ایرانی‌ها هزینه گران‌ترین مدل‌های دنیا را برای ارزان‌ترین خودروها پرداخت می‌کنند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ایرانی‌ها هزینه گران‌ترین مدل‌های دنیا را برای ارزان‌ترین خودروها پرداخت می‌کنند

طرح ساماندهی بازار خودرو، باعث شفافیت در عملکرد دولت در حوزه اتومبیل‌های وارداتی شده و می‌تواند به عنوان برنامه‌ای هماهنگ در مورد بازار اتومبیل‌های وارداتی هم مورد استفاده قرار گیرد.

اوایل اردیبهشت ماه بود که با امضای ۲۱۶ نماینده مجلس، یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی اتومبیل‌های سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید.

یک فوریت این طرح در حالی به تصویب نمایندگان رسید که قبل از آن ۲۱۷ نماینده مجلس درخواست رسیدگی به دو فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو را امضاء کردند و حال با گذشت نزدیک به یک ماه از تصویب یک فوریت این طرح، اظهارات گوناگونی در مورد تبعات این طرح و یا حذف آن از طرف کارشناسان و نمایندگان مجلس مطرح می‌شود البته بعضی سخنان ضد و نقیض در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون اعضای کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی و ارزیابی فوریت بعدی این طرح برای ارائه به صحت علنی مجلس هستند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به بعضی از اظهارات در مورد احتمال حذف طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: برعکس نظراتی که این روزها عنوان می‌شود طرح ساماندهی بازار خودرو به صورت حتمی به نتیجه خواهد رسید.

وی با توجه به جلسات پی در پی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انجمن واردکنندگان خودرو، تاکید کرد: طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی اتومبیل‌های سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو ضمن اینکه مطابق با سیاست‌های کلی نظام تنظیم شده، بلکه پروژه بسیار جامعی برای دستیابی به اهداف مساله واردات اتومبیل ایران در راستای اسناد بالادستی است.

به گفته دادفر، طرح ساماندهی بازار خودرو، علاوه بر اینکه باعث شفافیت در عملکرد دولت در حوزه اتومبیل‌های وارداتی می‌شود می‌تواند به عنوان برنامه‌ای انسجام یافته در مورد بازار اتومبیل‌های وارداتی هم مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو که در چند هفته پیش یک فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسید حداقل یک تا سه ماه فرصت دارد تا فوریت بعدی آن در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و در صحن علنی مطرح مجلس به تصویب برسد. پس با توجه به بررسی‌ها و جلسات گوناگونی که در این خصوص برگزار شده است، این پروژه قابل انتفاع نبوده و حتماً به تصویب خواهد رسید.

جامعیت و پختگی در واردات از نقاط قوت طرح ۲ فوریتی ساماندهی بازار خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با توجه به مزیت‌های دو فوریتی بودن این طرح، اضافه کرد: یک فوریت دیگر این پروژه همانطور در دست کمیسیون صنایع در حال بررسی می‌باشد که از نقاط قوت این پروژه است چرا که باعث می‌شود نمایندگان در کمیسیون‌های گوناگون تخصصی ایرادات و اشکالات جورواجور طرح را بررسی و عنوان کنند تا به دست کارشناسان متفاوت رفع اشکال و پروژه از جامعیت و پختگی بیشتری بهره مند شود.

دادفر با اشاره به تلاش و پیگیری جدی کمیسیون صنایع مجلس برای به نتیجه رسیدن این پروژه، افزود: با توجه به پیگیری‌های مجلس هر نوع حذف طرح ساماندهی بازار خودرو اصلاً قابل تصور نیست بلکه با فعالیتی که از طرف ریاست کمیسیون صنایع و همانطور رئیس کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع مجلس در حال انجام است، حتماً به تصویب خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تا به حال نگاه جامعی به مساله خودرو در ایران نداشته‌ایم، به بعضی اظهارات کارشناسان در مورد تأثیر منفی طرح ساماندهی بازار خودرو بر بازار ارز پرداخت و گفت: این پروژه نمی‌تواند تاثیرات منفی را بر بازار به دنبال داشته باشد بلکه معتقدم این طرح تأثیر مثبتی بر هزینه خانوار در تأمین اتومبیل داشته و باعث ایجاد فضای رقابتی میان تولید داخل و واردات خواهد شد، ضمن اینکه این پروزه از منطق ریاضی پیروی می‌کند تا قیمت خودرو وارداتی در یک معادله و فرمول به نسبت قیمت خودرو داخلی قرار گیرد.

بستری برای ایجاد تعادل در بازار تقاضای خودروهای داخلی و وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان تصریح کرد: این پروژه از آنجا که تببین می‌کند که چه کسانی می‌توانند در حوزه خودرو فعالیت کنند عملاً میزان فعالیت افراد در این بخش از طرف دستگاه‌های اجرایی قابل رصد و نظارت است.

دادفر همچنین به تأثیر موارد فوق در این پروژه و کاهش نرخ تعرفه بر بازار خودروهای داخلی پرداخت و اظهار داشت: بر خلاف تعدادی از نظرات، این پروژه با توجه به کاهش تعرفه‌ها نه تنها باعث افزایش تقاضا نخواهد شد بلکه موجب ایجاد تعادل در بازار تقاضای تولید داخل و وارداتی می‌شود.

به گفته وی، امروز هزینه مدرن‌ترین اتومبیل‌های جهان برای خرید ارزان‌ترین اتومبیل‌های جهان از جیب مردم بدست می‌آید و از این رو پروژه ساماندهی بازار خودرو به دنبال این است که این مسئله را حل کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "ایرانی‌ها هزینه گران‌ترین مدل‌های دنیا را برای ارزان‌ترین خودروها پرداخت می‌کنند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
YE BAD BAKHY
مهمان

خدا یا من از مسولین کشورم راضی نیستم و از تک تکشون سر پل صراط نمی گذرم اگر واقعا روز عدالتی هست بی صبرانه منتظر اون روزم

صادق
مهمان

چطوری ایرانی

صادق
مهمان

سلام قیمت اکثر ماشین ها بالاست

حسن
مهمان

این ملت هرچی سرش باید حقشه ..ایرانی ها اتحاد ندارن.هرکی به فکر جیبشه ..امیدوارم پراید بشه ۱۰۰ میلیون

مصطفی
مهمان

بله بازهم بیچاره مردم ازجیب ملت بدبخت که تا تونستن کندن که هیچ ازجونشونم دارن میکنن این زالو صفتا آخه باید پرایدو باقیمت۲۴ملیون خرید فکر کنم آقایون از قیمت خودرو خبر ندارن.

مهدی
مهمان

دوست عزیز اینا هم خبر دارن هم میگن بزار جمعیت ایران کم تر بره اینا فکر بد هارو هم می کنن می گن چرا جمعیت زیاد بشه بعد براشون خرج برمیداره باید تمام امکانات رو برای اونا هم بکشن می گن ولش یه پولی می گیریم هم جمعیت کم میشه همم پولم گیرمون میاد

مجید
مهمان

ایرانی ها خودروی داخلی به اسم تیبا۲ میخرم۲۷ملیون بعد تو میخوای با خودروی کشوری مقایسه کنی، نکن برادر