روغن موتور مناسب هایما

پنج شنبه 26 آبان 01 ساعت 17:21
روغن موتور مناسب هایما

روغن موتور از جمله موارد بسیار کاربردی و مهم خودرو است که عملکرد آن بر سایر بخش‌ های خودرو اثر می‌گذارد. روغن موتور هایما نیز با ایجاد فضایی روان برای موتور و اجزای درون آن ، محیطی کم اصطکاک ایجاد می‌کند. نتیجه آن روانکاری قطعات، بهبود عملکرد و همچنین جلوگیری از سایش و خرابی آن ها خواهد بود. همان‌ گونه که ملاحظه می‌کنید، روغن موتور نقش بسیار تعیین‌ کننده و حائز اهمیتی در سیستم خودرو دارد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب ویژگی های روغن موتور مناسب هایما را مورد بررسی قراردهیم.

ویژگی روغن موتور مناسب هایما

احتمالاً شما هم در خرید روغن موتور هایما به دنبال بهترین و مناسب ترین روغن هستید. چرا که روغن موتور نامرغوب و بی‌ کیفیت شاید هزینه کمتری داشته باشد؛ اما آسیب‌ ها و خسارات آن به مراتب بیشتر است و ممکن به سایر لوازم هایما آسیب بزند. در نتیجه انتخاب روغن موتور مناسب اهمیت بالایی دارد. از جمله ویژگی های بهترین روغن موتور هایما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استاندارد بودن روغن موتور

هیچ تردیدی وجود ندارد که یک روغن موتور خوب و با کیفیت باید دارای تأییدیه‌ های رسمی و استاندارد باشد. در این خصوص استاندارد های مختلفی ازجمله استاندارد API (استاندارد انجمن نفت آمریکا)، تأییدیه OEM و رتبه بندی ACEA وجود دارد. داشتن این استاندارد ها ، می تواند نشان از مرغوبیت و مناسب بودن روغن موتور هایما داشته باشد.

اصل بودن روغن

متأسفانه به واسطه افزایش قیمت ها و نیاز کاربران، برخی روغن‌ های مشابه؛ اما بی کیفیت در بازار عرضه می‌شود. موردی که شما به عنوان راننده هایما باید به آن توجه  ویژه داشته باشید. اصالت و اورجینال بودن روغن یک عامل کلیدی در کیفیت و عملکرد آن محسوب می شود. برای اطمینان از اصل‌ بودن روغن، پیشنهاد می‌کنیم از مراکز معتبر لوازم یدکی هایما، نسبت به تهیه روغن موتور اقدام کنید.

ویسکوزیته روغن موتور

شاید ویسکوزیته روغن را بتوان مهمترین مشخصه و ویژگی یک روغن موتور به شمار آورد. ویسکوزیته یا گرانروی، همان غلظت و تمایل روغن به جاری شدن است. این عامل در شرایط محیطی مختلف، اهمیت بسیار زیادی دارد. شاخص گرانروی ۴۰-W10 و سطح کیفی SL و بالاتر برای روغن موتور هایما گزینه خوبی محسوب می شود. همچنین روغن های مولتی گرید یا چند رده، برای تمام فصول سال قابلیت استفاده دارد. حال آن که روغن های سینگل گرید، این گونه نیستند. نکته ای که باتوجه به شرایط آب و هوایی منطقه باید به آن توجه داشت.

نوع روغن موتور

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب روغن موتور مناسب هایما، توجه به نوع روغن است. امروزه انواع روغن موتور از جمله سنتتیک، نیمه سنتتیک و روغن های مینرال تولید می شوند. هر یک از آن ها دارای ویژگی‌ها و مزایای و معایب خود هستند. روغن‌های سنتتیک، بازدهی و کارایی بالاتری داشته و برای محافظت در برابر شرایط محیطی و خوردگی ایده‌آل هستند. حال آنکه هزینه خرید بالاتری دارند.

برند روغن موتور

در حال حاضر شرکت های مختلف خارجی و داخلی اقدام به تولید و عرضه روغن موتور هایما می کنند. برندهای خارجی اصل و همچنین برندهای با سابقه و معتبر ایرانی، گزینه‌های خوبی برای خرید روغن به شمار می‌روند. نکته حائز اهمیت، اصل بودن روغن و اطمینان از کیفیت آن هاست. همچنین قیمت منطقی و معقول آن‌ها، مورد دیگری است که نباید از آن غافل شد. خرید از مراکز ارائه دهنده لوازم یدکی هایما با کیفیت شرکتی و اورجینال، انتخاب خوبی برای تهیه خواهد بود.

حجم روغن موتور هایما

ظرفیت روغن موتور هایما، به صورت کامل و بدون درنظرگیری فیلتر روغن هایما، حدود ۵.۱ لیتر است. این در حالی است که بدون درنظر گیری فیلتر حجم روغن موتور هایما چیزی نزدیک به ۴.۷ لیتر می باشد.

نحوه تعویض روغن موتور مناسب هایما

برای تعویض روغن موتور هایما، ابتدا باید خودرو در شرایط پایدار و در زمین بدون شیب متوقف شود. حال برای تخلیه روغن با باز کردن پیچ تخلیه، روغن موتور در ظرف مخصوص خالی می شود. بهتر است برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، ضمن استفاده از دستکش، از لمس روغن خودداری کرد. بررسی واشر پیچ تخلیه و در صورت نیاز تعویض آن از موارد مهم در این زمینه است. پوسیدگی و خرابی واشر می تواند منجر به نشت روغن شود. در این مرحله و پس از تخلیه روغن، توصیه می‌شود، فیلتر روغن هایما نیز مورد بررسی قرارگرفته و در صورت نیاز تعویض شود. حال روغن موتور مناسب هایما جایگزین روغن قبلی می‌شود. به کمک قیف می توان روغن موتور را درون محفظه مخصوص خود ریخت. در پایان باید از محکم بودن پیچ تخلیه و همچنین قرارگیری درست فیلتر روغن اطمینان حاصل نمود.

نکات مهم در مورد تعویض روغن هایما

  • تعویض روغن موتور و استفاده از روغن موتور مناسب هایما، اهمیت زیادی در عملکرد خودرو دارد. توصیه می‌کنیم پس از گذشت ۶ ماه یا ۵ هزارکلیومتر کارکرد، حتماً نسبت‌ به بررسی و تعویض روغن اقدام‌ نمایید.
  • هنگام تعویض روغن موتور هایما، بررسی و تعویض فیلتر روغن هایما را نیز مد نظر قراردهید. زیرا فیلتر روغن وظیفه تصفیه روغن را برعهده دارد. در نتیجه به مرور و با استفاده، عمر مفید آن کاهش می‌یابد.
  • کاهش اصطکاک و سایش قطعات، افزایش شتاب، کاهش صدا و کنترل مصرف سوخت از مزایای روغن موتور مناسب هایما است. لذا سعی کنید روغن موتور اورجینال با کیفیت شرکتی تهیه و استفاده نمایید.
  • علاوه‌ بر فیلتر روغن، فیلتر هوا هایما و فیلتر کابین هایما نیز نقش مهمی در سلامت و کارایی بخش‌های مختلف خودرو دارد. لذا هنگام تعویض فیلتر روغن، بررسی سایر فیلترها را نیز مورد توجه قرار دهید.
  • برخی شرایط می تواند سبب تعویض زود هنگام روغن موتور هایما شود. مواردی نظیر رانندگی پرسرعت، حمل بار سنگین، رانندگی در سربالایی، استارت زدن‌های زیاد و رانندگی در شرایط پر گردوغبار.
  • از ترکیب روغن‌های غیر همنام و یا انواع مختلف پرهیز کنید. در برخی موارد، این ترکیب‌ کردن با تأثیرگذاری مواد بر هم، می‌تواند زمینه آسیب و خسارت به موتور خودرو را ایجاد نماید.

معرفی کوتاه هایما

هایما محصول کشور چین توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو در بازار اتومبیل ایران، در حال مونتاژ و عرضه می‌باشد. این خودرو از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و امکانات پیشرفته داخل کابین را برای خریداران به همراه دارد که توجه و رضایت آن ها را به راحتی در مقایسه با خودروهای دیگر چینی جلب می‌کند. این خودرو در همه انواع دارای فرمان هیدرولیک بوده و صندلی های این اتومبیل برقی هستند. هایما، زیر مجموعه ای از مجموعه گروه فاو بوده و در بخش فنی از پلتفرم های مزدا و میتسوبیشی در آن استفاده شده است. آرایش قرارگیری سیلندرها به صورت خطی بوده و از نظر سوخت و آلایندگی از استاندارد یورو ۵ برخوردار است.

خودرو هایما از سال ۹۷ به بعد با موتور ۸/۱ لیتری تولید و عرضه شده است. توان خروجی موتور هایما بسیار عالی و حدود ۱۸۳ اسب بخار می‌باشد. قدرت تولید شده از موتور این خودرو از طریق گیربکس ترونیک شش سرعته به چرخ های جلویی ماشین منتقل می‌گردد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar