بررسی ماکت های خودرویی

جمعه 17 اردیبهشت 00 ساعت 03:46
بررسی ماکت های خودرویی

دنیای ماکت ها دنیایی رنگی با تنوع زیاد و خاص است؛ دنیایی که باعث شده است خیلی از طرفداران خودرو به سمت جمع آوری کلکسیون های ماکتی بروند. ماکت های خودرویی انواع و جنس های مختلفی دارند و در انواع و اقسام مدل ها تولید می شوند. در این مقاله از مقالات سایت زدفورکار به بررسی مدل های مختلف ماکت های خودرویی می پردازیم. تا آخر این مقاله همراه من باشید.

تاریخچه

تاریخچه ی ماکت ها بر می گردد به دهه ی ۹۰ میلادی در آمریکا، هرچند که تا قبل از آن نیز ماکت هایی از کشتی ها و وسایل جنگی ساخته می شد اما می توان گفت اولین بار که ماکت ها رنگ و بوی امروزی به خودشان گرفتند، دهه ی ۹۰ میلادی و در آمریکا بود. یکی از بهترین شرکت های تولید کننده ماکت شرکت AUTOArt است. AUTOArt شرکتی است که به تولید محصولات باکیفیت و با جزئیات بالا معروف است. AUTOArt ماکت هایش را در اندازه های مختلف و معمولا به صورت غیر سیلد می سازد تا قابلیت های بیشتری داشته باشند. به غیر از AUTOArt شرکت هایی مانند Maisto و ......... نیز هستند که علاوه بر کیفیت نسبتا مناسب و جزئیات خوب، قیمت کمتری نسبت به AUTOArt دارند و خرید آن ها برای مردم راحت تر است. به طور کلی در ماکت سازی، برندها بسته به کیفیت و جزئیاتشان قیمت گذاری می شوند و خوشبختانه تقریبا تمامی برندهای ماکت سازی در ایران نیز یافت می شوند.

جنس ماکت

ماکت آئودی

جنس ماکت ها غالبا فلزی است و همین یکی از تفاوت های بین ماکت و اسباب بازی است. ماکت ها در دو نوع سیلد و غیر سیلد ساخته می شوند. ماکت هایی که سیلد هستند به دلیل جنس بدنه شان که رزین است قابلیت باز شدن درها را ندارند چرا که رزین شکننده است و ممکن است باعث فروپاشی ماکت شود. ماکت های غیر سیلد اما از جنس فلز غیر شکننده هستند و درهای آن ها باز می شوند. نکته قابل توجه این است که ماکت های رزین به دلیل قابلیت های کمتر معمولا قیمت کمتر و اندازه کوچکتری نیز دارند.

اندازه

ماکت آئودی

یکی از مهمترین موارد برای خرید یک ماکت خودرویی اندازه است. اول بیایید ببینیم مفهوم عدد و رقم در اندازه ی ماکت ها چیست. ۱:۱۸ یعنی ماکت مذکور ۱۸ برابر کوچکتر از نسخه ی اصلی خودرو است، یعنی طول، عرض و ارتفاع این ماکت همگی ۱۸ برابر کوچکتر شده اند. اندازه های رایج ماکت ها ۱:۱۸، ۱:۲۴، ۱:۳۶، ۱:۴۳ و ۱:۸۶ هستند. هرچه اندازه ی ماکت بزرگ تر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود و دست سازنده برای افزایش جزئیات بازتر می شود.

تفاوت ماکت و اسباب بازی چیست؟

ماکت آئودی

نکته اول اینکه ماکت ها معمولا جنس فلزی دارند و ماکتی که از پلاستیک یا فایبرگلاس ساخته شده باشد، وجود ندارد. دومین نکته اینکه ماکت ها معمولا موتور و چراغ ندارند، در بهترین حالت چرخ هایشان حرکت می کنند و معمولا برای ثابت ماندن در ویترین ساخته شده اند بنابراین مانند اسباب بازی ها قابلیت عقب کشی یا کنترل از راه دور ندارند.

اما مهمترین تفاوت ماکت و اسباب بازی این است که شرکت سازنده پیش از آنکه ماکت را تولید کند، لایسنس یا مجوز رسمی برای تولید ماکت را از شرکت تولید کننده ی خودروی اصلی دریافت می کند. این مهم باعث می شود تا شرکت سازنده بتواند ماکت را عینا مانند خودروی اصلی، با کیفیت بالا، جزئیات زیاد و ابعاد کوچکتر تولید کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت ماکت سازی صنعت دقیقی است و اصلا نباید آن را با اسباب بازی ها مقایسه کرد.

جمع بندی

ماکت آئودی

ماکت های خودرویی در چند سال اخیر به واسطه ی افزایش قیمت دلار بسیار گران شده اند و می توان گفت اکنون جمع آوری ماکت ها کاری بسیار پر هزینه است اما نکته ی قابل توجه این است که اگر به ماکت ها عشق و علاقه دارید این مشکل کمتر به چشم می آید. همچنین لازم است بدانید  جمع آوری ماکت ها نیاز به علم و اطلاعات کافی دارد تا بتوانید بهترین ماکت را خریداری کنید. در ایران کلکسیونرهای خیلی خوبی در زمینه ی ماکت های خودرویی داریم که انواع مختلف ماکت ها را در رنگ ها، اندازه ها، مدل ها و برندهای مختلف جمع آوری کرده اند.

نویسنده:  دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "بررسی ماکت های خودرویی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
MR Mahdi
مهمان

سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان مجله z4car که زحمت زیادی برای این مقاله و بیان آن کشیدند
تعاریف جالبی بود و علاقه به خودروها مخضوضا خودروهایی که امکان خریدشان برای علاقه مندان نیست باعث بوجود آمدن صنعت ماکت سازی شده.