با رنو داستر ۲۰۱۸ بیشتر آشنا شوید

بروزرسانی در: پنج شنبه 14 اسفند 99 ساعت 03:25
با رنو داستر ۲۰۱۸ بیشتر آشنا شوید

مدتی است که مدل ۲۰۱۸ رنو داستر با یکسری تغییرات و به روزرسانی‌های اندک، روانه شعب و نمایندگی‌های نگین‌خودرو در سراسر ایران شده است.قصد داریم نسخه دودیفرانسیل داستر SE 2018 را مورد بررسی قرار دهیم و مروری بر مشخصات و خصوصیت‌های آن داشته باشیم.

داستر؛ از شروع تا به امروز

در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۰ بود که نسخه تولیدی و نهایی رنو داستر به‌عنوان عضو کراس اوور خانواده لوگان، رسماً به جهانیان معرفی شد. این شاسی بلند اقتصادی جمع‌وجور هم همانند برادران هاچ‌بک و سدانش یعنی ساندرو و لوگان، روی پلت‌فرم B0 رنو توسعه‌یافته است. داستر برای نخستین بار با مدل ۲۰۱۴ قدم به بازار ایران گذاشت و نسخه فیس‌لیفت آن هم با مدل ۲۰۱۶ وارد بازار ایران شد که با استقبال بیشتری رو به رو شد و تا به امروز شاهد ارائه آن در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل در بازار ایران بوده‌ایم.

از روسیه، با تغییراتی اندک

برخلاف گذشته که داسترهای بازار ایران از سایت تولیدی گروه رنو در رومانی تأمین می‌شدند، داسترهای ۲۰۱۸ وارداتی نگین‌خودرو ساخت روسیه هستند و از یکسری تغییرها در نمای ظاهری و کابین با مدل‌های قبلی نسخه فیس‌لیفت داستر در بازار ایران برخوردارند. در نمای ظاهری خودرو، بیش از همه این گرافیک تازه و جذاب چراغ‌های عقب اتومبیل است که جلب‌توجه و خودنمایی می‌کند و به ویژه در شب، جلوه‌ای جذاب‌تر و زیباتر را به نمای عقب داستر می‌بخشد. طرح تازه سپر عقب، تزیینات کرومی بالای قاب پلاک با نوشته مشکی رنگ DUSTER و نشان کرومی ۴WD هم دیگر موارد تغییریافته و تازه در نمای عقب اتومبیل به شمار می‌روند. در نمای جلوی اتومبیل هم شاهد تغییراتی جزئی مانند گارد طرح فلز سپرجلو هستیم که مجموعه همین تغییرات جزئی، نمای دوست داشتنی‌تری را به چهره ساده و بی‌آلایش داستر بخشیده است. در نسخه فیس‌لیفت داستر (که نخستین بار با مدل ۲۰۱۶ به بازار کشور راه یافت) و برخلاف تغییرات ظاهری اتومبیل که محدود به مواردی مانند طرح رینگ‌های آلومینیومی، جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های جلو بود، طراحی مجموعه جلوداشبورد به صورت کلی مورد بازنگری قرار گرفت و فضای داخلی اتومبیل با تریم دورنگ مشکی-کرم، اگر چه ساده است ولی در عین حال کاربردی، زیبا، دوست‌داشتنی و دلپذیر به چشم می‌آید و در کابین مدل ۲۰۱۸ در مقایسه با مدل‌های قبلی، شاهد غربیلک فرمان و دسته‌دنده طرح تازه هستیم. فضای موجود در کابین اتومبیل را شاید نتوان بسیارعالی و فراخ توصیف کرد ولی حقیقت این است که داستر در کلاس خودش و با توجه به ابعادی که دارد، فضای پا، سر و شانه مناسبی را برای سرنشینان جلو و عقب اتومبیل مهیا کرده و از این حیث و همینطور فضای صندوق‌بار (با حجم ۴۷۵ لیتر)، بدون شک یکی از عالی‌ترین‌های کلاس خودش به حساب می‌آید. کیفیت متریال مورد استفاده در کابین را هم می‌توان قابل‌قبول ارزیابی کرد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

مواردی مانند کنترلگرهای سیستم‌صوتی پشت فرمان، سنسور دنده عقب، صفحه نمایش لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، هندزفری، بلوتوث و دوربین دید عقب (که این مجموعه به دست واردکننده روی اتومبیل نصب می‌شود)، تهویه مطبوع دستی، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، سنسور باد لاستیک‌ها، کامپیوتر سفری، سامانه‌های کمکی ترمز ABS و EBD، ۲ ایربگ، سامانه کنترل‌پایداری و سامانه کنترل‌کشش فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی داستر SE ‌ را تشکیل می‌دهند. محصولات رنو/داچیا روی این پلت‌فرم یعنی لوگان، ساندرو و داستر، از ته و بن اتومبیل‌هایی اقتصادی هستند و پیشینه اصلی تولید آنها، عرضه اتومبیلی با قیمت مناسب و به‌صرفه و در عین حال دوام و کارایی بالا و هزینه‌های نگهداری پایین بوده است. پس نباید انتظار تجهیزات رفاهی مانند سانروف و تنظیم الکتریکی صندلی‌ها را از آنها داشته باشید که البته این مورد در کنار ظاهر ساده داستر، می‌تواند در بازار ظاهرپسند ایران برای آن یک پاشنه‌آشیل محسوب شود ولی داستر برگ برنده‌اش را در قسمت‌های دیگری رو می‌کند و قدرت و توانایی‌هایش را به رخ رقبای مجهزتر و پرزرق و برق‌ترش می‌کشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

موتور

موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری داستر که از سری موتورهای F4R رنو است، قادر به تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۱۹۵ نیوتن‌متر (در دور ۳۷۵۰) بوده و با یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک کامل می‌شود که این قوای فنی کشش و شتابگیری خوشایند و رضایت‌بخشی را برای داستر به ارمغان می‌آورد و از این شاسی بلند جمع‌وجور، اتومبیلی سرحال و سرزنده می‌سازد. سواری اتومبیل هم نرم و راحت بوده و سیستم تعلیق واکنش‌های بسیار خوبی را در مقابل انواع دست‌اندازها و ناهمواری‌ها از خود به نمایش می‌گذارد. یکی از نکات جالب داستر که آن را از بسیاری از رقبای همکلاس و یا هم‌قیمتش در بازار کشور و حتی در سایر بازارهای‌جهانی متمایز می‌کند، بهره‌گیری از سامانه انتقال قدرت سه‌حالته با قابلیت انتخاب از بین حالت‌های ۲WD،‌۴WD و ۴WD Lock در نسخه دودیفرانسیل این اتومبیل است که در کنار توان و گشتاور مناسب موتور، ارتفاع قابل توجه و ۲۱ سانتی‌متری کف اتومبیل از سطح زمین، زیرسازی تقویت‌شده، شاسی محکم و بهره‌مندی از زاویه حمله و فرار مناسب، باعث شده است تا داستر در بخش قابلیت‌های خارج‌جاده‌ای و آفرودی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و فراتر از انتظارات اولیه و همینطور سگمنت و قیمت خود، ظاهر شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar