دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

پنج شنبه 16 بهمن 99 ساعت 15:15
دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

خرید و فروش خودروهای کارکرده در ایران همواره امری مرسوم بوده و بازار خودروهای دست دوم یکی از بازارهای پرکار محسوب می‌شود. در این بین، دو عامل تورم شدید قیمت خودرو در سال‌های اخیر چه نمونه‌های وارداتی و چه تولیدات داخل، همچنین عدم ثبات قیمت‌ها باعث شده که این بازار رونقی بیش از پیش داشته باشد.

به طور قطع، خرید خودروهای کارکرده داخلی، به دلیل اطمینان از خدمات پس از فروش و تامین قطعات و هزینه نگهداری کمتر بازار بهتری نیز تجربه می‌کنند. در این بین، خودروهایی مانند دنا و دنا پلاس که طی حضور حدود ۷ و ۳ ساله، امتحان خود را در بخش ایمنی و عملکرد و بازده فنی تا حدودی پس داده‌اند و مالک را با آنچه در انتظارش است پیشتر آشنا کرده‌اند، طرفداران بیشتری دارند. اما شباهت‌های موجود بین بعضی از محصولات ایران خودرو مانند دنا و دنا پلاس باعث می‌شود تا خریداران برای انتخاب دچار تردید شوند.

تفاوت‌های امکاناتی

دنا خروجی سال ۹۳ ایران خودرو است و دنا پلاس که نقش فیس‌لیفت محدود دنا را بازی می‌کند، از سال ۹۶ وارد بازار کشور شد. بنابراین به طور قطع این اختلاف سن در قیمت خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت. ضمن اینکه دنا، به صورت کلی دارای برخی نواقص برقی است که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در برخی محصولات دیگر ایران‌خودرو مانند رانا نیز دیده می‌شد. بنابراین معمولا ارزش در برابر خرید دنا پلاس را بیشتر از دنا می‌دانند.

نکته مهم دیگر اینکه، اگر سراغ خرید دنا پلاس دست دوم دیوار رفته باشید، احتمالا با تناقض بعضی اطلاعات از سوی مالکان موجه می‌شوید. به این ترتیب که برخی مدل‌های قدیمی‌تر مانند دنا پلاس مدل ۹۶ مجهز به سانروف هستند، اما در مدل‌های سال ۹۸ سان‌روف موجود نیست. این نکته را باید از الطاف خودروساز وطنی دانست، که پس از دو سال تولید دنا پلاس با آپشن‌های استاندارد مشخص و برخی برتری‌ها نسبت به دنا، در سال ۹۸، طی اقدامی محیرالعقول، این آپشن‌ها را از نسخه پایه حذف کرده و برای دنا پلاس دو تیپ پایه و فول آپشن تعریف کرد. به این ترتیب، دنا پلاس تیپ ۱، فاقد سان‌روف و ایربگ‌های جانبی بود، اما دنا پلاس تیپ ۲، با ۴ ایربگ و سان‌روف ارائه می‌شد. این دو تیپ در بخش‌های دیگر هیچ تفاوتی را نشان نمی‌دهند.

در بخش فنی، دنا و دنا پلاس هر دو از موتور ۱.۶ لیتری EF7 موسوم به موتور ملی بهره می‌برند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی. ترمز‌های دنا و دنا پلاس هر دو از بوستر ترمز، ABS و EBD بهره می‌برند و در سیستم تعلیق و فنربندی نیز تفاوتی ندارند. در واقع، هر دو خوردو می‌توان گفت «یک سدان خانوادگی، مناسب رانندگی و استفاده در شهر است و برای کسانی که چندان دنبال قدرت و شتاب و شکل و شمایل اسپرت خودرو نیستند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، گزینه‌ای که آن را باید فیس‌لیفت شده سمند بدانیم».

تفاوت‌های ظاهری

در بخش طراحی بدنه و ظاهر دنا و دنا پلاس، نمی‌توان منکر چهره جذاب‌تر و به‌روزتر دنا پلاس شد. اما این به‌روز‌تر شدن تنها با آنتن کوسه‌ای، مشکی شدن نوار سپر جلو که زیر جلو پنجره قرار دارد و دی‌لایت در دنا پلاس تامین می‌شود. همچنین در نمای کناری، فرم خطوط حجمی دنا پلاس تغییر کرده و به تعداد آن‌ها افزوده شده است. البته این تغییرات جزئی تنها در بدنه اعمال شده و در داخل کابین دو خودروی کاملا مشابه را خواهیم داشت. تزئینات چوبی جلو داشبورد، فرم خروجی‌های تهویه مطبوع و تزئینات کرومی فرمان، همه و همه مشابه هم هستند. بنابراین حجم اتاق و صندوق بار برابر دو خودرو نیز قابل پیش‌بینی است.

کیفیت ساخت دنا و دنا پلاس را هم می‌توان یکی دانست. اما از آنجایی که از نظر کارشناسان تولیدات اخیر داخلی افت محسوسی در ساخت دارند، شاید دنای ۶ ساله، از این جهت برخی برتری‌ها را داشته باشد. به شکلی که صدای موجود در کابین با منشا اجزا و ادوات داخلی، در دو خودروی ۶ و ۳ ساله یکی است. بنابراین اگر به سان‌روف و خطوی حجمی کمی پرتعداد‌تر علاقه دارید سراغ دنا تیپ ۲ بروید، در غیر این صورت بین دنا و دنا پلاس تیپ یک، هر کدام را که انتخاب کنید، به یک هدف زده‌اید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar