آشنایی با انواع لیموزین در دنیا

بروزرسانی در: سه شنبه 9 مرداد 03 ساعت 11:09
آشنایی با انواع لیموزین در دنیا

لیموزین همیشه نمادی از ثروت و موقعیت اجتماعی خاص افراد مشهور بوده است و هیچ خودرویی در طول تاریخ نتوانسته این وظیفه را به خوبی ایفا کند. هر چند لیموزین‌ها برای جابجایی افراد ثروتمند و مشهور استفاده می‌شود اما افراد عادی نیز می‌توانند با کرایه لیموزین این موقعیت راتجربه کنند. در این مقاله با انواع مختلف لیموزین آشنا می‌شوید.

بهترین ماشین لیموزین دنیا در ایران نیز همچون بسیاری از دیگر خودروها همیشه غایب بوده است هرچند برخی از علاقمندان اقدام به ساخت لیموزین پراید، لیموزین پرشیا، لیموزین سمند و حتی لیموزین ژیان کردند اما به دلایل مختلف اجتماعی و سیاسی، بهترین ماشین لیموزین در ایران هیچ وقت فراگیر نشد.

لیموزین همیشه نمادی از ثروت و تجمل برای افراد خاص بوده است در حالی که افراد معروف و ثروتمند ایرانی بیشتر ترجیح می‌دهند تا از دور از چشم عموم باشند.

در خارج از مرزهای ایران اما داستان بهترین ماشین لیموزین دنیا به کلی متفاوت است که شاید مهم‌ترین دلیل آن شفافیت مالی باشد.

خودروهای لیموزین ویژگی‌های مشخصی دارند که ابعاد بزرگ، کابین مجلل و پرامکانات و کابین راننده با قابلیت جداسازی و حفظ حریم خصوصی سرنشین از ویژگی‌های مشترک لیموزین در جهان است.

هرچند خودروهای لیموزین ویژگی‌های مشترکی دارند اما در نوع خودرو و مدل تفاوت‌هایی با هم دارند که در این مقاله به انواع مختلف لیموزین اشاره می‌کنیم.

 

لیموزین سدان

لیموزین سدان بسیار شبیه خودروهای سدان است اما ابعاد بزرگ‌تر و به تبع فضای راحت‌تری برای سرنشینان دارد.

مهم‌ترین مزیت لیموزین سدان این است که برای تردد در شهرهای شلوغ با محدودیت فضای پارک مناسب است. البته لیموزین سدان از مقرون به صرفه‌ترین انواع لیموزین برای کرایه به حساب می‌آید. لیموزین‌های سدان معمولاً برای ۳ تا ۴ مسافر در نظر گرفته می شود و از این جهت، بهترین ماشین لیموزین دنیا برای ترانسفرهای تعداد بالا و غیررسمی خواهد بود.

 

لیموزین شاسی بلند یا SUV

لیموزین شاسی بلند

لیموزین شاسی بلند معمولا بهترین ماشین لیموزین دنیا برای مراسم عروسی است و دلیل این انتخاب نیز به فاصله خودرو از سطح زمین بازمی‌گردد که سوار شدن با لباس‌های بلند عروس را به کاری ساده‌تر تبدیل می‌کند.

لیموزین‌های شاسی بلند به دلیل فضای بیشتر به خودروی محبوب خانواده‌ها تبدیل شده است و بیشتر برای استفاده در فواصل طولانی استفاده می‌شود.

 

اتوبوس لیموزین

اتوبوس لیموزین

اتوبوس لیموزین بیشتر به عنوان اتوبوس مهمانی شناخته می‌شود و اغلب برای جابجایی مهمانان مراسم مجردی، تورهای مسافرتی و ترانسفر برای مهمانان رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیموزین اتوبوسی در ابعاد مختلفی از مینی‌بوس تا اتوبوس ساخته می‌شود تا امکان تناسب تعداد مهمانان با فضای لیموزین فراهم باشد.

در ساخت لیموزین اتوبوس معمولا فضای داخلی اتوبوس از نو طراحی می‌شود تا ویژگی‌های لوکس و امکانات داخلی با راحتی بیشتر جانمایی شود.

اتوبوس‌های لیموزین معمولاً شامل تلویزیون، سیستم‌های صوتی باکیفیت، نورپردازی محیطی هستند و تعداد مسافرانی که این لیموها می توانند در خود جای دهند بین ۱۰ تا ۵۰ نفر متغیر است. از این جهت می‌توان لیموزین اتوبوسی را بهترین ماشین لیموزین دنیا برای سفرهای دور دنیا دانست.

 

لیموزین استرچ

لیموزین استرچ

دلیل نام‌گذاری این دسته از لیموزین‌ها این است که خودروهای استاندارد برای تبدیل به لیموزین‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این لیموزین‌ها به نوعی شاهکار مهندسی است چرا که با برش زدن خودرو و افزودن قطعات اضافی به یک خودروی استاندارد، لیموزین استرچ ساخته می‌شود. ویژگی‌های ایمنی خودرو مانند ترمز و سیستم تعلیق این لیموزین نیز متناسب با وزن خودرو اصلاح می‌شوند. خودروهایی مانند رولزرویس، بنتلی کلاسیک و استون مارتین، رایج‌ترین انتخاب‌ها برای بهترین ماشین لیموزین دنیا هستند.

این لیموزین‌ها نیز انتخاب نخست بازیگران برای حضور در مراسم فرش قرمز به شمار می‌آیند.

 

لیموزین سوپراسترچ

لیموزین سوپراسترچ

لیموزین سوپر استرچ در واقع همان لیموزین استرچ است که ابعاد بزرگ‌تری دارد. این مدل از لیموزین‌ها برای استفاده طولانی ساخته نمی‌شود بلکه بیشتر برای نمایش توانایی مهندسی یک مجموعه یا کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لیموزین هامر

لیموزین هامر

همانطور که از نامش برمی‌آید، لیموزین هامر براساس هامر جنرال موتور توسعه پیدا کرده است.

لیموزین هامر طراحی باشکوهی دارد که قدرت و استحکام را با تجملات آمیخته است. نوع طراحی هامر موجب شده تا این خودرو فضای بیشتری نسبت به لیموزین‌های شاسی بلند برای سرنشینان داشته باشد و بهترین ماشین لیموزین دنیا برای ترانسفرهای امنیتی معرفی شود.

 

لیموزین کانورتیبل

لیموزین کانورتیبل

لیموزین کانورتیبل بر اساس انواع سگمنت‌های خودرو ساخته شده است و بیشتر برای شخصیت‌های سیاسی یا مذهبی که نیازمند تعامل با جمعیت حاضر در اطراف هستند، تولید شده است.

سقف لیموزین‌های کانورتیبل انواع مختلفی دارد و در مدل‌های متفاوتی قابلیت باز شدن دارد اما از لحاظ امنیتی برای اشخاص مشهور قابل اطمینان نیست. مکانیزم باز و بسته شدن سقف الکترونیکی است و توسط راننده یا مسافران در لیموزین کنترل می‌شود.

 

لیموزین لینکلن

لیموزین لینکلن به این دلیل نامگذاری شده که براساس مدل لینکلن تولید شده توسط شرکت موتور فورد ساخته شده است.

نکات برجسته‌ای که لیموزین‌های لینکلن را از سایر لیموزین‌ها جدا می‌کند، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، جدیدترین فناوری در مهندسی خودرو، امکانات داخلی، و ظرافت و راحتی فوق‌العاده است. لیموزین‌های لینکلن بیشتر توسط سران کشورها و خانواده‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیموزین لینکلن

لیموزین کلاسیک یا قدیمی

لیموهای کلاسیک یا قدیمی، بهترین ماشین لیموزین دنیاست که بر پایه خودروهای کلاسیک و تاریخی ساخته می‌شود.

طراحی کلاسیک و قدیمی، این خودروها را به لیموزینی مناسب برای مناسبت‌های سلطنتی تبدیل کرده است. این لیموزین اغلب بر اساس بنتلی‌های قدیمی، مدل‌های دهه ۵۰ رولزرویس و سایر خودروهای کلاسیک ساخته شده‌ و بیشتر به صورت مناسبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیموزین نوظهور یا Novelty

این دسته از لیموزین‌ها بر پایه خودروهای مختلفی تولید شده است و معمولا با رنگ‌های عجیب و غریب جلب توجه می‌کند.

لیموزین‌های جدید بر اساس خودروهایی نظیر فولکس واگن بیتل آلمانی، فیات پاندا ایتالیایی، لادا روسی، مینی کوپر بریتانیایی و سیتروئن ۲CV فرانسوی توسعه یافته است و برخی دیگر نیز برپایه کوروت و حتی فراری ساخته شده است.

لیموزین نوظهور یا Novelty

طولانی‌ترین لیموزین دنیا کدام است؟

طولانی ترین لیموزین سوپراسترچ جهان، رویای آمریکایی (American Dream) است که ۳۰.۵۴ سانتیمتر طول دارد. این لیموزین عظیم دارای یک استخر شنا، یک زمین گلف و یک سکوی هلیکوپتر بر روی سقف برای فرود هلیکوپترها است. رویای آمریکایی را می‌توان از هر دو طرف راند.

طولانی‌ترین لیموزین

لیست بهترین ماشین های لیموزین دنیا

لیموزین‌های آماده بسیار کم‌یاب هستند و اکثر لاکچری ترین لیموزین های دنیا، توسط سازندگان متخصص، به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. این موضوع با توجه به ریشه‌های لیموزین در کالسکه‌های اسبی، کاملا مناسب است. با این حال، هنوز هم چندین لیموزین برای افرادی که به دنبال نهایت فضای سرنشین و تجمل هستند، وجود دارد. در ادامه ۵ مدل از بهترین ماشین های لیموزین دنیا را باهم می‌بینیم.

۱. لیموزین ریاست جمهوری امریکا

لیموزین ریاست جمهوری امریکا

شاید ترامپ با سلف خود هم‌نظر نبوده باشد، اما از ثمره دو خودرویی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط دولت اوباما به قیمت ۱۶ میلیون دلار (۱۳ میلیون پوند) سفارش داده شده بود و در سال ۲۰۱۸ تحویل داده شد، بهره‌مند شد. این غول پیکر که به هیولا (Beast) معروف است، ۹۰۷۲ کیلوگرم وزن دارد و از چهره‌ای شبیه یک کادیلاک بهره می‌برد که هم نشان آن را دارد و هم از آخرین زبان طراحی این شرکت پیروی می‌کند.

بهترین لیموزین دنیا بر اساس یک شاسی کامیونت شورولت سابربن اصلاح شده ساخته شده است تا با وزن ناشی از زره و تجهیزات بقا مقابله کند. از جمله تجهیزات می‌توان به سیستم اطفاء حریق، تامین هوا، لاستیک‌های ضد پنچری و شیشه‌های ضد گلوله و بمب اشاره کرد. این خودروهای جدید برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ در نیویورک ظاهر شدند.

۲. کادیلاک ۷۵

کادیلاک 75

مدل ۷۵ کادیلاک از سال ۱۹۳۶ تاکنون به عنوان پرچمدار این برند شناخته می‌شود و به حق عنوان بهترین ماشین لیموزین دنیا را به خود اختصاص داده است. فضای اضافی این خودرو برای سرنشینان عقب درنظر گرفته شده و با وجود صندلی‌های عقب تاشو و سه صندلی در جلو، ظرفیت آن تا هشت نفر می‌رسد. تمام این امکانات به صورت استاندارد در خودرو وجود داشت و در سال ۱۹۵۹ با بالچه‌ها و کرومی که با اندازه ۷۵ مطابقت داشت، به اوج خود رسید.

تولید مدل ۷۵ در سال ۱۹۸۷ با پایان تولید فلیت‌وود متوقف شد، هرچند از زمانی که موتورهای غول‌پیکر ۷ لیتری جای خود را به موتورهای ۴.۱ لیتری دادند، پایان این مدل مشخص شده بود. از آن زمان تاکنون، کادیلاک لیموزینی را به عنوان بخشی از محصولات خود تولید نکرده است، اما هنوز هم می‌شود یک نسخه تمیز و زیبا از مدل ۷۵ سال‌های ۱۹۶۰ را با قیمت ۶۵۰۰ پوند (۱۰۷۵۰ دلار) خریداری کرد.

۳. رولز رویس فانتوم V

رولز رویس فانتوم V

رولزرویس فانتوم V به عنوان بهترین ماشین لیموزین دنیا با چنین تناسبات باشکوه و ارتباطات آشکار سلطنتی، قیمت نجومی ۱۲۵،۰۰۰ را دارد. البته خریدار به همان اندازه‌ای که بابت این لیموزین پول پرداخت کند، از امکانات آن بهره خواهد برد. هیچ دو نمونه‌ای از این نوع لیمو باهم یکسان نیستند؛ حتی اگر رولزرویس طیف استانداردی از بدنه‌ها را از سازندگان بدنه مانند HJ Mulliner، James Young و Park Ward ارائه بدهد. همه خودروهای این مدل از موتور V8 روان ۶.۲۳ لیتری همراه با گیربکس خودکار چهار سرعته بهره می‌گیرند.

در مجموع، ۵۱۶ دستگاه فانتوم V تولید شد که چندین دستگاه آن به خانواده سلطنتی و سایر سران کشورها در سراسر جهان رسید. با این حال، جان لنون بیتلز با فانتوم خودش که با رنگ‌های سایکدلیک توسط استیو ریور معروف رنگ آمیزی شده بود، حسابی جنجال به پا کرد. بیشتر فانتوم V ها یک نیمکت رسمی و صندلی‌های فرعی تاشو برای حمل تا شش مسافر نیز دارند.

۴. مرسدس بنز ۶۰۰ پولمن

مرسدس بنز 600 پولمن

مرسدس تنها شرکتی بود که توانست با شکوه بی‌نظیر رولزرویس فانتوم V رقابت کند و در لیست بهترین ماشین لیموزین دنیا جا بگیرد. این اتفاق، زمانی افتاد که بنز در سال ۱۹۶۳ مدل ۶۰۰ پولمن را معرفی کرد. این خودرو که لقب Grosser به معنای بزرگ را داشت، حتی در طول استاندارد ۵۴۵۰ میلی‌متری خود، اکثر خودروهای آن دوره را تحت الشعاع قرار می‌داد. با انتخاب مدل پولمن، این اندازه به ۶۲۴۰ میلی‌متر می‌رسید تا فضای کافی برای یک جفت صندلی رو به عقب فراهم شود.

قدرت تمام ۲۶۷۷ دستگاه مدل ۶۰۰، از جمله ۴۸۷ دستگاه پولمن، از موتور V8 مشهور M100 تامین می‌شد. این موتور ۶.۳ لیتری با استفاده از تزریق سوخت، ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا پولمن را به سرعت ۱۲۵ مایل در ساعت برساند. همچنین باید انرژی مورد نیاز برای سیستم‌های هیدرولیک متعدد ۶۰۰ را که برای کنترل همه چیز از ترمز و پنجره‌ها تا قفل درها استفاده می‌شد، تامین می‌کرد.

۵. مرسدس میباخ پولمن اس کلاس ۲۰۱۵

 مرسدس میباخ پولمن اس کلاس 2015

همانطور که این عکس رسمی به وضوح نشان می‌دهد، مرسدس بنز سدان S کلاس مدل ۲۰۱۵ ارتباط بسیار نزدیکی با کلاس پیشینیان خودش یعنی ۶۰۰ پولمن دارد و بعید نیست که در رقابت با برادر بزرگتر، عنوان بهترین ماشین لیموزین دنیا را از آن برباید. دو موتور برای این خودرو وجود دارد - یک موتور V8 4.6 لیتری ۴۴۹ اسب بخاری با توربو دوقلو یا یک موتور V12 6.0 لیتری ۵۲۲ اسب بخاری با توربو دوقلو. از نظر طول، ۶۴۹۹ میلی‌متر (۲۵۶ اینچ) است که بیش از یک متر (۴۱ اینچ) طولانی‌تر از مایباخ استاندارد برآورد می‌شود.

این خودرو چندین طرح صندلی عقب دارد؛ از جمله یک آرایش رو در روی چهار صندلی پشت یک پارتیشن برقی. قیمت نو آن ۵۰۰۰۰۰ یورو (تقریبا ۴۱۷۰۰۰ پوند) بود و چند نمونه دست دوم در سراسر جهان وجود دارد، اما باید بسیار مودبانه از صاحبان فعلی بپرسید که چقدر می‌خواهند آن را بفروشند.

۶. بنتلی مولسان گرند لیموزین

بنتلی مولسان گرند لیموزین

بنتلی مولسان گراند لیموزین ویژگی‌های بسیاری برای ارائه دارد که آن را به بهترین ماشین لیموزین دنیا تبدیل کنند. لیست جذابیت‌های لیموزین استرچ بنتلی با بدنه‌ای که ۱۰۰۰ میلی‌متر (۳۶ اینچ) نسبت به مدل استاندارد مولسان با فاصله محوری کشیده بلندتر است، آغاز می‌شود و در مجموع به ۶۵۷۵ میلی‌متر (۲۵۹ اینچ) می‌رسد. این باعث می‌شود این خودرو، طولانی‌ترین لیموزین تولید شده کارخانه باشد. همه‌اش برای این است که دو جفت صندلی عقب بتوانند رو به روی هم قرار بگیرند. تمرکز خودروسازان در ساخت لیموزین VIP بنتلی مولسان، بر لوکس بودن سنتی مانند میزهای پیک نیک روکش‌دار چوبی و روکش چرمی دست‌دوز است.

با این حال، فناوری مدرن خود را با پارتیشن شیشه‌ای بین کابین جلو و عقب نشان می‌دهد. با فشار دادن یک دکمه، شیشه الکتروکرومیک می‌تواند برای اطمینان از حریم خصوصی افراد در عقب تیره شود. بنتلی هرگز ارقام عملکردی را برای این لیموزین ذکر نکرد، اما از همان موتور ۵۰۵ اسب بخاری V8 دو توربو ۶.۷۵ لیتری مانند مولسان استاندارد EWB استفاده کرد. در مورد قیمت، اگر باید بپرسید، نمی‌توانید آن را بخرید.

بهترین ماشین لیموزین در ایران

در صنعت خودروسازی ایران، با وجود تلاش‌هایی که برای تولید خودروهای تشریفات صورت گرفته، کمتر می‌توان اثری از لیموزین‌های لوکس و با امکانات پیشرفته‌ای که در سطح جهانی شناخته شده‌اند، یافت. معمولاً سدان‌های معمولی با تغییرات جزئی و اغلب با هدف افزایش امنیت، به عنوان خودروهای تشریفات مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند برخی از خودروسازان داخلی نیز تلاش کرده‌اند تا مدل‌های خاصی را با عنوان لیموزین تولید کنند، اما این خودروها از نظر امکانات و کیفیت ساخت، فاصله قابل توجهی با استانداردهای جهانی دارند و بیشتر به عنوان اولین گام‌های صنعت خودروسازی داخلی برای تولید لیموزین تشریفاتی ایرانی شناخته می‌شوند.

دو تلاش ایران خودرو برای تولید لیموزین ایرانی، در قالب خودروهای لیموزین پژو و پروژه شکست خورده سریر راهی بازار شدند. در ادامه نگاهی به این دو محصول خواهیم داشت و یکی از لیموزین‌های وارداتی که اخیراً در سعادت آباد تهران مشاهده شده را بررسی خواهیم کرد.

لیموزین پژو

لیموزین پژو

محرومیت از بهترین ماشین لیموزین دنیا، سبب شد تا خودروسازان کشورمان در راستای تلاشی برای افزودن این خودرو به لیست ماشین‌های تشریفاتی برای مقامات ایرانی، کوشش‌هایی برای ساخت اولین لیموزین وطنی انجام بدهند.

لیموزین پژو که بهترین ماشین لیموزین در ایران به حساب می‌آمد، توسط مرکز تحقیقات ایران خودرو خلق شد. این مرکز با پذیرش مسئولیت طراحی و مهندسی، نخستین گام را در تولید یک لیموزین اصیل ایرانی-فرانسوی برداشت. این پروژه با تغییرات اساسی در ۳۵ قطعه و طراحی ۸۴ قطعه جدید همراه بود و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به طول انجامید. در میانه این مسیر، با تعویض قطعات ظاهری با مدل پژو پارس، شاهد تولد پژو پارس لیموزین بودیم؛ خودرویی که با طراحی مدرن‌تر و ماهیت لوکس‌تر، به سرعت جایگاه ویژه‌ای در میان مقامات و افراد جامعه یافت.

هر دو مدل پژو لیموزین و پژو پارس لیموزین، به عنوان خودروهای تشریفاتی شش‌در شناخته می‌شوند. اگرچه افزودن یک در و یک ستون به بدنه خودرو، چالش‌هایی را به همراه داشت، اما با توجه به زمان طراحی و تجربه محدود مرکز تحقیقات ایران خودرو، این پروژه را می‌توان موفق ارزیابی کرد. پژو لیموزین تا امروز، تنها نمونه ایرانی از لیموزین‌های شش‌در است و حتی یکی از نمونه‌های اولیه آن به عنوان نماد صنعت خودروی ایران در موزه محصولات پژو جای گرفته است.

سریر، لیموزین نه چندان موفق ایرانی

سریر

پروژه خودروی تشریفاتی سمند سریر با هدف جایگزینی پژو لیموزین و احیای سنت خودروهای تشریفاتی داخلی آغاز شد. نام "سریر" که به معنای تخت روان است، انتخابی درخور برای این خودرو به شمار می‌رفت. اما این پروژه برخلاف نام باشکوهش، نتوانست به موفقیت چشمگیری دست یابد و جایی در میان بهترین ماشین های لیموزین در ایران پیدا کند.

سریر در سال ۱۳۸۳ به خط تولید کارخانه ایران خودرو در مازندران راه یافت. طراحان این خودرو به جای اضافه کردن در و ستون جدید به سمند، فاصله محوری آن را ۳۰ سانتی‌متر افزایش دادند که با افزایش قطر ستون B همراه بود. این رویکرد، مشابه طراحی نسخه‌های لانگ مرسدس بنز کلاس S یا ب‌ام‌و سری ۷ بود. با این حال، با توجه به ماهیت نه چندان لوکس سمند و امکانات محدودی که برای سریر در نظر گرفته شده بود، این خودرو هرگز نتوانست به جایگاه و کاربردی مشابه پژو لیموزین دست پیدا کند. در واقع، سریر نه تنها نتوانست جایگزین مناسبی برای پژو لیموزین باشد، بلکه در جایگاه خود نیز به موفقیت مورد انتظار نرسید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar