نقد و بررسی بی ام و M850i: آزمایش کوپه پرفورمنس توربو V8 باواریایی ها

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نقد و بررسی بی ام و M850i: آزمایش کوپه پرفورمنس توربو V8 باواریایی ها

بی ام و قصد دارد سری ۸ را ماه ژوئن رونمایی کند. فروش آن هم از نوامبر امسال آغاز خواهد شد، ولی قبل از همه این‌ها، آن‌ها نیاز دارند تا تست‌های نهایی شاسی و پیشرانه را انجام دهند. آلمان‌ها برای این کار از ما درخواست کمک کرده‌اند.

اکنون ما می دانیم شما چه فکری می‌کنید: این آلمانی‌ها در حال تست‌های نهایی روی این خودرو در پیست نوربورگ رینگ هستند، جایی که ساعت‌ها این خودرو در آن جا آزمایش می‌شود تا با ثبت بهترین رکورد یک دور کامل، مهندسان بی ام و کار خود را تمام شده بدانند.

ولی حداقل این بار، اوضاع بدین صورت نیست. خودرو قبلاً ساعت‌های زیادی در پیست نوربورگ رینگ تست شده است، ولی اکنون ما در شمال ولز هستیم، جایی که بی ام و می‌خواهد آخرین ایرادهای جدیدترین خودروی اسپرت خود، M850i را برطرف کند!

آیا این خودرو یک نسخه کوپه از سری ۷ است؟

اصلاً! برخلاف اس کلاس مرسدس بنز، که شرکت نسخه‌های سدان تا کوپه آن را تولید می‌کند، این سری ۸ یک نسخه کوپه از سری ۷ نیست. اینجا ما با یک خودرو کاملاً جدید سر و کار داریم. بی ام و از ابتدای شروع پروژه تاکید داشته که این یک هیولای کاملاً متفاوت است، یک خودروی اسپرت جی تی که آمده تا در بازار، سر و صدای بسیار زیادی به پا کند. این خودروی اسپرت جدید بی ام و در سه بادی استایل مختلف، شامل کوپه، کبریولت و گرن کوپه وارد بازار خواهد شد.

حتماً به یک موتور فوق العاده قوی مجهز شده است؟

کاملاً صحیح می‌باشد. موتور این خودرو مبتنی بر پیشرانه هشت سیلندر خورجینی قبلی طراحی و ساخته شده و البته، شرکت تغییرات زیادی روی آن اعمال کرده است.

از جمله آن‌ها می‌توان به توربوهای جدید، یک سیستم احتراق جدید (که با ۳۵۰ بار فشار فوق العاده کار می‌کند، در حالت عادی فشار سیستم احتراق حدوداً ۱۵۰ بار است)، میل لنگ جدید، بلبرینگ‌های جدید، پیستون‌های جدید، پوشش گرافیتی جدید روی سیلندرها و یک گیربکس هشت دنده اتومات ZF نسل جدید اشاره کرد.

همه این تغییرات بدین معنی هستند که موتور ۸ سیلندر خورجینی ۴.۴ لیتری این خودرو اکنون ۵۲۰ اسب بخار نیرو و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این گشتاور فوق العاده فقط از ۱۸۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. اگر جزء علاقه مندان پروپا قرص بی ام و باشید، حتماً می دانید که این عدد تقریباً ۶۵ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر بیشتر از خروجی‌های موتور هشت سیلندر خورجینی قبلی هستند.

از آن جایی که کار طراحی و توسعه خودرو هنوز به اتمام نرسیده، هنوز آمار و ارقام پرفورمنس آن منتشر نشده است، ولی ما احساس می‌کنیم خودرو قادر خواهید بود صفر تا صد را حول و حوش ۴ ثانیه پر کند. با چنین عددی، بی ام و M850i رقیبی جدید برای خودروهایی مانند مرسدس اس ال و بنتلی کانتیننتال جی تی خواهد بود.

در جاده، خودرو فوق العاده قدرتمند است. فقط کافیست پای خود را روی پدال گاز فشار دهید تا M850i به راحتی، شما را با شتابی فوق العاده به هر سرعتی که دلتان می‌خواهد برساند، موتور هشت سیلندر خورجینی این خودرو در این پروسه با صدای گوش نواز خود شما را همراهی خواهد کرد. در مورد صدای اگزوز واقعاً باید از بی ام و تقدیر کرد، به نظر می‌رسد این کمپانی بالاخره کاملاً به این موضوع واقف شده که یک صدای موتور جذاب چقدر می‌تواند در شخصیت یک خودرو تأثیر گذار باشد. صدای این موتور مخصوصاً هنگام کشیدن دنده معکوس، مانند مدل‌های آام‌گ بسیار زیباتر می‌شود.

به لطف تأخیر توربوی حداقلی و همچنین تعویض دنده‌های سریع‌تر گیربکس ZF جدید، به نظر می‌رسد با یک بی ام و بسیار خشن‌تر از آن چیزی که انتظارش را داشتیم روبرو هستیم. این موضوع، وقتی که خودرو را در حالت رانندگی اسپرت یا اسپرت پلاس قرار می‌دهید بیشتر خود را نشان می‌دهد.

آیا واقعاً به این دکمه‌های در یک خودرو گرند تورر نیاز داریم؟

۱۰۰ درصد بله! حداقل در مورد M850i که این گونه است.

ولی قبل از قضاوت کردن، اجازه بدهید به شما توضیح بدهم که این دکمه‌ها چه کاری می‌کنند. روی سری ۸ جدید شاهد استفاده از کمک فنرهای قابل تنظیم (با استفاده از دو سوپاپ برای سفت‌تر یا نرم‌تر شدن) هستیم، جعبه فرمان خودرو طوری طراحی شده تا وزن بیشتری داشته و در عین حال، سریع‌تر باشد، تغییراتی در سیستم فرمان چهار چرخ خودرو اعمال شد، تعویض دنده‌ها سریع‌تر و تیزتر شده‌اند، لوله‌های اگزوز بازتر شده و کلی بخواهیم بگوییم، خودروی بسیار پرسروصداتر و خشن‌تر از همیشه شده است.

نکته‌ای که در مورد این خودرو جالب است این که، M850i همیشه با نهایت توان خود کار نمی‌کند. خودرو می‌داند که شما چگونه رانندگی می‌کنید و همه آن چه که نیاز دارید را در لحظه، در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این کار به کمک پارامترهای از پیش تعیین شده انجام می‌شود: در حالت اسپرت پلاس سیستم تعلیق و فنربندی خودرو همیشه سفت‌تر از حالت Comfort خواهند بود.

صدای زیبای موتور M850i جدید را اینجا می‌توانید بشنوید:

 

نتیجه نهایی کاملاً برخلاف آن چیزی است که معمولاً هنگام رانندگی با یک خودرو انجام می‌دهم: همه چیز را در حالت Comfort قرار بده و بگذار همان طور بماند! ولی اینجا اوضاع متفاوت است. در حالت اسپرت پلاس، رانندگی با سری ۸ حس و حال کاملاً متفاوتی به شما خواهد داد. بله، سواری خودرو کمی سفت‌تر است، ولی این سفتی به گونه‌ای نیست که شما را اذیت بکند. از سویی دیگر، نتیجه‌ای که در قالب تعویض دنده سریع‌تر و صدای اگزوز دریافت خواهید کرد کاملاً ارزش کمی سواری سفت‌تر را خواهد داشت. این جاست که شخصیت خودرو خودی نشان می‌دهد و شاهد بهترین عملکرد آن هستیم.

همانند بسیاری دیگر از خودروهای لوکس بزرگ موجود در بازار، سری ۸ از یک میل تعادل الکترومکانیکی (به عنوان آپشن عرضه شده) بهره می‌برد، موضوعی که سبب راحتی سواری در یک مسیر مستقیم و عملکرد بهتر خودرو در سر پیچ‌ها شده است. بنابراین، برخلاف رینگ‌های ۲۰ اینچی که دارد، M850i در سرعت‌های پایین کیفیت سواری خوبی ارائه می‌دهد. آیا این یک خودروی فوق العاده برای مسافرت‌های دور و دراز است؟ در حال حاضر که کاملاً این گونه به نظر می‌رسد و بدون شک، M850i چیزی فراتر از این و خودروهایی است که طی سال‌های اخیر توسط این کمپانی آلمانی تولید شده‌اند.

البته این خودرو بی عیب و ایراد هم نیست

در این مرحله که هنوز طراحی و توسعه آن به اتمام نرسیده، مثلاً زمانی که با ظرفیت سرنشین کامل با خودرو رانندگی می‌کنید، برخی ناهمواری‌های جاده و همچنین در برخی پیچ‌ها، می‌توانند کمی M850i را اذیت کنند.

از نظر خود من، فرمان خودرو می‌توانست بهتر از این چیزی که هست باشد. فرمان آن بسیار دقیق است، ولی از آن جا که این خودرو یک مدل اسپرت می‌باشد، به نظر من نمی‌تواند آن حس و حالی که مثلاً از یک پورشه ۹۱۱ می‌گیرید را به شما بدهد.

نکته بعدی این که اگر در حالت اسپرت پلاس هستید، باید با استفاده از شیفتر روی فرمان، به صورت دستی دنده‌های خودرو را تعویض کنید. اگر در حالت اسپرت پلاس تعویض دنده را روی حالت اتومات بگذارید، اوضاع خیلی خوب پیش نخواهد رفت و ضرایب تعویض دنده، به هیچ وجه توسط شما قابل پیش بینی نخواهند بود.

به طور کلی چگونه خودرویی است؟

سواری با آن حس و حال خوبی به آدم می‌دهد.

آیا دیگر نکته فنی قابل توجهی در مورد آن وجود دارد؟

خودرو سیستم فرمان چهار چرخ به نام Integral Active Steering، سیستم دو دیفرانسیل و سیستم مبدل گشتاور فعال دارد. تمامی این موارد به صورت استاندارد روی خودرو عرضه شده‌اند و تأثیر زیادی روی کیفیت سواری آن می‌گذارند. زمانی که حالت اسپرت پلاس را فعال می‌کنید، سیستم فرمان چهار چرخ خودروی بسیار تهاجمی‌تر می‌شود و در نتیجه، دماغه خودرو بسیار سریع‌تر واکنش نشان داده و داخل پیچ‌ها شیرجه می زند.

عملکرد دریچه گاز خودرو هم در این حالت سریع‌تر می‌شود. اکنون شاید این یک تغییر بزرگ باشد، ولی چیزی که من را بیشتر متعجب کرد، نتیجه کار بود؛ دریچه گاز خودرو در حالت اسپرت پلاس کنترل بسیار بیشتری به راننده روی خودرو می‌دهد. هماهنگی و هارمونی بین این فرمان و گاز کاملاً هنرمندانه است. با این اوصاف، سر پیچ‌ها هیچ نوع نگرانی نباید در مورد عملکرد خودرو داشته باشید.

کامپیوتر خودرو به طرز بسیار هوشمندانه‌ای تنظیمات خودرو را تغییر می‌دهد، برای این که موضوع قابل درک تر برای شما باشد، می‌توان کمک فنرها را مثال زد که هر ۲.۵ میلی ثانیه به داده‌های دریافتی از کامپیوتر خودرو واکنش نشان می‌دهد. به قدری که گاهی حتی ممکن است فکر کنید فرد دیگری هم داخل خودرو نشسته و به صورت لحظه‌ای، تنظیمات آن را تغییر می‌دهد و با نگاه به چهره شما، حرکت بعدی‌تان را چه وارد شدن به داخل یک پیچ تند باشد یا یک شتاب گیری لحظه‌ای در مسیری صاف، حدس می زند.

این خودرو به عنوان یک مدل جدید بی ام و که نام سری ۸ را زنده خواهد کرد، یک مدل فوق العاده است و البته همان طور که گفتیم، ایرادهایی هم دارد. ما با مدل کوپه این خودرو را رانندگی کردیم و اگر راستش را بخواهم بگویم، چیز خیلی خاصی در مقایسه با رقبای آن شاید بتوان گفت وجود ندارد. این که نسخه گرن کوپه این خودرو چگونه خواهد بود را قطعاً اکنون کسی نمی‌تواند بگوید و باید تا زمان ورود آن به بازار، صبر کنیم.

روی هم رفته ولی، اینجا با یک خودروی بسیار خوب که ما را به آینده امیدوار می‌کند سر و کار داریم.

نتیجه گیری: ۸ از ۱۰.

منبع ترجمه: مجله TopGear

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی بی ام و M850i: آزمایش کوپه پرفورمنس توربو V8 باواریایی ها"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
یک ایرانی
مهمان

بابا ول کنید ین خودروسازیو با ناله های ما ازین بهتر نمیشه از بیخ مشکل داره ولی در مورد این ماشین نظرم اینه که خیلی زیبا و خفنه اما میتونست زیباتری هم باشه ضمنا کابینش منو نا امید کرد ولی خیلی خفنه.

مرتضی
مهمان

به نظر من اگر سایپا پراید کوپه بزنه خیلی بهتر از این میشه ! خاک تو سر صنعت خودرو سازیمون

Hojjat. Urmia
مهمان

واقعا فوق العادست ،، محصولات BMW قبل ازاینکه ماشین باشه یک اثر هنریه ،، از یک باواریایی اصیل کمتر ازاین هم انتظار نداریم…