرونا از خدمات تست کرونا در منزل هومکا استفاده کنید؛ تا ضمن اطلاع از وضعیت سلامتی‌تان، از ریسک انتقال با ابتلا به بیماری جلوگیری کنید. شرکت هومکا با بهره‌گیری از بهترین متخصصان، خدمات تست کرونا در تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و رشت را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و در خصوص تمامی خدمات موردنظرتان از همکاران ما اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir ازکلیه خدمات ما مطلع شوید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar