مالیات جدید در فروش خودرو

چهارشنبه 28 اردیبهشت 01 ساعت 08:35
مالیات جدید در فروش خودرو

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت با اعلام اینکه "تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت"، در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به‌دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.

منطقی در خصوص واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند. پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر بودند و حتی در یک دوره‌ شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور شده بود اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده ایم.

وی افزود: به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را کاملا منتشر خواهیم کرد. البته این قانون برای یکسال است و برای سال آینده ایرادات قانونی بازهم برطرف خواهد شد.

معاون وزیر صمت ، اضافه کرد: با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد ۵۰۰ هزار متقاضی داشت و ما دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نداشتیم، در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می شود.

وی افزود: موضوع واردات خودرو به شکل خودروی کامل (CBU)‌خواهد بود، اما در تلاشیم تا برنامه‌های تکمیلی برای داخلی‌سازی محصولات نیز ارائه شود.

منطقی با تأکید بر اینکه برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت ممکن است تغییراتی در هزینه‌ اسقاط خودروهای فرسوده داشته باشیم، گفت: این موضوع به عنوان یکی از مشوق‌های وارداتی مد نظر است.

همچنین با توجه به تغییر نرخ پایه ارز از ۴۲۰۰ تومان و افزایش نرخ ارز، برخی تعرفه‌های ورودی کاهش خواهد یافت تا قطعه‌سازان و واردکنندگان قطعات مجبور نباشند مبالغ بیشتری بپردازند.

 

هزینه‌های نگهداری خودروهای خارجی ۳ برابر قیمت آنهاست

وی خدمات پس از فروش را موضوع مهمی در بحث واردات خودرو برشمرد و با اعلام اینکه هزینه‌های نگهداری خودروهای خارجی به‌طور متوسط سه برابر قیمت آنهاست، گفت: با توجه به وجود حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور، در نظر داریم آنها را دسته بندی کرده و به مردم معرفی کنیم تا خدمات پس از فروش پایداری را ارائه کنند.

منطقی نیاز واقعی بازار خودرو را سالیانه بین ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون دستگاه برشمرد و افزود: مطابق بررسی های انجام شده، اکنون حدود نیم میلیون تقاضای کاذب و سفته بازی در این حوزه وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، به‌طور قطع روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها به نظر مشتریان نزدیک‌تر شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar