رمز موفقیت خودروسازی کره چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
رمز موفقیت خودروسازی کره چیست؟

صنعت خودروسازی کره با اختلاف زمان بیشتری نسبت به اروپا به عرصه صنعت وارد شد اما؛ سرعت آن‌ها در پیشروی در طراحی، تولید و فروش بازار خودرو جهانی به اندازه‌ای افزایش یافت که پس از گذشت بیش از نیم قرن، اکنون نه تنها ژاپنی‌ها از رقابت سخت با کره‌ای‌ها در امان نیستند، بلکه طراحی پویا و پافشاری بر کیفیت کره‌ای‌ها، موجب شده آلمانی‌ها هم نیم نگاهی دقیق به روند پیشروی این کشور در صنعت خودروسازی داشته باشند تا از این رقابت عقب نمانده و بازنده بازی نشوند.

کره جنوبی به دلیل تأخیر در ورود به صنعت خودروسازی، در مقایسه با کشورهای اروپایی، ذاتاً کشوری پیرو به حساب می‌آید. صنایع خودروسازی پیرو از کمبود منابع رنج می‌برند و هدف اصلی آن‌ها دستیابی هرچه سریع‌تر به جایگاه صنعت خودروسازی کشورهای پیشرو است. داشتن نیرو کار ارزان، تنها نقطه قوت کشوری چون کره در صنعت خودروسازی در مقایسه با صنعت خودروسازی کشورهای پیشرو است که موجب می‌شود قیمت نهایی محصولات در بازه رقابتی با کشورهای پیشرو جای گیرد.

یکی از آیتم‌های مهم مؤثر در توسعه صنعت خودرو یک کشور پیرو مانند کره جنوبی، توانایی و پتانسیل آن کشور در جذب و به کارگیری تجهیزات روز در محصولات مطرح می‌شود. به این معنا که آن خودروساز در کشور پیرو نه تنها باید توان خود را در جذب حداکثر تکنولوژی و تجهیزات افزایش دهد بلکه به توانایی استفاده از آن در محصولات دست یابد.

کره جنوبی نیز دقیقاً همین دستورالعمل را در پیش گرفت. نتیجه کار هم آن شد که فقط طی زمان بسیار محدود ۱۰ ساله، محصولات صنعت خودروسازی این برند از دیدگاه تکنولوژی و تجهیزات هم پای محصولات مطرح خودروسازان کشورهای پیشرو اروپایی پیش رفته و امروزه رقابت بین آن‌ها شبیه به رقابت برندسازی و تصویر برند در جامعه جهانی است.

متدهای پیشرفت

کشور کره در کنار پیروی از کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی، نقاط ضعف خود را ملاک قرار داد و به اندازه‌ای آن‌ها را تقویت کرد که دربحث تئوری، برای پیشرو شدن نیازمند وجود کشورهای دیگر نباشد. از این رو کره جنوبی مسیری مشخص را پیش روی خود قرار داد که بررسی‌ها نشان می‌دهد این روش نه معجزه است و نه جادوگری، بلکه با تکیه بر دانش و توانایی‌ها و هدف گذاری‌های درخور و مناسب، صنعت خودروسازی کره به این نتیجه دست یافته است.

متریال اولیه

خودروسازی کره

 

استفاده از متریال اولیه تولید داخل، یکی از مهم‌ترین میانبرهای اتحاد هیوندای-کیا به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کره‌ای بود. به همین علت این گروه خودرویی سال‌ها قبل کارخانه فولاد هیوندای و سایر کارخانه‌های تولید قطعات تخصصی خودرو را تأسیس کرد تا بتواند متریال اولیه مورد نیاز خودروسازی خود را از منبع داخلی و با حذف تعرفه واردات به دست آورد.

فن آوری و نوآوری

خودروسازی کره

بکارگیری متریال اولیه داخلی موجب شد کره‌ای‌ها هزینه و سرمایه بیشتری را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص دهند. به این ترتیب که بودجه بخش تحقیق و توسعه هیوندای-کیا از ۱۶۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ به ۲ ملیارد دلار در سال ۲۰۰۸ رسید. این بودجه اختصاص یافته، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در مدت زمان بسیار کوتاه برای این مجموعه خودرویی به ارمغان آورد که تکنولوژی‌های پاک Blue Drive، خودروهای هیبرید، پلاگین، سلول سوختی (Fuel Cell) و زیست سوخت (Bio Fuel) از مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. نکته جالب آن است که این گروه خودرویی به ترتیب تا سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ هیچ برنامه‌ای برای تولید خودروهای هیبرید و سلول سوختی در سر نداشت، درحالی که آلمانی‌ها از سال‌های پیش برای تولید این خودروها سرمایه گذاری کرده بودند.

گسترش محصولات جدید

خودروسازی کره

مجموعه خودروسازی هیوندای-کیا در جهت پاسخگویی به نیاز سیل عظیمی از خریداران جدید خود برآن شد که محصولات خط تولید خود را متناسب با زمان به روز کند. از این رو هیوندای دستور تولید ۷ خودرو جدید یا الگوبرداری شده را تنها طی ۲۴ ماه صادر کرد اما کیا طی اقدامی مشابه تصمیم به تولید خودروهای کم مصرف و دوستدار محیط زیست، بخصوص ویژه بازار کشورهای جهان سوم چون هند گرفت.

این برنامه در سال ۲۰۱۰ در دستور کار قرار گرفت و باعث پیدایش خودروهای نوین هیوندای-کیا در کلاس جهانی، چون برند جنسیس، کیا استینگر و سری خودروهای هیبرید و اقتصادی این گروه شد. برنامه توسعه برای مجموعه هیوندای-کیا فقط برای سه سال معادل ۳۳۸ میلیون دلار هزینه به همراه داشت. اما این سرمایه گذاری آن‌ها را تشویق کرد تا به سگمنت پریمیوم اروپایی ورود کرده و هیوندای سنتنیال (هیوندای ایکوئِس) را در جهت رقابت مستقیم با لکسس، بام و و مرسدس بنز وارد میدان کند که به عقیده خود هیوندای، این خودرو جایگاه برند هیوندای را در بازرا جهانی یک سر و گردن بالاتر برد.

تولید

خودروسازی کره

مجموعه خودرویی هیوندای-کیا بسیارتلاش کرد تا در کنار حفظ خطوط تولید خود در بازار کشورهای مهمی چون ایالات متحده آمریکا و خود کره، در کشورهای در حال پیشرفت نظیر هند، اسلواکی، جمهوری چک، برزیل، چین و ترکیه که نیرو کار ارزان است خط تولید احداث کند. این قضیه موجب می‌شود هزینه نهایی تولید و حمل و نقل محصول حتی با توجه به فاصله زیاد از بازار جهانی ارزان‌تر تمام شود. همچنین داشتن شبکه عرضه جهانی، بهتر می‌تواند کمپانی مادر را از تغییرات نرخ ارز محافظت کند.

بازاریابی و فروش

خودروسازی کره

درحالی که خودروسازان تازه وارد از آیتم فرصت برای شناساندن برند خود بهره می‌برند، هیوندای-کیا در پی ازبین بردن تصویر بد محصولات خود است. به همین دلیل ازهیچ فرصتی برای بازیابی اعتبار از دست رفته خود در طول زمان دریغ نکرد و در قسمت بازار یابی با حداکثر توان به تبلیغ محصولات جدید و به روز خود پرداخت. نتیجه آن شد که این برند پس از ورود به بازار ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۵، موفق شد هر سال به جایگاه بهتری در جدول رده بندی بهترین برندهای جهانی دست یابد و در این راه از برندهای شناخته شده‌ای چون لکسس، فراری و پورشه نیز سبقت بگیرد. همچنین در نظر سنجی موسسه JD Power آمریکا، هیوندای به عنوان برترین برند غیر لوکس بازار در رده بررسی کیفیت اولیه انتخاب شد.

ساختار تشکیلات

خودروسازی کره

ازبارزترین نقاط قوت هیوندای-کیا، می‌توان به توانایی آن در انطباق سریع با تغییرات بازار اشاره کرد. براساس بیانات مدیرعامل هیوندای آمریکا، این ساختار مسطح نیرو انسانی کمپانی است که فرصت می‌دهد هیوندای با تعداد پرسنل و کاغذ بازی کمتر، در مقایسه با رقبا، با انعطاف و سرعت بسیار بیشتری با تغییرات بازار همراه شود. با وجود این که مرکز فرماندهی و نظارت هیوندای-کیا در کره جنوبی قرار دارد، عملکرد جهانی برند هر لحظه تحت نظارت و بررسی است. هیوندای-کیا همچنین به هدف گذاری‌های بزرگ بدون داشتن برنامه‌ای مدون و از پیش تعیین شده، یا به عبارت دیگر به برداشتن سنگ بزرگ مشهور است. اگر چه این روش ایرادات خود را به همراه دارد اما بلند پروازی‌های هیوندا-کیا یکی از موارد مهمی است که امروزه آن را توانمند کرده است تا از دیدگاه بزرگی اهداف تجاری، با تویوتا مقایسه شود. این خودروساز تصمیمات نهایی خود را به دقیقه نود محول می‌کند تا تصمیم گیری خود را با آخرین اطلاعات موجود به اجرا بگذارد.

شاید بزرگ‌ترین ضعف هیوندای-کیا را بتوان ضرر انباشته و بدهی‌های آن دانست که تصویر برند در جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما از جایگاه یک خریدار، آنچه که مهم است حاصل، خروجی و دستاوردهای این خودروساز است که امروزه به عنوان یکی از برترین‌های جهانی معرفی می‌شود و شانه به شانه اروپایی‌ها در بازار قدم بر می‌دارد. مسیر توسعه برندهای کره‌ای به خصوص هیوندای-کیا به خوبی تعیین می‌کند که طی ۵ تا ۱۰ سال آتی، این برند در کنار برترین‌های آمریکایی، ژاپنی و اروپایی، ازتاثیرگذارترین ها دررویه صنعت خودرو جهانی خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "رمز موفقیت خودروسازی کره چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعید
مهمان

درد و بلای خودروسازان کره ای بخوره توی سر ایران خودرو و سایپا . و مردم ما این مقالات بخونن و افسوس بخورن و بگن خود کرده را تدبیر نیست

Hojjat ,, Urmia
مهمان

سلام،، یعنی هیچی نمیشه گفت،، ۵۰ سال پیش که ما خط تولید پیکان داشتیم ، کره ای ها نمیدونستن ماشین چیه،، ولی حالا ما کجا و اونا کجا،، واقعا چرا ما انقدر عوض پیشرفت ، پس رفت کردیم؟؟