ترمز اضطراری خودرو چیست و چگونه کار میکند ؟

پنج شنبه 17 آذر 01 ساعت 18:59
ترمز اضطراری خودرو چیست و چگونه کار میکند ؟

ترمز اضطراری جان انسان‌های بسیاری را نجات داده است و در آینده هم نجات خواهد داد. این روزها فناوری AEB روی بیشتر خودروهای جدید نصب شده و به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی است که در زمینه ایمنی و امنیت خودرو به وجود آمده و در حال حاضر به اندازه کمربند ایمنی اهمیت دارد.

ترمز اضطراری یکی از گزینه‌هایی است که در تست تصادف خودروهای جدید بررسی می‌شود. در این تست این موارد کنترل می‌شود: آیا خودرو ترمز اضطراری دارد و یا اینکه فاقد آن است؟ در صورت وجود ترمز اضطراری، آیا استفاده از آن راحت است و یا اینکه پیچیدگی‌هایی دارد؟

کارشناسان ایمنی خودرو عقیده دارند که ترمز اضطراری تاثیر بیشتری نسبت به سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESC) دارد. کنترل پایداری زمانی کاربرد دارد که کنترل ماشین از دست راننده خارج شده باشد، در صورتی که یک‌چهارم از میزان تصادفات، مربوط به برخورد خودرو از عقب است. بنابراین سیستم ترمز اضطراری (AEB) می‌تواند جلوی این گونه برخوردها را بگیرد و یا حداقل میزان صدمه و آسیب را کاهش دهد.

ترمز اضطراری چگونه کار می‌کند؟

ساده‌ترین سیستم‌های ترمز اضطراری برای جلوگیری از برخورد و یا کاهش شدت تصادف در سرعت‌های پایین کاربرد دارد. سیستم‌های پیشرفته‌تر در سرعت‌های بالا هم عمل می‌کنند و بدین ترتیب از رخ دادن تصادفات شدید که منجر به آسیب‌دیدگی و یا مرگ می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. بهترین سیستم‌های ترمز اضطراری می‌توانند علاوه بر جلوگیری از تصادف با خودروی جلویی، عابران پیاده، دوچرخه‌سوارها و موتورسیکلت‌ها را هم شناسایی کرده و از برخورد با آنها جلوگیری کنند.

سیستم‌های AEB از سنسورها برای شناسایی موانع و ارزیابی احتمال برخورد استفاده می‌کنند. این سیستم معمولا با استفاده از علائم دیداری (نشانگرهای روی کیلومترشمار) و علائم شنیداری (صدای هشدار)، احتمال برخورد و ترمز گرفتن را به راننده اطلاع می‌دهد و اگر راننده نتواند پدال ترمز را فشار دهد، خود سیستم به‌صورت خودکار وارد عمل شده و ترمز می‌کند.

این سیستم‌ها سال‌ها است وجود دارند و از فناوری کروز کنترل تطبیقی برای افزایش ایمنی استفاده می‌کنند. ولوو یکی از پیشگامان استفاده از این فناوری بود. این شرکت خودروسازی سیستم ایمنی خود را با نام ایمنی شهری (City Safety) در سال ۲۰۰۸ معرفی کرد و این سیستم روی ولوو XC60 نصف شد. همان طور که از نامش پیدا است و مثل بیشتر سیستم‌های اولیه ترمز اضطراری، وظیفه این سیستم حفظ ایمنی در رانندگی شهری و با سرعت‌های پایین بود.

این سیستم در سرعت‌های ۳ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت عمل می‌کرد. اولین نسل سیستم ایمنی شهری طوری به گونه‌ای طراحی شده بود که اگر اختلاف سرعت دو خودرو کمتر از ۱۴ کیلومتر بر ساعت باشد، از تصادف جلوگیری کند و اگر اختلاف سرعت بیشتر باشد، فقط شدت تصادف را کاهش دهد.

بنابراین هدف این سیستم کاهش شدت تصادفات بود و نه اینکه از تصادف با سرعت بالا جلوگیری کند. با این حال، میزان تصادفات ولوو ایکس‌سی۶۰، ۲۳ درصد کمتر از سایر خودروهای شاسی‌بلند بود.

سرعت پیشرفت فناوری ترمز اضطراری از سال ۲۰۰۸ به بعد افزایش پیدا کرده است. سیستم اولیه ایمنی شهری از سنسور لیدار استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر سیستم‌های ترمز اضطراری از رادار و دوربین و یا ترکیبی از این دو برای ترمزگیری در سرعت‌های بالا استفاده می‌کنند.

ترمز اضطراری خودرو چیست و چگونه کار میکند ؟

سیستم‌های ترمز اضطراری جدید نه‌تنها هوشمندتر شده‌اند، بلکه قدرت ترمز بیشتری نیز دارند. نیروی ترمز سیستم‌های AEB اولیه ۰.۵-۰.۶G بود، در صورتی که نیروی ترمزهای مدرن به ۱G رسیده است.

چرا خودروها باید به ترمز اضطراری مجهز شوند؟

تحقیقی در صنعت بیمه آمریکا درباره تاثیر سیستم ترمز اضطراری انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که آمار تصادفات خودروهایی که دارای سیستم ترمز اضطراری هستند، ۱۰ تا ۱۴ درصد نسبت به سایر خودروها کمتر است. همچنین، سیستم رانندگی بین خطوط تاثیر کمی در کاهش تصادفات داشته است.

همچنین تحقیقات دانشگاه آدلاید استرالیا نشان می‌دهد که AEB می‌تواند میزان تصادفات منجر به مرگ را ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داده و از رخ دادن تصادفات منجر به جرح نیز به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد جلوگیری کند.

ترمز اضطراری چه تاثیری بر حفظ جان عابران پیاده و دوچرخه‌سواران دارد؟

سیستم‌های ترمز اضطراری جدید می‌توانند برای حفظ جان عابران پیاده و دوچرخه‌سواران موثر باشند. این پیشرفت به خاطر تغییر در نوع سنسورها ایجاد شده است. امروزه، بیشتر سیستم‌های AEB از رادار و دوربین استفاده می‌کنند.

رادار می‌تواند مکان، فاصله و جنس شی را شناسایی کند اما نمی‌تواند تشخیص دهد که آن شی، عابر پیاده است و یا دوچرخه‌سوار و یا خودرو. به همین دلیل دوربین‌ها نیز به سیستم ترمز اضطراری اضافه شده‌اند تا عابر پیاده و یا دوچرخه‌سوار را شناسایی کنند.

به عبارت دیگر، سیستم‌های ترمز اضطراری مدرن می‌توانند عابر پیاده، دوچرخه و خودرو را تشخیص دهند و شناسایی کرده و رفتار هر کدام از این موارد را نیز پیش‌بینی کنند.

چرا همه خودروها ترمز اضطراری ندارند؟

اگرچه ممکن است هزینه‌های این سیستم برای بعضی شرکت‌های خودروسازی کوچک زیاد باشد، اما بیشتر شرکت‌های بزرگ به دلیل تولید خودرو در تعداد زیاد می‌توانند هزینه این سیستم را به ‌راحتی مدیریت کنند.

مانع دیگری که جلوی استفاده از این فناوری را می‌گیرد، رانندگان هستند. رینگ‌های آلیاژی، نمایشگرهای لمسی سیستم سرگرمی و اطلاعات و سانروف و سقف پانوراما جذابیت بیشتری برای رانندگان دارند تا فناوری‌هایی که قابل لمس کردن و دیدن نیستند و شاید از آنها استفاده‌ای نشود. فقط ۱.۶ درصد از خریداران خودروهای جدید، ترمز اضطراری را به عنوان یکی از امکانات اتومبیلشان انتخاب می‌کنند.

به همین دلیل سازمان‌ها تلاش دارند تا استفاده از ترمز اضطراری را اجباری کنند و همچنین حق بیمه خودروهایی که دارای این فناوری هستند، ۱۰ درصد کمتر از سایر خودروها محاسبه می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar