نکات مهمی که هنگام خرید لنت ترمز باید بدانید

بروزرسانی در: سه شنبه 11 بهمن 01 ساعت 10:39
نکات مهمی که هنگام خرید لنت ترمز باید بدانید

چکیده : برای خرید لنت ترمز خودروی خود یکسری نکات مهمی را باید در نظر بگیرید.

برای خرید لنت ترمز خوب باید تفاوت های انواع لنت های ترمز را بدانیم و از مزایا و معایب هر یک آگاه باشیم. از طرفی هنگام خرید هر نوع لنتی که در نظر دارید باید ویژگی های لنت ترمز خوب را بدانید که انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه طلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

لنت ترمز چیست؟

لنت های ترمز جزء کلیدی  اصلی سیستم ترمز خودروی شما هستند و نقش مهمی در توقف خودرو ایفا می‌کنند. یک سیستم ترمز  معمولی خودرو شامل یک جفت لنت ترمز، یک دیسک ترمز و یک کالیپر ترمز برای هر چرخ است.

همانطور که تصور می‌کنید، چرخ‌های خودرو می‌توانند به طرز باورنکردنی سریع بچرخند، و توقف یک وسیله نقلیه سنگین با استفاده از اصطکاک باعث ایجاد فشار روی لنت‌های ترمز می‌شود و در نهایت به مرور زمان این لنت ها خورده شده و از بین می‌روند. سرعت فرسودگی لنت ترمز شما به تعداد دفعات رانندگی و همچنین سبک رانندگی شما بستگی دارد. اگر روزانه در ترافیک سنگین رانندگی می کنید و مرتباً از ترمز خود استفاده می کنید یا ترمزهای شدیدی می‌گیرید، باید لنت ترمز خود را بیشتر از افراد دیگر چک و تعویض کنید.

در این مقاله، سیستم‌های ترمز دیسکی را مورد بحث قرار می‌دهیم، زیرا این سیستم‌ها برای اکثر وسایل نقلیه مدرن نصب می‌شوند.

تفاوت لنت های ترمز چیست؟

لنت ترمز برای به حداکثر رساندن چسبندگی از ماده ای ساخته می شوند که  که اصطکاک را به حداکثر می رساند برای این منظور از مواد مختلفی استفاده می شود که می توانند دما و اصطکاک بالاتری را تحمل کنند.

انواع لنت ها

غیر فلزی / ارگانیک

اینها نرم ترین لنت ترمزهای موجود هستند. این نوع لنت به سرعت فرسوده می شوند و به تولید زیاد گرد و غبار ترمز معروف هستند. این لنت ها از موادی همچون فایبرگلاس، کربن، الیاف آرامید و کولار ساخته می‌شوند. چنین موادی با رزین در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و درنهایت لنت ترمز ارگانیک ساخته می‌شود. به‌طور معمول در ساختار لنت ارگانیک از مواد فلزی بسیار کمی استفاده می‌شود.

نیمه فلزی / فلزی

این لنت ترمز بر روی اکثر خودروهای امروزی نصب می شوند. عنصر فلز آنها را در برابر حرارت مقاوم تر می کند، اما در دماهای پایین تر، کارآمدی بیشتری دارند. اینها را می توان در رانندگی روزانه استفاده کرد. اما صدای زیادی تولید کرده و به مرور زمان سبب فرسودگی دیسک ترمز می‌شود.

سرامیک

طبق مطالعات انجام شده، لنت‌ سرامیکی در هنگام ترمزگیری عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود بروز می‌دهد اما به طور قابل توجهی گران‌ هستند. لنت‌های سرامیکی از جنس فیبر مسی و سرامیک ساخته می‌شوند و فیبر مسی موجود در آن سبب هدایت گرما شده و به ایجاد اصطکاک بیشتر کمک خواهد کرد. همچنین برای انواع شرایط آب و هوایی و رانندگی در مسیرها و جاده‌هایی با شرایط متنوع مناسب است. از طرفی صدای بسیار کمی تولید می‌کنند. این لنت ها گرد و خاک تولید نمی‌کنند و به همین دلیل تایرهای خودرو تمیزتر مانده و عمر طولانی‌تری پیدا می‌کنند.

مقایسه ی انواع لنت

لنت های ترمز ارگانیک، معمولا ارزان ترین هستند اما طول عمر کمتری دارند.

لنت‌های ترمز فلزی، می‌توانند کمی پر سر و صدا باشند، اما طول عمر کمی بیشتر از مواد ارگانیک دارند.

لنت های ترمز نیمه فلزی، که در تولید آن ها از ذرات فلزی ذوب شده مانند مس و برنز همراه با مواد دیگر استفاده می شود  اگرچه عملکرد ترمزگیری عالی دارند و طول عمر بالایی دارند، اما ممکن است دیسک های ترمز را سریعتر از سایر لنت ها خراب کنند. 

لنت های ترمز سرامیکی، نسبت به سایر مواد دوام بیشتری دارند و در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند. اشکال این است که اینها نیز گرانتر از سایرین هستند.

نشانه هایی که زمان خرید لنت ترمز جدید فرا رسیده چیست؟

  • صدای جیغ در هنگام ترمز گرفتن یا سوت کشیدن لنت ترمز
  • صداهای ساییدن یا جیغ زدن هنگام رانندگی
  • فاصله توقف طولانی تر
  • ضربان از طریق پدال ترمز
  • پدال ترمز پایین تر از حد معمول روی زمین قرار می گیرد
  • کم شدن قابل توجه روغن ترمز
  • از تنظیم خارج شدن فرمان خودرو هنگامی ‌که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، فرمان خودرو به سمت خاصی متمایل خواهد شد و همواره به آن سمت کشش دارد

لنت ترمز چقدر دوام می آورد؟

هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد. هر ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر باید لنت ها مورد بررسی قرار بگیرد زمانی  که ۸۰ درصد لنت ها از بین رفته باشد باید نسبت به تعویض آن ها اقدام شود.

چه عواملی می تواند روی مدت زمان ماندگاری لنت ترمز شما تأثیر بگذارد؟

جایی که شما رانندگی می کنید

اگر بیشتر رانندگی شما در بزرگراه انجام می شود، ممکن است متوجه شوید که لنت ترمز شما بیشتر از زمانی که در داخل شهرها و در سفرهای کوتاه تر رانندگی می کنید، دوام می آورد.

وزن ماشین شما

یکی دیگر از عوامل مهم در سایش لنت ترمز وزنی است که به طور منظم توسط وسیله نقلیه حمل می شود، به عنوان مثال چهار یا پنج سرنشین، صندوق  پر از بار، بکسل کردن کاروان و ... وقتی خودرو سبک تر است، کاهش سرعت و توقف با تلاش کمتری امکان پذیر است.

وسیله نقلیه ای که توسط یک خانواده ۵ نفره استفاده می شود آشکارا سنگین تر از خودرویی است که توسط یک زوج استفاده می شود - بنابراین توقف آن در مدت زمان مشابه به فشار بیشتری نیاز دارد و فشار بیشتری بر لنت ترمز وارد می کند. 

مشخصات لنت ترمز استاندارد

برای خرید یک لنت ترمز خوب و کار آمد برای خودرو خود باید نکات زیادی  را مورد توجه قرار دهید و در عین حال از یک فرد آگاه و مورد اعتماد کمک بگیرید. عدم خرید لنت ترمزهای متفرقه و لنت ترمزهای غیر استاندارد را نیز باید مورد نظر  قرار دهید. با این حال موارد زیر نکات کلیدی در هنگام خرید لنت ترمز به شمار می روند.

  • دارای ظاهر مناسب و بدون مشکل باشد.
  • ادارای  گوشه های صاف و یکدست باشد.
  • قوس آن استاندارد باشد.
  • حاشیه و اطراف لنت یکسان باشد.
  • استفاده از پرچ های خوب و مرغوب
  • برندها و مارک های معتبر را خریداری کنید و توجه داشته باشید که برند حتما روی لنت حک شده باشد.
  • از خرید لنت با خط و خش خودداری کنید.
  • نشانه های کنترل و شماره فنی قطعه را مورد بررسی قرار دهید.
  • رنگ لنت بصورت یکدست و کوره ای و باشد.
  • اتصال قطعات و لقمه به فلز بدون عیب باشد.
  • لنت ترمز مرغوب به راحتی گرم و داغ نمی شود و معمولا سرد است بنابراین لنت سرد ترمزگیری خوبی دارد.
  • استفاده از آهن و فولاد در ساخت لنت نامرغوب موجب می شود با ترمز کردن مداوم راننده در شیب ها و سرازیری ها لنت داغ شده و علاوه بر بوی نامطلوب عملکرد خوبی نداشته باشد.

خرید آنلاین لنت

مجموعه همراه یدک ۲۴ بستری مرجع در زمینه خرید لوازم یدکی خودرو است که خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. برای خرید لنت ترمز به صورت آنلاین کافی است در بین دسته بندی های مختلف قطعات دسته لنت ترمز را انتخاب کرده و در میان انواع لنت، لنت مناسب خودروی خود را انتخاب کنید. تمامی قطعات همراه یدک دارای ضمانت اصالت هستند و به صورت ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌شوند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar