چک لیست عیب یابی سریع خودرو

یکشنبه 24 مهر 01 ساعت 10:50
چک لیست عیب یابی سریع خودرو
در این مقاله چک لیست عیب یابی خودرو را برای برطرف کردن مشکلات خودرو در سریع ترین زمان ممکن، همچنین جدول کامل عیب یابی خودروهای انژکتوری آورده ایم.

بسیاری از رانندگان در اولین لحظات رانندگی از صداها و علائم داخل خودرو متوجه می‌شوند که ماشین آنها دچار مشکلی شده است؛ اما ممکن است ندانند ایراد اصلی خودرو از کجاست. اگر ایرادی در ماشین خود دیدید به سادگی از کنار آن نگذرید تا خسارت وارده به ماشین شما بیشتر نشود. در این زمان شما به یک راهنمای عیب یابی خودرو نیاز دارید. راهنمای عیب یابی خودرو بهترین مجموعه معایب بیشتر اتفاق افتاده ای را نشان می‌دهد که با رسیدگی به مشکلی جزئی پیش از وقوع خرابی، از هزینه های هنگفت تعمیرات جلوگیری می کند.

 

اینجا ما لیستی از رایج ترین مشکلات موجود در خودروها را عنوان کردیم. اگر وسیله نقلیه خیلی قدیمی‌ دارید، ممکن است راهنمای عیب یابی خودرو ما به درد شما نخورد؛ چرا که بسیاری از مشکلات در آن درج نشده است. ما مواردی را که فکر می‌کنیم رایج‌تر هستند را آوردیم تا راحت تر به ایراد اصلی پی ببرید. برای اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

 

جدول کامل عیب یابی خودروهای انژکتوری

سیستم های سوخت رسانی معمولا بخش مهمی از خودرو هستند که آسیب به آنها مختل کننده تمام سیستم انتقال قدرت در کل خودرو است. جدول رفع عیب خودرو با نکته‌های کلیدی به شما کمک می‌کند تا بر اساس آنچه مشاهده می‌کنید در سیستم موتور انژکتوری وسیله نقلیه عیوب آن را بیابید و بر اساس آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

جدول رفع عیب خودرو انژکتوری

 

روش های عیب یابی خودرو در کوتاه ‌ترین زمان

مشکلاتی وجود دارد که همیشه برای هر نوع خودرویی ممکن است پیش بیاید. فرقی نمی‌کند ساخت یا مدل، کیفیت فرآیند تولید یا نحوه نگهداری از خودرو چگونه بوده، با گذشت زمان نشانه‌هایی ظاهر می شود که نشان می دهد خودروی شما قدیمی شده و در این زمان مشکلات شروع به ظهور می‌کنند. معمولاً چیزهای کوچکی هستند که به راحتی قابل رفع هستند و اگر به چیز جدی تری تبدیل شوند، هزینه تعمیر بالا می رود و فروش خودرو مقرون به صرفه تر خواهد بود. حالا به برخی از مشکلات رایج‌تر می پردازیم تا ببینیم که آیا پیدا کردن یک راه حل سریع بهتر است یا تعمیر پرهزینه؟

 

چراغ هشدار روشن می شود

هنگامی که یکی از سنسورها خطا را تشخیص داده و آن را در کنترل موتور موثر شناسایی می کند، چراغ های هشدار ظاهر می شوند. چندین کد هشدار وجود دارد، بنابراین باید خودرو را نزد یک متخصص ببرید تا بتواند سیستم را بررسی کنند. آنها منبع هشدار را پیدا کرده و تعمیرات لازم را انجام می دهند.

 

موتور دارای احتراق ناقص است

چندین بخش وجود دارد که باعث می شود موتور به خوبی کار کند، اما شلیک ناقص مواد محترقه موتور یکی از رایج ترین مشکلات آن است. برای اینکه یک موتور به طور موثر کار کند، مقدار مناسبی از هوا و سوخت باید با هم مخلوط شود و سپس در محفظه احتراق بسوزد. برای اینکه این مورد به درستی کار کند تعدادی از اجزاء در سیستم های سوخت و احتراق وجود دارد که باید به طور هماهنگ کار کنند. برای به حداقل رساندن این نوع مشکلات، سیستم های سوخت و احتراق باید طبق توصیه های مکانیک نگهداری و تعویض شوند

 

فرمان دچار لرزش غیرعادی است

دلایل متعددی وجود دارد که چرا هنگام رانندگی یک وسیله نقلیه می لرزد. اگر این اتفاق بلافاصله پس از استارت زدن خودرو رخ دهد، معمولاً قطعات تعلیق آسیب دیده یا بلبرینگ چرخ ها دچار ایراد شده اند یا اگر چرخ‌ها  با شدت بیشتری تکان می‌خورد، اغلب مشکل تعادل لاستیک و تنظیم باد است. نحوه رفع مشکلات ماشین در این زمینه تنها بازرسی مکانیکی است. اینجا بهتر می توانید با دلایل اصلی لرزش فرمان خودرو آشنا شوید.

 

لنت‌های ترمز فرسوده شده اند

ترمزها به طور طبیعی پس از گذشتن از چند روز از بین می‌روند، بنابراین بسیار مهم است که در تعمیر و نگهداری آن کوشا باشید و مطمئن شوید که هر مشکلی قبل از خرابی کامل ترمزها برطرف شده باشد. گاهی اوقات لنت و روتور ترمز ماشین‌های مونتاژ سریعتر از حالت عادی فرسوده می شوند و باید سریعتر تعویض شوند.در این مقاله به طور مفصل درباره بهترین زمان تعویض لنت خودرو توضیح داده ایم.

 

ترمزها صدای جیر جیر می دهند

سیستم ترمز مانند هر قسمت متحرک دیگری پس از مدت زمانی رو به فرسودگی می رود. همانطور که می دانید سلامت ترمزها برای اطمینان از ایمنی خودرو ضروری هستند. بنابراین هر نوع مشکل مربوط به ترمز، از جمله صدای های غیرعادی خودرو یا پدال ترمز نرم، باید برطرف شود. عیب یابی حرفه ای خودرو باید توسط یک مکانیک مجرب در اولین فرصت ممکن انجام شود. گاهی ایرادات جزئی وجود دارد که می تواند باعث جیرجیر یا جیغ ترمزها شود، اما ساییدگی شدید، قطعاً باید آنها را تعویض کنید

.

لاستیک ها به طور ناهموار فرسوده می شوند

اگرچه مقدار مشخصی سایش لاستیک‌ها طبیعی است، اما اگر متوجه شدید که لاستیک‌ها با سرعت بیشتری فرسوده می شوند، این نشان دهنده یک مشکل بالقوه است. اگر لرزش فرمان هم در کنار لاستیک‌های فرسوده باشد، باید از کسی بخواهید خودرو را بررسی کند. ممکن است سیستم تعلیق نیاز به تراز شدن داشته باشد. البته، گاهی اوقات مشکلات تایر خودرو هم با عوامل خارجی یا نقص در ساخت ایجاد می شود. در این مقاله می توانید به طور مفصل نکات مهم که نشان دهنده زمان تعویض لاستیک خودرو است را شرح داده ایم.

 

ماشین بیش از حد روغن مصرف می کند

روغن موتور جدید برای سلامت خودرو ضروری است اما اگر به طور مداوم روغن خودرو را تعویض می کنید ممکن است خودرو مشکل داشته باشد. اگر متوجه افت عملکرد شدید یا چراغ روغن روشن شدید، حتماً باید روغن را بررسی کنید. اگر روغن را مرتباً تعویض نکنید ممکن است موتور دچار خوردگی شود. روغن بی کیفیت یا عدم تعویض منظم آن نیز می تواند باعث مسدود شدن فیلتر روغن شود. بهتر است همزمان با تعویض روغن، فیلتر روغن را تعویض کنید، اگرچه برخی خودروهای مدرن دارای سیستم بای پس فیلتر هستند. در این مقاله می توانید با بهترین زمان تعویض روغن خودرو آشنا شوید.

 

دینام در حال از بین رفتن است

دینام یک بخش ضروری از ماشین شما است و باتری شما را شارژ نگه می دارد. باید اطمینان حاصل کنید که تمام برق خودرو پس از استارت زدن کار می کنند. اگر دینام خراب شود و باتری فرسوده شود، روشن کردن ماشین برای شما مشکل می شود.

 

رادیاتور نشتی دارد

نشتی رادیاتور تقریباً همیشه ناشی از خوردگی است. خوردگی به خودی خود می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما به محض اینکه یک نشتی وجود داشته باشد، احتمالاً بیشتر خواهد شد، بنابراین منطقی است که کل رادیاتور را تغییر دهید. اگر رادیاتور را در شرایط خوبی نباشد، ممکن است با گرمای بیش از حد خودرو مواجه شوید و در نهایت آتش سوزی موتور اتفاق بیفتد.

 

ماشین آلاینده های بیش از حد تولید می کند

سیستم انتشار گازهای گلخانه ای به گونه ای طراحی شده است که آلودگی را به حداقل برساند و در عین حال مطمئن شوید که خودرو شما به درستی کار می کند. این سیستم شامل تجهیزات حساس زیادی است که هر از گاهی ممکن است از کار بیفتند و مشکلات مختلفی را در خودرو ایجاد کنند. یک سنسور معیوب ممکن است بر مخلوط سوخت تأثیر بگذارد و منجر به ناکارآمدی در کارکرد و صرفه جویی در خودرو شود.

 

نشت سوخت از طریق تبخیر وجود دارد

سوخت به دما حساس است و وقتی داغ است سوخت منبسط می شود. این بدان معنی است که باید راهی برای تخلیه بخار وجود داشته باشد. از آنجایی که دود سمی است، خودروهای مدرن مجهز به تجهیزاتی برای جلوگیری از رسیدن سمیت به فضای بیرون هستند. مشکل اصلی این کار نشت از طریق تبخیر است. اکثر مشکلات با درپوش بنزین و تعویض منظم حل می شود. با این حال، اگر چراغ هشداری دیدید، هرگز آن را نادیده نگیرید؛ چرا که در نهایت با خرابی مبدل کاتالیزوری مواجه خواهید شوید، تعمیرات ممکن است پرهزینه باشد.

 

مشکلات جعبه دنده یا گیربکس وجود دارد

گیربکس به این معنی است که تمام نیرویی که موتور خودروی شما تولید می کند می تواند به نوعی نیروی چرخشی تبدیل شود که توسط چرخ ها استفاده می شوند. با گذشت زمان دنده ها شروع به فرسودگی می کنند و متوجه خواهید شد که تعویض دنده دشوارتر می شود. در نهایت جعبه دنده از کار می افتد و منجر به یک هزینه هنگفت برای تعمیر می شود.

 

سیال انتقال قدرت در خودرو نشتی دارد

هر سیستم انتقال به یک سیال نیاز دارد تا مطمئن شود که تمام اجزای کار روان کار کند. در خودروهای اتوماتیک از سیال مورد استفاده در گیربکس در سیستم های هیدرولیک و خنک کننده نیز استفاده می شود. سوراخ‌های کوچکی در سرتاسر سیستم ایجاد می‌شود که اجازه می‌دهد مقادیر کمی مایع از آن نشت کند. ممکن است متوجه شوید که سیستم بیش از حد گرم می شود یا فشار خود را از دست می دهد. در این حالت انتقال قدرت با مشکل مواجه خواهد شد. اگر دیدید که یک دایره تیره از مایعات در زیر ماشین شما جمع شده است، می تواند نشانه ترک خوردگی ظرف گیربکس باشد.

 

گیربکس اتوماتیک در حال لغزش است: گیربکس اتوماتیک اگر به خوبی نگهداری شود، می تواند ماندگار و کارآمد باشد. اگر متوجه شدید که گیربکس نرم تر است یا می لغزد، ممکن است آسیب یا گرفتگی در مهر و موم ها، واشرها و خطوط داخل سیستم وجود داشته باشد. برای جلوگیری از این امر، گیربکس باید به طور منظم سرویس شود.

- فیلترهای انتقال مسدود شده: درست مانند هر سیال دیگری، سیال انتقال قدرت موتور انواع ذرات را در طول زمان جذب می کند و بسیاری از این ذرات به فیلتر ختم می شوند که سپس مسدود شده و نیاز به تعویض دارند. با این حال، سیستم انتقال بسته است به این است که  اگر مشکلاتی با گرفتگی است که احتمالاً به برخی از مشکلات جدی دیگری مربوط می شود که می تواند غیر قابل تعمیر باشد.

- آب در سیستم انتقال : آب و سایر مایعات می توانند وارد سیستم انتقال قدرت خودرو شوند و اگر وارد شود همیشه خبر بدی برای صاحب خودرو است. حتی در مقادیر کم، آب به اجزای سیستم آسیب می رساند و منجر به خرابی سیستم انتقال قدرت می شود.

 

مشکلات الکتریکی باتری

ممکن است به طور تصادفی چراغی را روشن گذاشته باشید یا چیزی جزئی که به سادگی با استارت زدن خودرو قابل حل است. باتری خالی ممکن است به دلیل قدیمی بودن باتری و از دست دادن توانایی شارژدهی رخ دهد. باتری‌های قدیمی‌ از ۳-۶ سال جابجا شده‌اند باید تعویض شوند. دلایل دیگر نیز می تواند خرابی دینام در سیستم شارژ باشد.

 

زنگ زدگی خودرو

زنگ‌زدگی اگرچه همیشه یک مشکل جدی نیست، اما بسته به محل زنگ زدگی دارد. زنگ زدگی روی بدنه در کارکرد موثر نیست اما زنگ زدگی زیر خودرو یا روی اگزوز شما می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد و باید بررسی شود زیرا می تواند خودرو را از بین ببرد. زنگ زدگی برای تشکیل به آند، کاتد و الکترولیت نیاز دارد. اگر آب و هوا به اندازه کافی مرطوب باشد، ماشین شما می تواند زنگ بزند، حتی اگر پوشیده شده باشد. فلز در ماشین شما می تواند به عنوان آند و کاتد عمل کند و آب یک الکترولیت است. بررسی سریع اطراف وسیله نقلیه خود، زیر قوس چرخ ها و اطراف اگزوز به طور منظم اغلب برای تشخیص هرگونه زنگ زدگی کافی است، اما هر چند ماه یکبار، به خصوص اگر در یک محیط مرطوب یا مرطوب زندگی می کنید، ایده خوبی است که روی دست ها و زانوهای خود قرار بگیرید و زیر خودروی خود را به طور کامل چک کنید.

 

مصرف سوخت در حال افزایش

اگر موتور به طور موثر کار کند، سوخت را با سرعت بهتری می سوزاند، اما اگر قطعات سیستم شروع به فرسودگی کنند و تعویض نشوند، مسافت پیموده شده کاهش می یابد. مهمتر از مواردی مانند فیلترهای سوخت و هوا، سنسورهای اکسیژن، با یک سرویس دهی مناسب، خودروی شما به طور روان و استاندارد کار می کند. نکته اصلی این است که مصرف سوخت بستگی به نحوه نگهداری شما از موتور دارد. اطمینان از اینکه خودرو به طور منظم سرویس می شود، با تعویض روغن ، تعویض فیلتر و تعویض شمع های جدید می تواند در مورد مسافت پیموده شده تفاوت ایجاد کند.

 

سخن پایانی

هر ماشینی که داشته باشید نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد و حتی در این صورت باز هم هر از گاهی دچار مشکلاتی می شوید. برخی از مدل‌های خودرو نسبت به مدل‌های دیگر مستعد مشکلات خاصی هستند و سبک رانندگی نیز می‌تواند تأثیری بر کارایی و کارایی داشته باشد. مهم نیست چه وسیله نقلیه ای دارید، امیدواریم که این جدول رفع عیب خودرو و همینطور لیست عیب یابی خودرو که هر کدام دارای علائمی هستند مفید بوده باشد. تعمیر و نگهداری منظم علاوه بر تضمین عملکرد و ایمنی ، به حفظ راندمان سوخت خودروی شما نیز کمک می کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar