معایب برلیانس H230

بروزرسانی در: پنج شنبه 1 اسفند 98 ساعت 02:14
معایب برلیانس H230

برلیانس H230 از جمله سدان‌های اقتصادی شرکت برلیانس چین است که از سال 2012 تاکنون در سبد محصولات این شرکت خودرواسازی قرار دارد. برلیانس H230 در واقع نسخه سدان H220 است و از همان پلتفرم و پیشرانه در ساخت آن استفاده شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما مخاطبین عزیز را از تمامی معایب برلیانس H230 آگاه کنیم.

برلیانس H230 نسخه سدان برلیانس H220 است که از سال ۱۳۹۴ وارد بازار خودرو کشورمان شد. برخلاف بازار کشور سازنده، در ابتدا تنها نمونه سدان این خودرو به بازار داخلی عرضه شد و حدود یک سال بعد نمونه هاچبک در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. در ابتدای پروژه تولید برلیانس H230 و H220، این کار توسط سایپا انجام می‌گرفت، اما در ادامه این وظیفه به پارس خودرو محول شد. مونتاژ برلیانس H230 به همراه سایر محصولات این برند تا اوایل سال ۱۳۹۸ ادامه یافت و در نهایت به دلیل قطع همکاری برلیانس با ایران، تولید تمامی محصولات برلیانس در ایران متوقف شد.
همانند دیگر خودروهای اقتصادی، معایب برلیانس H230 نیز کم تعداد نیستند. از زمانی که این خودرو به خط مونتاژ پارس خودرو راه یافت، این معایب کمتر دیده شدند و برلیانس H230 موفق شد فروش بهتری را در بازار تجربه کند. با این حال معایب برلیانس H230 باعث شدند تا این محصول در مقابل برخی رقبایش ضعیف ظاهر شود و از سوی دیگر در تمامی دوران حضورش، زیر سایه برادر بزرگتری به نام برلیانس H330 قرار گیرد.
برلیانس H230 زمانی به بازار آمد که شاهد تراکم شدیدی از رقبا در بازه قیمتی ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان بودیم. این مساله باعث شده بود تا حضور برلیانس حس نشود و رقبای این خودرو دست بالاتر را در بازار داشته باشند. حال نیز به واسطه توقف تولید و تلاطم بازار قیمت برلیانس H230 رشد قابل توجهی داشته و این خودرو دیگر ارزش خرید سابق را ندارد. در این مطلب از سایت Z4CAR، به بررسی «معایب برلیانس H230» خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم بر نقاط ضعف اصلی این خودرو متمرکز شویم. اگر قصد خرید برلیانس H230 را دارید یا آن‌که می‌خواهید در مورد این خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

عیب اول، قوای فنی نه چندان مطلوب

توان فنی برلیانس H230

برلیانس H230 خودرویی اقتصادی است و به همین دلیل نخستین مورد از لیست معایب برلیانس H230 به قوای فنی آن اختصاص می‌یابد. خودروهای اقتصادی چینی به طور معمول با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری به بازار عرضه می‌شوند و برلیانس نیز همین قاعده را دنبال می‌کند. موتور ۱.۵ لیتری برلیانس می‌تواند ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور ارائه دهد که در سطح متوسطی ارزیابی می‌شود. متاسفانه خودروسازان چینی توجهی به نسبت قدرت به وزن در محصولات خود نداشته و از همین رو خودروهای چینی بیش از حد سنگین هستند. برلیانس H230 نیز ۱۱۹۴ کیلوگرم وزن دارد و پیشرانه قادر به سازگاری با این میزان وزن نیست. نتیجه این ناهماهنگی در شتاب و کشش ضعیف برلیانس H230 نمود پیدا می‌کند.
نکته دیگر در مورد ضعف قوای فنی برلیانس H230، به استفاده از گیربکس AMT در تیپ اتوماتیک این سدان چینی مربوط می‌شود. این مدل از جعبه دنده برای شبیه‌سازی عملکرد جعبه دنده اتوماتیک در گیربکس‌های دستی طراحی شده و معمولا در محصولات ارزان‌قیمت بازار جهانی مشاهده می‌شود. تاخیر شدید در تعویض دنده و عملکرد ناصحیح از ایرادات شایع این مدل گیربکس است که جزو معایب برلیانس H230 به شمار می‌رود.

عیب دوم، کمبود امکانات رفاهی و ایمنی

کمبود امکانات برلیانس H230

با وجود آن‌که خودروهای چینی به داشتن امکانات و تجهیزات رنگارنگ مشهور هستند، برلیانس H230 به هیچ عنوان خودرویی آپشنال به شمار نمی‌رود و در این زمینه ضعیف ظاهر شده است. نسخه دنده‌ای این خودرو حتی تجهیزات کمتری دارد و پارس خودرو برای ایجاد تفاوت بین دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک اقدام به حذف برخی آپشن‌ها کرده است. برای مثال نسخه دنده‌ای فاقد امکاناتی همچون مه‌شکن جلو، سانروف و سنسور عقب است و خریدار باید با صرف هزینه اضافه نسبت به نصب این امکانات اقدام کند. در همین حین برخی رقبای این خودرو همچون ام وی ام ۳۱۵ صندوقدار با عرضه لیست بلندی از امکانات، عرصه رقابت را بر برلیانس H230 تنگ‌ کرده‌اند.

عیب سوم، کابین کم کیفیت

فضای کابین برلیانس H230

در توضیح نقطه‌ضعف اول ذکر شد که برلیانس H230 خودرویی اقتصادی است و وجود برخی از ایرادات در این رده از محصولات قابل انتظار هستند. یکی دیگر از معایب برلیانس H230 به نحوه ساخت کابین خودرو مرتبط می‌شود. طرح کلی کابین این سدان چینی تا حدودی کسل‌کننده بوده و از پلاستیک خشک و مواد بی‌کیفیت در ساخت آن استفاده شده است که باعث می‌شود سطح کیفی فضای کابین برلیانس H230 در سطح خودروهای داخلی تنزل پیدا کند. همان‌گونه که انتظار می‌رود، کابین کم کیفیت در کوتاه مدت به صدا خواهد افتاد و همچنین امکان دارد قسمت‌هایی از داشبورد بیش از آنچه انتظار می‌رود دچار فرسودگی شود.

عیب چهارم، بازار خرید و فروش ضعیف

بازار ضعیف برلیانس H230

معایب برلیانس H230 موجب شدند که این خودرو نتواند فروش موفقی را در بازار کشورمان تجربه کند و توقف تولید نیز موجب کاهش عرضه این خودرو شد. با توجه به توقف تولید این محصول، انتظار می‌رود تمایل برای خرید برلیانس H230 به مرور کاهش یابد و مشتریان به سمت محصولات پرفروش و پرتیراژ دیگری متمایل شوند.
به دلیل فروش پایین، موجودی برلیانس H230 در بازار نسبت به رقبا اندک است و این خودرو به راحتی به فروش نخواهد رسید. از سوی دیگر برخی رقبای برلیانس H230 همچنان بر روی خط تولید قرار دارند و در نسخه‌های صفرکیلومتر قابل خریداری هستند. از این رو مصرف‌کننده ایرانی ترجیح می‌دهد به جای گلاویز شدن با مشکلات خودرویی که تولید آن متوقف شده، اقدام به خرید محصولات متداول بازار کند تا از دردسرهای آتی در امان بماند.

عیب پنجم، قیمت بالای خدمات و قطعات یدکی

خدمات ضعیف برلیانس H230

یکی از عمده مشکلات خودروهای چینی به هزینه بالای قطعات یدکی و سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها مربوط می‌شود که این مورد نیز یکی از معایب برلیانس H230 است. هزینه نگهداری خودروهای اقتصادی می‌بایست مقرون‌به‌صرفه بوده و برای مالک منطقی باشد. خودروهایی همچون پراید یا تندر ۹۰ نیز با همین دید ساخته شده‌اند و یکی از علل فروش بالای آن‌ها همین مورد است.
برلیانس H230 اما مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و هزینه نگهداری آن با خودروهای گران‌تر برابری می‌کند. قیمت قطعات ظاهری این خودرو در مقایسه با رقبا گران‌تر است و با توجه به قطع همکاری برلیانس و پارس خودرو، انتظار می‌رود برخی قطعات به تدریج در بازار کمیاب شوند. به همین دلیل خرید برلیانس H230 برای مشتریان ایرانی در طولانی مدت تنش‌زا بوده و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کلام آخر

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که برلیانس H230 به عنوان یک سدان اقتصادی خودرویی شایسته محسوب می‌شود که قیمت‌گذاری ناصحیح و فشار رقابت از سوی دیگر محصولات خانواده برلیانس و خودروهای همرده بازار، موفقیت آن را دچار خدشه کرد. در حال حاضر افزایش قیمت دور از ذهن این خودرو در کنار معایبی که در این مقاله به آن اشاره کردیم و همچنین توقف تولید برلیانس H230 باعث شده است، تا ارزش خرید تین خودرو کمتر از هر زمان دیگری باشد.
در این رنج قیمتی می‌توانید برای خرید خودروهایی همچون سمند سورن و پژو پارس سال نیز اقدام کنید که شاید از مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با H230 برخوردار باشند، اما ضمن برخورداری از بازار خرید و فروش پر رونق، همچنان بر روی خط تولید قرار داشته و از نظر فنی نیز عملکرد بهتری نسبت به این سدان چینی دارند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین عزیز با این سدان جمع و جور، به زودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی مزایای برلیانس H230 نیز می‌پردازیم. در آخر اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

25 دیدگاه ها برای "معایب برلیانس H230"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی
مهمان

دروود بر همه.h230 بسیار ماشین عالی کم مصرف نرم فرمان نرم و عالی از سال ۹۵ دارم شکر خدا خراب نمیشه در صورتی که پارس داشتم تیبا داشتم ۲۰۶ داشتم پراید داشتم دو سالی یک بار جلو بندی و… اما این ماشین عالیه.در اصل هر ماشینی که قطعاتش رو نمیتونن بفروشن میگن بده.این ماشینم خراب نمیشه و نمیتونن قطعاتشو بفروشن

کریمی
مهمان

من ۷ سال برلیانس اچ ۲۳۰ داشتم از نظر فنی مطمئنا بسیار بهتر از سمند سورن و پژو است(قبلا تجربه داشتن این ماشین ها را داشته ام)، از نظر خرید قطعات نیز علاوه بر فراوانی قطعات، قیمت لوازم یدکی بعضا از خانواده ایران خودرو ارزان تر است، کیفیت فنی و کابین خودرو برلیانس نیز بسیار بالاتر از ماشین های ایرانی است ، رانندگی با این خودرو نیز لذت بیشتری دارد.

دولت آبادی
مهمان

سلام از سال ۱۳۹۷ به تاکسی برلیانس دارم ۲۱۰۰۰۰کیانتر رفتم هیچ گونه ایرادی نیاورده تا حالا جلوبندی فابریک صفحه کلاچ فابریک فقط رادیاتور کولر. را تعویض کردم چون بعضی اوقات باد گرم میداد.واقعا عالیه.

نازنین
مهمان

من از سال ۹۷ این ماشین رو دارم واقعا ازش راضی هستم ماشین نرم و جا داری هست و تنها هزینه ای که تا الان برام داشت تعویض روغن بود این ماشین با تعمیرگاه بیگانه ست، از نظر من خیلی بهتر از ۲۰۶ کار میکنه.

Amir
مهمان

دوستان من سوار شدم به h230 انصافا تعلیقش خشکه تو پستی بلندیا نمیدونم چرا اینجوری بود بخصوص تعلیق عقبش ولی صدای موتور داخل کابین نمیاد به هیچ وجه و شتاب معمولی داره و البته کم مصرف

علی
مهمان

این ماشین فوق العادست. سگش شرف داره به همه ماشینهای ایرانی. واقعا دمش گرم. آخ نمیگه. کم مصرف واقعی. با \ول ۲۰۶ داری یه ماشین خوب و باکلاس سوار میشی که موتور فوق العاده ای داره.

کارشناس خودرو
مهمان

نسبت به قیمتش مفته پنج ساله دارم با صفرش فرقی نکرده همونقدرنرم وراحت و بی صدا وپرقدرت کلا ماشینهای گرون قیمت طبیعیه قطعاتش هرجاپیدانمیشه واین خاص برلیانس نیست

جواد
مهمان

ارسال ۹۵تاحالا دارم عالیه،عالیه

حسین
مهمان

من هم ۶ساله که دارم خیلی راضی هستم.اطرافیانم ۲۰۶ و پارس وسمند دارند خیلی بهتراز اوناس

جواد
مهمان

درود بر شما,بنده ارسال ۲۳۰دارم،خیلی خیلی ازش راضیم اصلا رنگ تعمیرگاهوندیدم تواین مدت فقط یدونه ازکمک ها رو عوض کردم ،اما باهم خوبیهایی که داره اون سروصدای قطعات مثل رودریها و داشبورد بعدازیکمدت ایجاد میشه که راهش صداگیریه وتاحدودزیادی رفع میشه ،حتی اینقدر راضی بودم ازاین ماشین که پاییز بدلیل نیازمالی فروختم ،حدودیکماهه رفتم یدونه کم کارشون خریدم ازلی ماشین بی آزاری بود.روزخوش

امید
مهمان

باسلام خدمت این دوستان. اولاًبگم خدمدتون درسته میگن قطعاتش گرونه ولی بنده به مدت چهارسال زیرپام بود تواین چهارسال یک بارهم درتعمییرگاه نبردم چون خراب نمیشدتواین مدت چهارسال من فقط یک دست شمع ویک دست لنت جلوعوض کردم. ازلحاظ شتاب قدرت نرمی صدبرابر سمندوپژو ودیگرمحصولات آشغال ایران خودرو بود.وقتی میگم ایران خودرو یعنی هم سورن داشتم هم پژوپارس داشتم هم ۲۰۶ یکی ازیکی آشغالتربودن. یاحق