بومی‌ سازی سیستم شارژر خورشیدی خودروهای برقی

سه شنبه 26 مهر 01 ساعت 10:10
بومی‌ سازی سیستم شارژر خورشیدی خودروهای برقی

محمدحسن هدایتی از مدیران شرکت دانش‌بنیان "صاعقه علم و صنعت"  اظهار کرد:‌ ما یک شرکت دانش‌بنیان هستیم و محصولی که به خاطر آن دانش‌بنیان شدیم، "شارژر خورشیدی خودرو" است که با توجه به پنل‌های خورشیدی، خودروی برقی را شارژ می‌کند.

هدایتی گفت: عملکرد شارژرهای خورشیدی بدین صورت است که سلول‌های پنل خورشیدی نصب شده بر روی بدنه خودرو انرژی رایگان پرتوهای خورشید را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کنند و این انرژی تولیدشده توسط کانورتر، بهره بالا در باتری HV خودرو ذخیره می‌شود تا برای تبدیل به انرژی مکانیکی به موتور ترکشن تحویل داده شود.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: نمونه ۲۰۰ واتی این شارژرهای خورشیدی بر روی سقف خودروی پرتوتایپ رانا تمام الکتریک نصب شده است. مزایای آن بهبود مصرف انرژی مسافت پیمایش خودرو، ارتباط و یکپارچگی با سیستم کنترل خودرو، استفاده از پنل‌های منعطف با بالاترین بازده، طراحی کانورتر بهره بالا با حداقل تلفات، افزایش طول عمر باتری به دلیل شارژ با جریان کم و مدت طولانی و رعایت اصول زیبایی شناختی در نصب پنل‌ها است.

سامانه شارژر خورشیدی شامل پنل‌های خورشیدی است که بر روی سقف خودرو نصب شده است و مبدلی که درون خودرو جانمایی شده و باتری خودرو را شارژ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ ملزومات انرژی خورشیدی شامل پنل‌های فتوولتاییک انعطاف‌پذیر، باتری، کانورترDC-DC، سنسورها،  سیستم کنترلی جهت ارتباط با خودرو و اتصالات الکتریکی و مکانیکی است.

هدایتی با بیان اینکه انرژی و محیط زیست دو چالش اساسی پیش‌روی توسعه تمدن بشری در قرن جدید است،‌ گفت: یکی از مناسب‌ترین روش‌ها جهت حل این چالش‌ها،‌ استفاده از خودروهای الکتریکی است. سلول‌های خورشیدی قادرند منبع عظیم انرژی خورشید را به برق تبدیل کنند. جمع‌آوری این انرژی عظیم این قابلیت را دارد که وابستگی‌ها به سوخت‌های فسیلی را کمتر کند. بنابراین یکپارچه کردن خودروهای الکتریکی و انرژی‌ خورشیدی یکی از جذاب‌ترین روش‌های ارتقاء این خودروها است.

وی ادامه داد: این روش از طریق شارژ باتری خودروهای الکتریکی توسط پنل‌های فتوولتاییک واقع در ایستگاه‌های شارژ یا نصب شده بر بدنه خود خودرو انجام می‌پذیرد.  اگرچه میزان توان‌دهی این پنل‌ها با توجه به سطح بدنه محدود، پایین است، اما با توجه به ساعات طولانی که خودرو در زیر آفتاب قرار می‌گیرد و کیفیت پنل‌ها، انرژی قابل توجهی را می‌تواند در باتری خودروهای الکتریکی ذخیره کند.

وی تصریح کرد: این شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت دارد که سیستم مدیریتی باتری (TMS)، مبدل‌های خودرویی، سیستم‌های مدیریتی حرارتی (BMS) از جمله آنها است. تیم فنی شرکت در موضوع سیستم‌های کمک راننده هوشمند (ADAS) نیز فعالیت دارد و انشالله به زودی محصول مرتبط ارائه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، رویداد فناورانه خودروهای آینده (۲) امروز با محوریت امضاء تفاهم‌نامه ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا برگزار شد. در این رویداد ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه خودرویی شرکت کردند که شرکت دانش‌بنیان "صاعفه علم و صنعت" یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar