بررسی و مقایسه پیشرانه خودروهای داخلی

بروزرسانی در: چهارشنبه 1 بهمن 99 ساعت 08:40
بررسی و مقایسه پیشرانه خودروهای داخلی

بازار خودروی ایران از تنوع نسبتا کمی برخوردار است. موتور بسیاری از خودروها مشترک اند و انتخاب بین آنها محدود است. در ایران لیست کوتاهی از موتور های  فرانسوی تا ایرانی بر روی خودرو ها نصب شده است که هریک مزایا و معایب خود را دارند. امروز در مقاله "بررسی موتور خودرو های ایرانی"به بررسی تخصصی رایج ترین موتور های خودرو های داخلی می پردازیم. تا پایان این مقاله با Z4CAR همراه باشید.

یک: موتور EF7

EF7موتورEF7 از سال ۱۳۸۸ و برای اولین بار  روی سمند ال ایکس  نصب شد.  این موتوری است با ۱۷۰۰ سی سی حجم ، ۱۱۴   اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور از سامانه CVVT یا تنظیم متغییر سوپاپ ها برای راندمان بهتر هم بهره برده و شانزده سوپاپ هست. از لحاظ تکنولوژی موتور EF7  به نسبت رقبا بیشرو است و از لایسنس شرکت های آلمانی برخورد می باشد منتها همین تکنولوژی بالا موجب می شود که موتور خودرو شدیدا به روغن حساس بوده و تعمیرات سختی داشته باشد و همچنین قطعات آن نسبتا گران تر از بقیه موتور ها هستند. موتور EF7 در بازار به شاتون زدن معروف است که دلیل آن هم استفاده از روغن های نامرغوب است. موتور EF7 به طور کلی کم مصرف، پر قدرت و نسبتا کم صدا است که البته حساسیت بالایی نیز دارد مراقبت بیشتری می طلبد.

دو: موتورXU7

XU7

موتورXU7 قدیمی ترین موتوری است که در خودرو های ایرانی استفاده می شود.  این موتور ۱۸۰۰ سی سی حجم دارد، ۸ سوپاپ دارد، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور بر روی پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب شد است. موتورXU7 یک موتور با تکنولوژی قدیمی پر سر و صدا و پر مصرف هست که البته به دلیل وجود فراگیر آن در بازار ایران از لحاظ تعمیر مشکلی ندارد و قطعات آن نسبتا قیمت مناسبی دارند. موتورXU7 به واشر سر سیلندر سوزاندن معروف است که به دلیل ایراد ذاتی در بوش پوسته سر سیلندر هست که سبب می شود واشر سر سیلندر این خودرو ها اندکی حساس شود. به جز این مورد، موتورXU7 موتوری است که تعمیرات ساده ای داردُ قطعاتش به وفور یافت می شوند و گران نیستند اما موتور قدیمی  و پر مصرفی است.

سه: موتور TU5

موتور TU5  به طور حتم محبوب ترین موتور بین تولیدات داخلی است. این موتور از سال ۱۳۸۲ با پژو ۲۰۶ تیپ پنج وارد بازار شد. بعد ها پژو ۲۰۶ اس دی،  سمند های صادراتی، سورن های صادراتی،   دنگ فنگ اچ سی کراس ، ۲۰۷ ،رانا و جدیدادر محصول جدید ایران خودرو یعنی تارا از موتور TU5 استفاده می کنند که نشان می دهد موتور TU5، موتور قابل اطمینانی است. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و  ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند  و ۱۶ سوپاپ هست. موتور TU5 از لحاظ تعمیرات نسبت به EF7 تعمیر آسان تر، قطعات ارزان تر، استهلاک کمتر و البته با توجه به توانایی تیونینگ و تقویت  بسیار بالایی که دارد معمولا در بین جوانان طرفداران زیادی دارد.

چهار: موتور TU3

TU3

برادر کوچکتر موتور TU5 موتور TU3 هست که بر روی ۲۰۶ تیپ یک و دو و سه و ۲۰۶ ها اس دی ( به ندرت) دیده می شود. این موتور ۱۴۰۰ سی سی و ۷۵ اسب بخار است که از لحاظ عدد و رقم و توان  بسیار پایین است و برای یک خودرو شهری مثل ۲۰۶ تیپ دو به نظر کافی می آید. این موتور از لحاظ توانایی فنی خیلی ضعیف است منتها به دلیل مصرف سوخت پایین  می توان به عنوان یک موتور برای خودرویی شهری از آن نام برد. موتور TU3 مشکل واشر سر سیلندر دارد و به دلیل توان پایین موتور ممکن است تی یو ۳ کوچک از پس فشار بر نیاید و استهلاک بالایی داشته باشد.

پنج: موتور M15

M15

موتورM15 یکی از دستاور های جدید شرکت سایپا است. شرکت سایپا برای خودرو های پروژه X200  یعنی تیبا، ساینا و کوئیک نیاز به یک موتور جدید داشت و m15 دستپخت این تفکر جدیدی بود. موتورM15، یک موتور ۱۵۰۰ سی سی بوده که می توان بین ۸۰ تا ۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور ۸سوپاپ هست و از لحاظ تکنولوژی خیلی جدید و بروز  نیست اما از لحاظ راندمان روی خودرو های پروژه X200 توان و عملکرد  خوب، مصرف سوخت پایین و استهلاک آن کم را اراِئه می دهد. می توان گفت موتورM15 یکی از موتور های مناسب برای خودرو های رده های پایین بازار محسوب می شود و می توان روی آن حساب باز کرد.

شش: موتور XU10

XU10

موتور XU10 از نوادگان موتور پژو هست که البته حجم بیش تری دارد که در نتیجه قدرت بیش تری به ما ارائه می دهد. موتور XU10 16سوپاپ، ۲۰۰۰ سی سی حجم و ۱۳۷ اسب بخار قدرت دارد. این موتور بر روی زانتیا بسیار معروف شد و از لحاظ عدد و رقم و توان  موتور قدرتمندی هست و میتوان آن را از قدرتمند ترین موتور های داخلی دانست.این موتور ۲ لیتری شتاب بسیار خوبی به بدنه ۱۳۰۰ کیلویی زانتیا منتقل می کند و راننده خود  را راضی نگه میدارد.  از معایب این موتور اینکه استهلاک آن کمی بالاست و مصرف سوخت آن در سال۲۰۲۰ نسبتا بالا محسوب می شود و شاید این روز ها گزینه اقتصادی محسوب نشود.

هفت: موتور K4M

K4M

موتور K4M را می توان بی دردسر ترین موتور بین خودرو های ایرانی دانست. این موتور که در مگان ۱۶۰۰،  رنو ساندرو و L90 استفاده می شود، موتور ۱۶۰۰ سی سی است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. موتور K4M موتوری بسیار کم استهلاکی بوده و احتمالا اگر خودرویی داشته باشید که این موتور بر روی آن نصب است خیلی کم به تعمیرگاه مراجعه می کنید اما مشکل این جاست که قطعات این موتور بسیار گران بوده و بعضا تا سه الی چهار برابر قیمت قطعات دیگر خودرو ها است. از طرفی گشتاور این خودرو مقداری کم است و در سر بالایی ها ممکن است اندکی نا امیدتان کند. اما از لحاظ کم صدا بودن، مصرف سوخت مناسب و از همه استهلاک جز بهترین هاست..

نتیجه گیری:

نتیجه گیری برای بهترین موتور های ایران کمی سخت است که به سلیقه و نوع استفاده شما از خودرو برمیگردد. اگر خودروی کم مصرفی و کم صدایی می خواهید که استهلاک کمی داشته باشد و از طرفی هروقت اراده کنید لوازم افترمارکت بسیاری برای تقویت آن وجود داشته باشد، TU5 موتور مناسب شماست.

اگر طالب مصرف سوخت مناسب هستید، و از طرفی حال و حوصله تعمیرگاه هم ندارید، بی برو برگرد K4M را برگزینید که بهتر از آن برای شما نیست.

اگر در رده های پایینی بازار دنبال خودرویی هستید و احتمالا بین ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا و ساینا مانده اید بهتر است موتور M15 را با توان و گشتاور بیشتر انتخاب کنید.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

13 دیدگاه ها برای "بررسی و مقایسه پیشرانه خودروهای داخلی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
eng.amirmorteza
مهمان

با سلام و عرض خسته نباشید.. بدون هیچگونه تعصب و … موتور K4M به همراه گیربکس JHQ نمونه ای بسیار خوب و عالی برای داخل میباشد …

هادی
مهمان

هشت سال پارس TU5 و SLX TU5 بوش داشتیم EF7 هم داشتیم
با اختلاف EF7 بهتره بدون هیچ گونه تعصب

؟
مهمان

موتورxu10 قطعا عالی ولی مصرف سوختش یکم بالاست
بجز این بقیه ماشینایی که تو لیست بود همه رو داشتم و ۶ سال هم ال نود داشتم که به جرئت میگم به نظر من از بقیه ماشینایی که داشتم واقعا بهتر بود و برخلاف اون چیزی که تو مقاله اومدk4m توی سربالایی عملکرد عالیه ای داشت
حیف که فروختمش و الان تارا دارم و مزخرفه

علی
مهمان

بهترین موتور برای مصرف دو گانه سوز قطعا و فقط ef7
برای مصرف خانوادگی و کم خرج tu5
برای مصرف کارمندی و شهری و حتی تاکسی m15
برای مصرف بدون خرج و سالمندان و بازنشستگیk4m
بقیه موتورها بدرد نمیخورن مگر ماشین باز باشی مثلا xu10 اینا برای مصرف کننده عادی نیست و شاید مثلا ماشین بازا یا کسانی که مصرف عادی از ماشین ندارن!

علیرضا
مهمان

فقط موتور k4m به تجربه…. قدرت، سرعت، کیفیت

سامان
مهمان

یه سری از دوستان نظر دادن و کاملا تعصبی موتور tu5 رو بهتر دونستن ، ولی من میخوام کاملا بی تعصب بررسی کنم
من خودم پارس tu5 سمند ef7 و ۴۰۵ داشتم
اگه استهلاک کم میخواید ، برخلاف نظر عامیانه سراغ XU7 نرید و قطعا TU5 بهتره ، اگه قدرت و سرعت میخواید ef7 بهتره ، فقط یه سری حساسیت هایی داره ولی بنظر من ef7 در هر صورت بهتره

مجید
مهمان

موتور tu5 فقط رو خود ۲۰۶ خوبه رو خودروهای مثل پارس روغن سوزی مداوم

امیر
مهمان

موتور M15درسته یکم قدیمیه ولی واقعا کم استهلاک و بی درد سره

.
مهمان

مضخرف ترین توضیح بود

محمد
مهمان

EF⁷ سی ان جی، عملکرد بهتری نسبت به TU⁵ داره. مقایسه ی مشخصات فنی کاملا گویاست بحث و سلیقه نداریم.