معایب تیبا ۲ هاچبک (۵ دلیل برای نخریدن)

بروزرسانی در: یکشنبه 15 اردیبهشت 98 ساعت 00:04
معایب تیبا 2 هاچبک (5 دلیل برای نخریدن)

تیبا 2 یک هاچبک کوچک شهری از شرکت سایپا است که از سال 1389 در سبد محصولات این شرکت قرار گرفته است. تیبا 2 در کنار ویژگی‌های مثبتی همچون مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین، قیمت پایین قطعات یدکی و... از معایب فراوانی برخوردار است که در ادامه قصد داریم برخی از آن‌ها را برایتان شرح دهیم

تیبا ۲ یکی از خودروهای هاچبک شرکت سایپا است که اولین بار در سال ۱۳۸۷ توسط این شرکت به بازار معرفی شد. در سال ۱۳۸۹ اولین سری از سایپا تیبا تنها به صورت صندوقدار به بازار عرضه شد. کمی بعد شرکت سایپا تصمیم گرفت با حذف صندوق عقب تیبا، تیبا ۲ را به بازار معرفی کند. در ساخت تیبا ۲ سنت دیرینه خودروسازان داخلی به خوبی دیده می‌شود و این یعنی با نگاه به این خودرو، شاهد تفاوت‌های چشمگیری نسبت به مدل قبلی نخواهیم بود؛ در واقع بزرگترین وجه تمایز تیبا هاچبک با نمونه صندوقدار را باید همان حذف صندوق عقب دانست!
با وجود تمامی نقص‌های تیبا ۲، این خودرو همچنان به عنوان یکی از معدود گزینه‌های مورد علاقه برای افرادی است که قصد دارند از میان خودروهای روز موجود در بازار کشور هاچبکی ارزان قیمت را خریداری نمایند. قیمت نسبتا کم این خودرو را باید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ویژگی رقابتی تیبا ۲ در مقایسه با سایر هاچبک‌های موجود در بازار دانست؛ زیرا این خودرو در حوزه هایی همچون توان فنی، فضای سرنشینان، طراحی و... در مقایسه با اغلب خودروهای روز بازار حرف چندانی برای گفتن ندارد.
در حال حاضر تیبا ۲ در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه می‌شود که تیپ EX به عنوان نمونه فول آپشن به امکاناتی همچون شیشه بالا برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و آینه‌های برقی جانبی مجهز شده است و تیپ SX نیز فاقد چنین آپشن‌هایی است. در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید» سایت Z4CAR، قصد داریم از میان تمامی نقاط ضعف تیبا ۲ شما را با پنج مورد از مهم‌ترین معایب تیبا ۲ هاچبک آشنا کنیم. ناگفته نماند که تیبا ۲ به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین هاچبک‌های موجود در بازار داخلی، در کنار تمامی معایب خود، از مزایایی نیز برخوردار است که پیش‌تر در مقاله مزایا تیبا ۲ هاچبک به آن اشاره نموده‌ایم.

۱. طراحی کسل کننده در نمای جلو


طراحی تیبا 2

یکی از بزرگترین ضعف‌های تیبا ۲ که اغلب افراد نمی‌توانند با آن کنار بیایند، طراحی ظاهری این خودرو است. نمای روبرو این خودرو هیچ تفاوتی با تیبای سدان ندارد و دقیقا از همان طراحی کسل کننده و نا موزون در ساخت تیبا هاچبک نیز استفاده شده است.
نمای ظاهری سایپا تیبا، حتی در سال‌های ابتدایی ورود این خودرو به بازار نیز جذاب و زیبا به نظر نمی‌رسید و با سلیقه خریداران ایرانی فاصله زیادی داشت. در نمای جانبی نیز به جز باریک تر شدن زه بغل، همه چیز به همان شکلی است که در تیبا معمولی وجود داشت. چرخ‌های کوچک تیبا ۲ در این نما بیشتر به چشم می‌آیند و تاثیر بسزایی در کاهش زیبایی ظاهری خودرو دارند. طراحی نمای عقب تیبا ۲ را باید نقطه قوت این خودرو دانست و به جرات می‌توان گفت بخش پشتی تیبا هاچبک تنها قسمتی از این خودرو است که می‌تواند لبخند رضایت را بر روی لبان خریدار بنشاند.

۲. پیشرانه کم توان


قدرت تیبا

تیبا ۲ در بخش فنی به یک موتور۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده است که توان تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه در واقع نمونه ارتقا یافته موتور پراید (M13) محسوب می‌شود و حاصل همکاری شرکت سایپا با شرکت FEV آلمان است. شاید موتور تیبا ۲ نسبت به موتور سایپا پراید از حجم و توان خروجی بالاتری برخوردار باشد، اما عملکرد آن به صورتی است که به هیچ وجه نمی‌توان تیبا ۲ را خودرویی چالاک و پرشتاب دانست. مطمئنا پیشرانه ضعیف این خودرو در رفت و آمدهای شهری مشکلات چندانی را برایتان ایجاد نخواهد کرد، اما زمانی که بخواهید در جاده‌های پرفراز و نشیب رانندگی کنید تیبا ۲ نمی‌تواند قدرت کافی را در اختیارتان قرار دهد.

۳. متریال بی کیفیت کابین


فضای داخلی تیبا

فضای بی روح و بی‌کیفیت کابین تیبا ۲ یکی دیگر از معایب این خودرواست که باید به آن اشاره کنیم. فضای داخلی تیبا ۲ درمقایسه با پراید حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد، اما در مجموع بافت خشک و بی کیفیت پلاستیکی که در فضای داخلی این خودرو استفاده شده است، علاوه بر اینکه حس روبرو شدن با یک خودرو بی کیفیت را به سرنشین منتقل می کند، استعداد زیادی در تولید سر و صداهای اضافی دارد!
صندلی‌های خشک تیبا ۲ هاچبک یکی دیگر از موارد منفی است که در فضای داخلی این خودرو به چشم می‌خورد، صندلی‌های استفاده شده در تیبا ۲ همچون نمونه به کار رفته در تیبا صندوقدار، از راحتی قابل قبولی برخوردار نیستند و در نشستن‌های طولانی آزار دهنده خواهند بود.

۴. سطح پایین امکانات


آپشن های تیبا 2

تیبا ۲ در مدل پایه شیشه بالابر برقی را تنها در اختیار راننده و سرنشین جلویی قرار می‌دهد و بالابر برقی شیشه‌های عقب تنها در نمونه EX این خودرو وجود دارند؛ همچنین برای برخورداری از آینه‌های تنظیم شونده برقی نیز باید مدل سفارشی تیبا ۲ را خریداری کنید و مدل پایه از آینه‌های معمولی بهره می‌برد. در مجموع می‌توان گفت تیبا ۲ به‌خصوص در مدل پایه، امکانات و آپشن‌های رفاهی بسیار کمی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد و برخی از آپشن‌هایی که در سایر خودروهای داخلی جز استانداردها و حداقل‌ها محسوب می شوند، تنها در مدل سفارشی تیبا وجود دارند.

۵. ایمنی کم


امنیت تیبا

تیبا ۲ نیز همچون سایر خودروهای تولید شده در داخل کشور، تاکنون در هیچ یک از موسسات ایمنی شاخص مورد بررسی قرار نگرفته است بنابراین راهی وجود ندارد که بتوان با اطمینان از میزان امنیت و استحکام این خودرو صحبت به میان آورد. از بحث ستاره‌های ایمنی این خودرو که بگذریم، باید گفت که تیبا ۲ در بخش ایمنی تنها به تجهیزاتی همچون دو کیسه هوا (یکی برای راننده و یکی برای سرنشین) مجهز شده است. چرخ های باریک و کوچک تیبا ۲ نیز باعث کاهش فرمان پذیری آن در پیچ‌ها و سرعت های بالا می‌شوند؛ همچنین کیفیت نامطلوب سیستم ترمز این خودرو نیز می‌تواند امنیت ناچیز تیبا ۲ را تحت تاثیر خود قرار دهد.

کلام آخر


در یک جمع بندی نهایی باید گفت که تیبا ۲ به عنوان یک هاچبک شهری از مصرف سوخت مناسب، استهلاک کم و خدمات پس از فروش قابل قبولی برخوردار است، اما نباید فراموش کرد که این خودرو نیز همچون سایر خودروهای ارزان قیمت بازار داخلی نقص‌های فراوانی دارد که ممکن است خریداران زیادی را در این رنج قیمتی ترغیب به خرید نمونه‌های دست دوم سایر خودروهای موجود در این رنج قیمتی نماید؛ البته با توجه به تنوع بسیار کم خودروهای هاچبک موجود در بازار کشور در این رنج قیمتی جز نمونه‌های کارکرده خودروهایی همچون برلیانس H220 یا پژو ۲۰۶ تیپ دو گزینه قابل توجهی برای خرید نخواهید داشت. در پایان اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این مقاله دارید یا اگر مالک تیبا ۲ هستید، لطفا ما و دیگر مخاطبان وب‌سایت Z4CAR را از تجربیات خود آگاه کنید.

نویسنده: سعید رنجبر ، عکاس : علیرضا فاتحی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

188 دیدگاه ها برای "معایب تیبا ۲ هاچبک (۵ دلیل برای نخریدن)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نیلوفر
مهمان

من تیبا۲ دارم مدل ۹۷
برای ماشین شهری کاملا مناسبه من خیلی راضیم ازش.چون شدیدا کم مصرف و کم خرجه،به جز مصرفی ها خرجی برام نداشته .همسرم ۲۰۶ داره و همیشه تو مکانیکه اما ماشین من خیلی بی آزاره.هم مکانیکش راحت پیدا میشه هم همه جا لوازم یدکیش هست و موقع فروشم خیالت راحته چون خواهانش زیاده.اگه منصفانه نگاه کنیم ماشین خوبیه،نباید با ماشینای گرونتر مقایسه ش کرد.ماشینای دیگه تو این رنج قیمتی مگه چه آپشنی دارن که این نداره

خشایار مرتضایی
مهمان
ببینید حضرات من خودم تیبا ۲ ای ایکس مدل ۹۶ دارم الان در حال حاضر با توجه به هزینه های خیلی پایین تر نسبت به خانواده پژو مجبورم همین رو سوار شم . و اینم بگم که تنها مزیتی که خانواده تیبا و ساینا برای خرید دارن همین خرج کمتر و استهلاک کمترشون نسبت به بقیه ماشیناس . در کل یه ماشینیه که از بیخ و بن مشکل داره هیچ جذابیتی نداره به هیچ وجه سواری لذت بخش نداره فقط از پژو ارزون تره . ینی تا رنج ۳۰۰ تومن بازار الان تیبا و ساینا بهتره از پژو مدل ۸۰… بیشتر
Ramyar
مهمان

سلام، خسته نباشد ، طبق تجربه بنده به هیچ عنوان در پیچ های تند با سرعت بیشتر ۶۰ رانندگی نکنید ، در غیر اینصورت باعث به هم خوردن تعادل ماشین و گیج شدن آن و منحرف شدن در جهت عکس فرمان خودرو و متاسفانه خارج شدن از جاده می شود

ali
مهمان

دقیقا چون وزنش سبکه هندلینگش خیلی ضعیفه. خصوصا تو جاده واقعا خطرناکه

Khzr
مهمان
سلام دوستان من میخواستم ایران خودرو بخرم بعد گفتم چه کاریه به جای مدل ۹۰ خب میام باهمون پول ۹۶/۹۷ سایپا رو میخرم الان سه تا گزینه دارم تیبا ساینا کویک که هرکدوم ۱۰/۱۵ م شاید اختلاف قیمت داشته باشن دقیق نمیدونم ساینا و کویک نظرات رو خوندم انقد مشکل عجیب غریب گفتن تازه مثلا یه مشکل رو ۱۰ نفر کامنت کرده بودن یعنی الکی نمیگفتن واقعا اون مشکلا رو داشت الان اومدم تیبا نظرات رو میخونم به نسبت اونا اصلا مشکل نداره واضحه که هیچ کدوم بی عیب و نقص نیستن اما صادقانه بین این ۳ مدل باتوجه به… بیشتر
سعید
مهمان

من مدل ۹۵تیبا رو دارم واقعا خرجی جز موارد مصرفی نداشتم فقط روغن بد و دیر موقع ریختم دو تومن خرج آورد غیر از اون هیچی به طور کل بگم نسبت به خرج بقیه ماشینا که میبینم راضیم ازش

محمد
مهمان

کوییگ بخر ماشین‌ سنگین و جاده است

ali
مهمان

کوییک از همشون جذاب تره

rr
مهمان

تییا فقط تیبا ۳

هادی خرم نیا
مهمان
بزرگترین ایراد تیباها و کل محصولات سایپاجات اعم از ساینا و کوییک اول سیستم ترمزشون هست که از بنجل ترین آلیاژ و بدون کالیبره میدن بیرون! همشون معمولا تاب دارن که موجب لرزش اتاق و فرمون تو سرعت بالا هنگام ترمز گیری هست که راه حلش تراش دیسک ترمز و تعویض لنت های بنجل شرکت با نمونه باکیفیت مثل لنت الیگ یا تکستار هست. دومین ایراد ماشین های سایپاجات دیسک و صفحه هست که بعد ۱۰ هزار کیلومتر اولیه شروع به لرزش میکنن که بعد ۲۰ هزارتاهم نهایتا باید تعویض بشن با یه نمونه خوب و باکیفیت که فعلا بنده… بیشتر
م. ش.
مهمان

تیبا دو داریم. دوستش ندارم. ولی باهاش از بندرعباس تا تهران آمدم. باید مدام سرویس بشه تا روی پا باشه.

امیر
مهمان

با سلام به همه دوستان
باور کنید از ناچاری و بدبختی ما ملته که تیبا دو بخریم
من خودم تیبا دو دارم و از ناچاری و بدبختیه که اینو سوار میشم
وگرنه این ماشین رو شما مقایسه کنید با ماشینهای اروپایی و آمریکایی،اصلا خندت میگی ه والا

محسن
مهمان

سلام خدمت همه من تیبا ۲ مدل ۹۷ دارم. واقعا ازش راضی بودم چون من تو شهر زیاد رانندگی میکنم هم تو جاده. اونم جاده کوهستانی. نسبت به قیمتی که داره ماشین خوبیه. از حق نگذریم شتابش هم خوبه .فقط نیاز به مراقبت داره. چون خودرو داخلی اگه خراب شد متاسفانه درست کردنش کار هر کسی نیست. بنظر من بزرگ‌ترین ایرادش، سیستم ترمزش هست.
صندلی خشک (مخصوصا عقب) و خشکی تو دست اندازها که به مرور زمان باعث ایجاد سروصدا میشه

جهانگیر
مهمان

***این مملکت که این آشغال ۲۶۰ ملیون شده