جدول تخفیف بیمه شخص ثالث سال ۹۷

شنبه 22 دی 97 ساعت 11:53
جدول تخفیف بیمه شخص ثالث سال 97

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و مسئولیت شخص راننده را در برابر اشخاص ثالث متقبل می‌شود.

بنابر اعلام بیمه ازکی، شخص اول در این بیمه کسی است که بیمه را خریداری می‌کند و در اصطلاح به آن بیمه‌گذار گفته می‌شود، شخص دوم، شرکت فروشنده بیمه به بیمه‌گذار است و بیمه‌گر نامیده می‌شود و اشخاص سوم و یا همان ثالث کسانی هستند که از محل وسیله نقلیه و شخص راننده دچار زیان و خسارت شده باشند.

به جز خود راننده مقصر حادثه، تمام سرنشینان خودرو هم شخص ثالث محسوب می‌شوند.

بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی وارده به کلیه اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شخص ثالث و خسارت‌های جانی اشخاص ثالث را پوشش می‌دهد

نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۷

نرخ بیمه شخص ثالث ۹۷ طبق اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث در سال ۹۷ افزایش ده درصدی نسبت به سال پیش داشته است که این افزایش در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه ۹۷ توسط بیمه مرکزی به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است.

طبق جدول نرخ بیمه‌ای که توسط بیمه مرکزی منتشرشده است، کمترین نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث مبلغ ۸۳۶ هزار تومان و متعلق به خودروهای کمتر از ۴ سیلندر و بیش‌ترین نرخ حق بیمه پایه تعیین‌شده از سوی این مرکز متعلق به اتوبوس با ظرفیت ۴۴ نفر با احتساب راننده و کمک راننده به مبلغ ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان می‌باشد.

جدول منتشرشده از نرخ بیمه جدید بیمه شخص ثالث در سال ۹۷ توسط این مرکز، بیانگر این مطلب است که وسایل نقلیه با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش درون شهری به میزان ۱۰ درصد و سواری تاکسی و مسافرکش شخصی برون شهری به میزان ۲۰ درصد افزایش نرخ حق بیمه پرداختی نسبت به وسایل نقلیه مشابه در سال پیش داشته‌اند.

با بررسی و مقایسه جدول نرخ‌های جدید اعلام شده سال ۹۷ با سال ۹۶ متوجه تخفیف ۵۰ درصدی تعلق گرفته به وسایل نقلیه عمومی شهری با ظرفیت بیش از شش نفر خواهیم شد.

نحوه محاسبه حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۷

حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۷ با توجه به جدول منتشرشدهٔ حق بیمه‌های پایه توسط بیمه مرکزی (که خود با توجه به شمار سیلندرها و نرخ دیه محاسبه می‌شود) و تخفیف ۵/۲ درصدی که امکان اعمال آن بر حق بیمه‌های پایه، توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه داده شده است، محاسبه می‌شود.

علاوه بر این تخفیف ۵/۲ درصدی، تخفیف سابقه عدم خسارت هم بر حق بیمه پایه اعمال می‌شود.

نوع کاربری خودرو هم مثل ماشین شخصی، تاکسی، آمبولانس، بارکش و… هم در تعیین میزان حق بیمه، نقش خواهد داشت.

جدول تخفیف بیمه شخص ثالث سال ۹۷

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید مقدار تخفیف بیمه شخص ثالث در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ در نخستین سال (منظور سال دوم بیمه‌ای) از ۱۰ درصد به ۵ درصد، سال دوم از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد، سال سوم ۲۰ درصد به ۱۵ درصد، سال چهارم از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد، سال پنجم از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد و... تغییر پیدا کرده است. اما بیش‌ترین میزان تخفیف هنوز همان ۷۰ درصد در سال چهاردهم به جای سال هشتم می‌باشد.

تخفیف بیمه شخص ثالث

طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه می‌توانند تا دو و نیم درصد (۵/۲ درصد) کمتر از نرخ‌های مصوب شورای عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند. اعمال تخفیف بیشتر از دو و نیم درصد (۵/۲ درصد) توسط شرکت‌های بیمه، منوط به کسب مجوز از بیمه مرکزی است. بیمه مرکزی در اعطای این مجوز باید توانگری مالی شرکت و شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت پذیری شرکت‌های بیمه را مدنظر قرار دهد. همچنین شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت ارائه خدمات ویژه به متقاضیان، با تأیید بیمه مرکزی تا دو و نیم درصد در بیش از قیمت‌های تعیین شده توسط بیمه مرکزی، از بیمه گذار دریافت کنند.

همچنین آن دسته از دارندگان خوش سابقه بیمه که تا پایان سال بیمه‌ای بیمه نامه خود دچار حادثه‌ای نشده باشند و یا خسارتی از محل بیمه شخص ثالث از جانب شرکت بیمه خود دریافت نکرده‌اند، مشمول تخفیف عدم خسارت و یا تخفیف بیمه شخص ثالث هنگام تمدید بیمه نامه ثالث خود خواهند شد.

تخفیف بیمه شخص ثالث شرکت بیمه‌های آسیا، البرز، پاسارگاد و...

از میان تمامی شرکت‌های بیمه، شرکت بیمه ایران به عنوان گران‌ترین شرکت بیمه فروشنده بیمه شخص ثالث شناخته می‌شود و دلیل آن هم عدم استفاده از تخفیف ۲.۵ درصدی یاد شده در تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث توسط این شرکت می‌باشد.

برای مثال حق بیمهٔ تعیین شده توسط شرکت بیمه ایران برای یک خودروی سمند سورن، ساخته شده در سال ۱۳۹۰ و باسابقهٔ عدم خسارت ۷ سال (بدون خسارت) مبلغ ۶۵۰۱۵۸ تومان می‌باشد.

در حالی که حق بیمهٔ تعیین شده برای همین خودرو و با همین مشخصات توسط شرکت بیمه آسیا، پاسارگاد، البرز و... مبلغ ۶۳۳۹۰۴ تومان می‌باشد.

جدول زیر طبق سالنامه آماری صنعت بیمه سال ۹۶ گزارشی از شمار بیمه نامه‌های شخص ثالث صادره شرکت بیمه‌ها را به تفکیک نمایش می‌دهد.

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، علی رغم گران بودن میزان حق بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران نسبت به شرکت‌های بیمه دیگر، این شرکت بیش‌ترین میزان صدور بیمه نامه را هم، در این رشته داشته است.

بیش‌ترین تخفیف بیمه شخص ثالث

همان‌طور که گفته شد نرخ حق بیمه پایه توسط بیمه مرکزی کشور تعیین می‌شود و شرکت‌های بیمه از سوی بیمه مرکزی مجاز هستند تخفیف ۵/۲ درصدی بر حق بیمه پایه اعمال کنند.

علاوه بر این بیمه گذاران می‌توانند با رعایت دقیق‌تر قوانین راهنمایی رانندگی و حوادث کمتر، تعداد سال‌های عدم خسارت خود را افزایش دهند درنتیجه تخفیف بیشتری بر حق بیمه آن‌ها محاسبه خواهد شد.

عوامل گوناگونی مانند نوع و مدل خودرو، سال ساخت، کاربری خودرو و ... در تعیین میزان حق بیمه تأثیر دارند.

یکی دیگر از راه‌های کم کردن میزان حق بیمه، به حداقل رساندن پوشش‌های مالی انتخابی توسط بیمه‌گذار است که حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۹۷‌، هفت میلیون و هفت‌صد هزار تومان بوده است.

 به این نکته هم باید توجه داشت که علاوه بر در نظر گرفتن قیمت بیمه نامه باید به کیفیت آن هم توجه کرد.

قانون جدید بیمه شخص ثالث

قانون بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۴۷ تصویب شد. اصلاحاتی که بر این قانون انجام گرفت مزیت‌هایی را برای بیمه گذاران و دارندگان خودرو داشته است.

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از یک شخص به شخص دیگر، حذف الحاقیه بیمه شخص ثالث، محکومیت افراد متقلب و صحنه‌ساز برای دریافت خسارت از شرکت بیمه به حبس تعزیری، پرداخت جریمه به‌اندازه نیم هزارم مبلغ خسارت توسط شرکت‌های بیمه در صورت تأخیر در پرداخت خسارت و در نظر گرفتن پوشش‌هایی برای راننده مقصر ازجمله مهم‌ترین تفاوت‌هایی هستند که قانون جدید نسبت به قانون قبل داشته است.

در قانون قبل اگر دارنده خودرو دچار حادثه‌ای شود و از شرکت بیمه خسارت دریافت کند، کلیه سابقه عدم خسارت وی از بین می‌رفت اما طبق قانون جدید در صورت یک بار دریافت خسارت مالی، ۲۰ درصد از سابقه عدم خسارت وی کاهش پیدا می‌کند و دریافت مجدد خسارت مالی، ۳۰ درصد از سابقهٔ عدم خسارت وی کاهش و این روند طبق جدول زیر ادامه می‌یابد.

همچنین در قانون قدیم در صورت بروز حادثه، فقط پرداخت دیه فوت و نقص عضو شخص راننده مقصر توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شد اما در قانون جدید پرداخت هزینه‌های پزشکی و دیه جراحت‌های جزئی رانندهٔ مقصر هم بر عهدهٔ شرکت بیمه می‌باشد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar