ترمز دستی برقی EPB چیست ؟

پنج شنبه 4 اسفند 01 ساعت 14:59
ترمز دستی برقی EPB چیست ؟

پیشینه ترمز دستی برقی

یک کابل از اهرم در مکانیزم ترمز دستی های مکانیکی به چرخ های عقب وصل شده که وقتی راننده، اهرم ترمز را میکشد، لنت های ترمز چرخ های عقب درگیر میشد و خودرو دیگر قادر به حرکت کردن نبود اما آئودی در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار، از سیستم ترمز دستی برقی در مدل A8 خود استفاده کرد. این فن آوری بحدی مقرون به صرفه و قابل اطمینان بود که تمام محصولات این برند خودروسازی تا سال ۲۰۰۹ به این سیستم جدید مجهز شدند. بعد از آن خودروسازان دیگری از این سیستم استفاده کردند که از آنها میتوان به فولکس واگن، کادیلاک، ولوو، جگوار ، بیوک و لکسوس اشاره کرد.

پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا ظاهر خودروهای بسیاری تغییر کند. خودروهای مدرن دیگر از ساختار داخلی خودروهای قدیمی برخوردار نیستند. هر کسی با دیدن ترمز دستی به یاد یک اهرم می افتد که همیشه مکان آن در کنار دست راننده بود ولی شکل این سیستم از خودرو در امروزه مثل یک دکمه است. EPB اختصار کلمه ی ترمز دستی الکترونیکی است که خودروسازان از آن در اوایل قرن ۲۱ استفاده کردند و ترمز دستی مکانیکی جایگزین ترمز دستی الکترونیکی شد.

ترمز دستی برقی EPB

 

اجزای اصلی ترمز دستی برقی

از اجزای اصلی و تشکیل دهنده ی ترمز دستی برقی میتوان به موتور محرک الکتریکی، کلید الکتریکی درون کابین ماشین و ماژول ترمز الکترونیکی اشاره کرد.

انواع ترمز دستی برقی

ترمز دستی الکترونیکی دارای عملکردی مشابه نسخه های سنتی و مکانیکی است و تنها تفاوتشان در اینست که موتور موجود در ترمزهای الکترونیکی وظیفه دارد که کار دست راننده را انجام دهد. به طورکلی دو نوع ترمز دستی الکترونیکی توسط خودروسازان مورد استفاده قرار گرفت.

- حالت ترمز دستی کاملاً اتوماتیک

سیستم در حالت اتوماتیک، بطور کاملاً اتوماتیک فعال می شود یعنی بعد از اینکه خودرو متوقف و موتور خودرو خاموش شد، در این زمان چرخ های عقب فعال میشوند و چراغ خطر بر روی کلید A در صفحه کیلومتر شمار خودروی شما روشن می شود که این علامت بیانگرخطر فعال شدن سیستم ترمز می باشد. پس از روشن شدن موتور خودرو و قرار گرفتن دسته دنده روی قسمت D، سیستم ترمز الکترونیک با فشار دادن پدال گاز، مجددا فعال می شود و با ازاد کردن ترمز چرخ ها شما میتوانید حرکت کنید.

نخستین بار در سال ۲۰۰۱ بی ام و برای مدل سری ۷ خود از سیستم ترمز دستی برقی استفاده کرد.
بی ام و سری 7 2006
 

- حالت دستی ترمز دستی

سیستم در این حالت بصورت اتوماتیک، ترمز پارک برقی را غیر فعال میکند و به صورت دستی، ترمز چرخ ها را فعال یا غیرفعال میکند. برای فعال و غیر فعال کردن سیستم باید کلید دو طرفه نشان و حرف A را فشار داد. برای اینکه سیستم اتوماتیک را غیر فعال کنید، باید صرفا کلید را به سمت پائین به سوی فلش سبز رنگ بکشید و برای اینکه سیستم را فعال کنید باید کلید را به سمت بالا فلش قرمز رنگ حرکت دهید.

 

استفاده از ترمز دستی برقی در هنگام حرکت خودرو

برای اینکه از ترمز دستی برقی بدرستی استفاده کنید، بدانید که در حرکت اولیه خودرو پس از قفل شدن کمربند ایمنی اگر خودرو حرکت کرد، ترمز دستی به صورت اتوماتیک آزاد می شود ولی درغیر اینصورت اگر کمربند ایمنی قفل نباشد ترمز دستی اتوماتیک آزاد نمیشود و باید به صورت دستی، کلید ترمز دستی را فشار داد تا آزاد شود وگرنه مجموعه گیربکس و سیستم ترمز دستی الکترونیکی آسیب می بیند.

 

ترمز دستی برقی بهتر است یا مکانیکی؟

یکی از دلایل استفاده از فن آوری ترمز دستی برقی در اکثر خودروها و تبدیل آن به محبوب ترین امکانات خودرو، ایمنی آن بود. درصورت استفاده از اتومبیل های دارای ترمز دستی مکانیکی، بعد از مدتی می فهمید که مکانیزم نگه دارنده ترمز دستی، عملکرد خوبی ندارد و باید سرویس شود که چنین موضوعی خطرساز است. در واقع ترمز دستی برقی این قابلیت را دارد که بطور کلی مشکلش را حل کند؛ زیرا ECU یا همان کامپیوتر خودرو، وضعیت چرخ ها را به صورت لحظه ای آنالیز می کند.

پس از قرار گرفتن چرخ ها بر روی مسیر های شیب دار، کامپیوتر خودرو نیروی بیشتری به چرخ های عقب وارد میکند و اجازه نمی دهد که اتومبیل حرکت کند. حرکت با ترمز دستی مکانیکی فعال به ویژه در زمانی که سرویس نشود امکان دارد سهواً صورت بگیرد که در اینصورت به خودرو فشار زیادی وارد می کند و صدمات شدیدی را به بار می آورد ولی در خودروهایی که از قابلیت ترمز پارک برقی برخوردارند، اگر ترمز پارک، آزاد نشود؛ وقتی که خودرو حرکت میکند ترمز پارک برقی بطور اتوماتیک غیر فعال شده و مانع از صدمات احتمالی می شود. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینست که هر فردی میتواند ترمز پارک مکانیکی را آزاد کند و از حادثه پیشگیری کند ولی صرفا راننده میتواند ترمز پارک برقی را با نگه داشتن پدال ترمز، آزاد کند. در واقع شما زمانی یک سیستم ترمز هوشمند دارید که از فناوری ترمز دستی برقی برخوردار باشید، در اینصورت چنین قابلیتی وضعیت خودرو شما را مرتبا چک میکند.

ترمز دستی برقی دارای بخشهای ماژول ترمز الکترونیکی ، موتور محرک و کلید الکتریکی میباشد.
 

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی برقی

یکی از مشکلات موجود در چراغ EPB سانتافه، دنا و… روشن شدن اتوماتیک آن است که بخاطر اتصال کوتاه در مدار سیستم به وجود می آید که نباید نسبت به آن بی توجه باشید به این دلیل که اگر آنرا رفع نکنید ممکن است با مشکلات بزرگتری روبرو شوید. پس حتماً اگر با این مسئله مواجه شدید، به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید تا آنرا چک کند. همچنین روش دیگرش اینست که از یک اسکنر OBD2 استفاده کنید.

 

مزایای ترمز دستی برقی

مزایای ترمز دستی برقی از دلیل اصلی استفاده از سیستم ترمز دستی برقی به شمار می رود. از مزایای این سیستم میتوان به کم تر شدن وزن خودرو، کم شدن استهلاک قطعات ترمزدستی و کم تر شدن فضای اشغالی داخلی اشاره کرد اما بهتر است بدانید که این سیستم از مزایای دیگری نیز برخوردار است که در ادامه با آنها آشنا میشوید:

- سادگی تعمیر ترمز دستی برقی

برای تعمیر سیستم ترمز دستی برقی به یک تعمیر کار متخصص نیاز دارید ولی مدت زمان اختصاص داده شده به این کار، قطعاً کم تر از مدت زمانیست که برای تعمیر ترمز های دستی قدیمی صرف می کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ترمز دستی برقی EPB چیست ؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد شجاع خانی
مهمان

آیا جایی هست که ترمز دستی رو به برقی تبدیل کنه.سپاس