جزئیات کراس اوور استتار شده در خیابان های تهران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جزئیات کراس اوور استتار شده در خیابان های تهران

۲۶ مرداد ماه عکس هایی از یک دستگاه خودرو کراس اوور استتارشده در خیابان های تهران منتشر شد که خبر از عرضه یک محصول جدید در آینده‌ای نزدیک می‌دهد. سال‌هاست که خودروسازان جهان محصولات جدید خود را پیش از عرضه با پوشش استتار شده برای ارزیابی و تست‌های پیش از تولید روانه خیابان‌ها می‌کنند، ولی این موضوع در بین خودروسازان داخلی ما خیلی رایج نیست.

این روزها که خبرهای صنعت خودرو ایران به حداقل خود رسیده است، انتشار تصاویر خودرویی کراس اوور که با برچسب های ویژه استتار شده، به صدر اخبار بعضی رسانه های خودرویی تبدیل گردیده است. این استتار که برای عدم شناسایی خودرو به دست عموم افراد در جاده ها به کار برده می شود، مربوط به خودروهای جدید است و سال هاست که خودروسازان بزگ جهان از این نوع پوشش برای خودروهای جدیدشان در هنگام تست، پیش از رونمایی استفاده می کنند. اکنون حضور رسمی یک خودرو استتار شده در تهران، آن هم با ظاهری مشابه به قواعد تست فنی پیش از عرضه، نشان می دهد که گویا پلیس راهور دیگر اجازه چنین کاری را به شرکت های خودرویی می دهد.

پیش از این، اگر خودروسازان و واردکنندگان می خواستند که پیش از رونمایی خودرو، محصولشان را بر اساس جاده های ایران تطبیق دهند، فقط می توانستند از پلاک گذر موقت و یا آزمایش فنی استفاده کنند. در مواردی که بعضی گروه ها اطلاعات روی بدنه خودرو را با برچسب پوشانده بودند، شاهد بودیم که گاهی پلیس راهنمایی و رانندگی این عمل را مجرمانه می دانست و عملا هیچ گروه خودرویی نمی توانست طبق رسم جهانی خودروی خود را بدون اینکه تصاویر رسمیش پیش از رونمایی پخش شود، در جاده های ایران مورد تست و بررسی قرار دهد.

اکنون حضور یک خودرو کراس اوور با پلاک گذر موقت و بدنه استتار شده احتمال آن را می دهد که در آینده نزدیک بسشتر گروه های خودرویی با چنین شکلی خودروهایشان را برای تست و بررسی به جاده ها بیاروند ولی انتشار تصاویر این خودرو در بعضی از رسانه ها، سوال هایی را برای خیلی افراد ایجاده کرده که این خودرو برای چه گروهی می تواند باشد؟

با انتشار این تصاویر به دست رسانه ها، معلوم شد که پوشاندن یک خودرو گذر موقت برای تست و بررسی نمی تواند آنچنان کار راحتی باشد و کسب مجوزهای آن به اعتبار زیادی نیاز دارد. برای همین خیلی احتمال می دهند که این خودرو همان کراس اوور گروه زامیاد باشد. پیش از این مدیران زامیاد اعلام کرده بودند که برنامه عرضه یک SUV را دارند و گویا برای آن کلینیک های فنی گوناگونی برگزار کرده اند. چون می توان احتمال داد که خودرو مورد بحث، همان کراس اوور جدید گروه زامیاد باشد. ولی هویت و باطن این خودرو کراس اوور چیست؟

با پیگیری های انجام شده و صحبت هایی که در محافل خودرویی انجام می شود، معلوم شد که این کراس اوور محصول کمپانی Guangdong Foday Automobile است. نام این نشان تجاری به طور عامیانه Foday یا همان «فُودی» صدا زده می شود. این کمپانی تا به امروز فقط خودروهای پیکاپ و کراس اوور را به بازار چین عرضه کرده و از دهه ۸۰ میلادی سابقه فعالیت در صنعت خودرو را دارد.

اکنون این کراس اوور «فودی لندفورت» نام دارد که یک کراس اوور چینی به حساب می آید. این خودرو در بازار چین با موتور های ۱.۹ لیتری توربو دیزل و دو لیتری توربو بنزینی عرضه می شود. به احتمال زیاد طرف ایرانی که شاید زامیاد باشد، فودی لندفورت را با موتور دو لیتری توربو بنزینی به بازار عرضه کند. این موتور تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است و مجدد شاهد هستیم که خودروسازان چینی برای جذب متقاضیان بیشتر، همکاری خود را با خودروسازان مطرح در خصوص های مهندسی ادامه می دهند. این موتور در مدل استاندارد به یک گیربکس ۶ سرعته دستی متصل می شود و در صورت سفارش گذاری، می توان یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته را بر روی آن نصب کرد. در نظر داشته باشید که موتور توربو میتسوبیشی چند وقتی است برای لندفورت ارائه شده و پیش از این یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی ۱۳۶ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر بر روی آن نصب بود ولی حالا موتور دو لیتری توربو فودی لندفورت می تواند ۲۱۴ اسب بخار را با گشتاور بیش از ۳۲۰ نیوتون متر تولید کند. این موتور میتسوبیشی چند وقتی است که در دست کراس اوور سازان چینی قرار گرفته و در بعضی خودروهای گروه زوتی و فوتون هم دیده می شود.

فودی لندفورت در نسخه های فول آپشن به امکاناتی مانند استارت دکمه ای، سانروف، آینه های تاشو برقی، صندلی راننده برقی، کروزکنترل، سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور، رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، دوربین عقب، کامپیوتر سفر، حالت برفی و اسپرت جعبه دنده، تریم داخلی چرم مصنوعی، گرمکن صندلی های جلو، حالت تنظیم وضعیت دیفرانسیل و… مجهز است. برخی احتمال می دهند که فودی با همکاری شریک ایرانی، تا حدی سطح امکانات ایمنی لندفورت را ارتقا دهد و آن را به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری و هرزگردی مجهز نماید. همچنین این خودرو در نسخه استاندارد تک دیفرانسیل عقب است و نمونه دو دیفرانسیل آن هم مانند اکثر خودروهای SUV شاسی مستقل، قدرت را به چرخ های عقب منتقل می کند و در صورت انتخاب حالت ۴H و یا ۴L می تواند قدرت خروجی را از گیربکس با ضرایط مختلف به چرخ های جلو و عقب برساند.

حال اگر فودی لندفورت استتار شده در ایران وارد خط تولید گروه زامیاد شود، می توان امید داشت که به دلیل پتاسیل های این گروه برای داخلی سازی بیشتر، قیمت تمام شده این کراس اوور چینی در ایران مناسبتر برای مصرف کنندگان تمام می شود ولی در نظر بگیرد که نسخه دو دیفرانسیل بنزینی لندفورت در بازار چین قیمتی نزدیک به ۱۳۵ تا ۱۵۰ هزار یوان را دارد و با بهای یوان نزدیک به ۱۵۰۰ تومانی، می توان در بهترین حالت توقع قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان را برای این کراس اوور چینی تولید داخل داشت. اگر نتیجه تست های جاده ای و تطبیق پذیری این خودرو با جاده های ایران، مناسب باشد بزودی شاهد رونمایی رسمی از این خودرو به دست شریک ایرانی خواهیم بود. همچنین احتمال دارد که پس از فودی لندفورت به عنوان یک کراس اوور، پیکاپ F22 هم از این نشان خودروسازی چینی به بازار ایران بیاید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "جزئیات کراس اوور استتار شده در خیابان های تهران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
احسان
مهمان

معمولا ، چینی هایی که وارد ایران میشن ،تک دف و از امکانات کم کرده و به صورت آپشن عرضه میکنن
بنظر با این توضیحات ماشین جالبی باشه ، جلوتر از فودی ، عظیم خودرو میخواست فوتون ساوانا بیاره اونم دو دف بود و پلتفورم لندکروز بود چی شد ک نیومد؟
اگر دو دف باشه تا ۱۷۰ می ارزه