معرفی دو سیستم کمک راننده در اکستریم VX

سه شنبه 23 مرداد 03 ساعت 14:31
معرفی دو سیستم کمک راننده در اکستریم VX

اکستریم VX، خودروی نوپای مدیران خودرو که لقب لوکس‌ترین محصول این برند را نیز با خود یدک می‌کشد، در عین حفظ سادگی ظاهری، امکانات رفاهی و ایمنی زیادی فراهم کرده است که شاید بتوان آن‌ها را منشا این ادعا دانست. امکاناتی که امروزه محصولات خودروسازان مطرح دنیا ارائه می‌دهند، ابزار آن‌ها در رقابت با رقبای سرشناسشان است که هر مدل را با دیگری متمایز می‌کند. پس اجازه بدهید با مروری بر برترین آپشن‌های اکستریم VX، ما نیز نقشی در این بحث و بررسی پیدا کنیم:

رادار کنترل هوشمند نور بالا (AHB: Automatic High Beam)

کنترل هوشمند نور بالای خودرو، فناوری طراحی شده‌ای برای افزایش ایمنی و آسایش راننده در هنگام شب و شرایط دید کم است. این فناوری که به آن «دستیار نور بالا تطبیقی» یا «کنترل خودکار نور بالا» نیز گفته می‌شود، یک سیستم ایمنی است که در مواقع نیاز نور بالای خودرو را به نور پایین تغییر می‌دهد تا از ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان پیشگیری کند. AHB با قابلیت تنظیم خودکار، در صورت گذر از آن شرایط یا موقعیت، مجدداً نور بالا را فعال می‌کند. راداری که عملکرد این افزونه را تعیین می‌کند، دوربینی‌ست که در شیشه جلو و پشت آینه وسط نصب شده و قابلیت رصد محیط تا شعاع حدوداً ۳۰۰ کیلومتری را داراست. این دوربین‌ها با آنالیز انواع نورهای دریافتی، در صورت تشخیص خودروی دیگر در این محدوده اطلاعات لازم را پردازش و جهت اقدامات لازم به کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کنند.

 

اکستریم VX

مزایای استفاده از ADAS کنترل هوشمند نور بالا چیست؟

همانطور که از نام آن برمی‌آید، این سیستم ایمنی با ایجاد اطمینان خاطر برای راننده، موقعیت استفاده دائم از نور بالا را فراهم می‌آورد و بدین ترتیب راننده می‌تواند حداکثر روشنایی و میدان دید را در رانندگی شب تجربه کند. با کاهش دغدغه ذهنی راننده در جهت تعویض دستی مداوم نور بالا، امری که به هنگام فروش اکستریم نیز توجه ویژه‌ای به آن می‌شود، تمرکز وی بهبود پیدا کرده و ایمنی سفر نیز بدین شکل افزایش می‌یابد.

اصل مهم دیگری که وجود دارد، کاهش فشار چشم در اثر تجربه روشنایی ثابت است که همین موضوع خود سطح هوشیاری راننده را حفظ و از خطرات در اثر خستگی چشم پیشگیری می‌کند.

کروز کنترل تطبیقی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های رانندگان به خصوص در جاده‌ها و آزادراه‌های بین شهری، حفظ سرعتشان در محدوده‌ای مجاز است. یکنواخت بودن حالت پاها روی پدال گاز در یک مسیر طولانی، جدای از خسته کننده بودن و پا دردی که به همراه دارد، گاهاً راننده را به افزایش سرعت نیز وسوسه می‌کند. در همین رابطه شرکت‌های فراوانی از جمله مدیران خودرو تصمیم گرفتند افزونه‌ای تحت عنوان کروز کنترل به خودروهای خود بیفزایند که وظیفه آن حفظ سرعت ثابت خودرو بدون نیاز به دخالت راننده است. ساز و کار کروز کنترل بر پایه کنترل جریان سوخت و کاملاً به صورت دیجیتال است. برای فعال شدن کروز کنترل، معمولاً غربیلکی روی فرمان وجود دارد که بواسطه آن ست می‌شود و مرحله بعدی تنظیم سرعت توسط ولومی‌ست که برای این کار تعبیه شده است. گفتنیست که به محض فشردن پدال گاز یا ترمز، کنترل سرعت مجدداً به حالت قبل یعنی تنظیم توسط راننده باز می‌گردد.

 

اکستریم VX

مزایای استفاده از کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل مزایای بسیاری با خود به همراه دارد که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. این مزایا در کنار کاهش احتمال جریمه شدن توسط دوربین‌های ثبت سرعت شکی در مفید و کاربردی بودن این سیستم بر جای نمی‌گذارند. از طرفی دیگر به دلیل ممانعت از تغییر سرعت‌های مکرر و گاز و ترمزهای بیهوده، استفاده از کروز کنترل به کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو نیز کمک می‌کند. با این وجود با نگاهی عمیق‌تر به تمام این مسائل پی می‌بریم که همچنان نقصانی در کنترل سرعت هوشمند در نواحی با ترافیک روان وجود دارد. در این زمان است که کروز کنترل تطبیقی یعنی آپشنی که در کروز کنترل تطبیقی وجود دارد به کمک ما می‌آید و نیاز به تنظیم‌های مکرر کروز کنترل در ترافیک سبک را از بین می‌برد.

کروز کنترل تطبیقی چیست؟

کروز کنترل تطبیقی نیز به عنوان نمونه‌ای تکامل یافته از کروز کنترل، یک سیستم کمک راننده پیشرفته است که علاوه بر اکستریم VX در بسیاری از محصولات دیگر مدیران خودرو نظیر اعضای خانواده فونیکس نیز وجود دارد و در جهت تنظیم خودکار سرعت خودرو با توجه به فاصله خودروی جلویی عمل می‌کند. ACC با دارا بودن سه بخش کلیدی 

  • سنسور رادار برای تشخیص مسافت و سرعت نسبی وسایل نقلیه پیش رو
  • واحد کنترل برای محاسبه بهترین استراتژی فاصله و کنترل گشتاور موتور و ترمز
  • محرک برای تنظیم سرعت، شتاب و ترمز برای حفظ فاصله تا وسیله نقلیه جلویی

بدون نیاز به تنظیم سرعت توسط راننده و بر اساس فاصله ایمن با ماشین پیش رو (که معمولاً توسط راننده تنظیم شده است) عمل می‌کند. به این ترتیب که با وجود خودرویی در فاصله نزدیک سرعت اتومبیل به طور خودکار کاهش یافته و مجدداً با آزاد شدن مسیر به حالت قبل بازمی‌گردد.

انواع مختلفی از سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی وجود دارند که بر اساس حسگرهایشان برای تشخیص فاصله طبقه‌بندی می‌شوند. سیستم‌های مبتنی بر رادار، لیزر، کامپیوتری و پیش‌بینی بواسطه داده‌ها برخی از این موارد هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar