ترمزها چگونه کار می کنند؟

بروزرسانی در: چهارشنبه 27 مهر 01 ساعت 14:36
ترمزها چگونه کار می کنند؟

هنگامی که پدال را فشار می دهید، یک اهرم جابه جایی را روی سیلندر چرخ هیدرولیک اعمال می کند و مدار را تحت فشار قرار می دهد و به عناصر ترمز خودرو فشار وارد می کند.

  • در ترمزهای دیسکی: لنت ها فشار می آورند، یعنی دیسک ترمز را فشار می دهند تا سرعت چرخ ها کاهش یابد و چرخ ها متوقف شوند، به دلیل اصطکاک، لنت ها بیشتر فرسوده می شوند.

 

سیستم ترمز قدیمی :  در این سیستم کفشک ترمز به سمت بیرون حرکت می کند تا زمانی که با درام چرخان تماس پیدا کند تا سرعت را کاهش دهد و چرخ را متوقف کند. در اثر اصطکاک، کفشک ترمز فرسوده می شود.


ترمزهای من صدای خوردن دو سطح فلزی می دهد

یکی دیگر از نشانه های صدای ترمز می تواند به دلیل سایش یک جسم فلزی با لنت باشداگر هنگام ترمز گرفتن لنت صدا می دهد ، احتمالاً به این دلیل است که نشانگر سایش لنت ترمز و تمام شدن لنت ترمز می باشدو باید لنت خود را تعویض کنید .

ترمزهای من صدای خراش می دهد

آیا صدای ترمزهای خود مانند فلز روی فلز را می شنوید؟ این نشانه بسیار بدی است. مشکل را فوراً بررسی کنید، زیرا سایش ترمز نشان دهنده ساییدگی شدید لنت ترمز است. 

ترمزهای من صدا می دهد یا می لرزد

 

هنگامی که لنت های ترمز بیش از حد فرسوده شوند، کالیپرها می توانند به دیسک ساییده شوند و به آن آسیب برسانند و در این صورت دیسک تاب بر می دارد .

 

سایر علائم  خرابی ترمز

  • فقط صداها نیستند که می توانند شما را از مشکلات ترمز و احتمال خرابی یا تصادف آگاه کنند

حتما به نکات زیر توجه فرمایید

  • توقف خودرو بیشتر از حد معمول طول می کشد
  • رانش وسیله نقلیه به یک طرف
  • پدال ترمز خیلی سفت است یا به راحتی فشار می آورد
  • بوی سوختگی لاستیک

    زنگ زدگی یا کثیفی روی سطح توپی چرخ را بررسی کنیدزیرا ممکن است در اثر نشستن نامناسب و لرزش ایجاد شود.
    راه حل :   دیسک را جدا کرده و هر دو سطح را تمیز کنید تا زنگ زدگی و سایر آلودگی ها از بین برود.

  • بررسی کنید که آیا سطح تماس توپی در اثر گشتاور سفت شدن بیش از حد تغییر شکل داده است یا خیراعمال نیرو بیش از حد روی پیچ سرب باعث ایجاد لرزش در کل سیستم می شود .
    راه حل:  دیسک ها را عوض کنید، از گشتاور سفت شدن بیش از حد اجتناب کنید.
  • بررسی کنید که آیا بوش تغییر شکل داده استاگرچه نادر است، اما امکان تاب برداشتن بوش ها وجود دارد. پیچ کردن دیسک به هاب تاب دار همیشه منجر به صدای ترمز می شود. 
    راه‌حل:  پس از نصب دیسک‌ها، با استفاده از یک عدد سنج بررسی کنید که آیا دیسک خارج از مرکز است. اگر خروجی خارج از تحمل باشد، دیسک را در موقعیت دیگری قرار دهید تا زمانی که خروجی در محدوده تحمل باشد. اگر خروجی هنوز از تحمل خارج است، بوش نیاز به سرویس دارد.   

 

گرم شدن بیش از حد و تغییر شکل دیسک

هر گونه افزایش شدید دما می تواند باعث تغییر شکل دیسک در نواحی مختلف شود. این  نقاط داغ باعث تماس متناوب بین لنت و روتور و در نتیجه صدای ترمز می شود. نحوه بررسی اینکه آیا واقعاً اینطور است یا خیر:

  • علائم سوء استفاده از ترمز را بررسی کنیداین سوء استفاده یکی از شایع ترین علل گرمازدگی است. دیسک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هر بار که از ترمز استفاده می‌کنید، سریع خنک می‌شوند. اما هنگامی که آنها به طور متوالی استفاده می شوند زمان کافی برای دفع گرما ندارند. در این مورد باید به دنبال نقاط آبی روی سطح دیسک باشید، زیرا آنها نشانگر خوبی برای گرم شدن بیش از حد هستند.
    راه حل: دیسک های دارای نقاط آبی یا رنگ تیره تر در برخی مناطق قابل بازیابی نیستند و باید همیشه همراه با لنت ترمز تعویض شوند. 
  • کیفیت لنت های ترمز را بررسی کنید: لنت های با کیفیت پایین می توانند به راحتی بیش از حد گرم شوند، به خصوص در هنگام ترمزگیری شدید و گرمای بیش از حد پدها می تواند باعث داغ شدن بیش از حد دیسک ها و تاب برداشتن آن شودو هر زمان که لکه های آبی روی دیسک دیدید، دیسک و صفحه ها را عوض کنید.

لنت های ترمز نو : اگر لنت های ترمز نو بر روی خودروخود نصب کرده اید و ترمز خودروی شما بد می گیرد حتما توجه داشته باشید که باید حداقل ۲۰۰ کیلومتر با خودروی خود پیمایش داشته باشد تا بازدهی مناسبی داشته باشد و کالیبره شود .

راه حل:   . هر بار که ترمزهای جدیدی نصب می کنید، به راننده توضیح دهید که در ۲۰۰ کیلومتر اول باید از ترمز شدید خودداری کند. هنگامی که یک چرخش ضعیف منجر به سایش خفیف شده است، ممکن است یک بار دیگر ترمز را مجدداً راه اندازی کنید. اگر این کار سطوح دیسک را هم تراز نمی کند، تنها راه حل این است که هم پدها و هم دیسک ها را عوض کنید.

  • بررسی کنید که آیا کولیس گرفته شده استاگر پیستون کالیپر یا پین لغزنده گرفته شود، نیروهای ناهمواری به هر طرف روتور ترمز وارد می شود که باعث سایش ناهموار می شود.
    راه حل:  این مشکل معمولاً در اثر خوردگی یا کثیفی ایجاد می شود. بنابراین، برای جلوگیری از تکرار مشکل، تعمیر و نگهداری مناسب را روی کولیس ضبط شده انجام دهید و هم لنت ها و هم دیسک ها را عوض کنید.
  • بررسی کنید که آیا کثیفی یا خوردگی روی سطح دیسک وجود داردبا لنت های با کیفیت پایین، رسوبات مواد اصطکاک می توانند به طور ناهموار به دیسک بچسبند و ضخامت و موازی بودن دیسک را تغییر دهند.
  • به دنبال علائم لنت روی روتورهاباشید که ممکن است در اثر فشار دادن پدال ترمز هنگام داغ بودن لنت ها ایجاد شده باشد. این اغلب قابل مشاهده است، زیرا طرح کلی لنت ترمز روی سطح دیسک، جایی که مواد ذوب شده است، نشان داده می شود.

منبع روغن ترمز نرسی کو 

از کدام قسمت روغن ترمز ماشین را چک کنیم

مخرن روغن ترمز محفظه هایی هستند که به سیلندر اصلی ترمز متصل می شوند. مخزن روغن ترمز روغن ترمز خودروی شما را ذخیره می کند و از آن محافظت می کند تا سیستم ترمز هیدرولیک شما بتواند به درستی کار کند.

مخازن روغن ترمز چگونه کار می کنند؟

هنگامی که به پدال ترمز خود نیرو وارد می کنید، روغن ترمز آن نیرو را به فشار تبدیل می کند و از طریق سیستم ترمز شما عبور می کند. یک سنسور سطح مایع به شما هشدار می دهد که سطح آن پایین بیاید. درپوش مخزن از روغن ترمز در برابر عناصر محافظت می کند.

مخازن روغن ترمز چگونه ساخته می شوند؟

اکثر قططعات  مخرن روغن ترمز  از پلیمر ساخته می شوند . 

چرا مخزن روغن ترمز خراب می شود؟
  • ترک یا آسیب
  • خرابی سنسور سطح سیال
  • مثانه فرسوده داخل کلاهک
علائم خرابی مخزن روغن ترمز چیست؟
  • چراغ ترمز داشبورد روشن است
  • ترک در بدنه
  • رطوبت وارد مایع می شود

 

عواقب خرابی مخزن روغن ترمز چیست؟
  • ممکن است روغن ترمز نشت کند
  • اگر روغن ترمز خیلی کم شود، ترمزها می توانند به طور کلی از کار بیفتند.
  • اگر منبع روغن ترمز   تعویض یا تعمیر نشود، ممکن است سیستم ترمز شما از کار بیفتد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar