جعل و کلاهبرداری سردفتران برای سند خودرو

دوشنبه 5 اردیبهشت 01 ساعت 16:32
جعل و کلاهبرداری سردفتران برای سند خودرو

چند روزی است که برخی گروه‌های سردفتری در فضای مجازی با جعل واقعیت، یک تصویر را جعل کرده و در حال انتشار ادعای خلاف واقعی در مورد گران بودن هزینه نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک به نسبت دفاتر هستند!

بعد از آنکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی نیروی انتظامی را متولی تنظیم و صدور سند رسمی خودرو معرفی کرد و اندک امید سران دفاتر اسناد رسمی برای بازپس‌گیری این سند گرانقیمت و به‌صرفه، رنگ باخت، حالا تلاش آنها برای گرانمایی هزینه سند در مراکز تعویض پلاک با هدف گرایش جامعه برای حضور در دفاتر اسناد رسمی بالا گرفته است!

معامله‌گران خودرو در سال جاری متوجه این موضوع شده‌اند که برای اخذ نوبت تعویض پلاک، ناچار به درگاه سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات نقل و انتقال متصل می‌شوند؛ پس بخشی از حقوق دولتی پیش‌بینی شده از محل نقل و انتقال خودرو، پیش از انجام تعویض پلاک توسط سازمان امور مالیاتی اخذ می‌‌شود.

برخی گروه‌های سردفتری در فضای مجازی اما با رندی، تلاش کردند تا اینگونه القا کنند که هزینه‌های تعویض پلاک افزایش یافته است و آن را ناشی از خواست اکثریت دستگا‌ه‌های مسئول و به‌ویژه نیروی انتظامی (پلیس راهور) معرفی کردند!

این اقدامات، گروه حقوقی و قضائی را بر این داشت تا با انتشار گزارشی، به مقایسه یک به یک هزینه‌های انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک (اینجا)بپردازد که انتشار این گزارش، بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت؛ در این گزارش مشخص شد که هزینه‌های انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک بین ۵۰ تا ۷۰ درصدارزان‌تر از دفاتر اسناد رسمی است.

چند روز بعد از انتشار گزارش، در بازنشر این مطلب، یک پوستر طراحی کرد تا تفاوت قیمت‌ها برای تمامی کاربران فضای مجازی مشهود باشد.

اما برخی سران دفاتر در گروه‌های سردفتری اقدام به جعل واقعیت کردند و پوستر تسنیم را به نفع خود تغییر دادند (تصویر پایین) و ادعای خلاف واقعی در مورد گران بودن هزینه نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک به نسبت دفاتر نشر دادند!

این سردفتران تنها هزینه حق‌التحریر را در جدول درج کرده‌اند بدون اینکه هزینه‌های اوراق سند را محاسبه یا اینکه حقوق دولتی را از هزینه‌های مندرج در بخش مراکز تعویض پلاک را حذف کند!!

در حقیقت این دروغ آشکار دفاتر اسناد رسمی، به این صورت انجام شده که در پوستر ادعایی گروه‌های سردفتری، حقوق دولتی از هزینه کل کسر شده است اما هزینه‌های مربوط به مالیات و دیگر حقوق دولتی از مبالغ مراکز تعویض پلاک کسر نشده است که اگر این رویه را برای آنها در نظر بگیریم، جدول هزینه‌های نقل و انتقال خودرو بدون احتساب حقوق دولتی به این شرح می‌شود:

البته گویا ادعای غیرواقعی زیاد بودن هزینه‌های نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک به نسبت دفاتر اسناد، رؤیای دوست‌داشتنی این صنف است که به دلیل تکرار زیاد به باور آنها، تبدیل شده است!

علی خندانی؛ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اخیراً در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی "رادیو گفت‌وگو" با موضوع "مالیات از معاملات خودرو" مدعی شده بود: گفته می‌شود هزینه‌های نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک کاهش یافته که به هیچ عنوان اینطور نیست و همین الان هزینه اتومبیل‌های خارجی در مراکز تعویض پلاک دو برابر هزینه دفاتر است!

این در حالی است که برای نمونه؛ هزینه تنظیم سند سوناتاLF  مدل ۲۰۱۹ در سال جاری در دفتر اسناد رسمی معادل ۱۴ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۶۸۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری و هزینه نقل و انتقال این خودرو در مرکز تعویض پلاک ۹ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است و نقل و انتقال قطعی سوناتا LF مدل ۲۰۱۹ در مرکز تعویض پلاک، ۵ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۶۸۰ تومان ارزان‌تر از دفاتر اسناد است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar