انواع تست تصادف خودرو

چهارشنبه 1 شهریور 02 ساعت 15:36
انواع تست تصادف خودرو

برای درک بهتر معیار های تصادف در زمان تست خودرو از نمادهایی استفاده می‌شود که به ستاره‌های ایمنی خودرو مشهور هستند. بر این اساس هرچه خودرو ایمن‌تر باشد، ستاره ایمنی آن در زمان تصادف بالاتر خواهد بود.

این ستاره‌ها برای ارزیابی و تست خودروها در موسسات نظارتی تدوین شده‌اند. در بین موسسات ایمنی، دو موسسه بسیار معروف وجود دارند، موسسه دولتی ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای در آمریکا (NHTSA) که از یک سیستم پنج ستاره‌ای برای امتیازدهی استفاده می‌کند و دیگری موسسه ارزیابی اتومبیل‌های نو (NCAP) در اروپا که آن هم از یک سیستم پنچ ستاره‌ای برای امتیاز دهی استفاده می‌کند.

همان طور که اطلاع دارید سایر کشورها و مناطق مختلف جهان نیز معمولا از استانداردهای بومی خود در این زمینه بهره می‎برند، اما به جرات می توان گفت که ایالات متحده از دقیق‎ترین و سختگیرانه‎ترین قوانین در این حوزه برخوردار است و با اطمینان تمام می‎توان به نمرات ایمنی خودروها در قالب سیستم استاندارد آن کشور استناد نمود.این استاندارد در قالب مقیاس پنج ستاره‎ای NCAP برای هر خودرو بیان می‎شوند.

همچنین موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه‌ها IIHS که توسط گروهی از شرکت‎های بیمه‎گر راه‎اندازی شده، خودروهای مختلف را از نظر ایمنی به چهار دسته خوب، نسبتا خوب، کم و ضعیف دسته‌بندی می‌نماید. جدیدترین نوع آزمایشات این موسسه شامل تست ضربه به دماغه خودرو از ناحیه گوشه سمت چپ می‎شود.

 

معرفی ۵ ستاره های ایمنی خودرو

این موسسات بر طبق میزان آسیبی که به آدمک در خودرو وارد می‌شود، به خودرو امتیاز می‌دهند. از همین رو برای این‌ که این مطلب برای عموم قابل فهم باشد این امتیازها را با ستاره‌های ایمنی بیان می کنند.

تست تصادف تعیین کننده‌ای کیفیت یک خودرو و رعایت فاکتورهای قدرت جذب ضربه توسط سازه خودرو، کیسه‌های هوا، کمربندها، عدم وجود نواحی خطرساز برای سرنشینان در داخل اتاق است.

تعداد این ستاره‌ها میزان ایمنی خودرو در تصادفات را نشان می دهد که در ادامه برای درک بهتر از این ستاره‌ها آن‌ها را به ترتیب از نظر خواهیم گذراند:

  • پنج ستاره ایمنی: در تست تصادف آسیب وارد شده به خودرو کمتر از ۱۰ درصد است و سرنشینان در سلامتی نسبی به سر می‌برند.
  • چهار ستاره ایمنی: آسیب وارد شده به خودرو از ۱۱ تا ۲۰ درصد است.
  • ۳ ستاره ایمنی: آسیب وارد شده به خودرو از ۲۱ تا ۳۵ درصد است و سرنشینان در حالت شوک قرار دارند.
  • ۲ ستاره ایمنی:  آسیب وارد شده به خودرو از ۳۶ تا ۳۵ درصد است.
  • ۱ ستاره ایمنی:  آسیب وارد شده به خودرو بیش از ۴۶ درصد است و سلامت سرنشینان مطلوب نخواهد بود.

 

انواع تست تصادف خودرو

تست ضربه به جلوی خودرو

که رایج‌ترین ذهنیت در بین مردم دربارهٔ تست تصادف است. این تست معمولاً با وارد آمدن ضربه‌هایی توسط یک دیواره بتونی در اثر برخورد خودرو به آن در یک سرعت مشخص صورت می‌گیرد٫اما می‌تواند با برخورد دو خودرو نیز انجام گیرد. خودروهای SUV به خاطر ارتفاع زیادشان مدتی به این منظور در تست‌ها استفاده می‌شدند.

 

تست آفست

در این تست فقط بخشی از جلوی خودرو تحت ضربه با یک مانع قرار می‌گیرد. در اینجا مهم این است که نیروهای ضربه‌ای همانطور که در تست ضربه به جلو بودند باقی بمانند٫ولی توسط کسر کوچکتری از خودرو جذب شوند. ای نوع تست‌ها توسط IIHS ایالات متحده، ان‌سی‌آپی اروپا اتحادیه اروپا و ANCAP استرالیا انجام می‌شود.

 

تست جانبی

این نمونه تصادفات بیشترین احتمال تلفات سرنشین را در بر می‌گیرند٫و از این لحاظ اهمیت دارند. اگر خودرو دارای ناحیه ضربه گیر برای جذب نیروهای ناشی از ضربه نباشد سرنشین صدمه می‌بیند.

 

تست کنترل غلتش

توانایی خودرو (مخصوصا ستون‌های نگه دارنده سقف) در حفظ حالت خود در ضربه‌های دینامیکی را بررسی می‌کند. تست کنترل غلتش در نقطه مقابل تست تصادف استاتیکی مطرح می‌شود.

 

تست حفاظت از عوامل جاده

به منظور اطمینان از اینکه خودرو در برابر برخورد با عوامل جاده نظیر خطرات کنار جاده٬گاردریل٫علامت‌های راهنمایی٫چراغ ها٫استحکام خود را حفظ می‌کند.

 

تست پیشرفت

این نمونه تست‌ها معمولاً توسط خودروسازان بین محصولات جدید و قدیم یا ۲ نسل مختلف برای نشان دادن پیشرفت تولیداتشان انجام می‌شود.

 

تست کامپیوتری

:به خاطر هزینه بالای تست‌ها و مخرب بودنشان٫اغلب مهندسان پیش از تست واقعی توسط نرم‌افزارهای مدل سازی و شبیه سازی تست‌های تصادف را بازسازی می‌کنند.

 

تست عابر پیاده

علاوه بر حفظ جان سرنشینانی که داخل خودرو قرار دارند، جان عابران پیاده نیز مهم است و باید به آن اهمیت داده شود. با توجه به سرعت خودرو و شرایط تصادف، امکان ایجاد آسیب به سر و صورت، کمر، دست و پای عابر پیاده وجود دارد به همین دلیل یورو انکپ تستی جداگانه برای ارزیابی ایمنی خودرو هنگام برخورد با عابرپیاده ترتیب داده است.

ولوو یکی از برندهایی است که در زمینه تکنولوژی های مرتبط با ایمنی خودرو پیشتاز است و سیستم کیسه هوا برای عابر پیاده را اختراع کرده است. در هنگام برخورد عابرپیاده با خودرو کیسه هوا بر روی کاپوت خودرو باز می شود و از برخورد سر عابرپیاده و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود.

 

تجهیزات ایمنی خودروها

این مرحله به عنوان آخرین بخش، سامانه های ایمنی خودروها شامل کنترل پایداری الکترونیکی،   هشدار کمربند، دستیار کمکی سرعت، ترمز اضطراری خودکار و دستیار رانندگی بین خطوط را بررسی می کند.

یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می گیرد مربوط به سیستم ترمز خودکار AEB است که مانعی در مقابل خودرو قرار می گیرد و بدون دخالت راننده در ترمز گیری این سیستم ارزیابی می شود. این بخش در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و جزء تست های یوروانکپ قرار گرفت.

 
 

مشخصات آدمک های تست تصادف ساختگی

مشخصات آدمک های تست تصادف ساختگی

کار آدمک های ساختگی در واقع شبیه سازی انسانی می باشد که در حال تصادف کردن است که این در حالی می باشد که جمع آوری این اطلاعات از یک انسان واقعی غیرممکن می باشد. تمامی تست های تصادف از روبه رو که در آمریکا به طور مصنوعی انجام می شود از یک نوع می باشد که به آن تصادف های ساختگی می گویند.

آدمک های به کار رفته در این تست ها همگی از موادی ساخته شده است که شبیه بدن یک انسان واقعی گردد. برای مثال آنها دارای ستون فقراتی می باشند که از لایه های متناوب از فلز و دارای دیسک و پوشش پلاستیکی می باشند.

آدمکها در ابعاد متفاوتی وجود دارند و همچنین آنها دارای درصد و جنسیت متفاوتی نیز می باشند. برای مثال یک مرد پانزده درصدی نمایانگر یک مرد سایز متوسط می باشد. این آدمکی می باشد که معمولا در تصادفات ساختگی استفاده می گردد. که وزن آن حدود ۷۷ کیلوگرم و قد آن حدود ۷۸/۱ متر می باشد.

 

حسگرهای آدمک های تست تصادف

تست های ساختگی دارای ۳ نوع ابزار می باشند.

  1. شتاب سنج
  2. سنسور فشار
  3. سنسور حرکت
شتاب سنج ها:

این وسیله میزان شتاب را در یک مسیر ویژه اندازه گیری میکند. که از این اطلاعات می توان برای محاسبه میزان آسیب های احتمالی استفاده کرد. شتاب با هر تغییر سرعت ناگهانی درجه بندی می گردد.

برای مثال اگر سر شما با سرعت به یک دیوار آجری برخورد کند، سرعت سر شما خیلی سریع تغییر می کند که به این دلیل می تواند آسیب ببیند. اما بر فرض اگر سر شما با یک بالش برخورد کند سر شما به آهستگی تغییر سرعت خواهد داشت و هیچ گونه آسیبی نخواهد دید.

در اطراف یک تست تصادف ساختگی شتاب سنج های زیادی قرار داده می شود. در داخل سر آدمک شتاب سنجی وجود دارد که می تواند شتاب را در سه مسیر مختلف ( جلو و عقب، بالا و پایین، چپ و راست ) اندازه گیری کند. همچنین در سینه، لگن، پا و دیگر اعضای بدن آدمک شتاب سنج قرار داده می شود.

سنسور فشار:

در داخل بدن آدمک یک سنسور فشار قرار داده شده است که میزان نیروی وارده بر قسمت های مختلف بدن آدمک را اندازه گیری می کند.

سنسور حرکت:

این سنسور در قفسه سینه آدمک قرار داده می شود. که میزان انحراف سینه را در طی تصادف اندازه گیری می کند.

 

رنگ آمیزی در تست تصادف خودرو

قبل از این که آدمک های تست تصادف در خودرو قرار داده شوند محققان به آنها رنگ می زنند. رنگ های مختلفی به قسمت هایی از بدن آدمک که احتمال برخورد در حین تصادف در آن وجود دارد زده می شود. زانوها، صورت و قسمت هایی از جمجمه هر کدام با رنگ های متفاوتی نقاشی می شوند.

در واقع این رنگ ها نشان دهنده این می باشند که کدام قسمت بدن توسط کدام قسمت از اجزا در داخل کابین خودرو آسیب خواهد دید و این اطلاعات به محققان کمک خواهد کرد تا از قسمتی از آسیب ها در تصادفات آینده جلوگیری کنند.

 

تعداد ستاره های ایمنی پژو ۲۰۶

تست تصادف پژو 206

خودرو پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسه EuroNCAP را در سال ۲۰۰۰ گرفته است. ازجمله ویژگیهای ایمنی پژو ۲۰۶ این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین (پایین) جابجا می‌شود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمی‌کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar