معرفی ۵ تا از مهم‌ترین قطعه‌های ال ۹۰ و کاربرد آن

بروزرسانی در: چهارشنبه 13 اسفند 99 ساعت 14:26
معرفی 5 تا از مهم‌ترین قطعه‌های ال 90 و کاربرد آن

تمامی قطعات خودرو از کوچکترین آن‌ها گرفته تا خود کابین که بزرگ‌ترین بخش است، همه جزو مهمترین قطعات هستند. چرا که نبود یکی از آن‌ها به مفهوم وجود نقصی بزرگ در شکل‌‌گیری یک وسیله نقلیه موتوری مانند خودرو است. بنابراین شاید انتخاب مهمترین قطعه در میان تعداد بالای لوازم و قطعاتی که در ساخت خودرو به کار می‌روند، کار بسیار مشکلی باشد. از این‌رو تلاش می‌کنیم تا به معرفی و بررسی ۵ تا از مهمترین قطعه‌های ال ۹۰ و کاربرد آن را بپردازیم چون این خودرو بعد از پراید یکی از خودروهای پُرفروش در ایران است.

قطعاً از نظر یک شخص معمولی و یک کارشناس حرفه‌ای، مهمترین قطعه خودرو، موتور آن است. خودرو با وجود یک بدنه و چهار چرخ، بدون موتور، قابلیت حرکت نخواهد داشت. اما موضوع اصلی اینجاست که موتور ال ۹۰ خود به تنهایی یک قطعه نیست بلکه از لوازم و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده که در کنار یکدیگر باعث ایجاد نیروی محرکه و در نهایت حرکت این خودرو خواهند شد. حالا که خودروی ال ۹۰ را انتخاب کردیم، اجازه دهید تا در مورد مهمترین قطعات آن اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

دسته موتور ال ۹۰

همان‌طور که می‌دانید موتور خودرو بوسیله قطعات مختلفی کار می‌کند، در نتیجه اگر فرض را بر این بگیریم که هر قطعه کوچکی لرزشی داشته باشد، به این ترتیب مجموعه‌ آن‌ها در کنار هم می‌تواند باعث ایجاد لرزش زیادی در موتور شود.  از طرفی تعویض دنده، تغییر میزان دور موتور و نوع عملکرد موتور، همگی جزء عواملی هستند که منجر به ایجاد لرزش و ضربه‌های کوچک مانند نویز و شوک خواهند شد. با بروز مشکلاتی در قطعات موتور، میزان این لرزش‌ها و شوک‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و باعث لرزش شدید کابین خودرو خواهد شد. راه‌حل فرار از این لرزش‌های آزاردهنده، دسته موتور است.

دسته موتور از جنس خاصی ساخته شده و دارای خاصیت ارتجاعی است و به این ترتیب با جذب نیروهای وارده از موتور، مانع انتقال آن به بدنه خواهد شد.به عبارت ساده‌تر، دسته موتور از انتقال ضربات موتور به بدنه و شاسی خودرو جلوگیری می‌کند. خودروهای مختلف با توجه به نوع موتور ممکن است دارای ۲ یا ۳ دسته موتور باشند. دسته موتور سمت راست در قسمت جلوی موتور، دسته موتور سمت چپ در زیر باطری و دسته موتور پایین نیز در زیر خودرو قرار می‌گیرد.

اما جذب و عدم انتقال تکان‌های موتور تنها وظیفه دسته موتور نیست. یکی دیگر از مهمترین وظایف آن، تعادل مجموعه موتور و گیربکس است. استارت زدن، برداشتن ناگهانی پا از روی پدال گاز، ناگهانی فشردن پدال ترمز و تعویض دهنده، همگی جزو عوامل ایجاد تکان‌های شدید در مجموعه گیربکس و موتور هستند. وجود یک دسته موتور باکیفیت و با استاندارد بالا می‌تواند جلوی انتقال کوچک‌ترین ضربات را از بخش موتور به کابین خودرو بگیرد.

 

کمک فنر جلو ال ۹۰

از جمله مهمترین بخش‌های یک خودرو سیستم تعلیق آن است. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از مهمترین آن‌ها "کمک فنرها" هستند. در حال حاضر کمک‌ فنرهای مختلفی در سیستم تعلیق خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل کمک فنرهای هیدرولیکی، گازی، تلسکوپی و اهرمی هستند.

کمک فنر جلو در واقع نوعی قطعه مکانیکی است که نزدیک هر چرخ نصب شده تا بتواند نوسانات جذب شده از طریق فنرها را کنترل و مهار کند. کمک فنر دارای دو سر است که یکی از آن‌ها به اتاق خودرو یا شاسی متصل می‌شود و سر دیگر نیز به بخشی از سیستم تعلیق خودرو متصل خواهد شد.

هدف اصلی استفاده از کمک فنر، مهار یا میرایی نوساناتی است که در فنر خودرو ایجاد می‌شوند. ساختار فنر خودرو به گونه‌ای است که وقتی روی آن بار یا فشاری وارد می‌شود می‌تواند آن را ذخیره کرده و در نهایت آنرا مجددا رها کند. در این شرایط وجود کمک فنر جلو و عقب در سیستم تعلیق خودرو می‌تواند نوسانات فنر را مهار کرده و در نتیجه از انتقال انرژی آن به اتاق خودرو جلوگیری کند. از دیگر وظایف کمک فنر می‌توان به چسبیده نگاه‌داشتن چرخ خودرو به سطح جاده اشاره کرد، به این ترتیب از ایجاد نوسانات بیشتر نیز جلوگیری خواهد شد.

لنت ترمز ال ۹۰

لنت ترمز یکی از مهمترین قطعات و اجزای سیستم ترمز خودرو است. این وسیله در زمان ترمز گرفتن، با اعمال اصطکاک با کاسه ترمز، باعث کاهش سرعت خودرو خواهد شد. مهمترین وظیفه لنت ترمز تولید نیروی اصطکاکی قوی است که بتواند انرژی جنبشی چرخ را کاهش داده، سرعت خودرو را کم کند و در نهایت خودرو متوقف شود. در نتیجه لنت ‌ترمز باید ضریب اصطکاکی بسیار بالائی داشته و در عین حال در مقابل فشار، تغییرات دمایی یا حرارتی و سایش، مقاومت بالایی داشته باشد. همانطور که می‌دانید لنت ‌ترمز از دو بخش اصلی کفشک لنت که سطح محکم آن است و لقمه لنت که در اصل سطح اصطکاکی این قطعه است، تشکیل شده، بنابراین زمانی‌که پدال ترمز را فشار می‌دهید، لقمه لنت به دیسک چرخ چسبیده و با استفاده از نیروی اصطکاکی که ایجاد می‌شود سرعت خودرو را کنترل و کاهش خواهد داد.

شمع خودرو ال ۹۰

شمع قطعه‌ای است که از چندین واشر، چینی و الکترود تشکیل شده است. این قطعه در بخش بالایی سیستم احتراق و سیلندر خودرو قرار گرفته و با دریافت ولتاژ بالای برق و ایجاد جرقه در محفظه احتراق، باعث انجام یکی از چهار مرحله اصلی موتور خودرو خواهد شد. با جرقه‌زنی شمع خودرو، عمل احتراق به خوبی انجام شده و در نتیجه موجب چرخش میل لنگ می شود و نیروی محرکه لازم برای حرکت خودرو فراهم می‌شود.

اگر شمع خودرو کثیف، خراب یا آسیب‌دیده باشد، قاعدتاً نمی‌تواند عمل جرقه‌زنی را به خوبی انجام دهد. نتیجه این امر احتراق ناقص و عدم حرکت سیلندرها خواهد بود. این موضوع نه تنها می‌تواند به قطعات اصلی موتور صدمه وارد کند، بلکه باعث افزایش آلایندگی خودرو و افزایش مصرف سوخت نیز خواهد شد.

فیلتر روغن ال ۹۰

یکی از مهمترین وظایف روغن در موتور هر نوع خودرویی، روانکاری قطعات درگیر است. با وجود روغن، میزان اصطکاک میان قطعات کاهش پیدا کرده به صورت روان‌تری در کنار یکدیگر حرکت خواهند کرد. نتیجه این امر عملکرد بهتر موتور و افزایش طول عمر قطعات خواهد بود.

روغن در تماس با قطعات مختلف خودرو، ذرات ریز و درشتی که بر روی آن‌ها قرار گرفته را شسته و از ایجاد خراش و آسیب روی آن‌ها جلوگیری می‌کند، اما خود در این میان آلوده خواهد شد. بنابراین علاوه‌بر اینکه کیفیت اولیه روغن موتور مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از فیلتر روغن نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. چون فیلتر روغن در هر بار تصفیه روغن، می‌تواند آلودگی‌ها و ذرات ریز و درشت را از روغن جدا کرده و در نهایت مانع از انتقال آن‌ها به قطعات موتور شود.

همه قطعات خودرو مهم هستند اما برخی از آن‌ها می‌توانند به صورت مستقیم روی عملکرد و عمر موتور تأثیر گذارند که در این مقاله تنها به بررسی ۵ تا از مهمترین آن‌ها پرداختیم. انتخاب و خرید قطعه‌ای اصل از یک فروشگاه لوازم یدکی رنو، عملاً کارکرد بهتر موتور خودروی ال ۹۰ شما را تضمین خواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar