ضروری ترین آهن آلات و فلزات در ساخت بدنه خودرو کدامند؟

بروزرسانی در: شنبه 9 مهر 01 ساعت 14:34
ضروری ترین آهن آلات و فلزات در ساخت بدنه خودرو کدامند؟

خودرو یکی از وسایلی است که برای بشر امروز استفاده های ضروری دارد و وجود آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو باید از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند از جان مردم محافظت کند. کاربرد آهن آلات در صنعت خودروسازی آنقدر مهم و ضروری است که در این مطلب بر آن شدیم تا به بررسی انواع آهن آلات بدنه خودرو و کاربردهای آنها بپردازیم.

کاربرد آهن آلات بدنه خودرو

فولاد و آهن آلات علاوه بر اینکه به عنوان فلزات بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، در تولید قطعات خودرو مانند چرخ ها، شاسی، صفحات بدنه، سقف و ستون خودرو، سیستم اگزوز و موتور هم استفاده می شوند. بصورت کلی فولاد ماده ای است که مقاومت بسیار زیادی دارد و علاوه بر آنکه برای تعمیرات به هزینه زیادی نیاز ندارد، مقاومت بسیاری برای محافظت از جان انسان ها دارد. از این رو کاربرد آهن آلات در انواع بخش های خودرو، در صنعت خودروسازی افزایش یافته است.

ورق گالوانیزه

یکی از محصولاتی که نقشی مهم در صنایع خودروسازی و فلزات بدنه خودرو دارد، ورق گالوانیزه است. این محصول آنقدر در صنعت خودروسازی مهم است که قیمت آن به تنهایی می تواند روی قیمت نهایی خودروتاثیر داشته باشد. ورق گالوانیزه به علت مقاومت بالایی که در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، انعطاف پذیری و رنگ پذیری بالا، یکدست بودن ظاهر و مقاومت زیاد در مقابل نمک های محلول در آب دارد، در ساخت بدنه خودرو کاربرد بسیاری دارد. ضخامت ورق بدنه خودرو حدود ۰.۴ تا ۲ میلی متر و عرض آن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و ۸۸۰ میلی متر می باشد. قابل ذکر است که ساخت ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی در ایران، باعث شده است تا قیمت مواد اولیه به میزان ۳۰ درصد از نمونه های خارجی خود کمتر باشد.

ورق سیاه از فلزات بدنه خودرو

ورق سیاه، محصولی است که پایه و اساس تولید ورق گالوانیزه به شمار می رود. این محصول می تواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی ورق گالوانیزه و در آخر قیمت خودرو ایجاد کند. البته همانگونه که عرض کردیم، با توجه به اینکه صنایع فولادی ایران در تولید این ورق ها خودکفا هستند، موجب شده است تا قیمت آنها به مقدار ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به تهیه از خارج کشور، مناسب تر باشد.

فولاد ضد زنگ

یک ماده فولادی خام، فقط وقتی می تواند به نام فولاد ضد زنگ رقم بخورد که برگرفته از ۱۰.۵% کروم و ۱% کربن، به همراه دیگر ترکیبات آلیاژی باشد. یکی از ویژگی های مورد توجه فولاد ضد زنگ، قابلیت آن برای مقاومت در برابر مواد خورنده است. طراحی سبک بدنه و براق آن، علاوه بر دوام و عملکرد خوبی که دارد باعث شده است در صنایع زیادی اعم از خودروسازی و تولید فلزات بدنه خودرو استفاده شود. به دلیل ویژگی های مختلف بسیاری که فولاد ضد زنگ دارد، کاملا منطقی است که یکی از موارد پر استفاده برای تولید و مونتاژ بدنه خودرو باشد.

فولاد کم آلیاژ پراستحکام

تولیدات فولادی مدرن باعث توسعه نوعی از فولاد جدید شده اند که تحت عنوان فولاد کم آلیاژ پراستحکام شناخته می شوند. برعکس فولاد معمولی که کم کربن و نرم هستند، این نوع فولادهای جدید با نام AHSS، مختلط و پیچیده می باشند. در انتخاب مواد این نوع فولادها، دقت بسیاری می شود تا از ترکیبات شیمیایی خاصی ساخته شوند. حاصل آن یک محصول فولادی است که انعطاف پذیر، سخت و از درجه خستگی استثنایی برخوردار است. علاوه بر خصوصیاتی که در فولادهای جدید وجود دارد، به علت وزن سبکی که دارند، برای موارد مختلفی از خودرو علی الخصوص بدنه آن مورد استفاده قرار می گیرند. در عصر امروز، تولیدکنندگان خودرو زیادی در حال توسعه راه حل های موثر، برای مهندسی AHSS و تبدیل آن به یک ماده خودرویی مورد اطمینان هستند که علاوه بر ایمنی، بتواند عملکرد مناسب و هزینه پایینی در بر داشته باشد.

فولاد کربن بالا

فولادهایی که از کربن بالا در خود استفاده می کنند، با نام فولاد کربن بالا شناخته می شوند. از این آلیاژها در صنعت خودرو به کمک یک روش حرارتی به نام خاموش کردن استفاده می نمایند. این موضوع در حالی این است که در عملیات حرارتی سنتی، خنک سازی سریع اتفاق افتاده در فولاد، باعث می شود تا کربن به دام افتاده و ساختار فولاد تغییر پیدا کند. بر عکس فولاد معمولی، فولادهای پر کربن، از انعطاف پذیری پایین تری برخوردار هستند، از این رو قابلیت شکنندگی دارند. با این وجود، این مسئله با توجه به مقاومت بالایی که این فولادها در برابر پارگی و سایش دارند قابل جبران است. از این رو کربن بالا معمولا در ابزارهای برش یا بست های فلزی تولید می شود. با وجود خصوصیات مطرح شده در مورد فولاد کربن بالا، خودروسازان همیشه از آن برای به عنوان یکی از فلزات بدنه خودرو و موارد دیگر آن استفاده می نمایند.

فولاد کم کربن

این نوع فولاد از مقاومت کششی کمی برخوردار است و همچنین نقطه تسلیم پایین تری دارد. فولاد کم کربن با نام دیگر فولاد ملایم معرفی می شود و در بدنه خودرو ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع فلزات بدنه خودرو؛ فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، از فولاد ضد زنگ قیمت ارزانتری دارد، اما از آلومینیوم موثرتر است و بعنوان یک فولاد پر کاربرد در خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. در عصر امروز از فولاد گالوانیزه به عنوان نوع استاندارد برای استفاده در خودرو یاد می شود. به طور حدودی، ۸۰ درصد از یک ماشین، همچون کامیون یا موتورسیکلت از این نوع فولاد تشکیل می شود. فولاد گالوانیزه قادر است عمر و کارکرد خودرو را با نگهداری و تعمیرات حداقلی، بالا ببرد.

بعضی از خصوصیات فولاد گالوانیزه مانند دوام بهبود یافته، خود ترمیم شدگی، هزینه کم و دردسترس بودن می باشد. می توان به جای استفاده از گریدهای فولادی که گران قیمت می باشند، مانند کربن بالا و AHSS، از فولاد گالوانیزه به عنوان فلزات بدنه خودرو استفاده نمود.

آلیاژ بدنه خودرو

یکی از پرکاربردترین انواع آلیاژ مورد استفاده در خودروسازی، آلیاژ فولاد ضد زنگ و آلیاژ ۳۰۴ می باشد. فولاد ضد زنگ با برخورداری از ۵ درصد کروم و نهایتا ۲ درصد از کربن بیشتر در کنار آلیاژهای آلومینیوم، نیکل، تیتانیوم، نیتروژن، سلنیوم و ... به صورت های مختلف از جمله تسمه، فویل، سیم و لوله و ورق های فولادی در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

معمولا ورق های نازکی که در خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند، جز محصولات فولادی نورد تخت هستند که از دست کم ۶۱۰ میلی متر عرض و ضخامت زیر ۷۶.۵ میلی متر برخوردار می باشند. در ساخت این محصولات، شمش های فولادی را با استفاده از روش ریخته گری، آماده می کنند. بعد از آن از روش های نورد استفاده کرده و به ورق های مورد نیاز در صنعت مبدل می شوند. اگر نیاز باشد، این محصولات را با استانداردهای ملی و بین المللی رنگ می نمایند.

ضخامت انواع ورق بدنه خودرو

با توجه به اینکه ورق مورد استفاده در بدنه خودرو، در کدام کارخانه تولید شده باشد، ضخامت های متفاوتی خواهد داشت. برای مثال، در پراید از ورق سیاه با ضخامت ۰.۷۶ میلی متر که تولید کره جنوبی است استفاده می نماید. در تولید پژو ۴۰۵، از ورق با ضخامت ۰.۷ میلی متر فولاد مبارکه، خودروی سمند از ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۷ میلی متر تولید کشور ژاپن و ... استفاده می نمایند.

ورق های مورد استفاده از فولاد مبارکه، معمولا در تولید خودروهایی همچون پیکان وانت و پراید استفاده می شوند. این مجموعه صنعتی با ۴۰۰ هزار تن عرضه از ورق گالوانیزه، در سال به مقدار ۳۰ درصد از نیاز صنعت خودروسازی و تولید لوازم منزل را برطرف می نماید.

سایت آهن رسان، ارائه دهنده انواع آهن آلات مانند ورق سیاه، تیرآهن و غیره است که روزانه آخرین قیمت های انواع محصولات فولادی را ارائه می دهد. برای دریافت هرگونه مشاوره اعم از خرید، فروش وغیره از طریق سایت ahanresan.ir می توانید با مشاوران این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

کلام آخر

می توان گفت که انواع مختلفی از فولاد، در صنعت خودرو استفاده های بسیاری می شود و تقریبا در هر بخش از خودرو کاربرد دارد. همانگونه که عرض کردیم، بعضی از این فولاد ها، از کیفیت های خوبی برخوردار هستند و استحکام بالایی برای خودروها رقم می زنند؛ مانند فولاد پر کربن و فولاد پیشرفته. انواع دیگری از فولاد به عنوان فلزات بدنه خودرو قابل استفاده هستند و از نظر قیمتی، هزینه پایین تری در بر دارند.

برای مثال می توان گفت که فولاد گالوانیزه، فولاد کم کربن و فولاد ضد زنگ، قادر هستند تا مقاومت مناسبی را در کنار معایب کمی که دارند در خودرو ارائه دهند. همانگونه که صنعت فولاد و خودروسازی، به نوآوری خود ادامه می دهند، قطعا تولیدکنندگانی که در این دو حوزه هستند، به تولید محصولات فولادی بصورت تخصصی و همینطور مهندسی قطعات خود ادامه می دهند تا بتوانند فولاد قوی تری را در هر دو بخش ارائه دهند.

در این مطلب تلاش کردیم تا به بررسی انواع آهن آلات و فلزاتی که در بدنه خودرو استفاده می شوند بپردازیم و شما را با انواع و خصوصیات آنها آشنا کنیم. برای آگاهی از جدیدترین قیمت ها، خرید و قیمت روز آهن آلات و همچنین مشاوره و رفع ابهام در مورد تمام موارد مرتبط می توانید با کارشناسان مجرب آهن رسان ارتباط برقرار کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar