تولید آینه نانویی خودرو توسط محققان ایرانی

بروزرسانی در: پنج شنبه 13 تیر 98 ساعت 15:05
تولید آینه نانویی خودرو توسط محققان ایرانی

محققان موفق به تولید آینه‌های خودرو با فناوری نانو شدند که در آن از نانوپوشش های ضد بازتاب نور استفاده شده است.

آینه‌ها در صنعت خودرو کمی متفاوت با دیگر آینه‌ها هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله ویژگی‌های شیشه آینه‌های جانبی خودرو، کوژ (محدب) بودن آن است. این ویژگی موجب می‌شود بیننده، در مقایسه با زمانی که از آینه‌های تخت و کاو (مقعر) استفاده می‌کند، زاویه دید بیشتری داشته باشد و گستره وسیع‌تری را ببیند.

منسوخ شدن پوشش جیوه‌ای به دلیل معایب و مشکلات زیست‌محیطی و استفاده از ماده کروم برای تبدیل شیشه به آینه هم از دیگر مواردی است که در صنعت تولید آینه‌های جانبی خودرو حائز اهمیت است.

همچنین در آینه‌های جانبی خودرو پوشش‌دهی نه در پشت آینه، بلکه بر روی آن انجام می‌گیرد. دلیل این امر این است که پوشش‌دهی بر پشت آینه موجب ایجاد دوبینی برای راننده شده و احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

مواردی که اشاره شد از الزامات صنعت ساخت آینه‌های جانبی خودرو است ولی یک شرکت ایرانی توانسته با تولید آینه با پوشش نانو بازتابنده کروم نانومتری استانداردهایی فراتر از موارد یاد شده را تحقق بخشد.

در وضعیتی که تولیدکنندگان داخلی آینه خودرو تنها به صورت سنتی و بدون اندازه‌گیری‌های دقیق اقدام به تولید این محصول می‌کنند و محصولات تولیدی آن‌ها برای آینه سمت چپ خودرو عموماً دارای R 2000 تا ۲۲۰۰ بوده و این امر به معنای انحنای کمتر شیشه و وسعت دید کمتر و بعضاً دارای موج در شیشه‌های تولیدی است، یک شرکت ایرانی توانسته با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا محصولاتی با R استاندارد (۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ در دو سوم آینه و ۲۵۰ تا ۴۰۰ در یک سوم آینه) تولید کند.

همچنین آنچه این محصول را تبدیل به محصول نانویی با قابلیت‌های خاص کرده استفاده از شیوه اسپاترینگ، به عنوان یک سیستم پوشش‌دهی تحت خلأ، در لایه‌نشانی ماده کروم بر روی شیشه است. با استفاده از این روش، لایه‌نشانی با جای‌گذاری تک تک اتم‌های کروم انجام می‌گیرد و در نتیجه ضخامت لایه ایجاد شده بسیار کم خواهد بود.

در وضعیتی که آینه‌های پوشش داده شده با جیوه ۱۰۰ درصد نور تابیده به آینه را بازتاب می‌دهند، میزان بازتاب نور در آینه‌های پوشش داده شده با کروم به شیوه اسپاترینگ ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

این در حالی است که اگر ضخامت لایه کروم افزایش یابد تمام نور تابیده شده بازتاب می‌یابد و این عمل در آینه‌های خودرو باعث ایجاد اختلال در دید راننده در شب خواهد شد؛ ولی لایه نازک کروم این امکان را ایجاد می‌کند که بخشی از نور تابیده شده به شیشه از آن گذر کند و فقط بخشی از آن بازتاب شود.

این محصول که مورد تأیید ستاد توسعه فناوری نانو بوده اکنون در بازار موجود است و تأییدیه نانو مقیاس را دریافت کرده است.

مهر

تبدیل بدنه خودرو به باتری

ضد پنچر کردن تایر خودروها توسط مواد نانو

اختراع آینه بغل خودرو با امکان پوشش نقاط کور در شیراز

پژوهشگران ایرانی روش سبزی را برای تولید کاتالیست‌ها ارائه کردند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "تولید آینه نانویی خودرو توسط محققان ایرانی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر
مهمان

چند ماه پیشم یه مقاله در مورد یه اختراع برای افزایش دید اینه بغل گذاشته بودین ولی وقتی کسی اهمیت نمی ده چه فایده؟

کوروش وطن خواه
مهمان

پا به پای شرکتهای دزد ایران گاری و خرپا دارند پیشرفت میکنند