حضور ربات‌ها در صنعت خودروسازی

چهارشنبه 4 اردیبهشت 98 ساعت 13:09
حضور ربات‌ها در صنعت خودروسازی

استفاده از ربات‌ها در صنعت خودروسازی مزایای بسیاری را برای کارخانه‌ها ایجاد می‌کند و به همین خاطر خیلی از سازندگان خودرو به سراغ اتوماسیون در این صنعت رفته‌اند. حضور ربات‌ها در خودروسازی روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن است و سؤال مهم اینجاست که چه زمانی کارگران به طور کامل از فرآیند تولید کنار می‌روند؟

امروزه برندهای مطرح خودروسازی جهان از ربات‌ها در روند تولید و مونتاژ خودرو استفاده می‌کنند ولی ربات‌ها در تمامی بخش‌ها حضور ندارند. استفاده از ربات‌ها موجب می‌شود که مواردی از جمله بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها، افزایش میزان تولید رخ دهد ضمن این که این دستگاه‌ها امکان کار در وضعیت سخت و خطرناک هم دارند؛ مواردی که برای نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست. کمپانی جنرال موتورز یکی از اولین خودروسازانی است که در سال ۱۹۶۱ از ربات در ساخت خودرو استفاده کرد. هم اکنون ربات‌ها در صنعت خودروسازی فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که در ادامه نوشتار به بررسی آنها می‌پردازیم.

ربات‌های همکار

حضور ربات‌ها در صنعت خودروسازی

این نوع ربات‌ها که به آنها Cobot گفته می‌شود برای کمک به نیروهای انسانی در وظایف دشوار طراحی شده‌اند. این نوع ربات‌ها نسبت به ماشین‌آلات تولید توانایی کمتری دارند ولی می‌توانند از طریق شبیه‌سازی، فعالیت‌های گوناگونی را یاد بگیرند. انجام کارهای مختلف توسط ربات‌های همکار بیشتر از طریق شبیه‌سازی انجام می‌شود و نیاز کمتری به برنامه‌نویسی وجود دارد. حسگرهایی در این نوع ربات‌ها وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کنند تا به سادگی و بدون بروز هرگونه مشکل و خطر در کنار نیروی انسانی بتوانند کار خود را انجام دهند. قدرت، سرعت و نیروی این ربات‌های همکار محدود شده تا خطری را در محیط کار ایجاد نکنند.

ربات‌های حمال!

حضور ربات‌ها در صنعت خودروسازی

ربات‌ها در صنعت خودروسازی نه تنها در فرآیند تولید بلکه در فرآیند حمل‌ونقل وسایل و تجهیزات هم به کار گرفته می‌شوند. ربات‌هایی که این کار را انجام می‌دهند AVG نام دارند و به نوعی سیستم حمل‌ونقل بدون اپراتور محسوب می‌شوند. این ربات‌ها عموماً مواد خام و قطعات را به صورت تکراری در فاصله‌های کوتاه تا متوسط جابه‌جا می‌کنند. یک سری زیرساخت‌ها به صورت نوارهای مغناطیسی طراحی شده که این ربات‌ها بر روی آنها حرکت می‌کنند تا مسیر خود را گم نکنند.

ربات‌های نقاش

حضور ربات‌ها در صنعت خودروسازی

یکی از مواردی که در خودروسازی نیاز به دقت بالایی دارد بحث رنگ‌آمیزی است که یک فرآیند نسبتاً وقت‌گیر محسوب می‌شود و یکدست بودن رنگ خودرو در تمامی سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ‌آمیزی اتوماتیک در صنعت خودرو امروزه به صورت گسترده توسط ربات‌ها انجام می‌شود. ربات‌های نقاش بازوهایی دارند که رنگ از نقطه انتهایی آنها به سمت خودرو اسپری می‌شود و در نتیجه نیاز به یک نقاش ماهر برای رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه‌ها از بین می‌رود. این ربات‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و سرعت رنگ‌آمیزی آنها در کنار دقت در حال افزایش است.

ربات‌های جوشکار

حضور ربات‌ها در صنعت خودروسازی

این نوع ربات‌ها از دهه ۱۹۸۰ وارد صنعت خودروسازی شدند و به‌منظور جوشکاری نقطه‌ای و قوس الکتریکی از آن‌ها استفاده می‌شود. این ربات‌ها دارای شش محور هستند و امروزه به طور گسترده استفاده می‌شوند و درعین‌حال کاملاً انعطاف‌پذیر و دقیق فعالیت خود را انجام می‌دهند. ربات‌های جوشکار قادر به انجام طیف وسیعی از تکنیک‌های جوشکاری هستند و در این صورت جوش‌ها به طور دقیق و بدون نیاز به مهارت بالا توسط کارگران زده می‌شود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar