همه چیز درباره گواهینامه بین المللی

پنج شنبه 11 آذر 00 ساعت 12:03
همه چیز درباره گواهینامه بین المللی

برای رانندگی در خارج از کشور باید گواهینامه ملی آنجا را دریافت کرد.  برای افرادی که به صورت موقت به خارج از کشور سفر می‌کنند، دریافت گواهینامه ملی آنجا واقعا به صرفه نیست. آن هم اگر بخواهند به چندین کشور مختلف سفر کنند. بهترین راه، دریافت گواهینامه بین المللی است.

به احتمال زیاد هم شنیده‌اید که افرادی دارای گواهینامه بین المللی هستند و با استفاده از آن در هر کشوری که بخواهند، به راحتی رانندگی می‌کنند. اما دریافت آن چگونه است و چه شرایطی دارد؟ اگر شما هم به دنبال دریافت این مدرک هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

گواهی نامه بین المللی چیست

گواهینامه بین المللی (IDL) در حقیقت مدرک و جواز بین المللی است که به شما اجازه می‌دهد تا در ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی رانندگی کنید. این جوازی است که شما بدون آن حق رانندگی در خارج از مرزهای کشور را نخواهید داشت. در صورت نداشتن گواهینامه و رانندگی در کشور دیگر، طبق قانون آنجا با شما برخورد می‌شود. حالا قانون هر کشوری چیست، خدا داند. همچنین اینکه اگر هم تصادفی بکنید، هیچ کسی به داد شما نخواهد رسید. علاوه بر این اینکه تمامی رانندگان موظف به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی آن کشور هستند و در صورت تخطی جریمه خواهند شد.
این نوع جواز رانندگی دارای اطلاعاتی از جمله: نام، عکس و اطلاعات شخصی است که به ۷ زبان زنده دنیا (انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی) ترجمه می‌شود.

 

چه افرادی باید گواهینامه بین المللی دریافت کنند؟

هرکسی که نیاز است در خارج از کشور رانندگی کند، نیاز به این گواهینامه دارد. تجار، دانشجویان، رانندگان ترانزیتی، مسافران و آن‌هایی که عشق تجربه رانندگی در جاده‌های جدید را دارند.

 

چرا باید گواهینامه بین المللی گرفت و مزایای داشتن آن چیست؟
باید گفت که گواهینامه بین المللی را نمی‌توان جایگزین گواهینامه ملی هر کشوری کرد. برای اینکه محدودیت استفاده و زمانی دارد و افراد مقیم نمی‌-توانند از این گواهینامه استفاده کنند.

تهیه این گواهینامه برای آن‌هایی قصد سفر تجاری یا تفریحی دارند،  توصیه می‌شود. به این صورت، دیگر لازم نیست تا هر بار خودرویی را کرایه کنند و هزینه آن را بپردازند. خودشان می‌توانند با کرایه یک خودرو به هر جایی که بخواهند رانندگی کنند. حتی می‌توانند با خودروی خودشان هم در آن کشور، رانندگی کنند و دیگر مبلغی بابت اجاره خودرو ندهند. به هر حال، برخی نیاز دارند تا در کشور دیگری، بدون داشتن دغدغه کرایه خودرو و محدودیت-‌های آن، به هر نقطه‌ای رانندگی کنند. به این صورت و با داشتن گواهی نامه بین المللی راحت می‌توانند با خودروی خود به هر نقطه‌ای بروند.

مدت اعتبار گواهینامه بین المللی چقدر است
مدت اعتبار این گواهینامه بین ۱ تا ۳ سال است و قابل تمدید نیست. بعد از پایان اعتبار، برای دریافت آن باید دوباره از ابتدا اقدام کرد.

گواهینامه بین المللی را از کجا می توان گرفت؟
برای دریافت گواهینامه بین المللی به دو صورت حضوری و اینترنتی می‌توان اقدام کرد که در ادامه به شرح هر کدام می‌پردازیم.
دریافت حضوری
برای دریافت حضوری باید به کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. در آنجا  باید مدارک را تحویل دهید و بعد گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که هیچ آزمونی از شما گرفته نخواهد شد. برای پیدا کردن نزدیک¬ترین نمایندگی¬‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی می‌¬توانید از طریق خود سایت کانون و این لینک https://gis.taci.ir/webforms/fa/general/ اقدام کنید.

دریافت اینترنتی
در صورتی که امکان مراجعه حضوری را ندارید، می-‌توانید مجوز را به صورت آنلاین دریافت کنید. برای ثبت‌¬نام و دریافت باید به سایت کانون به آدرس https://idp.taci.ir/ مراجعه کنند. البته باید گفت که بعد از ۷ روز مجوز به دست شما از طریق پست خواهد رسید. پس اگر برای دریافت گواهینامه عجله دارید، بهتر است که به صورت حضوری اقدام کنید.

یکی از مواردی که در سفرهای اروپایی می‌تواند باعث آسودگی خاطر شما عزیزان شود، بیمه مسافرتی است.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت IDL
برای دریافت باید مدارک زیر را به کانون تحویل دهید یا در سایت بارگذاری کنید:
• اصل گواهینامه نامه رانندگی ملی با حداقل اعتبار یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی یک ساله و حداقل سه سال برای نوع سه ساله
• یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
• گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
• اصل یا کپی اول پاسپورت
• تکمیل فرم درخواست
• پرداخت هزینه‌های اعلام شده بر اساس نوع درخواست
• همراه داشتن شناسنامه وکیل یا اعضای درجه خانواده متقاضی برای دریافت مدارک
برای رانندگی در هر کشوری باید مدارکی را هم همراه خود داشته باشید. حتماً از قبل بسته به نوع کشور مورد نظر خود، مدارک مورد نظر را همراه داشته باشید.

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی
بر اساس آخرین تغییرات قیمت در تاریخ ۱/۷/۹۹، هزینه‌های دریافت خدمات مربوط به گواهینامه‌های بین المللی به صورت زیر است:
• ترجمه گواهینامه موتور: ۱۶۸ هزارتومان
• ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو: ۱۶۸ هزارتومان
• گواهینامه خودرو و موتورسیکلت: ۱۸۴ هزارتومان
• ترجمه گواهینامه سه ساله: ۴۱۴ هزارتومان
 

گواهینامه بین المللی برای آن هایی که به دنبال رانندگی در کشورهای خارجی هستند، ضروری است. دریافت آن خیلی سریع و ساده است و از شما بابت آن هیچ امتحانی گرفته نخواهد شد. فقط اینکه این گواهینامه جواز حضور شما در کشور مورد نظر، نیست. شما از قبل باید ویزای آن کشور را دریافت کنید.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar