چه خبر از بازار داغ موتورسیکلت‌ها؟

یکشنبه 2 تیر 98 ساعت 01:49
چه خبر از بازار داغ موتورسیکلت‌ها؟

گرانی موتورسواری را هم لوکس کرد و اکنون بعضی از موتورها در بازار ایران تا ۲۰۰ میلیون تومان هم قیمت می‌خورند.

«گرانی موتورسواری را هم لوکس کرد و  اکنون بعضی از موتورها  در بازار ایران تا ۲۰۰ میلیون تومان هم قیمت می‌خورند.»  علی عرب، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور در خصوص دلیل گرانی موتورسیکلت می‌گوید: «شمار کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت در ایران به یک ‌دهم گذشته رسیده است و تعطیلی این کارخانه‌ها ادامه دارد.»

او همچنین توضیح می‌دهد: «شمار مشتریان موتورسیکلت نسبت به پارسال نصف شده و فعالان بازار هم می‌گویند که بیشتر مردم برای خرید سراغ موتورهای دست دوم می‌روند.»

حجازی، مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید‌کننده موتورسیکلت  هم می‌گوید: «قیمت موتورسیکلت‌های ایرانی و چینی نسبت به پارسال صد‌درصد رشده کرده است.» البته رشد قیمت در موتورهای لاکچری به مراتب بیشتر بوده و به گفته این فعال صنعت، قیمت موتورسیکلت‌های اروپایی، تایوانی، اندونزی  و هندی که اتفاقاً واردات آنها متوقف هم شده، بین ۱۷۰ تا ۲۰۰‌درصد بیشتر شده است.

البته او این نکته را هم اضافه می‌کند که این موتورهای لاکچری نزدیک به ۵  تا ۱۰‌درصد بازار را در دست دارند و ۷۰‌درصد بازار در دست موتورهای چینی و هندی، ۲۰‌درصد در دست موتورهای  تایوانی و  ۵ تا ۱۰‌درصد بازار هم در دست موتورهای ایتالیایی و اتریشی است.

تولید موتورسیکلت به یک ‌سوم رسید

تولید موتو سیکلت در ایران به یک ‌سوم دو‌سال پیش رسیده است.  آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد در سال‌های ۷۴ تا ۹۴ هر ‌سال چیزی  نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می‌شد. این رقم در‌ سال ۹۵ به نزدیک به ۷۰۰‌هزار دستگاه رسید. ولی با ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری حجم تولید در‌ سال‌های ۹۶ و ۹۷ به چیزی نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰‌هزار دستگاه در ‌سال رسید. عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور می‌گوید در صورت ادامه این وضع حجم تولید امسال به کمتر از ۵۰‌هزار دستگاه می‌رسد. علی عرب می‌گوید که شمار کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت از ۲۰۰ به ۶۰ و هم اکنون به کمتر از ۲۰ کارخانه رسیده است که با این روند به چند کارخانه خواهیم رسید.

نجومی‌های بدون خدمات

درحالی بعضی از موتور‌ها در بازار به قیمت‌های نجومی فروخته می‌شود که عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور‌سیکلت می‌گوید: «وضع خدمات پس از فروش موتورهای  با حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی رضایت‌بخش نیست.» به گفته او موتورهای با حجم موتور بالای ۲۵۰ سی‌سی  اغلب به صورت قاچاق وارد کشور شده و در ایران قطعات آنها مونتاژ می‌شود. سوارشدن این موتورهای لاکچری البته به این آسانی‌ها هم نیست و باید مجوز‌ها را از دستگاه‌های مربوطه بگیرید.

عرب، عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت در این خصوص می‌گوید: «موتورسیکلت‌هایی که با حجم موتور بالای ۲۵۰ سی‌سی که به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند، معمولاً به درخواست فدراسیون اتومبیلرانی  وارد می‌شود و تنها مجوز رفت و آمد در پیست‌های مسابقه را دارند  و دارندگان آنها باید مجوز لازم را از فدراسیون دریافت کنند.»

به گفته او براساس قانون موتورهایی که وارد کشور می‌شوند، باید دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش باشند، ولی موتورهای خاصی که به  طور غیرقانونی وارد می‌شوند،  معمولاً در تأمین قطعه و تعمیر آنها به مشکل برمی‌خورند و دارندگان آنها گاهی اوقات خود مجبور می‌شوند قطعه‌های مورد نیازشان را از کشورهای همسایه وارد کنند.

قیمت‌گذاری موتورهای اروپایی حساب‌کتابی ندارد 

قیمت‌گذاری محصولات کارخانجات داخلی با توجه به نرخ تولید از طرف انجمن تولیدکنندگان البته زیر نظر سازمان حمایت محاسبه می‌شود  و درنهایت فروشنده‌ها مجاز هستند این موتورسیکلت‌ها را با ۷ ‌درصد سود در دست مشتریان قرار دهند. ولی وقتی پای موتورهای لاکچری به میان می‌آید، قیمت‌گذاری دیگر هیچ فرمول و حساب‌کتاب مشخصی ندارد. حجازی، مدیرعامل کارخانه تندر شهاب در این خصوص می‌گوید: «بازار این نوع موتورها در انحصار عده‌ای خاص است و قیمت‌گذاری آن هم سلیقه‌ای انجام می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «کسی که حاضر است برای خرید یک موتور ۲۰۰‌میلیون تومان پول دهد، خیلی در قیدوبند این نیست که قیمت جهانی این موتور چقدر است  و یک کالا را چقدر گران‌تر از قیمت واقعی آن خریداری می‌کند.»

موتورسیکلت‌های گران‌تر از خودرو!

در بازار موتورسیکلت تهران شاید بتوان چهار گروه موتورسیکلت را تقسیم‌بندی کرد. گروه نخست ارزان‌ترین‌ها با حجم موتور ۱۲۵سی‌سی هستند که از رنج قیمتی ۷‌میلیون تومان شروع می‌شوند و تا  ۲۰‌میلیون تومان هم در بازار وجود دارند.گروه دوم موتورسیکلت‌های با حجم موتور ۱۳۵ تا ۲۰۰ سی‌سی هستند که با رنج قیمتی حداقل ۲۰ تا ۴۰‌میلیون  تومان در بازار به فروش می‌رسند.

گروه سوم موتورسیکلت‌ها، محصولات با حجم موتور ۲۵۰سی‌سی هستند که از نزدیک به ۴۰‌میلیون شروع می‌شوند و تا۱۰۰‌میلیون تومان ارزش دارند. تا این‌جا هیچ‌کدام از این موتورسیکلت‌ها برای رفت و آمد نیاز به مجوز نیروی انتظامی ندارند، ولی در گروه چهارم موتورسیکلت‌ها که شاید به آنها بتوان لوکس گفت، با حجم موتوری بیش از ۲۵۰ تا ۱۱۰۰ سی‌سی هستند. موتورسیکلت‌هایی که قیمت آنها از ۱۰۰‌میلیون تومان آغاز می‌شود و تا ۲۰۰‌میلیون تومان هم می‌رسد.

به عنوان مثال در بازار ایران یک مدل موتورسیکلت با حجم ۲۴۹سی‌سی وجود دارد که اجازه رفت‌وآمد در سطح شهر را دارد و با دو سیلندر جزو گران‌قیمت‌ترین موتورسیکلت‌های اقتصادی بازار ایران شناخته می‌شود. این موتورسیکلت که سه ماه پیش قیمتی نزدیک به ۴۰‌میلیون تومان داشت، هم اکنون معادل یک پژو ۲۰۶  صفر کیلومتر قیمت دارد و نزدیک به ۹۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. گشتی در بازار نشان می‌دهد که هم اکنون موتورسیکلت وسپا، پریماورا ۱۵۰ که ۴‌هزار تا کار کرده است، در بازار به قیمت ۹۸‌میلیون تومان فروخته می‌شود. جالب است بدانید وسپا ۹۴۶ در حال حاضر در بازار تهران بین ۱۷۰ تا ۲۰۰‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

هیوندای ایرانی ارزان‌ترین موتورسیکلت

بررسی‌ها نشان از آن دارد موتورسیکلت‌های به‌روز هندی که مشتریان بسیاری برای آن وجود دارد، در ابتدای‌ سال پیش قیمتی نزدیک به ۱۵‌میلیون تومان داشت که هم اکنون قیمت این محصول به حدود ۳۵‌میلیون تومان رسیده و در کنار آن ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار که به‌عنوان موتورسیکلت ایرانی طرح هیوندا شناخته می‌شود و البته موتور آن چینی بوده و به‌صورت وارداتی تأمین می‌شود، از قیمت ۴‌میلیون تومان به ۹‌میلیون تومان رسیده است.

چه شمار موتورسیکلت داریم؟

هنوز هیچ منبعی آمار دقیقی در این خصوص نداده، یا از اساس چنین آماری وجود ندارد، اما آن‌چه موجود است، به این شرح است:   «شمار موتورسیکلت‌های شهر تهران در ‌سال ۱۳۸۹، ۷۵۰‌‌هزار بوده که ‌سال ۹۲ گفته شد به بالای یک‌ میلیون رسیده است. از طرفی اعلام شده شمار موتورسیکلت‌هایی که در تهران شماره‌گذاری شده و البته طبق اسناد هیچ‌کدام هنوز از رده خارج نشده، ۳میلیون‌و ۵۰۰‌‌هزار دستگاه بوده است که البته شاید شماری از اینها در تهران شماره‌گذاری شده و به شهرهای دیگر رفته باشند. اما در این مورد هرکس آماری می‌دهد، نیروی انتظامی تا ۳‌میلیون هم آمار می‌دهد.»

شمار کاربراتوری‌ها در بازار کم نشده است

شمار کاربراتوری‌ها هنوز کم نشده است، البته قرار بر این بود تا موتورهای کاربراتوری دیگر تولید نشود، اما به گفته  فعالان بازار  بعضی تولیدکنندگان موتورهای کاربراتوری با پلاک ‌سال قبل را در تیراژ بالا تولید کردند و الان در بازار می‌فروشند. شفیعی یکی از فروشندگان موتورسیکلت که عقیده دارد طرفداران موتورهای کاربراتوری بیشتر از انژکتوری است، می‌گوید: «بیشتر مردم سراغ موتورهای دست دوم و کار کرده می‌روند و توانانی خرید موتور‌های صفر کیلومتر را ندارند.»  او در ادامه می‌گوید: «در گذشته خیلی راحت قسطی موتور می‌فروختیم، ولی اکنون دیگر قیمت‌ها لحظه‌ای است  و نسیه‌فروشی یعنی ضرر چند برابر. البته بعضی‌ها این کار را می‌کنند، اگر چک داشته باشند یا خیلی لنگ باشند.»

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar