برای انتقال سند خودرو با چه پروسه‌ای مواجه هستیم؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
برای انتقال سند خودرو با چه پروسه‌ای مواجه هستیم؟

انتقال سند خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از کارهای ثبتی و اداری به طی یک سری مراحل خاص نیاز دارد. جهت آشنایی بیشتر و بهتر با نحوه انتقال سند خودرو با ما همراه باشید.

با پیشرفت علم تکنولوژی در جامعه امروزی، خودروهای زیادی در کشور ایران و در سراسر جهان تولید می‌شوند. به قطعیت می‌توان گفت که قبل‌ها شاهد ترافیک چندانی در خیابان‌ها نبودیم اما در حال حاضر، زمان افراد زیادی در ترافیک‌ها تلف می‌شود. در پی افزایش روند تولید خودروها، بدیهی است که خرید و فروش آن‌ها نیز رواج پیدا کرده باشد، اما مشاهده می‌شود که تعدادی از افراد وقتی خودروی جدیدی را از فرد دیگری خریداری می‌کنند در انتقال سند خودرو به مالکیت خود، تأخیر می‌کنند و به این مسئله کاملاً بی توجه می‌باشند. این قضیه، موضوع بسیار مهمی می‌باشد و حین خرید خودرو باید هم زمان انتقال سند خودرو نیز انجام گیرد چرا که بی توجهی به این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی هم برای خریدار و هم برای فروشنده می‌شود. افراد برای "انتقال سند خودرو" باید پروسه‌ای را طی کنند، هم چنین شرایط زیادی دارد که اگر شما نیز در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید و با شرایط آن آشنا نیستید توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید و مطالب زیر را با دقت مطالعه نمایید.

برای انتقال سند خودرو با چه پروسه‌ای مواجه هستیم؟

هر معامله‌ای ملزم به نوشتن قراردادی بین دو طرف ماجرا یعنی خریدار و فروشنده است. این قرار داد باید به امضای هر دو طرف برسد. در انتقال سند خودرو نیز در ابتدا باید این کار صورت بگیرد. در محتوای این قرارداد باید مواردی را ذکر کنند که به این موارد در ادامه اشاره می‌کنیم.

مشخصات کامل و جامع خودروی خریداری شده از جمله رنگ، مدل، دوگانه سوز بودن یودن یا فقط بنزینی بودن خودرو، وسایل موجود در خودرو و ... باید ذکر شود. قیمت تمام شده خودرو که خریدار پرداخت می‌کند. زمان تحویل دادن خودرو از طرف فروشنده به همراه مدارکی مانند (بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و ...)

زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو

مسولیت و تکلیف فروشنده به مواردی مانند پرداخت بدهی‌ها و جریمه‌ها و عوارض سالانه شهرداری

وظیفه فروشنده بابت پرداخت مالیات

تعیین زمان برای حضور و مراجعه طرفین در دفتر خانه.

دیگر مواردی که برای به پایان رساندن قرارداد نیاز است.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو برای انتقال سند خودرو

مراجعه کردن به مراکز تعویض پلاک، مرحله بعدی برای انتقال سند خودرومی باشد. اصول عمده در انتقال سند خودرو این است که پیش از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده باید در مراکز تعویض پلاک حاضر شوند و مستندات مربوط به اقدام پلاک پیشین و نصب پلاک جدید، برای خریدار را ارائه دهند.

در بعضی موارد مشاهده شده است که خریدار یا فرشنده به دلایل متفاوتی نتوانسته‌اند با هم در مرکز تعویض پلاک حاضر شوند. در این موقعیت می‌توانند به دفتر خانه مراجعه کرده و به تنظیم وکالت نامه اقدام بکنند که فروشنده باید پس از تعویض پلاک خودرو دوباره به همراه خریدار برای تنظیم کردن سند قطعی خودرو به دفتر خانه مراجعه کند. علاوه بر این کار، می‌توان در دفتر خانه وکالتی به نام وکالت فروش خودرو تنظیم کرد که در این صورت نیازی به حضور فروشنده در دفتر خانه نیست، اما باید دقت کرد که هزینه تنظیم کردن این نوع وکالت از تعویض پلاک بیشتر است. بنابراین بهتر است از روش قبلی استفاده شود.

مراجعه کردن به دفتر خانه برای انتقال سند خودرو

بعد از انجام تعویض پلاک خودرو، باید هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده به دفتر خانه مراجعه کنند و سند قطعی خودرو را تنظیم کنند. برای تنظیم کردن انتقال سند خودرو مدارکی باید آماده باشد. این مدارک عبارتند از:

برگ سبز جدید یعنی شناسه خودرو و تأییدیه انتقال خودرو یعنی صادره در مرکز تعویض پلاک خودرو

اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده

برگه کمپانی که به آن بنچاق قبلی نیز گفته می‌شود که به نام فروشنده است.

بیمه نامه شخص ثالث

کارت سوخت خودرو

برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری

در خرید و فروش خودروهای وکالتی، باید دفتر خانه مهلت تعویض پلاک خودرو را در وکالت نامه‌ای تنظیم شده است درج کند.

هزینه‌های ناشی از انتقال سند خودرو بر عهده کدام طرف می‌باشد؟

هزینه‌های ناشی از انتقال سند خودرو در دفتر خانه‌های تمام کشور برابر می‌شود زیرا آن‌ها را براساس جداول مالیاتی تنظیم می‌کنند. هزینه‌های انتقال سند خودرو شامل دو بخش است: هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال که مخصوص دولت می‌باشد و هزینه حق التحریر که مخصوص دفترخانه می‌باشد. این هزینه‌ها برای هر خودرویی با مدل‌های متفاوت یکسان نمی‌باشد و برای هر خودرویی هزینه متفاوتی در نظر گرفته شده است. هزینه‌ای که برای دولت می‌باشد، از طرف فروشنده باید پرداخت شود اما هزینه‌ای که مخصوص دفتر خانه است بر عهده هر دو طرف می‌باشد، به جز شرایطی که خریدار و فروشنده بر خلاف شرایط گفته شده توافق کرده باشند که در این صورت، این نظر محترم بوده و پرداخت‌ها بر این اساس صورت می‌گیرد.

به گفته بعضی ازمسولین، حضور در دفتر خانه برای انجام امور مربوط به انتقال سند خودرو الزامی نیست و مراجعه به دفتر خانه مزیتی ندارد و تنها موجب می‌شود هزینه‌هایی را هر دو طرف پرداخت کنند، چرا که برگ سبز خودرو سند محسوب می‌شود و تمامی اطلاعات خودرو در اختیار پلیس می‌باشد.

بسیاری از افراد که بعد از خرید و یا فروش خودروی خود در انتقال سند خودرو تأخیر می‌کنند و به این موضوع بی توجه هستند، در آینده دچار مشکلات زیادی می‌شوند. پس توصیه می‌کنیم در این امر توجه کافی داشته باشید و در زمان مناسب حتماً اقدام به انتقال سند خودرو کنید. در ضمن فرقی نمی‌کند که خریدار باشید یا فروشنده، هر دو طرف معامله دچار این مشکلات می‌شوند. امیدواریم که با خواندن مطالب بالا با روش‌ها و مراحل آن بیشتر آشنا شدید و اهمیت این مسئله را درک کردید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "برای انتقال سند خودرو با چه پروسه‌ای مواجه هستیم؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
احمد
مهمان

هزینه های بنام زدن خودرو تو دفاتر اسناد رسمی مخصوصا تو سال ۹۸ خیلی زیاده نمیدونم دولت چه تصمصی داره و چه لابی پشت این دفاتر اسناد رسمی هست که برای انجام دادن تنها چاپ یک برگه هزینه گزافی بعنوان حق التحریر از مردم دریافت میکممد . مالیات تو همه جای دنیا مرسومه اما نه به این صورت که جیب مردم توسط یک نفر و یک شغل خالی بشه

یونس
مهمان

خیلی ممنون واقعا مطلب خیلی قشنگ بود و کاملا مارا با خیلی از مطالب انتقال سند اشنا کردین
پس اینایی که میرن بنگاه اونجا چجوریه؟