شیشه اتومبیل و اهمیت آن

شنبه 22 مهر 02 ساعت 14:15
شیشه اتومبیل و اهمیت آن

شیشه اتومبیل یکی از قطعات مهم در خودروسازی می باشد که اهمیت به کیفیت آن ، امنیت خودرو را بالا می برد و  تفاوت زیادی با شیشه های   معمولی دارد و با فن آوری های جامع و خاص تولید می شود تا هنگام بروز حوادث جاده ای  و در شرایط بد آب و هوایی بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند تا آسیبی به سرنشینان خودرو نرسد. بطور کلی شیشه ماشین،  یک درصد قیمت خودرو را شامل می شود.

بطور کلی از دو نوع شیشه در خودرو استفاده می شود :  شیشه لمینت یا طلقی  و شیشه سکوریت یا نشکن. از آنجایی که مهمترین شیشه در خودرو ، شیشه جلو آن است، از شیشه لمینت برای شیشه جلو اتومبیل استفاده می شود که استحکام بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر شیشه دارد. در ادامه مطلب در مورد این دو نوع شیشه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شیشه در خودرو  ، به عنوان یک عایق بین کابین داخل خودرو و فضای اطراف خودرو بکار می رود و سرنشینان را در برابر سرما و گرما ، باد و  باران ، طوفان ، تگرگ و برف  محافظت می کند و همچنین عایق صوتی و اشعه مضر نور خورشید نیز می باشد. در هنگام رانندگی ، مخصوصا با سرعت بالا، احتمال برخورد ذرات و اجسام معلق در فضای خارج کابین وجود دارد که این شیشه است که باعث حفاظت سرنشینان خودرو می شود. فرض کنید یک سنگ ریز از زیر چرخ یک خودرو به سمت ماشین شما پرتاب شود. در صورت نبود شیشه جلو ، چه اتفاقی برای راننده یا سرنشینان دیگر می افتد؟

تاریخچه شیشه خودرو

نگاهی به تاریخچه شیشه داشته باشیم. شیشه برای اولین بار ، حدود ۷هزار سال پیش در مصر اختراع و تولید شد. امروزه  شیشه از انواع متریال  و با ساختار ظاهری بسیار متنوع و مختلفی تولید  و عرضه می شود و  کاربرد بسیار مهمی در صنعت خودروسازی دارد. در ابتدای راه خودروسازی ، اتومبیل دارای شیشه جلو به شکل امروز نبود و سرنشینان برای محافظت چشم خود   از عینک استفاده می کردند لذا اکثرا برای استفاده در هوای مساعد قابل استفاده بودند.

برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ شیشه جلو خودرو اختراع شد که برای محافظت سرنشینان خودرو بسیار کاربردی بود . مخصوصا که سرعت و قدرت ماشین روز به روز بیشتر می شد. البته شیشه های مورد استفاده معمولی بودند که مقاومت بالایی در برابر ضربه نداشته  و بعد از شکسته شدن  ، باعث آسیب جدی به سرنشینان می شدند. بعد از آن ،  از شیشه سکوریت استفاده شد که مقاومت بسیار بالاتری در برابر ضربه دارند  ولی این نوع شیشه نیز برای جلو خودرو مناسب نبود.

 بعد از مدتها بالاخره متخصصین به نوع دیگری از شیشه چند لایه رسیدند که شیشه لمینت نامگذاری شد که تا به امروز نیز از این نوع شیشه برای جلو خودرو استفاده می شود. شیشه چند لایه یا همان شیشه لمینت ،   اکنون ایمن ترین نوع شیشه های جلوی خودرو به حساب می آیند. 

در طراحی یک خودرو ، از انواع شیشه استفاده می شود. شیشه جلو ، شیشه عقب ، شیشه های درب جلو و عقب ، شیشه لچکی ، شیشه روگلگیری و شیشه سقف یا همان سانروف.  هر نوع خودرویی شیشه منحصر به خودش را دارد .

انواع شیشه اتومبیل

انواع شیشه اتومبیل :

  • شیشه لمینت

برای شیشه جلو خودرو ، از نوعی شیشه  P. V. B یا شیشه ایمنی شده با لمینت استفاده می‌شود.  

شیشه لمینت ، نوعی از شیشه چند لایه محسوب می شود که دو یا چند لایه شیشه معمولی به همراه یک یا چند لایه پلیمری،  پی وی بی ، طی یک فرآیند فشار و دما به هم کاملا فشرده شده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند. شیشه جلو همیشه از جنس لمینت بوده و دارای سه لایه است یعنی دو لایه شیشه به همراه یک لایه پلیمری در وسط. البته طلق وسط با ضخامت های مختلف استفاده می شود.

مواد اولیه تا حالت ذوب گرم شده و روی حمام قلع مذاب خورانده می شود و طی چند فرآیند شیشه ها به وجود می آیند و به شکل های مورد نظر بریده می شوند. در ادامه مراحل لمینت کردن روی شیشه انجام می شود. در این فرآیند، دو و یا چند ورق شیشه با یک لایه داخلی از پلی وینیل بوتیرال PVB  به هم پیوند می خورند.  در ادامه این لایه ها در کوره های مخصوصی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند و یک واحد مستحکم و مقاوم در برابر پارگی تشکیل می دهند. لایه بین پلاستیکی بی رنگ است و به عنوان فیلتر ماورا بنفش عمل می کند. .   در ادامه شیشه جلو آماده مونتاژ با قالب های پلاستیکی است تا بتوان آن را روی ماشین نصب کرد.

 شیشه‌های لمینت  میزان ضریب ایمنی بالایی دارد و  در اثر وارد شدن نیروی خارجی یا فشار ، به دلیل وجود یکپارچگی میان اجزای شیشه لمینت ، از فرو ریختن و تکه‌ تکه شدن شیشه خودرو جلوگیری می شود.

  در برخی خودروهای لوکس مانند : جنسیس سدان یا ولوو xc90 از این نوع شیشه برای شیشه های جانبی استفاده می شود چون ضریب ایمنی بالایی دارند.

شیشه جلو اتومبیل

با پیشرفت صنعت خودروسازی ، شیشه جلو اتومبیل ها از لحاظ سطح امکانات نیز متنوع می باشد.  بعضی شیشه ها دورمشکی بالارنگی و برخی تمام رنگ هستند.   سنسور باران ، دوربین رادار و هیتر ، هدآپ و آنتن از جمله امکاناتی هستند که روی شیشه جلو نصب می شوند. مثلا  خودرویی مثل ولوو xc90 ،  دارای سنسور باران ، دوربین رادار  ، هدآپ و هیتر می باشد و خودرویی مثل تویوتا لندکروز ۲۰۱۲ فاقد آپشن روی شیشه  . یا شیشه جلو سانتافه ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ از لحاظ امکانات متنوع عرضه می شود.

برخی خصوصیات شیشه لمینت

  • مهمترین مشخصه شیشه لمینت الگوی شکست آن در هنگام ضربه شدید است . تکه های شکسته شیشه به لایه چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمیدهند. یعنی خرد نمی شوند و پراکندگی شیشه ایجاد نمی شود. به همین دلیل ضریب امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر شیشه ها دارند.
  • عایق صوتی   : کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا  
  • جلوگیری از ورود اشعه مضر ماورا فرابنفش  یو وی  تا ۹۵ درصد  (سولار باشد)
  • قابلیت ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه جلو  ماشین    
  • شیشه سکوریت

در قسمت عقب و جانبی اکثر  اتومبیل  معمولا از شیشه های سکوریت یا نشکن استفاده می شود، زیرا در هنگام ضربه و شکست شیشه، با توجه به الگوی شکست ،  آسیب جدی  برای افراد داخل کابین وارد نمی شود .

در حالت کلی شیشه سکوریت در  حرارت ۶۰۰ تا ۸۰۰  درجه سانتی‌گراد بعد از شکل‌دهی و برشکاری، حرارت دیده و به سرعت طی فرایندی  سرد می‌شود. این کار منجر به افزایش استحکام و مقاومت تا  پنج الی ده برابر، در مقابل ضربه شدید می شود. علاوه بر این شوک وارد شده در اثر سرد شدن سریع باعث می‌شود تا در هنگام ضربه شدید ، شیشه به قطعات کوچک بدون لبه تیز و برنده تبدیل شود که همین کار باعث کاهش میزان آسیب‌دیدگی به سرنشینان می‌شود.

	شیشه سکوریت

  • شیشه‌ خودرو المنت‌دار

یکی از کاربرد‌های این نوع شیشه‌ها، در قسمت عقب خودرو و شیشه روستونی است. به هنگام بارش برف یا باران که شیشه عقب خودرو دچار بخار می‌شود، همراه با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، المنت‌ها فعال شده و با تولید گرما، بخار را از بین برده و دید مناسب را برای راننده فراهم می‌کند.   

ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل چیست

ترمیم  شیشه اتومبیل به معنای ترمیم سنگ خوردگی و ترک آن است که از پیشرفت آن جلوگیری کند. شیشه لمینت قابلیت ترمیم را دارد.

ترمیم شیشه با تزریق مواد رزین مخصوص ، با دستگاه انجام می شود و استفاده از اشعه یو وی برای خشک کردن این مواد است . این کار نیاز به تجربه و استفاده از وسایل مخصوص و حرفه ای دارد . توجه داشته باشید که اگر ترمیم به درستی انجام نشود ، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد.

ترمیم شیشه

دودی کردن شیشه یا شیشه دودی فابریک؟

سوال اینجاست که برچسب دودی بهتر است یا شیشه فابریک دودی ؟ ما به دو روش روبرو هستیم. استفاده از شیشه های دودی سولار بصورت فابریک و یا استفاده از برچسب های دودی سولار که توسط نصاب روی شیشه ها نصب می شود. روش اول هزینه اولیه بالایی دارد ولی کاری ماندگار است ( البته به شرطی که شیشه دودی سولار موجود باشد) روش دوم هزینه اولیه پایینی دارد ولی برچسب دودی طول عمر کوتاهی دارد و به مرور خاصیت خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارد. البته برچسب دودی از لحاظ درصد تیرگی و رنگ متنوع می باشد.

  دودی کردن شیشه‌های ماشین با هدف جلوگیری از تابش مستقیم اشعه فرابنفش و جذب آن و نیز زیبایی اتومبیل  انجام می شود .  

دودی کردن شیشه‌های ماشین

یکی دیگر از محسنات استفاده از برچسب دودی روی شیشه خودرو، بالا بردن مقاومت شیشه و اینکه ، پس از شکستن شیشه سکوریت ، ذرات شیشه به اطراف پخش نشده و سر جای خود باقی می مانند.

کلام آخر

شیشه اتومبیل پرشین یکی از مراکز معتبر در زمینه فروش و تعمیر شیشه خودرو به صورت سیار و حضوری است. تمامی خدمات شیشه از جمله ترمیم و دودی کردن آن را از کارشناسان این مجموعه در شیشه اتومبیل پرشین با یک تماس، دریافت کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar