مقایسه ۲ هاچبک هیوندای i20 و سئات ایبیزا

پنج شنبه 19 آبان 01 ساعت 17:37
مقایسه 2 هاچبک هیوندای i20 و سئات ایبیزا

در میان گزینه‌های احتمالی برای واردات، دو خودروی هاچبک نسبتا اقتصادی هیوندای i20 و سئات ایبیزا شانس بالایی دارند.

برای ایرانیان، هیوندای i20 نام آشنایی است به خصوص اینکه در سال ۱۳۹۵ بر روی خط تولید کرمان‌موتور هم قرار گرفت. اما شرکت اسپانیایی سئات در ایران چندان شناخته شده نیست.

در ادامه به معرفی و مقایسه ماشین‌های هم کلاس این دو خودروساز که جذابیت‌های بالایی برای ورود به بازار ایران دارند، می‌پردازیم.

طراحی خودرو
طراحی i20 متناسب با زبان طراحی فعلی هیوندای است و حالتی تهاجمی به خود گرفته است. در نمای جلویی، با یک چراغِ با خطوط تیز روبه‌روایم که در کنار جلوپنجره اسپرت، تناسب خوبی را به وجود آورده است.

مقایسه 2 هاچبک هیوندای i20 و سئات ایبیزا

طراحی ایبیزا و به طور کلی سئات همیشه بر روی یک محور مشخص حرکت می‌کرده و مانند هیوندای، تغییرات زیادی را در طراحی به خود ندیده است. چراغ چندضلعی شکل و همچنین دیلایت مثلثی، امضای طراحی سئات در اکثر محصولات خود است و در ایبیزا هم دیده می‌شود. طراحی نمای جلویی سئات در مجموع ساده و شیک است.

نمای عقب i20 بسیار فراتر از یک خودروی نسبتا اقتصادی است و جزو معدود هاچبک‌های کوچک است که از چراغ متصل بهره می‌برد. نوار ال ای دی Z شکل نشاندهنده به کار بردن خطوط تند و تیز در طراحی خودرو است.

چراغ عقب ایبیزا بسیار کوچکتر از i20 طراحی شده و باز هم نماد مثلث در این چراغ دیده می‌شود. دو اگزوزِ بکار رفته در دیفیوزر، به اسپرتتر شدن نمای عقب کمک کرده است.

طراحی داخلی i20 مثل بعضی خودروهای اقتصادی، کسل‌کننده و حوصله سر بر نیست و با عناصری مثل نمایشگر بزرگ و همچنین تریم رنگی مختلف، به جذابیت کابین اضافه کرده است.

کابین ایبیزا ساده‌تر از i20 طراحی شده و انگار از پلاستیک سفت، بسیار استفاده شده است. فرمان دیکات هم در کنار تریم رنگی،فضای نسبتا اسپرتی را القا می‌کند.

امکانات و آپشن‌ها
سانروف برقی،استارت دکمه ای،سیستم ورود بدون کلید،تهویه مطبوع اتوماتیک،گرمکن صندلی های جلو،صندلی برقی راننده،سیستم صوتی همراه با ۶ عدد بلند گو، صفحه نمایش ۷ اینچی، بلوتوث،کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران،آینه های الکتروکرومیک جزو آپشن‌های هیوندای i20 هستند که با توجه به تیپ، ممکن است بعضی از این امکانات حذف شوند.

تنها آپشن شاخص نسخه پایه ایبیزا مانیتور ۸ اینچی است. البته در نسخه‌های بالاتر شاهد حضور آپشن‌هایی مثل کیلومترشمار دیجیتال، سیستم تهویه دوکاناله، کروزکنترل تطبیق پذیر و... هستیم.

مشخصات فنی

۳ نوع پیشرانه برای i20 در نظر گرفته شده است. پیشرانه اول ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر است که قادر به تولید ۸۳ اسب بخار قدرت می‌باشد. گیربکس این پیشرانه ۵ سرعته دستی است. پیشرانه دوم ۱ لیتری توربو GDI 3 سیلندر با توان تولیدی ۹۹ تا ۱۱۸ اسب بخار می‌باشد. پیشرانه سوم هم یک پیشرانه که شامل پیشرانه نوع دوم و یک موتور هیبریدی است. پیشرانه دوم و سوم با یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک عرضه می‌شوند.

ایبیزا دو نوع پیشرانه دارد. پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی MPI که ۸۰ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این پیشرانه ۵ سرعته دستی است.

ایبیزا توانسته در موسسه ایمنی یوروانکپ ۵ ستاره ایمنی را از آن خود کند که یک امتیاز بسیار خوب تلقی میشود.

بازه قیمتی i20 از ۱۹ هزار آغاز و تا ۲۵ هزار یورو هم ادامه دارد. همچنین بازه قیمتی ایبیزا از ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو است.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar