مهمترین نکات خرید زنجیر چرخ خودرو

بروزرسانی در: سه شنبه 20 دی 01 ساعت 01:12
مهمترین نکات خرید زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ یکی از لوازم مورد نیاز برای رانندگی در جاده‌های برفی و یخی است. ما در این مقاله راهنمای خرید زنجیر چرخ را ارائه می‌کنیم و انواع زنجیر چرخ را نام می‌بریم.

ویدیو نحوه بستن زنجیر چرخ در یوتوب

بسیاری از رانندگان، تجربه رانندگی در جاده‌های برفی را دارند. اگر میزان بارش برف زیاد باشد یا اینکه سطح جاده دچار یخ ‌زدگی شود، چرخ‌های خودرو به‌راحتی سُر می‌خورند و عملا امکان حرکت آن وجود ندارد. در چنین شرایطی باید از زنجیر چرخ استفاده کرد. این وسیله دارای انواع مختلفی است، اما ساده‌ترین نوع زنجیر چرخ، به‌راحتی دور چرخ‌های خودرو بسته شده و از لغزیدن آنها روی برف و یخ جلوگیری می‌کند.

زنجیر چرخ به‌ویژه در فصل زمستان اهمیت زیادی پیدا می‌کند و باید حتما همراه رانندگان و داخل خودرو وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم بتوان از آن استفاده کرد. اما چه نوع زنجیری برای خودروی ما مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید نکات مهم قبل از خرید زنجیر چرخ را بدانیم. به همین دلیل، ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم که به ارائه راهنمای خرید زنجیر چرخ برای انواع خودروها بپردازیم.

انواع زنجیر چرخ و مزایای هر کدام از آنها

یکی از مهمترین نکاتی که در بحث راهنمای انتخاب زنجیر چرخ باید به آن اشاره کنیم، شناخت انواع زنجیر چرخ است. این وسیله دارای انواع مختلفی است و در سال‌های اخیر، مدل‌های جدیدتری از آن نیز به بازار آمده‌اند. اما به‌طور کلی می‌توان آنها را به چند دسته زیر تقسیم کرد:

زنجیر چرخ فلزی

زنجیرهای فلزی، رایج‌تر از سایر مدل‌ها هستند و به‌شکل زنجیر به دور لاستیک بسته می‌شوند. این نوع زنجیرها بسیار محکم هستند و به سادگی پاره نمی‌شوند، به همین دلیل می‌توان از آنها در انواع جاده‌ها استفاده کرد. زنجیر چرخ‌های فلزی به‌خوبی جلوی لغزندگی لاستیک‌ها در جاده‌های برفی را می‌گیرند و کمتر پیش می‌آید که پاره شوند. توجه داشته باشید که زنجیرهای فلزی می‌توانند به جاده آسیب جزیی وارد کنند. از سوی دیگر، اگر پاره شوند و خودرو در حال حرکت باشد، امکان آسیب رسیدن به خودرو نیز وجود دارد.

 

زنجیر چرخ پارچه‌ای

زنجیر‌های پارچه‌ای در واقع زنجیر نیستند؛ بلکه می‌توان آنها را یک روکش برای لاستیک در نظر گرفت. مزیت این روکش آن است که به دلیل ساختار پارچه‌ای و نرمی که دارد، به ایجاد اصطکاک بین زمین و لاستیک کمک می‌کند و به همین روش از سُر خوردن چرخ‌ها جلوگیری می‌نماید. زنجیر چرخ‌های پارچه‌ای معمولا دوام زیادی ندارند و از آنها نمی‌توان در طولانی مدت استفاده کرد. ضمن اینکه هزینه آنها بیشتر از زنجیرهای فلزی است. البته از ویژگی‌های مثبت آنها می‌توان به عدم آسیب رساندن به جاده و خودرو اشاره کرد. همچنین وقتی از زنجیر پارچه‌ای استفاده کنید، خودروی شما دچار لرزش نمی‌شود.

 

زنجیر چرخ کمربندی

زنجیرهای کمربندی جدیدتر از دو نوع قبلی هستند و کارکرد جالبی هم دارند. این زنجیرها کل چرخ را پوشش نمی‌دهند و فقط روی قسمت‌هایی از آن نصب می‌شوند. این زنجیرها درست مثل یک کمربند از داخل رینگ خودرو عبور داده شده و روی سطح بیرونی لاستیک بسته می‌شوند. به همین دلیل معمولا برای رینگ‌های اسپرت (سوراخ‌دار) کاربرد دارند و روی رینگ معمولی نمی‌توان از آنها استفاده کرد. این زنجیرها مخصوص چرخ‌ها از سایز ۱۳ تا ۱۶ هستند.

یکی از مزایای مهمی که دارند آن است که برخلاف زنجیرهای فلزی، امکان هرز چرخیدن آنها روی لاستیک وجود ندارد و کاملا ثابت می‌شوند. در ضمن در برابر ساییدگی و پارگی هم مقاومت خوبی دارند و حتی با سرعت زیادی می‌توان از آنها استفاده کرد. تنها نکته منفی یا محدودیت این نوع زنجیرها هم آن است که فقط برای چرخ‌ها اسپرت قابل استفاده هستند. گفتنی است که به این زنجیرها، زنجیر چرخ امریکایی نیز گفته می‌شود.

 

مهمترین نکات خرید زنجیر چرخ ماشین کدامند؟

در بحث راهنمای خرید انواع زنجیر چرخ باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا زنجیر مناسبی را برای خودروی خود انتخاب کنید. وقتی بدون اطلاع به یک فروشگاه لوازم جانبی خودرو مراجعه کنیم، طبیعتا باید هر چیزی که فروشنده می‌گوید را بپذیریم که این کار همیشه به نفع ما نخواهد بود. پس چه بهتر که با اطلاع کافی نسبت به خرید زنجیر چرخ اقدام کنیم. در ادامه چند تا از مهمترین نکات برای انتخاب و خرید زنجیر چرخ را بازگو می‌کنیم:

- به اندازه زنجیر چرخ توجه داشته باشید: همان‌طور که می‌دانید، سایز چرخ در خودروهای مختلف با هم فرق می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان از یک زنجیر روی تمام چرخ‌ها استفاده کرد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، اندازه چرخ خودروی شماست. مثلا خودروی پراید دارای سایز چرخ ۱۳ است و خودروهایی مانند پژو سایر ۱۴ دارند.

- زنجیر مناسب برای خودروی خود را انتخاب کنید: در بالا انواع زنجیر چرخ را معرفی کردیم. همان‌طور که گفتیم هر کدام از این زنجیرها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند و روی هر خودرویی نمی‌توان از آنها استفاده کرد. پس قبل از خرید باید انتخاب کنید که به دنبال کدام مدل زنجیر چرخ هستید.

- بدانید که خودروی شما دیفرانسیل جلو است یا عقب: برخی از خودروها اصطلاحا دیفرانسیل جلو هستند؛ یعنی نیروی محرک موتور به جفت چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود. در این خودروها باید زنجیر را روی چرخ‌های جلو ببندید. همچنین در خودروهایی که دیفرانسیل عقب باشند، زنجیر باید روی چرخ‌های عقبی بسته شود. در مورد اتومبیل‌های چهارچرخ محرک نیز لازم است که روی هر چهار چرخ زنجیر ببندید.

- پس از خرید، زنجیرها را تست کنید: معمولا زنجیر چرخ را زمانی می‌خریم که هنوز برف نباریده است. به همین دلیل ممکن است آنها را بدون امتحان کردن در صندوق عقب خودرو رها کنیم. مشکل اینجاست که اگر زنجیرها مناسب لاستیک شما نباشند یا کیفیت پایینی داشته باشند، زمانی متوجه می‌شوید که جاده‌ها پوشیده از برف هستند و کار از کار گذشته است. پس پیشنهاد می‌کنیم که پس از خرید زنجیر چرخ، حتما آن را روی چرخ‌های خودرو ببندید و مسافت کمی را با آنها طی کنید.

 

نحوه بستن زنجیر چرخ چگونه است؟

ممکن است بسیاری از افراد نحوه بستن زنجیر چرخ را بلد نباشند. همان‌طور که گفتیم، زنجیر را باید روی چرخ‌هایی بست که نیروی محرکه موتور به آنها منتقل می‌شود. پس قبل از هر چیز باید بدانید که خودروی شما از نوع دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک است. نکته مهم بعدی آن است که از قبل، بستن زنجیر روی چرخ‌ها را تمرین کرده باشید. پس به روش صحیح بستن زنجیر چرخ که در ادامه توضیح می‌دهیم به‌خوبی دقت کنید و مطابق با آن، زنجیر را چند بار روی چرخ خودروی خود ببندید و باز کنید.

بستن زنجیر چرخ خیلی ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. ابتدا باید زنجیرها را در فاصله مناسب از یکدیگر و جلوی خودرو روی زمین پهن کنید. دقت کنید که بعضی از زنجیرها دارای خارهایی هستند که به کمک آنها اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند. این خارها باید به سمت زمین قرار بگیرند و به طرف بالا نباشند. وقتی زنجیرها را به دقت روی زمین پهن کردید، باید با خودرو به آرامی روی آنها حرکت کنید. چرخ‌های خودرو باید دقیقا در مرکز زنجیرها قرار بگیرند.

وقتی چرخ‌ها روی زنجیر قرار گرفتند، حالا باید زنجیر را ببندید. برای این کار، دو طرف زنجیر را از روی لاستیک به هم نزدیک کنید و قفل نمایید. بعد باید بست‌هایی را که در مرکز دایره‌ای زنجیر (روی رینگ‌ها) قرار گرفته‌اند به کمک یک آچار محکم کنید.

برای استفاده از زنجیر چرخ به این نکات توجه کنید

تا به اینجا راهنمای انتخاب بهترین زنجیر چرخ خودرو برای انواع ماشین را ارائه کردیم، اما لازم است که نحوه صحیح استفاده از زنجیر را نیز بدانیم. همان‌طور که گفتیم از زنجیر چرخ فقط باید در جاده‌های برفی و یخی استفاده شود. برای اینکه بهترین عملکرد را از زنجیر چرخ بگیرید، به نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم توجه داشته باشید:

۱. از محکم بودن زنجیر چرخ اطمینان حاصل کنید

اولین و مهمترین نکته در زمان استفاده از زنجیر چرخ آن است که مطمئن شوید زنجیر روی لاستیک به‌خوبی محکم شده و حرکت نمی‌کند. برای این منظور، وقتی زنجیر بسته شد و شروع به حرکت با خودرو کردید، سعی کنید در ابتدا مسافتی را به آرامی طی کنید و سرعت خودرو را بالا نبرید. زمانی که از محکم بودن زنجیر اطمینان حاصل کردید، می‌توانید آرام سرعت را افزایش دهید.

۲. مسیرهای طولانی را با زنجیر چرخ طی نکنید

استفاده طولانی مدت از زنجیر چرخ می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سیستم جلوبندی خودرو شود. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از این وسیله استفاده نکنید. اگر می‌دانید که مسیر طولانی است و در سرتاسر آن باید از زنجیر چرخ استفاده شود، بهتر است سفر خود را لغو کنید. در حالت کلی، استفاده از زنجیر فقط برای مسافت‌های کوتاه و ضروری توصیه می‌شود.

۳. با سرعت بالا رانندگی نکنید

زمانی که زنجیر چرخ دارید، باید با سرعت خیلی کم رانندگی کنید. معمولا توصیه می‌شود که از ۴۰ کیلومتر بر ساعت تندتر نروید. شتاب‌گیری و توقف ناگهانی هم می‌تواند منجر به لغزش خودرو و سُر خوردن آن شود. پس بهتر است همواره با سرعت کنترل شده در مسیرهای برفی حرکت نمایید.

۴. پس از هر بار استفاده، زنجیرها را تمیز کنید

طبیعتا پس از استفاده کردن از زنجیر چرخ، آنها دچار آلودگی می‌شوند. به همین دلیل وقتی زنجیرها را باز کردید، باید آنها را به‌خوبی تمیز کنید. فراموش نکنید که پس از تمیزکاری، زنجیر را به‌خوبی خشک نمایید و سپس در صندوق عقب قرار دهید. در غیر این صورت امکان زنگ‌زدگی زنجیرها وجود دارد.

 

سخن پایانی

زنجیر چرخ باعث چسبندگی بیشتر خودرو در جاده‌های برفی و یخی می‌شود. استفاده از این وسیله برای کنترل وسیله نقلیه ضروری است، اما باید توجه داشت که طی کردن مسافت‌های طولانی با زنجیر چرخ می‌تواند باعث آسیب رسیدن به جلوبندی خودرو شود. به همین دلیل توصیه می‌کنند که از زنجیر چرخ فقط برای مسیرهای کوتاه استفاده شود.

ما در این مقاله انواع مختلف زنجیرها را معرفی کردیم و راهنمای خرید زنجیر چرخ را ارائه دادیم. امیدواریم مطالبی که گفتیم، برای شما مفید بوده باشند. در انتها اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت به پرسش‌های شما پاسخ بدهیم. 

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar