بررسی بازار دست دوم جک S3

بروزرسانی در: یکشنبه 1 مرداد 02 ساعت 13:09
بررسی بازار دست دوم جک S3

جک S3 یکی از محصولات شرکت کرمان‌موتور در ایران است که به‌واسطه برخی مزایا توانست در ایران به فروش قابل قبولی دست یابد. این خودرو کراس‌اوور جمع‌وجور شهری همچنان بر روی خط تولید کرمان موتور قرار دارد و به فروش می‌رسد.

بنابراین نسخه‌های کارکرده آن بازار دست دوم خوبی دارند و البته قطعات یدکی آن نیز راحت‌تر یافت می‌شود. در این مقاله قصد داریم نگاهی به این خودرو چینی انداخته و ببینیم هنوز هم جک S3 خصوصا در نسخه‌های کارکرده ارزش خرید دارد یا خیر.

اگر شما تصمیم به خرید این خودرو گرفته‌اید، پس ظاهر آن را پسندیده یا دست‌کم با آن کنار آمده‌اید؛ زیرا طراحی بدنه این خودرو در مقایسه با دیگر محصولات این سگمنت در بازار کمی متفاوت و تا حدود نامتعارف به نظر می‌رسد. با این‌حال، ظاهر این خودرو که ابعادی مشابه نیسان جوک دارد، سلیقه برخی خریداران را تامین می‌کند؛ تا جایی که طرفداران پروپاقرصش شاید به خاطر فرم جلوپنجره و چراغ‌های عقبش، لقب پرطمطراق «سانتافه کوچولو» به آن داده‌اند!

درون کابین اما همه چیز نسبت به بیرون خودرو متفاوت است؛ جک S3 برخلاف ظاهر نامتداولش، از نظر طراحی کابین و فضای داخلی نمره قابل قبولی می‌گیرد و امکانات رفاهی و ایمنی متعدد آن سبب می‌صود تا بسیاری از افراد از نمای بیرونی آن چشم‌پوشی کرده و آن را به‌خاطر کابین و امکاناتش بخرند. داشبورد این خودرو که تقلیدی از داشبورد پورشه پلاتینیوم کاین ۲۰۰۷ است، ارگونومی قابل قبولی دارد و برخی از المان‌های به کار رفته در آن هم شبیه به برادر بزرگترش یعنی جک S5 است. متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد هم با توجه به اقتصادی بودن خودرو کیفیت مطلوبی دارد و در بلندمدت شاهد افت کیفیت چندانی نخواهند بود. فضای کابین در ردیف جلو کاملا قابل قبول است، اما ردیف عقب برای نشستن سه نفر در کنار هم چندان راحت نیست، هرچند فضای جلوی پای سرنشینان عقب خوب است. شاهکار جک S3 حجم ۶۰۰ لیتری صندوق آن است که حدود ۱۰۰ لیتر از حجم صندوق جک S5 هم بیشتر است.

در بخش فنی جک S3 به یک پیشرانه چهارسیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی مجهز بوده که با سیستم VVT همراه شده است و دردسرهای نگهداری از موتورهای توربوشارژ را ندارد. قلب تپنده این خودرو ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را توسط یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT به چرخ‎‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. جک S3 شتاب اولیه ایده‌آلی به علت بهره بردن از گیربکس CVT ندارد، اما شتاب ثانویه این خودرو قابل قبول است. ضمن این‌که هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و گیربکس این خودرو برقرار است. ناگفته نماند به‌رغم برخورداری کابین جک S3 از عایق‌بندی خوب صوتی و حرارتی، صدای پیشرانه کمی بیش از حد به داخل کابین نفوذ می‌کند. لازم به ذکر است که یکی از نکات مهم در خرید این دست از خودروها، چک کردن سلامت گیربکس قبل از خرید است. چراکه در صورت خرابی گیربکس (که البته احتمال آن کم است)، مالک جدید باید بیش از ۵۰میلیون تومان هزینه بابت تعمیر آن پرداخت کند.

مصرف سوخت ترکیبی جک S3 در بسیاری از نسخه‌های کارکرده آن که در شرایط خوبی نگهداری شده‌اند، حدود ۸ لیتر بوده که عددی منطقی و مناسب است. تعلیق جک S3 نیز در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع میل پیچشی نیمه مستقل است که سبب شده تا سواری آن بسیار نرم بوده، اما هندلینگ آن چندان تعریفی نباشد.

ازجمله امکانات رفاهی و ایمنی جک S3 می‌توان به مواردی مانند کامپیوتر سفری، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی، صندلی‌های چرمی، سان‌روف برقی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، سنسور و دوربین دنده عقب، چراغ‌های اصلی مجهز به سنسور نور و سیستم بدرقه، چراغ‌های روشنایی در روز، مه‌شکن‌های جلو و عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم رهیاب، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات چهارجهته دستی، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، ایربگ راننده و سرنشین، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESC, HBA و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC مجهز شده است. همچنین یکی از نقاط قوت این خودروی کراس اوور جمع و جور این است که موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف CNCAP شده است.

قیمت جک S3 در اواخر تیرماه ۱۴۰۲ در کارخانه ۹۱۰میلیون تومان و در بازار آزاد حدود ۱.۱۰۰ میلیون تومان است. همان‌طور که اشاره کردیم، این خودرو از سال ۱۳۹۶ بر روی خط تولید کرمان موتور حضور داشته و اکنون نسخه‌های کارکرده این خودرو که از مدل ۱۳۹۶ تاکنون در بازار حضور دارند، بسته به کارکرد و البته سالم بودن فنی و بدنه دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. نسخه‌های سالم و بدون رنگ این خودرو با کارکرد حدود ۵۰هزار کیلومتر در مدل ۱۳۹۶ قیمتی حدود ۷۵۰میلیون تومان دارند. یک مدل بالاتر این خودرو با همین مشخصات نزدیک به ۸۱۰میلیون تومان ارزش دارد.

بازار جک S3 نیز سطحی متوسط داردکه رونق آن به اندازه برادر بزرگترش یعنی جک S5 نیست، اما همچنان خریداران مخصوص خود را داشته و به دلایلی ازجمله خدمات پس از فروش مناسب و در دست بودن قطعات یدکی، همچنان بازاری قابل قبول را نسبت به برخی دیگر از خودروها دارد.

مزایا:

امکانات رفاهی قابل قبول

ایمنی بالا

تعلیق . سواری نرم

استهلاک پایین

پیشرانه تنفس طبیعی

طراحی کابین مناسب

* معایب:

هندلینگ نه‌چندان مناسب

عرض کم ردیف عقب

نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین

 

قیمت بازار جک S3

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar