مقایسه صفر کیلومترهای وارداتی کیا با گزینه های دست دوم بازار

یکشنبه 7 آبان 02 ساعت 12:49
مقایسه صفر کیلومترهای وارداتی کیا با گزینه های دست دوم بازار

کیا سونت و سلتوس در زمره جدی ترین گزینه های وارداتی کیا توسط کوشاخودرو به ایران به حساب می آیند. این دو کراس اوور شهری، هویتی تازه از این برند کره ای را به نمایش می گذارند که برای بازار و مشتریان ایرانی تازه است.

مهمترین چالش پیش روی مشتریانی که واردات خودرو را در گام های ابتدایی رصد می کنند و یا افرادی که در سامانه خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند این است که جایگاه این محصول در بازار و در برابر گزینه های دست دوم چیست و آیا این دو کراس اوور در مقایسه با نمونه های بالای ۵ ساله موجود در بازار ارزش خرید دارند؟

کیا سلتوس را بشناسید:
کیا سلتوس در سبد محصولات کیا بالاتر از مدل های سول، سونت و استونیک و پایینتر از اسپورتیج قرار می گیرد. نسخه فهومی این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به نمایش درامد و در سال ۲۰۱۹ نمونه های آن در نمایشگاه خودرو سئول رونمایی شد. این خودرو در بازارهای مهمی نظیر امریکا، کانادا و مکزیک نیز عرضه شده و تنها در بازار اروپا قرار است نسخه کراس هاچ بک Cee’d به عنوان جایگزین این خودرو عرضه شود. طول سلتوس به حدود ۴.۳ متر می رسد و از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۲۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر بهره می برد که از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل می شود. این کراس اوور ۱.۳ تنی با این مشخصات فنی، شتابی حدود ۱۱.۵ ثانیه را به ثبت می رساند و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۶ لیتر اعلام شده است. پیشرانه این خودرو مانند نسل دوم سری Kappa از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ دوگانه Dual CVVT و منیفولد هوای ورودی متغیر و طرز کار آن (VIS) بهره می برد. هیوندای از این پیشرانه هم اکنون در مدل های اکسنت، کرتا، النترا، HB20، i30 و ونیو استفاده می کند. کیا نیز از این پیشرانه در هاچ بک Cee’d، سراتو، ریو و سول در کنار سلتوس از این پیشرانه با سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای MPi استفاده کرده است.

فضای بار این کراس اوور به ۴۳۳لیتر می رسد و مخزن سوخت ۵۵لیتری آن با مصرف سوخت ترکیبی ۶ لیتر امکان پیمایش تا حدود ۹۲۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی را با این خودرو امکان پذیر می کند. از مهمترین امکانات ظاهری این خودرو می توان به چراغ های خودکار جلو و عقب، رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی، سانروف، آینه های برقی جمع شونده و چراغ های روشنایی در روز اشاره کرد. همچنین در فهرست امکانات این خودرو مواردی نظیر کروز کنترل، قابلیت انتخاب حالت رانندگی، تهویه دستی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، بلوتوث، دوربین عقب، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، شیشه های دودی، ورود و استارت بدون کلید و همچنین استارت از روی ریموت خودرو به چشم می خورد. این خودرو در بخش ایمنی به ترمز کمکی، ترمز اضطراری، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل فشار باد تایرها و دو کیسه هوا مجهز شده است.

مقایسه صفر کیلومترهای وارداتی کیا با گزینه های دست دوم بازار

کیا سونت را بشناسید:
کیا سونت به صورت تخصصی برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ برای عرضه در بازار هند طراحی شده اما هم اکنون در بازار کشورهای خاورمیانه، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین و شرق آسیا نیز عرضه می شود. این خودرو از نظر ابعاد مشابه هیوندای ونیو است و یک کلاس پایینتر از برادرش یعنی سلتوس قرار می گیرد. این خودرو از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۱۴ اسب بخار نیرو می گیرد که حداکثر گشتاورش به ۱۴۷ نیوتون متر می رسد. این پیشرانه از سری SmartStream خانواده کیا-هیوندای به حساب می آید که در گام نخست شناخت سونت از مهمترین نقاط قوت آن به شمار می رود. پیشرانه تمام آلومینیومی سری SmartStream برای نخستین بار توسط هیوندای روی نسل سوم هیوندای i30 معرفی شد. این سری پیشرانه در مقایسه با سری Gamma، قدرتی نسبتا مشابه تولید می کند اما بازه گشتاور آن حدودا ۲۰درصدبالاتر از نمونه مشابه سری Gamma است. این پیشرانه با کد G4FL برگرفته از سری پیشرانه Gamma و بهبود یافته این خانواده است که توسط هیوندای در مدل های اکسنت، کرتا، النترا و استارگیزر مورد استفاده قرار می گیرد و در کیا K3، سونت و سلتوس نیز نصب شده است. این پیشرنه ۱۶ سوپاپ از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ های دوگانه یا Dual CVVT بهره می برد. انتقال قدرت به محور جلو سونت بر عده گیربکس اتوماتیک IVT است. تکنولوژی IVT هیوندای-کیا در مقایسه با CVTهای معمول، سرعت تعویض ضرایب بهتری را ارائه می کنند و تعویض ضرایب به صورت نرم تری صورت می گیرد. برای مثال روی یکی از محصولات این دو خودروساز، این گیربکس با قابلیت تعویض مصنوعی ۸ سرعته از هدررفت حدود ۸درصدی قدرت برای انتقال به محور جلو در مقایسه با گیربکس معمولی AT جلوگیری می کند و مصرف سوخت تا حدود ۴درصد کاهش می یابد.

همچنین نمودارهای عملکردی این گیربکس در مقایسه با گیربکسهای معمول اتوماتیک، سرعت بیشتر تعویض ضرایب را نشان می دهد که معادل هیجان بیشتر برای رانندگی و شتابگیری بخصوص در مواقع نیاز برای سبقت گیری یا مانورها است. مهمترین تمایز IVT در مقایسه با گیربکس های ضریب متغیر CVT ، استفاده از کمربند زنجیری به جای کمربند فلزی برای انتقال قدرت و تغییر ضرایب است.

سونت کراس اووری با طول ۴۱۲۰ میلیمتر و ارتفاع حدود ۱.۶ متر است و با این حساب خودرو بزرگ جثه ای به حساب نمی آید  و وزن حدود ۱.۲ تنی این خودرو نیز موید این موضوع است. فضای بار این خودرو در حالت استاندارد ۳۹۲ لیتر فضا دارد و مخزن سوخت ۴۵ لیتری آن نیز با توجه به مصرف سوخت میانگین ۵.۷ لیتری امکانش پیمایش حدود ۸۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی را فراهم می کند که آن را در زمره کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران قرار می دهد. همچنین شتاب این خودرو با این مشخصات حدود ۱۲.۵ ثانیه است.

ازجمله امکاناتی که در نمای ظاهری نسخه وارداتی کیا سونت کوشاخودرو به چشم می خورد می توان به رینگ آلومینیومی ۱۶اینچی، زاپاس با رینگ فولادی، چراغ های جلو و عقب LED با قابلیت روشنایی خودکار (به دلیل وجود سنسور نور)، چراغ های روشنایی در روز ، تزئینات کرومی روی بدنه و سانروف اشاره کرد.

سونت، مجموعه قابل قبولی از امکانات ایمنی را ارائه می کند که شامل سیستم سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم ترمز اضطراری، مدیریت الکترونیکی پایداری خودرو VSM، کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل فشار باد تایرها و سنسور عقب می شود. همچنین در بخش امکانات رفاهی مواردی نظیر ورود و استارت بدون کلید، استارت موتور از روی ریموت خودرو، کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان، دوربین عقب، نمایشگر ۸ اینچی و سیستم تهویه مطبوع دستی به چشم می خورد.

دو گزینه کیا در برابر دست دوم های بازار
کیا سلتوس و سنت به طور خلاصه دو کراس اوور شهری با پیشرانه های ۱.۶ لیتری ۱۲۱ اسب بخاری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک CVT هستند که از جمله مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی این دو می توان به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، ترمز کمکی و ترمز اضطراری، کنترل فشار باد تایرها، استارت از روی ریموت، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی ۸ اینچ، دو کیسه هوا،کروز کنترل و ... اشاره کرد. با این حساب با دو خودرو مدل سال ۲۰۲۳ برند کیا طرف هستیم که طول یکی از آن ها ی عنی سونت مشابه کیا سول است که پیشتر در تعداد بسیار محدود وارد بازار ایران شده و ابعاد ۴.۳متری سلتوس که یک کلاس پایینتر از اسپورتیج است برای مشتریان بازار ایران تازگی خواهد داشت.

حال نوبت به گزینه های دست دوم با قیمت حدود ۲ میلیارد تومان در بازار می رسد که ببینیم محصولات کیا در بین آن ها چه جایگاهی خواهند داشت؛ خودروهای صفر کیلومتر مونتاژی موجود با این قیمت شامل گزینه هایی همچون فونیکس FX، تیگو۸ پرو، دیگنیتی پرستیژ و از این قبلی کراس اوور های چینی مونتاژی می شود که عمدتا از پیشرانه های ۱.۵ یا ۱.۶ لیتری با حداکثر توان تا حدود ۲۰۰ اسب بخار و گیربکس های عمدتا دو کلاچه بهره می برند و شامل مجموعه کامل امکانات ایمنی و رفاهی به سبک خودروهای چینی می شوند. طول این کراس اوورها عمدتا بیش از ۴.۴ متر است و با گارانتی های ۳ ساله به بالا عرضه می شوند. عدم اقبال عمومی جامعه نسبت به ملیت این خودروها، پیشرانه های با تزریق سوخت مستقیم و توربو حساس به کیفیت بنزین و همچنین عدم اطمینان از کیفیت این خودروها در بلندمدت مهمترین انتقادات مشتریان به این خودروهای صثفر کیلومتر است.

در حقیقت مشتریان هنوز هم با اطمینان کامل این خودروها را خریداری نمی کنند و همین مساله موجب تزلزل نسبی در بازار دست دوم این خودروها و عدم اطمینان از بازگشت سرمایه مشتریان نیز شده است. اگر با این قیمت به دنبال بنز و ب ام و  یا برند های بزرگ دیگر باشید باید به سراغ مدل های ۲۰۰۶  سیا ۲۰۰۶ با کارکرد های بالای بنز کلاس E ، C یا ب ام و سری ۳  یا سری۵ بروید که عمدتا هم کارکردهای بالایی دارند، هم بدنه شان مملو از رنگ و سابقه تصادف است و به طور کلی هیچ گاه نمی توان با اطمینان کامل سوار یکی از آن ها شد. گزین ههای کره ای موجود در این بازه قیمتی شامل مواردی همچون کیا اسپورتیج ۲۰۱۵، کیا سورنتو ۲۰۱۱، هیوندای سانتافه ۲۰۱۴، هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ و موارد مشابهی است که همه کارکردی روز مرز ۲۰۰هزار کیلومتر دارند و هر چند ممکن است ۶سیلندر بودن برخی از این گزینه ها جذاب باشد اما به همان میزان، ریسک احتمال خرابی این گزینه های ده ساله نیز وجود دارد و البته نمی توان از کیفیت خوب و سطح قابل قبول امکانات این خودروهای واردتی دست دوم کره ای بازار ایران نیز به سادگی گذشت.

گزینه های ژاپنی دست دوم در این بازه قیمتی نیز شامل مواردی همچون نیسان تی‌ینا مونتاژی ده ساله، تویوتا کمری ۲۰۱۴، میتسوبیشی ASX 5 ساله، تویوتا کرولا هشت ساله، نیسان جوک ۸ ساله، سوزوکی گرند ویتارا ۵ ساله و مواد مشابه می شود که کارکردی بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر در اکثر گزینه ها دارند. همچنین در این بازار از دیگر کشورها نظیر فرانسه گزینه های مثل پژو ۲۰۰۸ سه ساله، سیتروئن C3، رنو داستر ۵ ساله و ... نیز به چشم می خورد که تنها برای مدل هایی مثل پژو ۲۰۰۸ می توانید سراغ نمونه های کم کارکرد و حتی مشابه صفر بروید.

بررسی همه گزینه های موجود در بازار نشان می دهد که دو گزینه کیا روی کاغذ تقریبا از ۹۰درصد خودروهای دست دوم عقبتر قرار می گیرند؛ برخی خودرو ها ۶ سیلندر هستند و برخی دیگر کارکرد مشابه صفر دارند و چینی هم نیستند. برخی از گزینه ها تا ۵ برابر آپشن بیشتر دارند و برخی دیگر ابعادشان دو کلاس بالاتر از دو گزینه وارداتی کیا است. با این حال مهمترین گزینه برای انتخاب نهایی مصرف کننده نگاهی به مزایایی است که از خرید کیاهای وارداتی نصیبش می شود. خودروهای وارداتی کیا از نسل باکیفیت و با اصالت قوای محرکه هم از نظر موتور و هم از نظر گیربکس بهره می برند که ساخت روز است و به دلیل تنفس طبیعی بودن نسبت به بنزین ایران حساسیت خاصی ندارد. این خودروها بدون شک در زمره بهترین گزینه های نقدشونده در بازار تبدیل خواهند شد و به مرور با آپشنال شدنشان در داخل ایران، موضوع محدودیت های آپشنی ناشی از محدودیت قیمت خودروهای وارداتی نیز فراموش خواهد شد.

طراحی این خودروها به روز و متناسب با زبان جدید طراحی کیا است و از این جهت در بین خودروهای بازار به چشم خواهد آمد و در نهایت، اگر قصد سوار شدن به این خودرو را داشته باشید، اطمینان از برند خودرو نیز به گزینه های ذهنی شما در این زمینه افزوده خواهد شد. با این حساب، دو گزینه وارداتی کیا عملا هیچ یک از ریسک خودروهای دست دوم بازار را نخواهند داشت و حداقل مزیت آن ها انتخاب یک خودرو با اطمینان خاطر در بالاترین سطح است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar