هزینه بالای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۱

چهارشنبه 17 فروردین 01 ساعت 13:48
هزینه بالای تعویض پلاک خودرو در سال 1401

با شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو که الزاما مالیات خودرو قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک اخذ می‌شود، یک تعویض پلاک ساده برای خودرو حدود ۱۵۵ میلیونی (با درنظر گرفتن حذف هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی) حدود ۲ میلیون تومان برای شما آب می‌خورد!

 پس از بالا گرفتن منازعه بر سر "برگ سبز خودرو" و مقاومت دفاتر اسناد رسمی برای اجبار مالکان وسایل نقلیه برای ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر، در نهایت صدور بخشنامه داستان کل کشور مبنی رسمی بودن برگ سبز خودرو و اختیاری بودن ثبت در دفاتر اسناد رسمی، تقریباً از اواسط سال گذشته مراجعات مردمی به دفاتر برای ثبت نقل و انتقال خودرو به حدود صفر رسید.

اما در این میان، با توجه به عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، مسئله دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو که قبلا در هنگام ثبت در دفاتر اخذ می‌شد، تبدیل به یک مسئله شد؛ در راستای حل این مسئله و بر اساس تفاهم ناجا و سازمان امور مالیاتی، مقرر شد که از ششم فرودین ماه جاری، مالکین وسایل نقلیه پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو معادل یک درصد ارزش خودرو برای خودروهای داخلی و ۲ درصد ارزش خودرو برای خودروهای وارداتی شوند!

مکانیزم اجرای این شیوه اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو هم به این صورت تعبیه شده که در حال حاضر برای اخذ نوبت اینترنتی برای تعویض پلاک، ابتدا باید وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شده و مبلغ کامل مالیات نقل و انتقال خودرو خود را به‌صورت برخط پرداخت کنید و در ادامه با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک ناجا به آدرس nobatdehi.epolice.ir، مرکز تعویض پلاک و زمان موردنظر خود را انتخاب کنید.

با این شیوه جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو، عملاً بدون پرداخت مبلغ مالیات خودرو، دیگر امکان اخذ نوبت تعویض پلاک در هیچ مرکزی در کشور وجود نخواهد داشت! یعنی برخلاف آنچه که طی این مدت، کانون سردفتران مدعی بود مبنی بر کاهش درآمد مالیاتی دولت به دلیل حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند نقل و انقال خودرو، درآمد دولت از ناحیه نقل و انتقال خودرو به شدت افزایش خواهد داشت چرا با این شیوه جدید، تمام کسانی که قصد خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک دارند باید قبل از هر نقل و انتقالی، مالیات خودرو خود را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند!

اما حالا ببینیم یک تعویض پلاک ساده با رویه جدیدی که از ششم فرودین ماه جاری به اجرا درآمده است، برای خریدار و فروشنده خودرو چقدر آب می‌خورد؟!

  ما به‌عنوان  نمونه، یک "کوئیک سری S  مدل ۱۴۰۰" را در نظر می‌گیریم؛ با مراجعه به درگاه پرداخت مبلغ نقل و انتقال خودرو در پرتال سازمان امور مالیاتی و وارد کردن پلاک خودرو، مبلغ یک میلیون و  ۲۲۴ هزار تومان به عنوان مالیات تعیین می‌شود!

با مراجعه به مرکز تعویض پلاک، مبلغ ۱۷۰ هزار تومان هم بابت عوارض شهرداری سال ۴۰۱ اخذ  می‌شود (با فرض تسویه بودن عوارض این خودرو تا ۱۴۰۰)، همچنین مبلغ ۳۷۰ هزار تومان هم برای این مدل خودرو بابت خود پلاک از شما دریافت می‌شود!

یعنی در مجموع با احتساب مبلغ مالیات پرداختی، عوارض شهرداری و هزینه پلاک خودرو، یک تعویض پلاک ساده برای خودرویی مثل کوییک مدل ۱۴۰۰ که در حال حاضر بهای کارخانه آن حدود ۱۵۵ میلیون تومان است، برای شما یک میلیون و ۷۶۴ هزار تومان آب خواهد خورد!

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

29 دیدگاه ها برای "هزینه بالای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۱"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناراضی
مهمان

یعنی پلاک ماشین من را دزدیدند باید این همه هزینه دزدی یک پلاک را بدهم؟ حداقل مالیات و عوارض را از کسی که پلاکش را دزدیده اند نگیرید. اینطوری باشه برای ناراضیتی اجتماعی و…. میشه با اعصاب مردم بازی کرد و مردم را به خیابان ریخت اگر کسی کرم داشته باشه و پلاک های مردم را بکند این وسط خوب می توننند سو استفاده بکنند.

میلاد
مهمان

چقدر دزدی میکنن از جیب این مردم بدبخت
ماشینی که از کپانی وقتی صفر خریداری شده مالیاتش رو روی قیمت ماشین حساب میکنن حالا این ماشین ده بار خرید فروش میشه ده بار دیگه باید مالیات بدیم اصلا ماشین از کارکرده چرا مالیات بگیرین طرح مالیات رو باید برای خودرو های صفر کیلومتر بذارن ماشین کارکرده درسال ۵دست بچرخه ۵بار با مالیات بده این چه قانون مسخره ای هست

علیرضا
مهمان

سلام چرا نمایشگاه های شهر ما میگن مالیات نقل و انتقال با خریداره؟

بهمن
مهمان

ماشین رانا پلاس بنامم در اومده,موعد تحویلش ۱۴۰۱/۰۱/۲۱ بوده هنوز که ماشینو تحویل ندادن بماند .امروز پیامک اومده بیا مابه التفاوت هزینه شماره گذاری رو بده…مگه با منه ؟؟؟

عرفان
مهمان

هزینه م
نقل و انتقال خودرو صفر با کارخونه و از اون ببد با فروشنده است

قهرمان سهرابی
مهمان

باسیاست پولی که دفاترثبت میخوردن خودشون میخورن کاش همون دفاترمیخوردن برای ماچه فرقی میکنه

فرهاد
مهمان

سلام، من یک پراید ۹۸،یک سال نیم پیش خریدم، میشه یه نفر پیدا بشه به بنده توضیح بده، مالیات به عهده من هست یا فروشنده، خواهش میکنم یه نفر جواب بده ممنون میشم، ثواب داره به خدا

اکبر
مهمان

سلام تا زمان تحویل خودرو به شما تمام عوارض ومالیات وهرچی که باشه به عهده فروشنده است

ص
مهمان

دوست عزیز اینکه شما یکسال پیش پلاک رو عوض نکردین اگه کوتاهی از خودت بوده بالطبع الان هزینه مالیات هم باید بر عهده ی خودت باشه.منصفانه نیست که فروشنده بخاطر اینکه شما پلاکشو عوض نکردی الان مالیات نقل و انتقال رو هم بده

نادر
مهمان

دوست عزیز مالیات قبلی خودرو به عهده صاحب قبلی خودرو هستش و مالیات به اسم ایشوت هست شما اگه بخوای ماشینو بفروشی مالیاتش بر اساس مالکیت شما بعد از تعویض پلاک لحاظ میشه

محمد
مهمان

اسمش مالیات نقل و انتقاله و با خریداره، شما هم زمانی که ماشین رو صفر از کمپانی میگیری این مالیات رو پرداخت کردینه

علی اکبر
مهمان

چرا دروغ میگید از بی اطلاعی وسا گی افراد استفاده می گنید
هزینه تقریبا نصف میشه

فرهاد
مهمان

سلام عرض ادب، داداش میشه توضیح بدین نصف میشه، یعنی چی، من یه پراید ۹۸خریدم،یک سال پیش، هزینه مالیات به عهده من هست یا فروشنده، خواهش میکنم راهنمایی کنید، باتشکر

یایر
مهمان

سلام اولا جرا تو ۹۸ تعویض پلاک نکردی
ودرضمن الان پای شماست

مهدی
مهمان

هر چی به سر این ملت بیاد بازم کمه.

بی کس
مهمان

اینو میگن دزدی با کت و شلوار ..شیک و مجلسی ..نمی‌دونم قانونه یا زورگیری از مردمه بخدا ظلم همینه زمان خرید خودرو یه مالیات گرفتید این دیگه چیه این برای یک کشور اسلامی واقعا زشت ونا پسنده

محمد
مهمان

خدا براشون نسازه که فقط بفکر غارت مردم هستند مگه قبلاً تو دفتر خونه مالیات نمی‌گرفتند الان یکدفعه چرا اینقدر زیادش کردن