بررسی فناوری خودران و بهترین خودروهای خودران در دنیا

بروزرسانی در: سه شنبه 16 فروردین 01 ساعت 10:37
بررسی فناوری خودران و بهترین خودروهای خودران در دنیا
در حال حاضر تکنولوژی ماشین های خودران یکی از مهمترین بحث‌ها در صنعت خودروسازی است. در این مقاله درباره همین فناوری صحبت می‌کنیم و با بهترین ماشین های خودران و ویژگی‌های آنها آشنا می‌شویم.

همه ما در فیلم‌های علمی-تخیلی، خودروهایی را دیده‌ایم که بدون راننده می‌توانند در مسیر حرکت کنند و سرنشینان خود را به مقصد برسانند. این خودروها دیگر به یک ایده محدود نمی‌شوند، بلکه در دنیای واقعی نیز شاهد تولید و عرضه آنها هستیم. در واقع می‌توان گفت که آینده صنعت خودروسازی به شکل عمیقی با تکنولوژی خودروهای خودران گره خورده است.

ماشین‌هایی که می‌توانند بدون هدایت انسان، در جاده‌ها حرکت کنند، مسیر درست را تشخیص دهند، از خودروهای دیگر سبقت بگیرند و بدون برخورد با موانع، به مقصد برسند. این فناوری دارای پیچیدگی‌های زیادی است و هنوز نیاز به پیشرفت در همه جنبه‌ها دارد، اما همین حالا هم برخی از کمپانی‌های خودروساز به شکل جدی در حال تولید بهترین خودروهای خودران هستند. اگر می‌خواهید در مورد این تکنولوژی پیشرفته بیشتر بدانید و طرز کار آن را به شکل دقیق و به زبان ساده متوجه شوید.

فناوری خودران چیست؟

به زبان ساده، فناوری خودران باعث می‌شود که ماشین‌ها بتوانند محیط اطراف خود را به‌طور دقیق درک کنند و بدون کمک انسان (یا با حداقل دخالت انسان) در مسیر مورد نظر حرکت نمایند. خودروهای خودران می‌توانند به‌طور خودکار شروع به حرکت کنند، در طول مسیر و با توجه به وضعیت ترافیک سرعت‌شان را کم یا زیاد نمایند، در پیچ‌ها و تقاطع‌ها به سمت درست بپیچند و در نهایت در مقصد توقف کنند. همه این کارها با استفاده از تعداد زیادی سنسور ممکن می‌شوند که در واقع به خودرو کمک می‌کنند تا محیط اطرافش را به خوبی آنالیز کند و مسیر درست یا وجود موانع (از قبیل خودرو یا هر چیز دیگر) را تشخیص دهد.

البته فناوری خودران دارای سطوح مختلفی است که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح می‌دهیم. اما همه ماشین های خودران به یک نقشه داخلی مجهز هستند که برای مسیریابی از آن استفاده می‌کنند. در کنار این نقشه، سنسورهایی مانند دوربین نیز وجود دارند که به عنوان چشم‌های خودرو عمل می‌کنند و نزدیک شدن به موانع یا سایر خودروها را تشخیص می‌دهند. در حال حاضر، تقریبا همه ماشین های خودران به کمک راننده نیاز دارند. در واقع برخی از اعمال باید توسط انسان انجام شوند تا خودرو بتواند به درستی کار کند، اما هر چه تکنولوژی خودروی خودران کامل‌تر می‌شود، نیاز این خودروها به انسان کاهش میابد. با این روند، در آینده به جایی می‌رسیم که ماشین های خودران بدون کوچکترین دخالت انسان، می‌توانند حرکت کنند و به مقصد برسند.

 

آشنایی با تاریخچه تکنولوژی ماشین خودران

احتمالا برای شما جالب خواهد بود که بدانید تکنولوژی ماشین های خودران در سال‌های اخیر شروع به کار نکرده و قدمتی طولانی دارد. در واقع کمپانی‌های خودروسازی از سال‌ها قبل به این فکر بوده‌اند که خودروهایی با قابلیت رانندگی خودکار تولید کنند. ایده‌پردازی برای ساخت چنین اتومبیل‌هایی به دهه ۲۰ میلادی برمی‌گردد. البته سال‌ها طول کشید تا مهندسان و تکنسین‌ها بتوانند نمونه‌های اولیه و ابتدایی خودروهای خودران را تولید کنند.

اولین بار در سال ۱۹۲۵ بود که یک خودرو توانست بدون راننده در مسیر حرکت کند. شرکتی به نام هودینا که در زمینه کنترل رادیویی فعالیت می‌کرد، یک خودروی ۱۹۲۶ Chandler را برای این کار آماده کرد. قرار شد این خودرو در خیابان‌های نیویورک، بدون داشتن سرنشین حرکت کند و در یک نقطه به‌خصوص توقف نماید. تا آن زمان هرگز یک خودرو بدون راننده دیده نشده بود، اما شرکت هودینا توانست با کمک امواج رادیویی، به هدایت اتومبیل بپردازد. البته این خودرو به هیچ‌وجه هوشمند نبود، بلکه یک فرد در خودروی پشتی که نزدیک به ۱۹۲۶ Chandler حرکت می‌کرد، با استفاده از دستگاه مخصوصی به کنترل آن می‌پرداخت.

خودروهای خودران

تلاش‌هایی از این دست، به دفعات انجام شدند و هدف همه آنها هم چیزی نبود جز رسیدن به سطحی از تکنولوژی که بتوانیم واقعا آن را خودران بنامیم. با این حال، اولین نمونه‌های ماشین های خودران امروزی در دهه ۸۰ میلادی معرفی شدند. کمپانی‌های مطرحی مانند مرسدس بنز در این زمینه پیشگام بودند و برای انجام کارهای تحقیقاتی از دانشگاه‌ها نیز کمک می‌گرفتند.

شرکت‌های مختلف به تدریج به این حوزه وارد شدند و بخشی از فعالیت‌های خود را به توسعه و تکمیل فناوری خودران اختصاص دادند. امروزه به جایی رسیده‌ایم که خودروهای خودران می‌توانند بدون نیاز به راننده، از یک نقطه مسیرشان را آغاز کنند و بدون هیچ مشکلی به مقصد برسند. این فناوری همچنان در حال گسترش و پیشرفت است و در آینده شاهد قابلیت‌های شگفت‌انگیزتری از ماشین‌های خودران خواهیم بود.

 

تکنولوژی خودران تسلا چگونه کار می‌کند؟

کمپانی تسلا در حال حاضر پیشروترین شرکت در حوزه فناوری خودران به حساب می‌آید. به عقیده خیلی‌ها، ماشین های خودران تسلا پیشرفته‌ترین تکنولوژی خودران را در اختیار دارند که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. مهمترین بخش در سیستم خودران تسلا، سنسورهای آن هستند. این سنسورها باعث می‌شوند که خودرو بتواند محیط اطرافش را به‌طور دقیق آنالیز کند و تمام موانع یا خودروهای اطراف را تشخیص بدهد. در کنار این سنسورها باید به دوربین‌های متعددی که در جلو و عقب خودرو قرار گرفته‌اند نیز اشاره کنیم. همچنین سیستم رادار باعث می‌شود که خودروهای تسلا درک بهتری از محیط اطراف‌شان داشته باشند.

سنسورهای فراصوت که در اطراف خودروهای تسلا قرار گرفته‌اند، می‌توانند هر جسمی را در فاصله حدود ۸ متری تشخیص بدهند. این سنسورها نقش مهمی در تغییر مسیر خودرو و عدم برخورد به موانع ایفا می‌کنند. یک رادار در قسمت جلوی خودرو قرار می‌گیرد که دامنه تشخیص آن به ۱۶۰ متر می‌رسد و می‌تواند در جاده‌ها، خودروهای جلویی را به خوبی آنالیز کند.

بخش مهم دیگری که در سیستم خودران تسلا وجود دارد، دوربین‌های سه‌گانه هستند. این دوربین‌ها در جلوی خودرو و دقیقا پشت آینه دید عقب قرار گرفته‌اند. این سه دوربین دارای دامنه دید متفاوتی هستند و هر کدام از آنها برای تشخیص موانع در فواصل مشخصی کاربرد دارند.

خودروهای خودران

برای فعال کردن سیستم خودران در اتومبیل‌های تسلا، باید اهرمی را که پشت فرمان خودرو قرار گرفته است، دو بار پشت سر هم به سمت خودتان بکشید. با این کار، خودرو وارد حالت خودران می‌شود. برای خارج شدن از این حالت و در اختیار گرفتن هدایت وسیله نقلیه هم می‌توانید اهرم را به سمت جلو فشار دهید. البته تنظیمات مختلفی برای خودرو وجود دارند که برای مثال می‌توانید با حرکت دادن فرمان، خودرو را از حالت خودران خارج کنید.

اما رانندگی با یک خودروی تسلا چگونه است؟ وقتی شما به عنوان راننده داخل یک اتومبیل تسلا نشسته‌اید و با کمک حالت خودران در جاده حرکت می‌کنید، لازم نیست هیچ کاری انجام دهید. خودروی شما در یک لاین و با تنظیم سرعت به حرکتش ادامه می‌دهد. اگر حس کردید که نیاز به تغییر لاین دارید، فقط کافی است کلید راهنمای چپ یا راست را بزنید تا خودرو به آرامی به همان جهت تغییر لاین دهد. سیستم خودران می‌توان پارک دوبل یا مورب را برای شما انجام دهید. همچنین این سیستم می‌تواند خودرو را از پارکینگ خارج کند و آن را به محل حضور شما برساند تا سوارش شوید.

با وجود تمام قابلیت‌های منحصربه‌فردی که سیستم خودران تسلا دارد، هنوز استفاده از آن در محیط‌های شهری و شلوغ امکان‌پذیر نیست و صرفا برای رانندگی در بزرگراه‌ها توصیه می‌شود. همچنین اکیدا توصیه می‌شود که حتی در هنگام رانندگی با حالت خودران، دستان شما باید روی فرمان باشند، چون هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد و ممکن است لازم باشد که بلافاصله هدایت خودرو را در دست بگیرید.

چرا ماشین های خودران در حال فراگیر شدن هستند؟

ماشین‌ های خودران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند. علاوه بر مصرف کنندگان، خودروسازها نیز به چنین خودروهایی علاقه نشان می‌دهند و بر اساس شواهد موجود، تمام شرکت‌های بزرگ در این صنعت، برنامه‌ریزی جامعی برای تولید مدل‌های خودران در سال‌های آینده دارند. اما اگر بخواهیم به مهمترین دلایل محبوبیت و فراگیر شدن خودروهای خودران اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را برشماریم:

- راحتی بیشتر و صرفه‌جویی در زمان: در دنیای شلوغ امروز، افراد برای رسیدن به محل کار و مقصدشان، باید ساعت‌های طولانی رانندگی کنند یا در ترافیک منتظر بمانند. این زمان‌ها معمولا بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده هستند و می‌توانند باعث خستگی جسمی یا فکری راننده شوند. از سوی دیگر، در هنگام رانندگی نمی‌توان هیچ‌ کاری جز گوش دادن به موزیک یا رادیو انجام داد. اما خودروهای خودران این امکان را فراهم می‌کنند که افراد بتوانند از زمان‌های رانندگی خود بیشترین استفاده را بکنند و این زمان را به کارهایی مانند مطالعه، استراحت کردن یا حتی تماشای فیلم و انجام بازی اختصاص دهند.

- فراهم کردن ایمنی بیشتر: اگرچه در حال حاضر گزارش‌هایی از وجود نقص در جهت‌یابی خودروهای هوشمند شنیده می‌شوند، اما همه کارشناسان روی این موضوع اتفاق نظر دارند که اگر تکنولوژی ماشین های خودران به سطوح بالاتری ارتقا یابد، می‌تواند میزان ایمنی جاده‌ها را به مراتب افزایش دهد. کمپانی‌های خودروساز نیز به دنبال تولید چنین خودروهایی هستند تا بتوانند امتیاز ایمنی محصولات خود را بیشتر کنند و از این مزیت برای افزایش فروش و کسب سود بیشتر در طولانی مدت استفاده نمایند.

- تسهیل کردن حمل و نقل اینترنتی: یکی از مزیت‌های بزرگی که فناوری خودران دارد، کمک به حمل و نقل اینترنتی است. اکنون در تمام دنیا و حتی در کشور خودمان، شرکت‌های زیادی وجود دارند که خدمات حمل و نقل اینترنتی را ارائه می‌دهند. یکی از چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، نیاز به نیروی انسانی است. این شرکت‌ها باید رانندگانی را جذب کنند که از هر نظر متعهد باشند. از سوی دیگر نمی‌توان خطای انسانی را در هنگام رانندگی نادیده گرفت و در صورت بروز یک حادثه، شرکت مربوطه باید خسارت‌های سنگینی را بپردازد. به همین دلیل است که شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی از خودران شدن خودروها به شدت استقبال می‌کنند.

- کاهش ترافیک: بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در تلاش هستند تا با تولید سیستم‌های پیشرفته برای خودروهای بدون راننده، امکان تشخیص ترافیک برای این خودروها را فراهم کنند. بدین ترتیب، خودروهای خودران می‌توانند مسیرهایی که ترافیک سنگین دارند را به‌طور خودکار تشخیص دهند و با توجه به این موضوع، مسیر دیگری را برای تردد انتخاب نمایند. البته همین حالا هم چنین قابلیتی با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و با کمک GPS برای رانندگان فراهم شده است، اما اینکه همه خودروها بتوانند به‌طور خودکار وضعیت ترافیک را تشخیص داده و آن را آنالیز کنند، کمک موثرتری به کاهش ترافیک خواهد کرد.

انواع خودروهای خودران

در معرفی تکنولوژی ماشین های خودران باید به این نکته اشاره کنیم که فناوری مذکور سطوح متفاوتی دارد. در واقع برای اینکه بتوانیم میزان خودران و هوشمند بودن یک خودرو را مشخص کنیم، از یک درجه‌بندی استاندارد برای این کار کمک می‌گیریم. بر اساس این درجه‌بندی، خودروهای خودران از سطح صفر تا ۵ قرار می‌گیرند که هر چه سطح آنها بیشتر باشد، میزان هوشمند بودن خودروها نیز بالاتر خواهد بود. در زیر به این درجه‌بندی به‌طور دقیق اشاره می‌کنیم:

- سطح صفر: این سطح در واقع به خودروهای معمولی اشاره دارد. مسئولیت کلیه کارها و فعالیت‌های خودرو با راننده است و بدون حضور راننده، خودرو به هیچ وجه نمی‌تواند حرکت کند.

- سطح یک: خودروهایی که دارای قابلیت کروز کنترل هستند در این سطح قرار می‌گیرند. هنوز بیشتر کارها توسط راننده انجام می‌شوند، اما سیستم کروز کنترل به راننده در هنگام ترمز کردن یا پارک کردن خودرو کمک می‌کند.

- سطح دو: چیزی که امروزه به عنوان تکنولوژی خودران می‌شناسیم در واقع از این سطح آغاز می‌شود. در اینجا کنترل اکثر بخش‌های خودرو به‌صورت هوشمند انجام می‌شود، اما راننده حتما باید درون خودرو و به‌صورت آماده حضور داشته باشد.

- سطح سه: در این سطح، راننده مجاز است که توجه خود را از مسیر بردارد و حتی مشغول تماشای فیلم یا مطالعه شود. تمام فعالیت‌های خودرو به‌صورت هوشمند و خودکار انجام می‌شوند. در حال حاضر مدل‌های معدودی از کمپانی‌های مختلف وجود دارند که به چنین سطحی رسیده‌اند، اما همچنان حضور راننده در داخل خودرو الزامی است.

- سطح چهار: در این سطح که هنوز با رسیدن به آن فاصله داریم، نیازی به حضور راننده در داخل خودرو نیست. یعنی خودرو می‌تواند به‌طور هوشمند حرکت کند و در مقصد مورد نظر توقف نماید.

- سطح پنج: این سطح، بالاترین درجه فناوری خودران است که در آن نه‌تنها نیازی به حضور راننده در داخل خودرو نیست، بلکه هیچ‌گونه فرمانی به خودرو داده نمی‌شود و تمام فعالیت‌های آن به‌صورت خودکار صورت می‌گیرند.

۱۰ تا از بهترین خودروهای خودران

حالا که با فناوری خودران آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به برترین ماشین های خودران جهان در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم. در زیر به معرفی پنج مدل از این خودروها می‌پردازیم و به‌طور اجمالی با آنها آشنا می‌شویم:

- تسلا مدل ایکس: یکی از بهترین ماشین های خودران در حال حاضر، تسلا مدل ایکس نام دارد. این خودرو دارای مجموعه‌ای از چهار دوربین و ۱۲ سنسور است که به خوبی اطراف خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهند و هر گونه برخوردی را پیش‌بینی می‌کنند. البته سیستم هوشمند تسلا مدل ایکس قابل ارتقا بوده و با پرداخت مبلغ بیشتر می‌توان قابلیت‌های آن را افزایش داد.

- تسلا مدل ۳: تسلا مدل سه به نوعی جانشین مدل اس به حساب می‌آید. این خودرو قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارد و دارای یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های هدایت خودکار است. تسلا مدل ۳ می‌تواند در حالت خودران، بدون کمک راننده در جاده حرکت کند، شتاب بگیرد و حتی تغییر مسیر بدهد. نسخه‌های گران‌تر این خودرو قابلیت پارک خودکار هم دارند.

- لکسوس LS: لکسوس LS یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای خودران است که امکانات زیادی دارد. از جمله ویژگی‌های برجسته این خودرو می‌توان به قابلیت تغییر لاین، کروز کنترل و دستیار فرمان فعال اشاره کرد. همچنین از دیگر قابلیت‌های مهم خودروی لکسوس LS، هشدار عبور و مرور در چهارراه‌ها است.

- BMW سری ۵: کمپانی محبوب BMW با خودروهای سری ۵ خود توانسته‌ است علاقه‌مندان به ماشین‌های خودران را تا حد زیادی راضی نگه دارد. این مدل از کمپانی BMW دارای قابلیت تشخیص عابر پیاده، سنسورهای پارکینگ عقب و جلو و سیستم کروز کنترل است. همچنین می‌تواند به‌طور خودکار فاصله‌اش را با خودروی جلویی حفظ کند.

- تویوتا RAV4: این خودرو به قابلیت‌های زیادی مجهز است که آن را در ردیف بهترین خودروهای خودران قرار می‌دهند. سیستم پیشگیری از تصادف و همچنین ترمز اضطراری باعث افزایش سطح ایمنی در تویوتا RAV4 شده است. همچنین این خودرو می‌تواند عابر پیاده را در مقابلش تشخیص دهد و حتی علائم راهنمایی و رانندگی را بخواند. از دیگر قابلیت‌های مهم آن می‌توان به سیستم مسیریابی با استفاده از خطوط جاده اشاره کرد.

 

سخن پایانی

امروزه کمپانی‌های خودروسازی، بخش مهمی از تحقیقات خود را به تکنولوژی ماشین های خودران معطوف کرده‌اند. در حال حاضر پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه رخ داده، اما آینده‌ای شگفت‌انگیز در پیش روی آن قرار دارد. این فناوری قصد دارد درک ما را از مسافرت و جابه‌جایی به کلی تغییر دهد و دنیای اطرف ما را به فیلم‌های علمی-تخیلی شبیه سازد. با توجه به آنچه که تا به امروز از بهترین خودروهای خودران دیده‌ایم، به نظر می‌رسد که فاصله زیادی با تکامل این فناوری نداریم. نظر شما درباره تکنولوژی خودران چیست؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar