رونمایی از خودروی الکتریکی اپکس AP-0 + تصاویر

بروزرسانی در: یکشنبه 25 اسفند 98 ساعت 20:17
رونمایی از خودروی الکتریکی اپکس AP-0 + تصاویر

شرکت اپکس موتورز شاید شبیه به یک نام جدید در دنیای خودرو باشد، ولی این شرکت هنگ کنگی چند سالی است که در دنیای خودروهای جذاب مسابقه‌ای فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۵ تیمی از طراحان خودرویی مختلف تحت نام Elemental جمع شده و از خودروی RP1 رونمایی کردند. این خودرو در آن زمان از موتورهای ۱ و ۲ لیتری اکوبوست استفاده می‌کرد. تا سال ۲۰۱۷، این خودروی کوپه ۵۷۹ کیلوگرمی قادر به تولید ۱ تن نیروی داون فورس بود و در مسابقه گودوود شرکت می‌کرد. تا سال ۲۰۱۹، خودروی Elemental RP1 تبدیل به یک مدل تکامل یافته به نام اپکس AP1 شد که از موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست خود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و قادر بود صفر تا صد را در ۲.۵ ثانیه پر کند.

مدل کاملاً جدید AP-0 در واقع جدیدترین خودروی شرکت اپکس بعد از مدل‌های مذکور محسوب می‌شود. همان طور که از نام آن می‌توان حدس زد، این خودرو بالاتر از AP-1 در صدر قرار دارد. این خودرو در واقع یک EV بوده و از یک موتور الکتریکی روی اکسل عقب خود استفاده می‌کند. خروجی‌های این پیشرانه برابر آب ۶۴۹ اسب بخار قدرت و ۵۷۸ نیوتن متر گشتاور بوده و مطابق چرخه WLTP با یک بار شارژ ظرفیت پیمایش ۵۲۰ کیلومتر را دارد. همچنین صفر تا صد این خودرو ۲.۳ ثانیه می‌باشد. حداکثر سرعت آن برابر با ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است.

رونمایی از خودروی الکتریکی اپکس AP-0 + تصاویر

نکته شگفت انگیز در مورد این خودرو این که، وزن کلی آن با وجود این که یک خودروی الکتریکی است و پک باتری دارد، فقط برابر با ۱۲۰۰ کیلوگرم می‌باشد. در مقایسه با یک مک لارن ۷۲۰ اس، خودروی اپکس AP-0 تقریباً ۱۲ سانتی متر کوتاه‌تر بوده، ولی عرض آن حدوداً ۹.۵ سانتی متر بیشتر است. از سوی دیگر در حالی که AP-0 در برابر مک لارن ۷۲۰ اس ۶۱ اسب بخار قدرت ۱۷۷ نیوتن متر گشتاور کم‌تری دارد، ولی AP-0 تقریباً ۲۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از ۷۲۰ اس است. در مقایسه با خودروهای الکتریکی قدرتمند حال حاضر بازار، اپکس AP-0 تقریباً ۶۲۵ کیلوگرم سبک‌تر از تسلا مدل ۳، حدوداً ۷۷۰ کیلوگرم سبک‌تر از ریماک کانسپت ۲ و ۱۱۳۳ کیلوگرم سبک‌تر از یک پورشه تایکان توربو اس می‌باشد.

شرکت اپکس از یک پک باتری ۹۰ کیلووات ساعتی لیتیم یونی که در کف خودرو نصب شده روی AP-0 استفاده می‌کند. وزن این پک باتری ۵۵۰ کیلوگرم ذکر شده است. این پک باتری در صورت استفاده از شارژر سریع CCS می‌تواند ۸۰ درصد ظرفیت خود را در ۱۵ دقیقه شارژ کند. با استفاده از یک شارژر استاندارد تیپ ۲ این زمان ۸ ساعت خواهد بود.

رونمایی از خودروی الکتریکی اپکس AP-0 + تصاویر

شاسی و اتاق AP-0 کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است. قسمت جلو و عقب خودرو به وسیله یک لوله مرکزی کربنی و فریم‌های ماژولار به یکدیگر متصل شده‌اند. در بیرون، باله شبیه به خودروهای لومان اپکس AP-0 یک سیستم لیدار را در خود جای داده و در عقب شاهد چراغ‌هایی صلیب مانند هستیم. این خودرو که به عنوان یک مدل مسابقه‌ای با مجوز تردد در خیابان برای ماشین بازها طراحی شده فقط ۱۰ سانتی متر از کف زمین ارتفاع دارد. AP-0 به سیستم تعلیق قابل تنظیم با امکان تغییر ارتفاع سواری اتوماتیک، دیسک ترمزهای سرامیک کربنی ۱۴ اینچی با کالیپرهای شش پیستون در جلو و چهار پیستون در عقب، رینگ‌های ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب مشکی رنگ مجهز می‌باشد.

رونمایی از خودروی الکتریکی اپکس AP-0 + تصاویر

درهای گالوینگ خودرو را که باز کنید با انبوهی از کربن، آلومینیوم و چرم مواجه خواهید شد. با نشستن روی صندلی‌های مسابقه‌ای این خودرو کاملاً حس و حال مسابقه به آدم دست می‌دهد. بالای صفحه کیلومتر و آمپرها سه صفحه نمایش ویژه راننده نصب شده که پشت فرمان مکعبی AP-0 قرار دارند. شرکت اپکس می‌گوید راننده‌ها در صورت تمایل به تمرین قبل از شرکت در مسابقه و شناخت پیست می‌توانند از قابلیت واقعیت مجازی این خودرو استفاده کنند. مربی که در این برنامه واقعیت مجازی به شما آموزش رانندگی در پیست می‌دهد با گذر زمان و آپدیت‌های نرم افزاری بهتر هم خواهد شد. اپکس می‌گوید قصد دارد یک پیست مسابقه‌ای مورد تأیید فدراسیون جهانی اتومبیل رانی و یک آکادمی مسابقات اتومبیل رانی را در نزدیکی دفتر اصلی خود در هنگ کنگ راه اندازی کند.

رونمایی از خودروی الکتریکی اپکس AP-0 + تصاویر

در پیست، سیستم لیدار خودرو قابلیت خودران سطح ۳ را در اختیار شما قرار می‌دهد و بعدها شرکت قصد ارتقای آن به سطح ۴ را دارد. جالب است بدانید اپکس AP-0 به مواردی مانند ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل هوشمند و سیستم کمکی حفظ مسیر نیز مجهز شده است. این خودروی جذاب الکتریکی از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد و قیمت آن حدوداً ۱۹۵ هزار دلار می‌باشد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شرکت اپکس گفته قصد تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه از AP-0 را در بریتانیا که خانه دوم خود می‌داند را نیز دارد.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar