نحوه جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در تابستان

شنبه 26 مرداد 98 ساعت 12:57
نحوه جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در تابستان

در این مطلب به بررسی راه‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از جوش آوردن و داغ شدن خودرو در فصل گرما از آن استفاده کرد می‌پردازیم.

اگر با بالا رفتن آمپر دما خودرو خود رو به رو شدید اصلاً وحشت نکنید. دلایل زیادی برای بالا رفتن دمای خودرو وجود دارد ولی علت اصلی آن می‌تواند به دلیل کم شدن مقدار خنک کننده ( مثل آب) باشد که به سادگی قابل رفع است. ولی اگر مشکل از این جدی‌تر است بهترین کار حمل خودرو با یک جرثقیل و مراجعه به تعمیرگاه است.

اگر با گرم شدن بیش از حد پیشرانه مواجه شدید، A/C کولر را خاموش و بخاری را روشن کنید. روشن کردن بخاری می‌تواند گرما را از پیشرانه خارج و به خنک شدن خودرو کمک کند٬ در مقابل استفاده از کولر می‌تواند شرایط را بدتر کند. این کار نمی‌تواند مشکل را به طور کل برطرف کند ولی راهکاری مؤثر برای رسیدن به مقصد یا تعمیرگاه است.

اگر آمپر آب به منطقه قرمز یعنی H رسید کنار جاده توقف کنید و به مسیر خود ادامه ندهید. فلاشر خود را روشن کنید تا دیگران متوجه بروز مشکل بشوند. ادامه رانندگی در چنین وضعیتی می‌تواند آسیب‌های مکانیکی جدی به پیشرانه وارد کند. خودرو را خاموش و کاپوت را با احتیاط باز کنید تا حرارت اضافی از پیشرانه خارج شود.

در این وضعیت تمامی اجزای زیر کاپوت بسیار داغ هستند پس به آن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان دهید تا آمپر دما یا آب به حالت طبیعی برگردد. به هیچ عنوان درب رادیاتور را در این شرایط باز نکنید چون موجب خروج آب داغ با فشار بسیار زیاد به بیرون می‌شود و ممکن است به شما آسیب بزند.

یک بررسی کوچک برای پیدا کردن مشکل انجام دهید. بیرون آمدن دود، بخار یا آب از رادیاتور و اجزای آن می‌تواند یک مشکل جدی باشد. اگر صدای حباب شنیدید یعنی سیستم خنک کننده خودرو تحت فشار قرار گرفته است. هنگامی که خودرو خنک شد درب مخزن خنک کننده یا رادیاتور را با دقت بردارید تا ببینید آیا مایع درون کم است یا خیر. اگر میزان آب موجود در پیشرانه کم بود آن را تا خط نشانه پر کنید و ترجیحاً از آب گرم برای این کار استفاده کنید چون آب سرد می‌تواند موجب ترک برداشتن پیشرانه شود.

اگر پس از اضافه کردن آب آمپر به حالت طبیعی بازگشت می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید ولی بهتر است در نخستین فرصت به یک تعمیرکار مراجعه کنید. در صورت مشاهده نشتی یا پایین نیامدن آمپر، با یک یدک کش تماس بگیرید تا خودرو را برای بررسی توسط تعمیرکار بکسل کند.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در جاده می‌توان چندین کار انجام داد. کم بودن میزان مایع خنک کننده (مثل آب) می‌تواند یکی از دلایل افزایش دما باشد. بررسی سطح خنک کننده و اضافه کردن در صورت نیاز می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. تنها باید توجه داشت هنگام بررسی آن باید خودرو کاملاً خنک باشد و بهتر است هر چند روز یکبار آن را بررسی کرد. شستشوی کامل سیستم خنک کننده حتی اگر به چنین مشکلاتی برنخورید، یک امر مهم در نگهداری خودرو و پیشگیری از این مشکلات است.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar